مقایسه قیمت و مشخصات رنو کپچر و نیسان جوک با سانگ یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸
کلاس کراس اوورهای کامپکت تا حدود یک دهه پیش حتی وجود خارجی نداشت، اما از آن زمان تا به حال شاهد افزایش چشمگیر تنوع و محبوبیت این کلاس در بازار خودرو بوده ایم؛ به شکلی که خودروسازان مطرح حداقل یک مدل از این کلاس در بین محصولات خود دارند.
در ایران نیز سلیقه خریداران طی این سال ها دگرگون شده و تمایل به خرید کراس اوورهای کامپکت بیش از گذشنه افزایش یافته است. پس از آغاز فروش نیسان جوک و با ورود پژو ۲۰۰۸، این بخش از بازار داغ تر از قبل خواهد شد. در این نوشتار معایب و مزایای چهار خودروی نیسان جوک، سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ مورد بررسی قرار می گیرد.
رنو کپچر:
فهرست مطالب
در طراحی کپچر از خطوط نرم و برجسته استفاده شده که باعث می شوند جمع و جور ترین خودروی این مقایسه، عضلانی تر و بزرگ تر از چیزی که هست به نظر برسد؛ در کنار این المان ها موردی که ظاهر کپچر را بسیار متمایز می کند رنگ بندی متفاوت سقف آن است.
رانندگی با کپچر فاقد هیجان بوده اما نسبتا راحت است و این خودرو تقریبا خوب از پس خیابان های پر دست انداز ایران بر می آید. با توجه به ابعاد مناسب، مصرف سوخت کم و کیفیت رانندگی مطلوب کاملاً قابل لمس است که کپچر خودرویی شهری است.
در واقع با وجود جذابیت های ظاهری کپچر، باید گفت که این خودرو عملا کاربردی بیشتر از یک هاچ بک معمولی (نظیر پژو ۲۰۶) را به شما ارائه نمی دهد و از همین رو خرید رنو کپچر با قیمت هنگفت فعلی (بیش از ۱۱۵ میلیون تومان) توجیه منطقی چندانی ندارد.
نیسان جوک:
اما امروزه رقیبانش خودرو هایی را عرضه کرده اند که کاربردی تر از جوک بوده و در عین حال استهلاک کمتری دارند. طراحی خودرو به دلیل بهره گیری از المان های گرد و خطوط و نرم و شکسته دارای تضاد جالبیست؛ گرچه این تضاد برای هر کسی جذاب نیست و عادت کردن به آن زمان می برد، اما طراحی کلی جوک خاص و بسیار متفاوت از سایر خودروهای موجود در خیابان است و بسیاری خاص بودن را دوست دارند.
مزیت دیگر جوک ۴x4 بودن آن است که کمی به جنبه های کاربردی آن می افزاید. در پایان جوک را در مدل های بدون توربو را می توان گزینه بسیار خوبی برای تردد در شهر دانست چرا که کیفیت پایین بنزین ایران قطعاً می تواند برای گونه توربو دردسر ساز شود.
در نهایت باید گفت که خرید نیسان جوک می تواند برای افرادی با سلیقه خاص و متمایل به تیپ های جوان پسند و اسپرت بسیار لذت بخش باشد و همانطور که از میزان فروش این خودرو نیز پیداست، چنین افرادی نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان از جوک استقبال قابل توجهی کرده اند و می توان گفت که ریسک نیسان در مورد طراحی ظاهری بسیار متفاوت این محصول کاملا موفقیت آمیز بوده است.
پژو ۲۰۰۸:
۲۰۰۸ ظاهری اسپرت و جذاب دارد. طراحی قوسی خطوط بدنه و عضلانی بودن بدنه آن را مانند کراس اوور های ۴x4 جلوه می دهد. بسیاری از جزئیات طراحی این خودرو در تشابه با مدل ۲۰۸ است، مدلی که ۲۰۰۸ بر اساس آن (بر روی یک پلت فرم) شکل گرفته است و جزئیاتی مثل طرح داخلی چراغ عقب که برگرفته از پنجه شیر است، در هر دو این محصولات دیده می شود.
در کل کیفیت کابین بسیار خوب است، پلاستیک نرم در ساخت قسمت هایی از داشبورد به کار رفته و بخش هایی از داشبورد دارای طرح فیبر کربن هستند؛ این موارد به اضافه سقف پانورامیک کابین ۲۰۰۸ را دل نشین و گران قیمت جلوه می دهند.
این پیشرانه با توان تولید ۱۶۵ اسب بخار در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر و صفر تا صد ۹ ثانیه را برای این خودرو رقم می زند.
با این حال کمی بعید است که ایران خودرو بتواند نسخه توربو و ۱۶۵ اسبی پژو ۲۰۰۸ را با قیمت اعلام شده (کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان) راهی بازار کند و از این رو احتمال دارد که مدل پایه ۲۰۰۸ با موتور ۱۲۰ اسب بخاری فاقد توربو عرضه شود که البته حتی در این صورت نیز پژو ۲۰۰۸ نسبت به رنو کپچر برتری خواهد داشت.
در واقع وجود نام ایران خودرو و شکل گرفتن حتمی بازار سیاه برای پژو ۲۰۰۸ می تواند به افزایش قیمت نهایی این محصول به بیش از ۱۲۰ میلیون تومان منجر شود و همین امر نیز به استقبال شبه مشتریان (دلالان گرامی) و داغ شدن بازار فروش ۲۰۰۸ منجر خواهد شد.
اما مدل توربو و ۱۶۵ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ که احتمالا با قیمتی بیش از ۱۳۰ میلیون تومان راهی بازار شود، قطعا می تواند به عنوان یکی از جذاب ترین انتخاب های این سگمنت قیمتی مطرح شود و از این رو موفقیت هر دو مدل پژو ۲۰۰۸ در بازار فروش کاملا محتمل و منطقی به نظر می رسد.
سانگ یانگ تیوولی:
طراحی داخلی خودرو بسیار بهتر از طراحی بیرونی جلوه می کند، در این بخش تیوولی به راحتی می تواند در کنار بهترین ها بایستد و سربلند ظاهر شود.
قیمت کراس اوور های موجود در بازار
در بحث قیمت طبق وعده های مسئولین ایران خودرو در اواخر سال های گذشته، گفته شده که پژو ۲۰۰۸ قیمتی در ۱۴۶,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان خواهد داشت، در صورتی که به این گفته ها عمل شود، پژو ۲۰۰۸ می تواند حداقل برای یکی دوسال به تک ستاره این بخش از بازار مبدل شود و در تیراژ تولید و فروش تمامی رقبای خود را شکست دهد.
نیسان جوک در مدل اسکای پک برچسب قیمتی ۱۸۶ میلیون تومان را به خود می بیند، اما در مدل اسپرت این رقم تا حدود ۲۴۵ میلیون تومان نیز افزایش پیدا می کند.
در مقابل رنو کپچر که تا کنون در بازار ایران چندان خوش اقبال نبوده و با قیمتی برابر با ۱۵۰ میلیون تومان توسط ایران خودرو به فروش می رسد، ممکن است در آینده نزدیک به سرنوشت نسل قبلی کولئوس دچار شود و به محصول زیر مجموعه شاخه وارد کننده رنو (نگین خودرو) مبدل شود.
تیوولی کره ای، اکنون قیمتی تا ۱۳۶/۱۴۱/۰۰۰ میلیون تومان دارد و طی دو سال گذشته آنچنان فروشی را در بازار خودرو ایران تجربه کرده است که شرکت رامک خودرو عملا تیوولی را با لیست انتظار ۶ ماهه به خریداران تحویل می دهد، با این حال کمی بعید است که با توجه به عرضه قریب الوقوع پژو ۲۰۰۸ به بازار این روند ادامه یابد.
در عین حال باید گفت که به لطف چینی ها در آینده نزدیک، علاوه بر نسل فعلی چری تیگو ۵ که در حدود ۱۰۰ میلون تومان قیمت دارد، چری تیگو ۷ توربو ۱۵۷ اسبی با قیمتی در حدود ۱۳۰ میلیون تومان و بی وای دی سانگ با قدرت موتور ۲۰۳ اسب بخار به این سگمنت اضافه خواهند شد و در صورت علاقه به خودروهای دست دوم می توانید نمونه های کم کارکرد و در حد نو رنو داستر دو دیفرانسیل و سوزوکی ویتارا را نیز در بازه قیمت ۱۰۰ الی ۱۳۰ میلیون تومان خریداری کنید که بی شک منطقی ترین خودروهای قابل خرید در این بازه قیمتی محسوب می شود.
کدام را انتخاب می کنید؟
اگر خودرویی با ظاهر خاص و اسپرت می خواهید و تک دیفرانسیل نبودن برایتان مهم است جوک گزینه مناسب و بدون دردسری خواهد بود. اگر فضای بزرگ و آپشن های فراوان مد نظرتان است کپچر و تیوولی بهترین گزینه اند ولی کپچر در بخش کیفیت سواری بهتر عمل می کند؛ از طرف دیگر کپچر از گیربکس دو کلاچه بهره می برد که بسیار وسوسه انگیز جلوه می کند.
۲۰۰۸ نیز به شرط ایرانیزه نشدن مناسب افرادیست که به کیفیت اهمیت می دهند. کیفیت سواری آن در همانند کپچر همان طور که از اکثر خودروهای فرانسوی انتظار می رود نرم و راحت است.هر چهار خودرو دارای شرایط ایمنی مناسب و مصرف سوخت بسیار مطلوب هستند.
بنابراین می توان گفت که انتخاب هیچ کدام از این چهار خودرو اشتباه طلقی نمی شود چرا که هر کدام نقاط مثبت و منفی خود را دارا هستند، اما اگر به دنبال گرفتن بیشترین کالا در مقابل کمترین قیمت هستید، پیشنهاد می کنیم که نیم نگاهی به رنو داستر دو دیفرانسیل داشته باشید که کیفیت سواری خوب، قابلیت های پیمایش خارج از جاده ای قابل توجه، ابعاد مناسب و دوام بالا را در عوض تحمل طراحی نه چندان زیباییش، به صورت همزمان ارائه می دهد.