آنتی رول بار چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

0

آنتی رول بار یک میله فلزی است که به ساختار عقب سیستم تعلیق خودرو متصل می‌شود و باعث می‌شود پایداری اتومبیل در سر پیچ‌ها حفظ شود.

 آنتی رول بار چیست  تجهیزات خودرو  خودروهای آفرود چیست  اطلاعات فنی خودرو  دانستنی های فنی خودرو  خودروهای چهار چرخ متحرک  مجله خودرو کارستان  آموزش تیونینگ خودرو
اگر شما هم به حوزه تیونینگ خودرو علاقه‌مند هستید، حتما به واژه‌های زیادی در مطالعه‌هایتان برخورده‌اید؛ شاید یکی از آن‌ها آنتی رول بار ( Anti-roll bar ) بوده است. بسیاری معتقد هستند که آنتی رول بار نباید در حوزه تیونینگ خودرو بررسی شود؛ زیرا بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی، از این وسیله در طراحی و ساختار محصولاتش استفاده می‌کند.

آنتی رول بار یک میله فلزی است که به ساختار عقب سیستم تعلیق خودرو متصل می‌شود و باعث می‌شود پایداری اتومبیل در سر پیچ‌ها حفظ شود. همانطور که می‌دانید اتومبیل‌ها به طور طبیعی در زمان حرکت و در هنگام پیچیدن، مایل هستند که به سمت خارج پیچ خم شوند؛ در واقع اگر نقشه یک پیچ را رسم کنیم و خطوط را ادامه دهیم، یک دایره حاصل می‌شود. حال فرض کنید که خودرو در این دایره حرکت می‌کند؛ اما به دلیل نوع ساختار و طراحی بدنه‌ای که دارد همیشه به سوی خارج دایره تمایل پیدا می‌کند. زمانی که خودرو در مسیر حرکت خود می‌پیچد، حالت فنرهای شاسی در ابتدای پیچ به سمت خارج دایره فرضی فشرده می‌شوند و سپس در هنگام ورود به پیچ، به داخل دایره کشیده می شوند؛ این حالت و تغییر فرم فنر‌ها قادر است پایداری اتومبیل را به خطر بیاندازد و باعث وقوع تصادفات جاده‌ای شود. در این حالت استفاده از آنتی رول بار ( Anti-roll bar ) در سیستم تعلیق اتومبیل می‌تواند به پایداری خودرو در سر پیچ‌ها کمک زیادی کند. این وسیله امکان آن را بوجود می‌آورد که بدون سفت کردن فنر‌ها بتوانیم خودروی پایداری‌تری داشته باشیم. آنتی رول بار در اصل یک میله خم شده است که به صورت یک تکه و سه تکه در حوزه تیونینگ خودرو وجود دارد. این وسیله کاربردی ابتدا فقط در خودرو‌های مسابقه‌ای و سوپر اسپرت مشاهده می‌شد، اما با گسترش فناوری‌های صنعت خودروسازی و همچنین بهره‌گیری از متد‌های جدید در ساخت آن، خیلی زود برای تمام اتومبیل‌ها موجود شد. از طرفی خودروسازان بزرگ در اتومبیل‌های ساخت خود از این وسیله برای افزایش کیفیت سیستم تعلیق و کنترل خودرو استفاده کرده‌اند؛ که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت استفاده از آنتی رول بار در صنعت خودروسازی است. این میله فلزی بخش میانی شاسی خودرو را از طرفین به هم متصل می‌کند؛ البته بسته به نوع ساختار سیستم تعلیق اتومبیل، ممکن است محل قرارگیری آن متفاوت باشد.

نتیجه تصویری برای آنتی رول بار چیست
این امر باعث می‌شود در زمان پیچیدن خودرو فنر‌ها به شکل هماهنگ باهم عمل کنند و در جهت‌های مشابه فشرده شوند. در واقع آنتی رول بار نحوه فشرده شدن فنر‌ها را تعیین می‌کند تا شاسی و سیستم تعلیق خودرو در زمان پیچش دچار کمترین ارتعاش شوند و خودرو پایداری خود را در سر پیچ‌ها حفظ کند. همچنین این میله فلزی باعث می‌شود ارتعاشات وارد شده به سیستم تعلیق اتومبیل در زمان بالا و پایین آمدن پیکره خودرو تا حد زیادی کم شود. آنتی رول بار در هر ناهمواری با دو حرکت خنثی قادر است مقدار زیادی از ارتعاشات وارد شده به شاسی را کاهش دهد؛ از همین رو سرنشینان خودرو در هنگام حرکت اتومبیل در جاده‌های ناهموار، ارتعاشات و لرزش کمتری احساس خواهند کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.