آشنایی با چگونگی تعویض تایر و نکات مهم آن +آموزش تصویری

0

پاره ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن ها نیز آسان است. “تعمیرکار خود باشید” با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می کند.
به گزارش پدال نیوز، تعویض تایر در زمره پیش پا افتاده ترین توانایی هایی است که هر راننده ای ملزم به دانستن و فراگرفتن آن است. اما آنچه از پنچری های گاه و بی گاه عوام عایدمان می شود آن است که بسیاری از رانندگان حتی آن مردهای پر مدعا، با روش صحیح تعویض تایر به هیچ وجه آشنا نیستند.

 آموزش تعویض تایر خودرو  آموزش تعویض لاستیک پنچر  آموزش نکات فنی خودرو  نحوه جک زدن زیر ماشین  اطلاعات فنی خودرو  آموزش مکانیک به زبان ساده  آموزش خرک گذاشتن زیر ماشین  خرک چیست

خوشبختانه تعویض تایر بسیار ساده است و تنها با رعایت چند نکته جزئی و تنها یک بار مطالعه این موضوع می توان بر این مهم فائق آمد. آنچه در ادامه مطرح می شود تعویض تایر و طرح نکات مهم و مسائل ایمنی مربوط به آن است که هر شخصی باید آن را رعایت کند.

۱- از ابزار ایمنی استفاده کنید. داشتن دستگش در کار با ابزارآلات بسیار مهم است. همچنین توجه داشته باشید که جک مورد استفاده برای خودرو شما استاندارد بوده و توان تحمل وزن خودرو را داشته باشد.

۲- خودرو را در حالت ترمز دستی قرار دهید و چوب یا آجر برای بستن جلو و پشت یکی دیگر از چرخ های خودرو استفاده کنید تا خودرو به ناگه رها نشود.

۳- زیر هر خودرو بخش هایی وجود دارد که با عنوان جک خور شناخته می شود. جک را تنها زیر این قسمت ها استفاده کنید چرا که در صورت قرار گیری جک در محلی اشتباه ممکن است به اتاق، شاسی یا بخش های فنی خودرو آسیب وارد کنید.

 آموزش تعویض تایر خودرو  آموزش تعویض لاستیک پنچر  آموزش نکات فنی خودرو  نحوه جک زدن زیر ماشین  اطلاعات فنی خودرو  آموزش مکانیک به زبان ساده  آموزش خرک گذاشتن زیر ماشین  خرک چیست

۴- پیش از آنکه جک را بالا ببرید با آچار چرخ در سایز مناسب اقدام به شل کردن پیچ یا مهره چرخ آسیب دیده کنید. پیچ یا مهره ها را از جای خود خارج نکنید. آن ها را تنها کمی شل کنید.

۵- به آرامی جک بزنید تا جایی که چرخ از زمین جدا شود. بیش از حد نیاز خودرو را بالا نبرید. در این مرحله پیش از باز کردن پیچ و مهره چرخ ابتدا با سه پایه مخصوص یا تعدادی چوب زیر خودرو را در ارتفاع مناسب محکم کنید و کمی از ارتفاع جک بکاهید تا اندکی از وزن خودرو روی سه پایه یا چوب ها قرار بگیرد و از جابجا شدن آن جلوگیری کند.

 آموزش تعویض تایر خودرو  آموزش تعویض لاستیک پنچر  آموزش نکات فنی خودرو  نحوه جک زدن زیر ماشین  اطلاعات فنی خودرو  آموزش مکانیک به زبان ساده  آموزش خرک گذاشتن زیر ماشین  خرک چیست

۶- پیچ و مهره چرخ را کامل باز کنید و سپس چرخ را از جای خود بیرون آورید.

۷- برای بستن چرخ در جای خود همه مراحل را بصورت برعکس انجام دهید.

نکات مهم:
۱- برای قفل کردن زیر خودرو در ارتفاع مناسب از سه پایه مخصوص یا چوب استفاده کنید. استفاده از سنگ و آجر به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که تحت فشار های ناگهانی احتمال سرخوردن، ترک خوردن و شکستن آن ها وجود دارد. درعوض چوب دوام بسیار زیادی دارد و حالت فنری و نرم آن مانع از سرخوردن یا شکستن می شود.

۲- به هنگام بازکردن چرخ هایی که با مهره درجای خود بسته می شوند توجه کنید. مهره ها از قسمت کله قندی آن ها موسوب به بخش کونیک (به معنای مخروطی) در جای خود بسته می شوند. اشتباه بستن آن ها باعث آسیب دیدن پیچ و بیرون زدن چرخ خودرو هنگام حرکت می شود.
۳- اگر نیت شما از باز کردن تایر چیزی است که با خود تایر کاری ندارید، توصیه می شود تایر بیرون آمده را نیز به عنوان بخش دیگری از اقدامات ایمنی در زیر خودرو قرار دهید.

۴- تا زمانی که نیازی به رفتن زیر خودرو نیست، از بردن سر خود در زیر گلگیر و یا قرار دادن بدن خود زیر خودرو اکیدا خودداری کنید. درصورت نیاز باید تعداد توجه بسیار بیشتری در نحوه مستحکم کردن خودرو بدون چرخ از خود نشان دهید.

۵- تا زمانی که خودرو بر جک و حائل و سه پایه قرار دارد ترجیحا خودرو را تکان نداده و روشن نکنید. درصورت نیاز توجه بسیاری به سیستم ترمز اصلی و اضطراری داشته باشید و هر لحظه آمادگی ترمزگیری و خاموش کردن خودرو را داشته باشید.

۶- برای باز کردن و بستن پیچ و مهره چرخ از روش ستاره ای استفاده کنید. به این نحو که پس از باز کردن یا بستن هرپیچ، پیچ رو به رویی آن را باز کنید یا ببندید نه پیچ کناری آن را. این تکنیک فشار را بر مهره ها و چرخ به درستی تقسیم می کند و احتمال شل شدن پیچ و مهره به هنگام حرکت را کاهش می دهد.

۷- تایر به همراه ریم خودرو مخصوصا در شاسی بلندها وزن قابل توجهی دارد. از این رو ترجیحا از بلند کردن آن ها خودداری کرده و برای جا زدن آن در جای خود از دسته جک یا آچار چرخ به عنوان اهرم استفاده کنید و یا از دیگران کمک بگیرید.

خودروکار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.