خلاصه ای در مورد گیربکس اتوماتیک و سوالات عمومی

0

علائم عیب یابی در پژو ۲۰۶ اتوماتیک (تیپ ۶، SD V9) و پژو۲۰۷

روشن شدن و چشمک زدن * , S (دکمه اس و برف Sport-Snow)

روشن شدن نمایشگر S و * با صدای بوق اخطار، به معنی وجود اشکال در گیربکس است (نه لزوما فقط شیر برقی)، در اغلب مواقع یکی از موارد زیر علت آن هستند:

۱- ضعیف یا خراب شدن شیر برقی. که در این حالت گیربکس به دنده ۳ رفته و از آن خارج نمی شود، مگر با خاموش و روشن شدن خودرو.

۲- رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حدی که باید تعویض شود (گیربکس اتوماتیک مجهز به شمارنده ای است که بسته به فشار وارده به گیربکس، استهلاک و زمان تعویض روغن آن را تعیین می کند)، که در این حالت عملکرد گیربکس عادی است، اما با خاموش روشن شدن خودرو، چراغ S و * خاموش نمی شوند.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک 206 معایب اچ 30 کراس آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک آموزش عیب یابی ماشین تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک آدرس تعمیرگاه های تهران بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات آموزش مکانیک و برق خودرو علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک

۳- کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن از محدوده تعیین شده.
۴- موارد دیگر نادر هستند:
– مسدود شدن مجرای گردش روغن گیربکس.
– نقص در تامین ولتاژ ECU.
– قطع شدن ارتباط کابل سریال ECU با پنل.
– پاک شدن برنامه تعریف پدال گاز،
– چرب شدن و یا کثیف شدن سوکت های ارتباطی بین اجزای گیربکس (ECU، گیربکس، سلکتور، لیور و … )

ضربه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده از ۱ به ۲ و یا از ۲ به ۳ (لقد زدن هنگام تعویض دنده)

گاز دادن نامنظم و نامتعادل توسط راننده می تواند بصورت مقطعی باعث بروز این مشکل شود.

با توجه طرز کار گیربکس اتوماتیک (مقاله طرز کار گیربکس اتوماتیک) ECU گیربکس با دریافت اطلاعات از پدال گاز و نحوه گاز دادن راننده، فرمان لازم برای تعویض دنده ها را به شیرهای برقی و سایر قطعات ارسال می کند. وقتی راننده پدال گاز را بصورت غیر متعارف و غیر عادی فشار دهد (مثلا با پا روی پدال گاز بازی کند و آن را بصورت سریع کم و زیاد کند)، ECU تحلیل درستی از نوع گاز دادن راننده نخواهد داشت و در نتیجه فرمان تعویض دنده ها را بدرستی صادر نخواهد کرد و راننده هنگام تعویض دنده ها احساس ضربه می کند.
اما اگر ضربه زدن گیربکس در تعویض دنده ها بدلیل نقص فنی باشد، در اغلب مواقع، علت یکی از موارد زیر است:
۱- کم بودن سطح روغن گیربکس اتوماتیک.
۲- خارج شدن تنظیمات گیربکس که در اثر موارد زیر ایجاد می شود:
– رانندگی های مکرر در ترافیک در حالت D.
– افزایش دمای گیربکس و از بین رفتن خاصیت روغن آن (کارنکردن فن، گرفتگی مجرای گردش آب و … ).
– ضعیف یا خراب شدن شیر برقی (سلونوئید).
– فرار روغن از کلاچ ها (که در حرارت بالا اتفاق می افتد)

هرز گاز خوردن گیربکس در حالت D

در صورتیکه خودرو در حالت D (یا R و M) باشد و هرز گاز بخورد (به آن اندازه ای که گاز می خورد راه نرود)، علت آن احتمالا یکی از موارد زیر می تواند باشد:

– گرفتگی (کیپ شدن) فیلتر روغن گیربکس. که در این حالت با خاموش و روشن کردن موتور، خودور مسافت کوتاهی را طی می کند ولی دوباره هرز گاز می خورد.
– از بین رفتن باند یا کلاچ گیربکس، که در اثر استفاده نادرست از خودرو و یا استهلاک آن اتفاق می افتد. (مطالعه مقاله استفاده درست از گیربکس اتوماتیک)

تصویر مرتبط

عدم تغییر وضعیت دنده با جابجایی لیور (دسته دنده اتوماتیک)

در این حالت راننده لیور را در وضعیت D قرار می دهد، اما نمایشگر دنده و گیربکس فرمان را اجرا نمی کنند.
– معمولا علت این موضوع خراب شدن سلکتور یا سوئیچ چند منظوره (Selector) گیربکس است که معمولا در اثر تماس با آب اتفاق می افتد (موتورشویی کارواش، هواگیری سیستم خنک کننده، تعویض آب رادیاتور و … ).
– همچنین ممکن است یک یا چند پین از سوکت سلکتور در اثر کثیفی قطع شده باشند.

گیربکس با افزایش سرعت دنده را عوض نمی کند و در دنده ۱ باقی می ماند

عملکرد گیربکس اتوماتیک بشدت به دما حساس است، معمولا با بالاتر رفتن دمای روغن گیربکس از حد مجاز (۱۱۸ درجه سانتیگراد) این اتفاق می افتد که دلیل آن می توانند یکی از موارد زیر باشد:
۱- رانندگی در ترافیک سنگین و سر بالایی تند. که با خاموش کردن و خنک شدن موتور این موضوع رفع می شود.
۲- هر گونه نقص در سیستم خنک کننده موتور، یا کم شدن سطح مایع خنک کننده در مخزن رادیاتور، که باید هر چه سریعتر رفع شود، در غیر اینصورت آسیبهای شدیدی به موتور و گیربکس وارد می شود.
۳- ممکن است در اثر کیپ شدن صافی گیربکس (فیلتر گیربکس) گردش روغن در گیربکس مختل شده باشد و در نتیجه حرارت آن بالا برود، این مورد در کیلومترهای بیشتر از ۱۰۰ هزار اتفاق می افتد و البته بستگی به تعویض بموقع روغن و نوع رانندگی دارد.
– اما اگر در موارد غیر از این حالتها چنین اتفاقی بیافتد، موضوع از طریق دیاگ و توسط کارشناس باید بررسی شود.

دو نوع خنک کننده (رادیاتور) برای گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ وجود دارد، نوع معمولی (مدلهای ۸۵ و قبل از آن)، و نوع پهن یا ضخیم (مدلهای بعد از ۸۶)، گرم شدن گیربکس اتوماتیک AL4 ، برای مدلهای ۸۶ به بعد کمتر اتفاق می افتد زیرا خنک کننده پهن، کارایی بهتری در کاهش دمای گیربکس دارد.
گیربکس یا جعبه دنده دستگاهی است که با عوض کردن دنده های آن، قدرت و سرعت موتور کم یا زیاد می شود.

گیربکس دارای اهرم تعویض دنده است که این اهرم (دسته دنده) در جلوی راننده قرار دارد و بوسیله آن راننده با توجه به وضعیت جاده، سرعت و قدرت اتومبیل را کم یا زیاد می کند.

داخل گیربکس دنده های بزرگ و کوچک (چرخ دنده ها)، شفت کلاچ، شفت اصلی میل گاردان، محور همیشه گرد، محور مربوط به دنده ی عقب و چهار عدد محور دیگر قرار دارد.

اصول کار در گیربکس به این ترتیب است که یک دنده گرداننده (به نام دنده محرک) با دنده دیگری که اندازه ی دندانه های آن با محرک مساوی نمی باشد درگیر می شود. با حرکت دسته دنده و گرفتن کلاچ، دو دنده (یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر) با هم درگیر می شوند و دنده محرک در جهت عقربه های ساعت و دنده ی متحرک در جهت عکس عقربه های ساعت گردش می کنند.

اگر دنده کوچک تر دنده بزرگتری را بگرداند، دنده بزرگ قدرت بیشتر و سرعت کمتری دارد و بالعکس اگر دنده بزرگ، دنده کوچکتری را به گردش در آورد قدرت دنده کوچک، کمتر و سرعت آن بیشتر می شود. راننده با استفاده از این خاصیت و با توجه به وضعیت جاده دنده مناسبی را با دنده دیگری درگیر می کند تا به موتور فشار بیش از حد معین وارد نشود.

گیربکس دو نوع است گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک. در بعضی از اتومبیل ها دسته دنده بغل فرمان قرار دارد و در اکثر اتومبیل ها دسته دنده در سمت راست راننده روی گیربکس بسته شده است. برای اینکه دنده ها به راحتی جا بروند (عوض شوند) از دنده برنجی (جعبه سنکرونیزه) استفاده می شود. خاصیت دنده سنکرونیزه این است که دور دنده ها را هماهنگ نموده و هنگام تعویض دنده بدون اینکه دنده صدا بدهد راحت جا می رود.

سوال و جواب های فنی برای رفع عیب عمومی گیربکس اتومبیل را مطالعه نمایید.

۱) علت بیرون زدن دنده چیست؟
خورده شدن کشویی ها
خوردگی فنر ساچمه ها
تاب داشتن ماهک ها
خرابی بلبرینگ شفت ها
خوردگی زیاد از حد دنده ها

۲) علائم خرابی بلبرینگ های گیربکس چیست؟
ایجاد صدای گیربکس
بیرون زدن دنده ها

۳) علائم خوردگی دنده های گیربکس چیست؟
ایجاد صدای گیربکس

۴) علت کلی صدای گیربکس چیست؟
خوردگی دنده ها
خرابی بلبرینگ های گیربکس
تیز کردن دنده ها
نداشتن واسکازین

۵) علائم تاب داشتن ماهک در تعویض دنده ها چیست؟
جا نرفتن راحت دنده
بیرون زدن دنده ها به علت درگیر نشدن کامل

۶) علت گیر کردن دنده در موقع تعویض چیست؟
کج بودن ماهک ها است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.