تاثیر رینگ و لاستیک اسپرت بر سرعت غیر مجاز خودرو

1

بسیاری از افراد، رینگ و لاستیک استاندارد و فابریک خودروی خود را با نمونه‌های پهن‌تر و اسپرت تعویض می‌کنند. این مساله ممکن است موجب بالاتر رفتن سرعت واقعی خودرو و اعمال قانون و جریمه توسط دوستان راهنمایی و رانندگی گردد.

رینگ و لاستیک استاندارد خودروها به خصوص مدل‌های تولید داخل به منظور کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده هر چه کمتر و جبران ضررهای ناشی از سود بسیار کم شرکت های داخلی حکومتی سایپا و ایران خودرو از تایرهای باریک و رینگ های فولادی استفاده می کنند که گذشته از افت قابلیت های دینامیکی، ظاهر نامناسبی را نیز رقم می زنند.

به همین دلیل تعدادی از رانندگان به خصوص نسل جوان، برای بهبود نمای خودرو، از تایرها و لاستیک های پهن تر و رینگ های اسپرت استفاده می کنند. اما استفاده از تایر با اندازه نامناسب، علاوه بر صدمه به سیستم تعلیق خودرو، مشکلاتی دیگری را نیز برای راننده گان به ارمغان خواهد آورد. یکی از بزرگترین این مشکلات که به خصوص در ایام عید نوروز لذت سفر را برای مسافرین پرتعداد تلخ می کند، جریمه شدن و اعمال قانون از سوی مامورین دلسوز راهنمایی و رانندگی بوده که با استفاده از دوربین های کنترلی، سرعت شما را غیر مجاز تشخیص داده و با وجود اصرار شما بر رعایت سرعت مجاز و استناد به عقربه کیلومتر شمار خودرو، برگ جریمه‌ای چند ده هزار تومانی به همراه چند نمره منفی را به حساب شما واریز می کنند و گامی بزرگ در تامین کسری بودجه بر می دارند.
تفاوت رینگ و تایرهای استاندارد با اسپرت

خودروسازان معتبر جهان با محاسبات علمی مختلف، سایز مناسب تایر خودروی تولیدی خود را انتخاب می کنند. در شرکت های تولید داخل نیز با توجه به بازسازی نمونه های سالیان گذشته شرکت های اروپایی و آسیایی، این امر رعایت شده و بهترین رینگ و لاستیک مناسب برای خودرو نیز انتخاب می گردد.
 مزایای رینگ‌ اسپرت  معایب رینگ اسپرت  مزایای لاستیک پهن  لاسیتک استاندارد پراید  سایز لاستیک پراید  سایز لاستیک پژو پارس  تاثپر لاستیک بر سرعت خودرو  اطلاعات فنی خودرو  محاسبه سرعت خودرو  سایز لاستیک پژو 206  قیمت لاستیک
رینگ استاندارد و اسپرت پراید

رینگ و تایرهای اسپرت از لحاظ ظاهری نمای بسیار بهتری داشته و با توجه به پهنای بیشتر قابلیت فرمان پذیری و هندلینگ را افزایش داده و موجب بالاتر رفتن قابلیت های دینامیکی و حرکتی در هنگام عبور از پیچ ها با سرعت های بالا و ترمز گیری بهتری می گردد. در رینگ های تولیدی شرکتهای معتبر مانند OZ و MOMO و یا BBS استفاده از آلیاژهای خاص، مقاومت محصولات بالاتر رفته و با کاهش وزن، سرعت و شتاب خودرو را اندکی بالاتر می ‌برد.
مزایای استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت

از مزایای رینگ‌ها و تایرهای اسپرت می‌توان به صورت فهرست وار به موارد زیر اشاره نمود:

بهبود نمای ظاهری خودرو
افزایش قدرت ترمزگیری به دلیل افزایش سطح تماس با زمین
کاهش وزن
فرمان پذیری بهتر

معایب تایر و رینگ اسپرت

استفاده از نمونه هاس اسپرت در کنار مزایایی که پیشتر به آن اشاره شد، در صورت عدم انتخاب درست و سلیقه‌ای ممکن است مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد نماید. از معایب اصلی این نمونه می توان از موارد زیر یاد کرد:

افزایش مصرف سوخت
سفت تر شدن سیستم فرمان
کاهش ارتفاع خودرو
فشار بیش از حد به سیستم تعلیق
نمایش نادرست سرعت و کیلومتر خودرو

نمایش نادرست سرعت خودرو با استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت

یکی از بزرگترین مشکلات در این بخش، نمایش نادرست سرعت خودرو بوده که ممکن است موجب تجاوز از حدود تعیین شده توسط قانون و جریمه شدن در هنگام مسافرت باشد.

بر روی دیواره لاستیک، نوشته ها و علائم مختلفی وجود دارد. یکی از این نوشته یک عدد سه بخشی است که اصلی ترین و مهم ترین فاکتور به شمار می آید. در این نوشته به بررسی تاثیر رینگ و تایر اسپرت بر روی سرعت دو نمونه پرفروش بازار ایران خواهیم پرداخت:
تاثیر استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت بر جریمه تجاوز از سرعت مجاز
تایر استاندارد و فابریک خانواده پراید
تایر ۱۶۵/۶۵/۱۳ خانواده پراید

این سایز یکی از پرمصرف ترین تایرهای بازار بوده و لاستیک استاندارد خودروهای خانواده پراید است:

۱۶۵ پهنای تایر بوده و بر اساس میلیمتر است؛ یعنی تایر استاندارد پراید عرضی برابر با ۱۶۵ میلی متر دارد.
۶۵ ارتفاع فاق تایر بوده و نمایانگر درصدی از پهنا است. در نمونه مورد بحث، ارتفاع طوقه تایر ۶۵ درصد ۱۶۵ میلیمتر است. یعنی فاق تایر استاندارد پراید برابر با ۱۶۵*۶۵% یا ۱۰۷.۲۵ میلیمتر است.
۱۳ نیز سایز رینگ بوده و بر اساس اینچ محاسبه می گردد. در این مثال قطر رینگ پراید برابر با ۱۳*۲.۵۴ یا ۳۳۰.۲ میلیمتر است.

بدین ترتیب ارتفاع تایر پراید در حالا استاندارد برابر با ۳۳۰.۲ میلیمتر به علاوه ۲ برابر ارتفاع فاق یا ۳۳۰.۲+۱۰۷.۲+۱۰۷.۲ یا ۵۴۴.۶ میلیمتر است.

محیط تایر یا میزان مسافتی که پراید با هر بار چرخش تایر استاندارد طی می کند نیز برابر با ۱.۷۱۰ سانتیمتر یا ۱.۷۱ متر است. به این ترتیب برای پیمودن ۱ کیلومتر، لاستیک نزدیک به ۵۸۵ بار به دور خود خواهد گشت و مبنای محاسبه سرعت در کیلومتر شمار و عقربه قرار می گیرد.
نمونه های اسپرت

تایرهای سایز ۱۷۵/۶۰/۱۳ و ۱۸۵/۶۰/۱۳ دو نمونه ای هستند که به عنوان لاستیک اسپرت پراید استفاده می شوند. با همین فرمول، ارتفاع گونه اول ۵۴۰.۲ میلیمتر و گونه دوم ۵۵۲.۲ میلیمتر و محیط کلی تایر ۱.۶۹۶ میلیمتر و ۱.۷۳۴ میلیمتر خواهد بود. این بدین معنی است که پراید با استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت سایز ۱۷۵/۶۰/۱۳ برای طی یک کیلومتر به ۵۸۹ دور و سایز ۱۸۵/۶۰/۱۳ به ۵۷۷ دور نیاز خواهد داشت. به این ترتیب زمانی که عقربه کیلومتر شمار خودروی رقم ۱۰۰ را نشان می دهد، سرعت واقعی در گونه اول برابر با ۹۹ و در گونه دوم برابر با ۱۰۲ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

در صورت استفاده از تایرهای بسیار پهن سایز ۲۰۵/۶۰/۱۳ در پراید، رقم واقعی سرعت شما در هنگام نمایش عدد ۱۰۰ برابر با ۱۰۶ کیلومتر در ساعت خواهد بود و به این ترتیب در هنگام نمایش سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت توسط عقربه کیلومتر شمار، سرعت واقعی شما در حالت استاندارد رقمی در حدود ۱۲۷ کیلومتر در ساعت بوده که منجر به جریمه شدن شما خواهد شد.
تاثیر استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت بر جریمه تجاوز از سرعت مجاز
 مزایای رینگ‌ اسپرت  معایب رینگ اسپرت  مزایای لاستیک پهن  لاسیتک استاندارد پراید  سایز لاستیک پراید  سایز لاستیک پژو پارس  تاثپر لاستیک بر سرعت خودرو  اطلاعات فنی خودرو  محاسبه سرعت خودرو  سایز لاستیک پژو 206  قیمت لاستیک
تایر ۱۸۵/۶۵/۱۴ خانواده پژو

این تایر نیز نمونه استاندارد خانواده پژو بوده و پهنایی برابر با ۱۸۵ میلیمتر، ارتفاع فاقی برابر با ۱۲۰.۲۵ میلیمتر و شعاع رینگی برابر با ۱۴ اینچ یا ۳۵۵.۶ میلیمتر دارد. به این ترتیب ارتفاع کلی تایر استاندارد برابر با ۵۹۶.۱ میلیمتر و محیطی برابر با ۱۸۷۲ میلیمتر داشته و برای طی هر کیلومتر نیاز به ۵۳۴ دور دارد.

از تایرهای اسپرت موجود برای این خودروها می توان به نمونه هایی مانند ۱۸۵/۶۰/۱۴ و ۱۹۵/۶۰/۱۴ و ۲۰۵/۶۰/۱۴ با رینگ استاندارد ۱۴ اینچی، ۱۹۵/۵۵/۱۵و ۱۹۵/۶۰/۱۵ و ۲۰۵/۵۰/۱۵ با رینگ اسپرت ۱۵ اینچی و ۲۰۵/۵۰/۱۶ و ۲۰۵/۵۵/۱۶ یا ۲۰۵/۴۵/۱۶ و ۲۱۵/۴۵/۱۶ با رینگ اسپرت ۱۶ اینچی اشاره کرد.
محاسبه سرعت واقعی اتومبیل

با همان محاسباتی که برای تایرهای اسپرت خانواده پراید اشاره شد، سرعت واقعی خودرو با استفاده از این تایرهای اسپرت زمانی که عقربه کیلومتر شمار عدد ۱۰۰ را نشان می دهد برابر است با:

۱۸۵/۶۰/۱۴ برابر است با ۹۷ کیلومتر در ساعت
((۱۸۵*۶۰%)*۲+۳۵۵.۶)*۳.۱۴*۵۳۴=۹۷
۱۹۵/۶۰/۱۴ برابر است با ۹۹ کیلومتر در ساعت
((۱۹۵*۶۰%)*۲+۳۵۵.۶)*۳.۱۴*۵۳۴=۹۹
۲۰۵/۶۰/۱۴ برابر است با ۱۰۱ کیلومتر در ساعت
((۲۰۵*۶۰%)*۲+۳۵۵.۶)*۳.۱۴*۵۳۴=۱۰۱
۱۹۵/۶۰/۱۵ برابر است با ۱۰۳ کیلومتر در ساعت
((۱۹۵*۶۰%)*۲+۳۸۱)*۳.۱۴*۵۳۴=۱۰۳
۱۹۵/۵۵/۱۵ برابر است با ۱۰۰ کیلومتر در ساعت
((۱۹۵*۵۵%)*۲+۳۸۱)*۳.۱۴*۵۳۴=۱۰۰
۲۰۵/۵۰/۱۵ برابر است با ۹۸ کیلومتر در ساعت
((۲۰۵*۵۰%)*۲+۳۸۱)*۳.۱۴*۵۳۴=۹۸
۲۰۵/۵۰/۱۶ برابر است با ۱۰۲.۵ کیلومتر در ساعت
((۲۰۵*۵۰%)*۲+۴۰۶.۴)*۳.۱۴*۵۳۴=۱۰۲.۵
۲۰۵/۵۵/۱۶ برابر است با ۱۰۶ کیلومتر در ساعت
((۲۰۵*۵۵%)*۲+۴۰۶.۴)*۳.۱۴*۵۳۴=۱۰۶
۲۰۵/۴۵/۱۶ برابر است با ۹۹ کیلومتر در ساعت
((۲۰۵*۴۵%)*۲+۴۰۶.۴)*۳.۱۴*۵۳۴=۹۹
۲۱۵/۴۵/۱۶ برابر است با ۱۰۰.۵ کیلومتر در ساعت
((۲۱۵*۴۵%)*۲+۴۰۶.۴)*۳.۱۴*۵۳۴=۱۰۰.۵

این مساله در خصوص سایر خودروهای عادی نیز صادق بوده و به همین ترتیب و بر اساس سایز تایر فابریک و استاندارد قابل محاسبه است.
سخن آخر

با توجه به تفاوت قالب های شرکت های مختلف تولید لاستیک، حتی تایرهای هم سایز نیز تفاوت اندکی با همدیگر دارند. علاوه بر این میزان آج نیز بر این اندازه گیری تاثیر گذار خواهد بود. با این توصیفات، میزان سرعت واقعی خودروی شما با عدد نمایش داده شده در بخش پشت آمپر با رینگ و لاستیک اسپرت متفاوت بوده و با توجه به محدودیت سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در تمامی نمونه هایی که رقم محاسبه شده از ۱۰۰ تجاوز نموده، به دلیل دقت بسیار بالای دوربین های پلیس (مشابه با سایر بخش‌های دولتی و قانون گذاری) احتمال جریمه شدن شما بسیار بالا خواهد بود. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته، دوربین های کنترل سرعت با توجه به محاسبات، درصدی از خطا در نمایش سرعت خودرو را لحاظ نموده و مانند ایران به محض عبور از سرعت مجاز جریمه نخواهید شد.
مزایای رینگ‌ اسپرت معایب رینگ اسپرت مزایای لاستیک پهن لاسیتک استاندارد پراید سایز لاستیک پراید سایز لاستیک پژو پارس تاثپر لاستیک بر سرعت خودرو اطلاعات فنی خودرو محاسبه سرعت خودرو سایز لاستیک پژو 206 قیمت لاستیک
پراید هاچ بک با رینگ و لاستیک اسپرت

البته باید به این نکته توجه کرد که در خودروهای تک دیفرانسیل، استفاده از تایر رینگ و لاستیک اسپرت تنها در محور محرک موجب تغییر سرعت واقعی و ظاهری خودرو شده و به عنوان مثال استفاده از تایرهای بزرگ در چرخ های عقبی خودروهای سواری عادی، تغییری در این بخش به وجود نخواهد آورد. خودروهای لوکس و مدرن نیز از روش های دیگری مانند سیستم GPS برای محاسبه سرعت استفاده نموده و تغییر ابعاد تایر، اثری در سرعت واقعی نخواهد داشت.
با رینگ و لاستیک اسپرت جریمه نشوید!

با این حساب اگر از رینگ و لاستیک اسپرت استفاده می‌کنید، بی‌توجهی شما، گذشته از به خطر انداختن جان خود و دیگران به دلیل کیفیت فوق العاده پایین ارابه‌های مرگ خودروسازان حکومتی ایران خودرو و سایپا و شرکت‌های وابسته، اندکی از کسری بودجه دولت تدبیر و امید را جبران خواهد نمود و تعطیلات عید و سفرهای نوروزی را به تجربه‌ای تلخ تبدیل خواهد نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Ahmad می گوید

    سوادت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.