تست و بررسی سمند ایران خودرو در انگلستان + جدول نتایج
بررسی سمند ،تست ایمنی سمند ،موتور سمند ،رپرتاژ سمند ، بررسی سمند سورن
تست و بررسی یک خودرو باید بر اساس واقعیت ها بازار و همچنین هدف تولید کننده از محصول خود انجام پذیرد و مقایسه آن با محصولات دیگر کمی دور از انصاف است. این مهم را می توان در مجله کارمگزین با تست و بررسی سمند و همچنین نتایج اعلام شده مشاهده کرد.
چندی پیش یک دستگاه خودروی سمند صادراتی به کشور های شمالی ایران توسط یک شبکه فارسی زبان برون مرزی جهت تست های مختلف به بریتانیا برده شد .این خودرو پیش از این اینکه در تست تصادف مورد بررسی قرار بگیرد جهت بررسی های محتلف در اختیار کارشناسان مجله معتبر کار مگزین قرار گرفت و نتایج آن به تازگی منتشر شده است. همانطور که اشاره شد کارشناسان این مجله در عین صداقت و بدون در نظر گرفتن اینکه سمند محصولی قدیمی و تولید کشور ایران است این خودرو را مورد تست قرار داده و نتجیه آن را اعلام کرد.مقاله ذیل برگردان نتیجه این تست و بررسی است که در این مجله انگلیسی زبان منتشر شده بود.
آشنایی با خودروسازی ایران
خودروی که امروز در اختیار ما قرار گرفته است سمند نام دارد که محصول شرکت IKCO (مخفف ایران خودرو) می باشد . اگر به ایران سفر کرده باشید انبوهی از این خودرو را در کنار مصحولات پژو دهه ۹۰ و تالبوت های دهه ۸۰ (منظور نگارنده پیکان می باشد که در آن زمان توسط کمپانی کالبوت شریک تجاری آن زمان پژو تولید می گردیده است) را مشاهده خواهید کرد.سمند در ایران بعنوان خودروی ملی شناخته می شود و ما قصد داریم بدانیم که این خودرو بعنوان محصول یک برند گمنام غیر اروپایی چه عملکرد را از خود به نمایش می گذارد.
چرا سمند در دیگر کشورها دیده نمی شود؟
فهرست مطالب
بیشترین خودروهای حاضر در ایران توسط دو شرکت خودرو سازی سایپا(تاسیس ۱۹۶۵) و ایران خودرو (تاسیس ۱۹۶۲) تولید می گردند.ایکو یا همان ایران خودرو تولید خود را با پیکان آغاز نمود که در حقیقت همان هیلمن هانتر بود . این شرکت در سال ۲۰۰۳ سمند را بعنوان یک خودروی ملی جایگزین پیکان نمود که بر روی پلت فرم پژو ۴۰۵ شکل گرفته بود .قابل ذکر است که پیشرانه نمونه مورد تست ما همان موتور پژو ۴۰۵ است اما عمده طراحی این خودرو کار ایران خودرو می باشد.
کابین سمند
در اتاق خودرو ترکیبی از پلاستیک شکننده، پارچه نرم و طرح چوب براق استفاده شده است که به طور خاص برای خودرویی همچون سمند خوب ارزیابی می شود. قطعات نیز به نسبت خوب در کنار همدیگر قرار گرفته اند و مونتاژ شده اند تا از صداهای اضافی در امان باشند.
رای روشن کردن خودرو خبری از دکمه نیست و باید از چرخاندان سویچ استفاده نماییم و بجای دکمهٔ ترمز پارک باید اهرم ترمزدستی را بالا کشید .در میانه داشبورد هم یک رادیو ظبط ساده مجهز به CD و AUX و یک سیستم هشدار دهنده صوتی با صفحه کلید کنارش به چشم می خورد.
تجربه رانندگی با سمند
سمند خودرویی کند و ساده به نظر می رسد و در مقایسه با یک فولکس واگن گلف ۲۰۱۷ مانند آن است که از یک سیاره دیگر آمده است.وقتی با سمند وارد پیچ های تند پیست می شویم خودرو براحتی منحرف می شود و عملکرد فوق العاده ضعیفی را از خود به نمایش می گذارد در عین حال تعویص دنده این خورو ضعیف و ناامید کننده به نظر می رسد .سیستم تعلیق نرم و ارتفاع زیاد این خودرو نکته منفی برای آن محسوب نمی گردد چرا که سمند مخصوص بازاری طراحی شده که وضعیت جاده آن وحشتناک بوده بطوریکه با خیابان هایی با دست انداز های زیاد و آسفالات نامناسب روبرو هستیم.
همانطور که اشاره شد سمند مورد تست از پیشرانه ۱.۶ لیتری با بیشنه قدرت ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر بهره می برد.قابل ذکر است سمند مورد نظر از نمونه های صادراتی بوده و پیشرانه مشهور TU5 پژو مجهز بوده است. هرچند این موتور خصوصاً برای سدان سنگینی چون سمند توان کمی دارد اما قدرت خالص و یکنواختی را ارائه میکند
سمند بدون اختیار من را به یاد خودروهای دهه ۸۰ که داشتم می اندازد چرا که این خودرو مانند یک تالبوت سولار برای سرعت رفتن ساخته نشده بودند اما به شدت خودروهایی کم هزینه و بدون استهلاک بودند که فقط برای رانندگی طراحی شده بودند .سولار دهه ۸۰ هم دارای همین ویژگیها بود بطوریکه در طول مدت استفاده فقط هزینه لنت ترمز و نهایتا مایع شیشه شور بر عهده مالک بود. از همین رو من حس می کند سمند هم بر همین اساس طراحی شده است.
نتیجه
در مدت تست سمند ایراد های اساسی و بیشماری را حس کردیم که بسیاری از آنها براحتی قابل برطرف کردن هستد اما بسیاری از آن هم بدلیل استفاده از پلت فروم قدیمی است که این خودرو استفاده می کند و قابلیت برطرف کردن را نخواهند داشت. همچنین سمند در آزمونهای تصادف یورو انکپ نیز عملکرد خوبی نداشت اما توانست از آزمونهای آلایندگی موفق بیرون آید.
نگاهی به سالهای اخیر نشان میدهد که صنعت خودروی ایران زمانی که این کشور در صلح قرار دارد فروش خیلی خوبی را تجربه کرده و به خودروسازهای این کشور اجازه میدهد تا مانند داچیا با سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه، محصولات خود را بهتر کنند. پینینفارینا در طراحی برخی مدلهای جدید ایرانی دست داشته است و اخیراً پیشرفتهای خوبی در بهبود ایمنی و همچنین میزان آلایندگی خودروها شاهد بودهایم.
ممکن است ما به زودی خودروهای ایرانی خریداری کنیم؟ احتمالاً نه. ولی غیر قابل تصور نیست که در حالی که نامهای بزرگ صنعت خودروی دنیا در حال اختصاص تمام منابع خود روی الکتریکی سازی و اتوماسیون هستند، شرکتهایی مانند ایران خودرو میتوانند فعالیت خوبی در کف بازار، جایی که خریداران تقاضای زیادی برای خودروهای ارزان دارند داشته باشند.
کلام پایانی
همانطور که در ابتدای این لیست اشاره شد این مجله بدون مقایسه این خودرو با خودروهای روز دنیا به تست و بررسی این خودرو پرداخته و کاملا واقع بینانه این خودرو ایرانی را به چالش کشیده و امتیاز های داده شده مشخص می کند که این خودرو در زمان خود کاملا خودرویی خوب محسوب می رگردید و اگر ایران خودرو همین مسیر را در سالهای بعد هم ادامه می داد در حال حاضر یکی از برند ها شاخص آسیایی محسوب می گردد اما شاهد هستیم ایران خودرو ،سمند را فقط با تغییر چراغها سالهای متمادی به بازار عرضه کرد و در جهت رفع عیوب این خودرو هیچ تلاشی نکرد