مکانیزم کارکرد سیستم اسکن نقطه کور چگونه است؟

0

سیستم اسکن نقطه کور توانسته است یکی از بزرگ‌ترین نیاز‌های رانندگان را رفع کند و دید آن‌ها را نسب به اطراف خودروشان گسترش دهد.
یکی از جدید‌ترین فناوری‌های استفاده شده در حوزه ایمنی خودرو‌ها، سیستم اسکن نقطه کور یا همان Blind Spot monitoring است. سامانه اسکن نقطه کور در اتومبیل‌ها به راننده این امکان را می‌دهد که وضعیت نقاط کور در کناره‌های خودرو را مورد سنجش قرار دهد.

دانستنی های فنی خودرو نقاط کور خودرو کجاست دلایل تصادفات رانندگی دانستنی های جالب خودرو رانندگی در اتوبان سبقت گرفتن از کامیون

این سیستم اولین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی وارد صنعت خودروسازی شد و مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر، اصلیت آن به صنایع نظامی و جت‌های جنگی می‌رسد. این فناوری مانند بسیاری از تکنولوژی‌های بکار رفته در حوزه ایمنی خودرو، بر پایه سنسور‌های حرکتی می‌باشد؛ از همین رو این فناوری به سنسور نقطه کور نیز معروف است. این سامانه توانسته است یکی از بزرگ‌ترین نیاز‌های رانندگان را رفع کند و دید آن‌ها را نسب به اطراف خودروشان گسترش دهد. متاسفانه بسیاری از تصادفات جاده‌ای، به دلیل حرکت نابجای خودرو به سمت راست یا چپ و برخورد آن به دیگر اجسام است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط کارشناسان خودرو، اتومبیل‌ها چهار نقطه کور دارند که این چهار نقطه در چهار طرف اصلی اتومبیل قرار دارد. نقطه کور عقب و جلو خودرو با بهره‌گیری از سنسور‌های حرکتی و همچنین دوربین‌های بکار رفته بر روی سپر‌ها، قابل رویت و آنالیز است؛ اما نقاط کور طرفین کمی پیچیده‌تر هستند. نقاط کور چپ و راست خودرو هم در راستای عمود و هم در راستای افق گسترش پیدا می‌کنند و این امر باعث می‌شود راننده دید بسیار کمی از طرفین خودرو داشته باشد.

حتی آینه‌های جانبی نیز فقط یک زاویه با حد محدود را می‌توانند به نمایش بگذارند و نقاط نزدیک به پیکره اتومبیل در تصویر منعکس شده در آن‌ها دیده نمی‌شود. حال سیستم اسکن نقطه کور یا همان Blind Spot monitoring این مشکل را حل کرده است. این سامانه که امروزه در خودرو‌های مدرن و لوکس مانند محصولات جدید کمپانی DS دیده می‌شود، قادر است با بهره‌گیری از یک سنسور حرکتی وجود اجسام را به راننده اطلاع دهد. بر اساس اطلاعات بدست آمده، سنسور تشخیص نقطه کور، می‌تواند میزان تصادفات را تا ۳۰ درصد کاهش دهد و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت استفاده از این سیستم در خودرو‌های مدرن امروزی است.

مکانیزم کارکرد سیستم اسکن نقطه کور چگونه است؟

سامانه مانیتورینگ نقطه کور در خودرو‌های امروزی، یک فناوری پیشرفته است و معمولا هر کمپانی در ساخت و طراحی این سیستم برای محصولات خود از مکانیزم‌های متفاوت استفاده می‌کند. در اتومبیل‌های مدرن DS از یک سنسور حرکتی با قابلیت انتشار امواج استفاده شده است. در این سیستم سنسور‌ها زیر آینه‌های جانبی اتومبیل نصب می‌شوند و در صورت فعال شدن توسط راننده، شروع به انتشار امواج با طول موج کوتاه می‌کنند.

این امواج به دلیل طول موج کوتاهی که دارند، قادرند وضعیت دقیق‌تری از نقاط کور خودرو به راننده ارائه دهند. انتشار این امواج به صورت مداوم و بدون توقف انجام می‌شود؛ از همین رو زمانی که جسمی در مقابل این امواج قرار گیرد و مسیر انتشار آن‌ها را قطع کند، سنسور پیامی را به ECU یا همان کامپیوتر خودرو منتقل می‌کند. این پیام به شکل هشدار به راننده انتقال پیدا می‌کند. این هشدار ممکن است بر روی مانیتور جلو راننده یا چراغ نصب شده در گوشه آینه‌های جانبی نمایش داده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.