مقایسه بزرگ بین آفرودرهای مدعی، داستر، لندکروز یا جیپ؟ + فیلم
بزرگترین تست و بررسی خودروهای شاسی بلند در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط کارشناسان “اتوکار” با حضور ۶ نماینده از کشورهای مختلف جهان همچون جیپ رانگلر، ایسوزو D-Max، مرسدس بنز G350d، لندروور دیسکاوری، تویوتا لندکروزر Invincible و خودروی داچیا داستر صورت گرفته است که فیلم و جزییات آن را مورد بررسی قرار دادهایم.
تویوتا لندکروزر
فهرست مطالب
معمولا شروع کار با مشخصات فنی است، ولی ما در ابتدا با لاستیکهای اتومبیلها شروع خواهیم کرد که کمتر کسی به آنان اهمیت میدهد، اما نباید فراموش کنیم که نوع لاستیک میتواند یکی از مهمترین فاکتورهای اتومبیل در مسیرهای آفرودی باشد. زیرا شما هر چقدر قدرت و گشتاور بالا داشته باشید، اگر لاستیکهای شما مناسب نباشد و یا به فرض مثال با لاستیکهای استاندارد به نبرد جادههای خاکی و یا سطوح لغزنده بروید، کاری از پیش نخواهید برد و صرفا هرزگردی لاستیک و اتلاف نیروی موتور خواهید داشت، پس لاستیک میتواند اولین رکن اتومبیلهای شاسی بلند باشد تا یک آفرود نوردی مطلوب و لذت بخش برایتان فراهم آورد که از بین خودروهای حضور یافته در این تورنومنت، عملکرد لاستیکهای جیپ رانگلر بسیار خوب توصیف شده است و بعد از آن خودروی لندروور دیسکاوری قرار میگیرد.
مرسدس بنز G350d
در امکانات و تجهیزات رفاهی نیز خودروی تویوتا لندکروزر Invincible بهتر از همه توصیف شده و بعد از آن خودروی لندروور دیسکاوری با ۷ صندلی سرنشین و امکانات لوکس و مدرن قرار میگیرد، هرچند رقیب سوم تویوتا لندکروزر در این تورنومت تجهیزاتی، خودروی آلمانی مرسدس بنز G کلاس خواهد بود که سیستم تعلیق بسیار خوب آن یک فضای نسبتا آرام در داخل کابین فراهم آورده است.
بعد از این سه خودروی شاسی بلند که هم قابلیت آفرودی بسیار خوبی دارند و هم یک خودروی لاکچری محسوب میشوند، خودروی “ایسوزو D-Max”به عنوان دیگر نماینده ژاپنیها در این تورنومنت خواهد بود که با تجهیزات و امکانات خوب خود، از دید کارشناسان در جایگاه چهارم این لیست قرار گرفته است تا بعد از آن شاهد حضور جیپ رانگلر در جایگاه پنجم باشیم که تجربه ۷۵ ساله خود را بیشتر از همه در قابلیت آفرودی خود بکار گرفته است تا اینکه یک خودروی شاسی بلند لاکچری به شمار آید.
جیپ رانگلر
از لحاظ امکانات و تجهیزات، در جایگاه آخر نیز شاهد حضور داچیا داستر هستیم که حضور آن در این تورنومنت تعجب برانگیز است و جای بحث دارد، اما کارشناسان انگلیسی “اتوکار” ترجیح دادهاند که داچیا داستر را به همراه ایسوزو D-Max به جمع بزرگان صنعت خودرو همچون تویوتا لندکروزر، لندروور دیسکاوری، مرسدس بنز G کلاس و یا حتی خودروی جیپ رانگلر اضافه کنند که هرکدام بزرگان صنعت خودروسازی و بخش شاسی بلندهای آفرودی به شمار میروند.
از عملکرد فنی غافل نشویم، میتوان گفت که خودروی آمریکایی جیپ رانگلر با پیشرانه ۳.۶ لیتری شش سیلندر بنزینی، قویترین شرکت کننده در این تورنومنت خواهد بود که نیروی تولیدی آن در دور موتور ۶۳۵۰ به حداکثر ۲۷۶ اسب بخار و همچنین گشتاور آن در دور موتور ۴۳۰۰ نیز به چیزی معادل ۴۷۰ نیوتن متر میرسد که توسط جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک دریافت شده و به خروجی منتقل میشود که عملکردی بی نظیر در مسیرهای آفرودی خواهد داشت، اما بر روی جاده میتواند شتاب صفر تا صد ۸.۹ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.
بعد از آن هم لندروور دیسکاوری با یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر دیزلی قرار میگیرد که دارای قدرت ۲۵۴ اسب بخاری در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه است، اما از نظر گشتاور تولیدی موتور بسیار بالاتر از جیپ رانگلر قرار میگیرد که عملکرد آن با استفاده از یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک، در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه به عدد ۶۰۰ نیوتن متر میرسد که هم در مسیرهای آفرودی کشش بسیار بهتری نسبت به جیپ رانگلر دارد و هم در شتاب صفر تا صد موفق به ثبت زمان ۸.۱ ثانیه شده است. هرچند سرعت آن هم به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که بیشتر از تمامی شرکت کنندگان این تورنومنت آفرودی است.
ایسوزو D-Max
باتوجه به اعداد و ارقام، مرسدس بنز G350d با حداکثر قدرت ۲۴۱ اسب بخار در جایگاه سوم قرار میگیرد، اما گشتاور آن در ۱۶۰۰ الی ۲۴۰۰ دور بر دقیقه برابر با ۶۰۰ نیوتن متر لندروور دیسکاوری خواهد بود که برخاسته از یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر دیزلی همراه با جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک است که شتاب آن در جاده به ۸.۹ ثانیه و همچنین بیشینه سرعت آن هم به ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت میرسد.
نسخه Invincible از خودروی تویوتا لندکروزر هم با استفاده از یک پیشرانه چهار سیلندر ۲.۸ لیتری دیزلی، خود را در جایگاه چهارم این لیست پیدا کرده است که بیشینه قدرت آن به ۱۷۲ اسب بخار و همچنین گشتاور آن هم در ۱۶۰۰ الی ۲۴۰۰ دور بر دقیقه به عدد ۴۵۰ نیوتن متر میرسد که از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دریافت شده و به سمت چرخها هدایت میشود که ماحصل آن شتاب ۱۲.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت شده است.
داچیا داستر
پنجمین خودروی قدرتمند این تورنومنت هم ایسوزو D-Max پیکاپ است که از یک پیشرانه ۲.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل با حداکثر قدرت ۱۷۲ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتن متری سود میبرد که عملکرد بسیار خوب آن در تستهای آفرودی موجب حیرت کارشناسان “اتوکار” شده است. اما در آخر همانطور که انتظار میرود، خودروی داچیا داستر با پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژر دیده میشود که حداکثر قدرت آن ۱۲۴ اسب بخار و همچنین حداکثر گشتاور آن در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه نیز به عدد ۲۰۰نیوتن متر میرسد که عملکرد آن در تست آفرود بسیار ناامید کننده است.
توضیحات
در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که گروه خودروبانک فیلم تست و بررسی آفرودی این ۶ خودروی شاسی بلند را آماده کرده و در انتهای مقاله بارگذاری کرده است که به ترتیب خودروی جیپ رانگلر، ایسوزو D-Max، مرسدس بنز G350d، لندروور دیسکاوری، تویوتا لندکروزر Invincible و همچنین خودروی داچیا داستر بهترین و بدترین خودروهای آفرودی این تست انتخاب شدهاند که دلایل آن را در فیلم زیر میتوانید پیدا کنید.