چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟

0

هنگامی که قصد دارید تا خودرو تان را برای یک سفر جاده ای، تابستانه و یا غیره آماده کنید، چیزهای مهمی برای چک کردن وجود دارند و در عین حال برخی از مراحل قدیمی هستند که میتوانید از خیرشان بگذرید. در حقیقت این مقاله نحوه آماده شدن برای سفر را به شما ارائه می شود تا ماشینتان در حین سفر مرکز اصلی توجهتان نشود. چیزی که به ندرت پیش میاید که خوب باشد.
ما این راهنمایی ها را در دو دسته مرتب کرده ایم: کارهایی که میتوانید خود در خانه انجام دهید و موتردی که حتما باید از فروشگاه تهیه شوند.

۱-دیاگ خودرو
چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟

 قبل از مسافرت حتما به یاد داشته باشید که خودرو خود را در نمایندگی با استفاده از دستگاه های دیاگ عیب یابی کنید. پورت OBD-II (تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر کامپیوتر به منظور عیب یابی ماشین) در ماشین های تولید شده از  سال ۱۹۹۶ به بعد، کدهایی را به شما نمایش می دهند که نشان دهنده مشکلات احتمالی یا فعلی ماشینتان هستند. هر چه ماشینها جدیدتر میشوند، این کدها نیز اطلاعات بیشتری در اختیار صاحب ماشین یا تعمیرکار ماشین قرار می دهند.

۲-عاج یا رویه ی تایر
چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟

یک سکه ۵۰۰ تومانی بردارید و آن را سر و ته بگیرید. حالا آن را از بالا به داخل شیارهای لاستیکتان فشار دهید. اگر سکه تا حدی در تایر فرو رفت که بخشی از عدد درج شده بر روی آن محو شد، این بدین معناست که رویه تایر شما خیلی کاسته نشده و همچنان در کیفیت مطلوبی قرار دارد. راه دیگر این است که میتوانید به شیارهای کهنه دور تایرتان نگاه کنید، اگر سطح شیارها به کف لاستیک رسیده باشند، احتمالا زمان آن است که تایرتان را عوض کنید.

۳-باد لاستیک
چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟

برای چک کردن میزان فشار تایرتان از یک وسیله سنجش با کیفیت استفاده کنید و از فشار سنج های موجود در پمپ بنزین و پمپ گاز که همه از آن استفاده میکنند، استفاده نکنید. به دنبال برچسب چسبیده شده بر روی داخل درب ماشینتان و یا درب باک بنزینتان بگردید تا میزان مناسب باد لاستیکتان را در حالت سرد بدانید. باد لاستیک در روز های گرم و سرد سال متفاوت اند. برای اینکه به دور از هرگونه مشکل به مقصد مسافرت خود برسید حتما به این نکته توجه کنید.

۴سطح روغن

این مرحله یک مرحله کلیدی است. قبل از شروع سفر حتی اگر روغن موتورتان قدیمی هم باشد، باز هم باید سطح روغن موتورتان بالا باشد. در این شرایط، حداقل برای یک مدت کم، کمیت روغن از کیفیت آن مهمتر است.  ماشینی که وسط راه روغن تمام میکند، به صورت موقت شما در شرایط سختی قرار دهد و حتی ممکن است تا دیگر درست نشود.

۵-مایع شستشو
چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟
به عنوان یک راننده حرفه ای باید سعی کنید که همیشه محفظه (قمقمه) آب شیشه شور پر باشد. برای این منظور میتوانید از شیشه شور های مخصوص خودرو استفاده کنید.  یک بطری کنستانتره بگیرید. سپس آن را داخل تانک آب بریزید و  به نسبت میزان آبی که بر روی بطری حک شده است، با آن آب مخلوط کنید.
نکته
از دبه های بزرگی که مواد داخلش از قبل ترکیب شده اند استفاده نکنید. چرا که ممکن است ناخالصی های موجود در آن موجب بسته شدن مجرای شیشه شور شده و آن را خراب کند.علاوه بر چک کردن سطح شیشه شور در کاپوت، حتما از سلامت برف پاک کن های شیشه جلو (واحتمالا عقب) مطمئن شوید.

۶-چراغهای خودرو

چراغهای ماشین عمده جایی هستند که ممکن است دچار ضربه ناگهانی شوند. برای تعویض چراغهایتان به ابزار خاصی احتیاج ندارید. حتی برای چک کردن چراغهای ترمز خودرو نیز به یک شخص دوم هم احتیاج ندارید. به عنوان مثال میتوانید از شیشه یک مغازه که نور را بازتاب میدهد استفاده کنید. اگر قصد دارید تا با خودرو شخص دیگری رانندگی کنید، باید طرز کار چراغهای جلوی ماشین را بدانید. بسیاری از مردم زمانی که در شب با ماشین دیگران رانندگی میکنند و میبنند که چراغ های جلو خودرو روشن است، فکر میکنند که چراغهای عقب نیز روشن هستند.

۷-بازرسی باتری
چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟

هیچ چیز مانند یک باتری ماشین مشکل دار، در حین سفر نمیتواند شما را گرفتار کند. سری های باتری را بررسی کنید تا زنگ زدگی نداشته باشند، زیرا این اتفاق  مانع از  عبور جریان برق از باتری و شارژ شدن آن میشود. اگر بر روی باتریتان زنگ زدگی دیدید، آن را به وسیله کمی آب و جوش شیرین و مسواک تمیز کنید. سپس همه چیز را تمیز کنید و پایانه های باتری را دوباره ببندید و با اسپری مخصوص باتری کارتان را تمام کنید

۸-لنتهای ترمز
چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟

همه چرخ ها را باز کنید. (هر چند که چرخ های جلو بسیار مهمتر هستند) تا نگاهی به کالیپرهای ترمز و لنت های ترمز بیاندازید. اندازه پوسته لنت را بسنجید و با حداقل مقداری که شرکت سازنده خودرو تان آن را معین کرده است مقایسه کنید. شما می توانید با جستجو در  گوگل و سرچ کتابچه راهنمایی کاربران که کارخانه تولید ماشین آن را ارایه میدهد، از این موارد اطلاع پیدا کنید. درست مانند لاستیک خودرو، لنت ترمز هم برای کهنگی شاخصهایی دارد و زمان ترمز صدای گوشخراشی می دهد.

۹-تعویض روغن

همیشه داشتن روغن تازه و فیلتر نو برای یک مسافرت طولانی مهم است. با رعایت این موارد میتوانید کاری کنید تا مطمین شوید که تا مسافت های طولانی به خاطر روغن یا فیلتر نو نداشتن، به مشکل بر نمیخورید.

۱۰-تسمه ها را چک کنید
تعمیر و نگهداری خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور پیشگیری از خراب شدن خودرو سرویس های دوره ای خودرو آموزش تعمیر و سرویس خودرو آموزش نکات فنی خودرو مجله کارستان
بیشتر موتورهای خودرو دارای یک تسمه اصلی هستد که مولد برق A/C را برای شارژ باتری به کار میاندازد، پمپ آب برای خنک کردن موتور راه انداخته و اغلب پمپهایی که با هدایت برق کار میکنند بدان وابسته هستند. اگر  این تسمه آسیب ببیند واقعا اتفاق بدیست. تسمه را با توجه به تعداد کیلومتری که پس از تعویض آن ماشین کار کرده است بسنجید، وجود ترک یا شکاف بر روی دنده های زیری تسمه و یا این که قطعاتی از تسمه از بین رفته یا افتاده باشند، نشانه بدیست.
۱۱-موتورتان را تنظیم کنیدبرای انجام این مرحله لازم نیست که کار زیادی انجام دهید، اتومبیل های مدرن معمولا با فواصل زمانی بسیار طولانی و بسیار کمتر نسبت به اتوموبیل های زمان قدیم به تنظیم موتور احتیاج دارند و تنظیم موتورتان به شدت به نحوه نگهداری درازمدت شما از موتورتان وابسته است.۱۲-تست باتری

برای این کار به تستر باتری نیاز دارد تا ظرفیت باتری، سلامت سیستم شارژ و نحوه عملکرد هر دو را در زیر بار الکتریکی بررسی کنید. برای این منظور میتوانید از یک باتری ساز درخواست کنید تا میزان ولتاژ و قدرت باتری شما را مشاهده کند.

نحوه بارگیری کردن

چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟

آخرین نکته این است که سعی کنید تا جایی که ممکن است بارهایتان را به جای سقف ماشین داخل خودرو قرار دهید. قرار دادن بار بر روی سقف اتوموبیل، باعث میشود تا اتوموبیل سوخت بیشتری مصرف کند و عملکردش ضعیف گردد و حتی این بار موجب ایجاد سروصدا می شود که به صورت صدای باد داخل ماشین میپیچد. حتی اگر با پر کردن خودرو تان از داخل، دیدتان از آینه وسط و جلو ماشین گرفته شود، اما باز هم دو آینه بغل را دارید که میتوانید از آنها استفاده کنید.<
نکته پایانی
یک نکته مهم که به عنوان راننده حرفه ای همیشه باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان بدون پول سفر نکنید. موارد مختلفی میتواند در یک مسافرت اتفاق بیفتد. مانند: برخورد به ایستگاه های عوارضی، نیاز به یدک کش، تمام شدن بنزین و …  . برای همه اتفاق ها آماده باشید و مطمئن شوید مقداری پول همیشه در جیب خود به همراه دارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.