مقایسه خودرو رانا با سمند سورن ؛کدام یک بهتر است ؟

0

شاید مقایسه میان دو خودروی ” رانا ” و ” سورن ” برای شما عجیب باشد، زیرا این دو خودروی سدان ایران خودرو در کلاس های بدنه مختلفی قرار دارند و نمی توان به آسانی وجه تشابه ای برای آغاز یک مقایسه را پیدا کرد.

اما شرایط امروز بازار باعث شده مشتریان حق انتخاب چندانی در بازار خودروهای کم تر از ۵۰ میلیون تومان نداشته باشند و اگر به دنبال یک خودروی صندوق دار هستند، همه گزینه ها را کنار هم بگذارند. به همین دلیل در این بخش به سراغ مقایسه رانا و سورن به عنوان دو خودروی ملی تولید ” ایران خودرو ” رفته ایم.

مقایسه خودرو مقایسه رانا با سمند رانا بهتر است یا سمند سمند سورن بخرم یا رانا مشخصات سمند سورن قیمت سمند سورن مشخصات رانا قیمت رانا امنیت رانا بیشتره یا سمند مجله خودرو

رانا بزرگ تر است یا سورن؟

این که دیگر سوال ندارد، کافی است تنها یک بار این دو خودرو را در خیابان دیده باشید. رانا اصول پلتفرم پژو ۲۰۶ را دنبال می کند و سورن هم به عنوان یک سمند فیس لیفت، از الگوی اتاق پژو ۴۰۵ استفاده کرده است. فاصله محوری سورن نسبت به رانا ۲۲٫۶ سانتی متر بیش تر است و این یعنی فضای کابین به مراتب بهتر سورن نسبت به خودرویی که از اصول یک هاچ بک در ساخت آن استفاده شده است. همچنین فضای بار رانا ۴۰۰ لیتر به صورت مفید بوده و فضای بار سورن نزدیک به ۵۰۰ لیتر اعلام می شود. از سویی دیگر ابعاد کلی خودروها در کنار هم نشان می دهد رانا تا حد قابل توجه ای کوچک تر از سورن است. در این جا می توان به این نتیجه رسید که رانا به عنوان یک خودروی سدان نه چندان بزرگ، بیش تر مناسب خانواده های کم جمعیت و یا بهتر بگوییم، یک زوج با دو فرزند خردسال است که می توانند از این خودروی ملی در سفرهای خود هم استفاده نمایند. اما سورن به عنوان یک سدان مناسب برای یک خانواده ۴ نفری معرفی می شود که فضای کابین
بزرگ تر و راحت تری را نسبت به رانا دارد.

سامانه فنی کدام یک قوی تر است؟

رانا به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپی مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند و توان آن از طریق چرخ های جعبه دنده ۵ دنده دستی به چرخ های جلو می رسد. سورن نیز به پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری یا همان ۱٫۷ لیتری مجهز است که توان تولید ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر را دارد و جعبه دنده ۵ دنده دستی در آن هم قدرت را به چرخ های جلو می رساند.
بدیهی است که در بحث تولید قدرت، موتور EF7 سورن برتری قابل توجه ای نسبت به پیشرانه مشابه TU5 ( TU5 اصلی ) رانا دارد. اما وزن رانا کم تر از هزار و ۱۱۰ کیلوگرم است و وزن سورن نیز حدود هزار و ۲۵۷ کیلوگرم اعلام می شود. این یعنی به ازای هر کیلوگرم در رانا حدود ۰٫۰۹۴ اسب بخار قدرت وجود دارد و در سورن نیز این نسبت ۰٫۰۹۱ است. این عدد نشان می دهد در صورت انتقال قدرت درست، رانا می تواند کمی چابک تر از سورن باشد و از سویی مصرف سوخت کم تری را نیز تجربه کند. در بحث مصرف سوخت در شرایط یکسان، می توان گفت تا حدی رانا اعداد قابل قبول تری را در سفرهای شهری و جاده ای ثبت می کند و در شرایط یکسان و استاندارد می تواند حدود ۰٫۹ لیتر کم تر از سورن، بنزین به ازای هر صد کیلومتر مصرف کند. در بحث شتاب نیز براساس استانداردهای اعلام شده از سوی ” ایران خودرو “، رانا و سورن می توانند مانند هم ظاهر شوند و هر دو، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۱۲ ثانیه ثبت نمایند. اما سرعت قابل دسترس در شرایط معقول و واقعی برای سورن کمی بیش تر بوده و در حالت فشار حداکثری، می توان راحت تر از رانا به سرعت فراتر از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. این اتفاق بیش تر به دلیل ضریب دنده و همچنین گشتاور موتور بیش تر در سورن پدید می آید.

مقایسه خودرو مقایسه رانا با سمند رانا بهتر است یا سمند سمند سورن بخرم یا رانا مشخصات سمند سورن قیمت سمند سورن مشخصات رانا قیمت رانا امنیت رانا بیشتره یا سمند مجله خودرو

ایمنی کدام یک بیش تر است؟

اظهار نظر درباره ایمنی سورن و رانا کار آسانی نیست، زیرا مدارک کافی و مستندی برای بررسی ایمنی این دو خودروی ملی وجود ندارد. تنها مدارکی که درباره ایمنی سورن در فضای مجازی منتشر شده است، ویدیویی از یک برنامه ماهواره ای فارسی زبان درباره ایمنی سمند بوده که می توان با توجه به اصول ثابت سورن و سمند، میزان ایمنی هر دو خودرو را بر اساس آن برنامه مانند هم دانست و به این نتیجه رسید که نباید توقع ایمنی خیلی خاصی را از این خودرو داشته باشید. در مورد رانا هم هیچ مدرک مستندی درباره تایید ایمنی وجود ندارد، اما برخی معتقد هستند که به دلیل اصول ثابت پلتفرم آن و اتصال های مشابه رانا با پژو ۲۰۶، می تواند سطح ایمنی آن را با این خودروی کوچک پژو کمی برابر دانست. هنگامی که مدارک ایمنی سمند و ۲۰۶ را کنار هم قرار می دهید و تطبیق آن با سورن و رانا انجام می شود، شاید کمی رانا در تست های تصادف تعریف شده بهتر ظاهر شود.
اما هر دو خودرو به دو کیسه هوا مجهز است و ترمزهای دیسکی جلو و عقب در آن ها دیده می شود. همچنین براساس استانداردها، سیستم ABS و EBD در این خودروها نصب شده است. اما دقت داشته باشید که عملکرد ترمزهای رانا و همچنین دقت کارکرد ABS و EBD در رانا به مراتب بهتر از سورن گزارش می شود.

ال90 تندر 90 خودروی داخلی سمند LX سورن elx یا تندر 90 مشخصات سمند وال90 معایب تندر 90 مقایسه ال 90 با سورن elx مقایسه دو خودرو مقایسه سمند ef7 با پژو پارس مقایسه سمند سورن با تندر 90 سمند بهتر است یا تندر 90 مشخصات سمند LX مقایسه خودرو مشخصات سمند سورن مشخصات سمند LX سال مشخصات سمند EF7 مشخصات تندر 90 قیمت سمند سورن قیمت سمند LX قیمت سمند EF7 قیمت سمند قیمت تندر 90 سمند سورن طرح جدید انواع سمند امنیت سمندمقایسه ساینا و رانا مقایسه ساینا و سمند رانا بخرم یا ساینا معایب ساینا ساینا بهتره یا رانا ساینا اتوماتیک قیمت ساینا بخرم یا 206 قیمت ساینا مشخصات ساینا فضای داخلی ساینا قیمت رانا مشخصات رانا فضای داخلی رانا

امکانات کدام یک بیش تر است؟
در این جا برتری با سورن خواهد بود. رانا را می توان نسخه ارزان شده و کم آپشن پژو ۲۰۶ صندوق دار V8 دانست. اما سورن نسخه آپشنال سمند به حساب می آید. سورن به پشتی برقی صندلی های جلو مجهز است. همچنین سیستم تهویه خودکار روی این خودرو نصب شده و دریچه های تهویه برای سرنشینان عقب نیز وجود دارد. زیر آرنجی جلو و عقب در سورن به دلیل سبک اتاق آن نصب شده و شما می توانید دسترسی به صندوق عقب داشته باشید. این دسترسی به صندوق عقب می تواند راهی برای قرار دادن چوب اسکی و وسایل دیگر باشد. بگذریم که اگر کسی سورن بخرد و بخواهد به دلیل این قابلیت دسترسی به صندوق عقب، چوب اسکی هم تهیه کند، باید به او پیشنهاد دهیم که بی خیال ورزش های زمستانی شود و با پول یک چوب اسکی خوب و قیمت سورن به سراغ یک خودروی بهتر برود. همچنین فرمان سورن به کنترل کننده های سیستم صوتی و بلوتوث مجهز است و در آینه کناری برقی، قابلیت تاشوندگی برقی نیز در نظر گرفته شده است.
اما رانا تنها به شیشه ها و آینه های برقی مجهز است و همانند سورن دو سنسور پارک عقب روی آن نصب شده است. در رانا سیستم تهویه، دستی است و خبری از پشتی صندلی برقی، زیر آرنجی، دکمه های روی فرمان و… نیست. بنابراین می توان در این بخش سورن را بیش تر محبوب آپشن دوستان دانست.

لذت رانندگی با کدام یک بیش تر است؟

واقعیت این است که هیچ گاه نباید توقع خاصی از یک خودروی اقتصادی برای تجربه یک لذت رانندگی خوب داشته باشید، اما اگر می خواهید خودرویی نرم تر را تجربه کنید، می توانید سورن را انتخاب کنید. البته در نظر داشته باشید که همین نرمی باعث شده حرکت های عرضی و طولی سورن کمی زیاد باشد و شما را یاد خودروهای قدیمی بیاندازد. با این که نرمی مناسبی در این خودرو احساس می شود، اما همین نرمی شاید در بحث فرمان پذیری در مواقع خاص باعث دردسر شما شود. رانا تا حدی سواری خشک تری نسبت به سورن دارد. اما پایداری این خودرو کمی بهتر از سورن بوده و شاید در پیچ ها بتوان بیش تر به آن اعتماد کرد. همچنین سیستم تعلیق عقب رانا عملکرد بهتری نسبت به سیستم تعلیق عقب سورن دارد و فن آوری به روزتری دارد. در بحث شتاب ثانویه، برتری با سورن است و در بحث شتاب های لحظه ای کوتاه می توان امتیاز بهتری را به رانا داد.
در بحث فرمان نیز باید بگوییم که رانا امتیار قابل قبول تری نسبت به سورن می گیرد. جعبه فرمان سورن و همچنین اتصال های مربوط به جلوبندی این خودرو، چندان به روز نیست و گاهی صداهای نا متعارف و تغییر ناگهانی ضریب فشار در آن احساس می شود. اما فرمان رانا کم تر با این مشکل مواجه است و می توان اعتماد بیش تری را در سفرها به آن داشت.
همان گونه که اشاره شد، مصرف سوخت رانا مناسب تر است و می توان در سفرهای شهری راحت تر از آن استفاده کرد. اما سیستم تهویه و کولر سورن قوی تر از رانا بوده و خنکی بیش تری را به راننده و سرنشینان تحویل می دهد. البته تنظیم برقی برای باد در سورن آن چنان خوب و دقیق کار نمی کند و نمی توانید زیاد روی آن حساب کنید. اما این تنظیم که به صورت دستی در رانا انجام می شود، دقت عملکرد بهتری دارد. از آن سو، صندلی های سورن تا حدی راحت تر است و بیش تر برای استفاده خانوادگی در سفرهای طولانی توصیه می شود.

کیفیت کدام یک بیش تر است؟

براساس گزارش ISQI کیفیت رانا بیش تر از سورن است. به گزارش این سازمان، رانا سه ستاره کیفی دارد و سورن نیز با دو ستاره کیفی تولید می شود. با این که در کابین هر دو خودرو یک سطح کیفیت دیده می شود، اما افت کیفیت و همچنین دقت مونتاژ کم تر در سورن بیش تر است. عایق بندی کابین رانا کمی بهتر از سورن بوده و همچنین قطعه های بدنه و کابین در آن بهتر نصب شده است.
همچنین تا حدی دسته موتورهای رانا و جلوبندی اش قوی تر از سورن است. اما در نظر داشته باشید که در زمان خرابی، این قطعه ها در رانا، خرج شان تا حدی بیش تر از سورن برای شما تمام می شود. در بحث دیگر پس از مدتی شاید صدای قطعه های داخلی کابین در سورن بیش تر شود که به عنوان استهلاک این خودرو اعلام می شود. لرزش کابین بیش تر در سورن هم یکی دیگر از دلایلی است که پس از مدتی مشهود شده و عاملی برای کیفیت کم تر آن نسبت به رانا است. برخی از تعمیرکارها مشکلات برقی سورن را هم بیش تر از رانا می دانند. البته در بحث جعبه دنده و کلاچ، رانا کمی ضعیف تر از سورن است.

ال90 تندر 90 خودروی داخلی سمند LX سورن elx یا تندر 90 مشخصات سمند وال90 معایب تندر 90 مقایسه ال 90 با سورن elx مقایسه دو خودرو مقایسه سمند ef7 با پژو پارس مقایسه سمند سورن با تندر 90 سمند بهتر است یا تندر 90 مشخصات سمند LX مقایسه خودرو مشخصات سمند سورن مشخصات سمند LX سال مشخصات سمند EF7 مشخصات تندر 90 قیمت سمند سورن قیمت سمند LX قیمت سمند EF7 قیمت سمند قیمت تندر 90 سمند سورن طرح جدید انواع سمند امنیت سمندمقایسه ساینا و رانا مقایسه ساینا و سمند رانا بخرم یا ساینا معایب ساینا ساینا بهتره یا رانا ساینا اتوماتیک قیمت ساینا بخرم یا 206 قیمت ساینا مشخصات ساینا فضای داخلی ساینا قیمت رانا مشخصات رانا فضای داخلی رانا

نتیجه گیری

سورن و رانا دو خودروی ملی هستند که در ظاهر می توانند استانداردهای خوبی برای استفاده معمولی یک خانواده داشته باشند، اما باید بدانید از این دو خودرو نباید توقع خاصی را داشته باشید. بازار فروش سورن کمی بهتر از رانا بوده و آمار تولید هم نشان می دهد که گویا برای ” ایران خودرو ” موفق تر ظاهر شده است. اما تعمیرات رانا کمی آسان تر از سورن است و این می تواند عاملی برای انتخاب برخی خریداران باشد. از هر دو خودرو نباید توقع کیفیت خاصی را داشته باشید و شاید پس از ۸۰ هزار کیلومتر برخی هزینه های رایج، تازه برای رانا و سورن آغاز شود.
شما با هزینه حدود ۲ میلیون تومانی می توانید امکاناتی مانند نمایش گر، GPS، دوربین عقب و گیرنده دیجیتال را روی این دو خودرو نصب کنید و تا حدی سطح امکانات آن را ارتقا دهید، توجه داشته باشید که شاید خرید خودرویی همچون
پژو پارس یا رنو تندر۹۰ برای شما هزینه جاری کم تر و افت قیمت معقول تری را در آینده داشته باشد.
اما می توانید بدون رفتن به سراغ این خودروهای صفر کیلومتر، در بازار کارکرده ها خودرویی همچون ماکسیما با دنده دستی با کمی هزینه و کارکرد بیش تر را انتخاب کنید و یا مزدا ۳۲۳ دنده ای و یا ورنا ۱٫۶ لیتری دنده ای را خریداری کنید.

منبع:اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.