عشق، فراموش كردن خود در وجود كسی است كه همیشه و در همه حال ما را به یاد دارد.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » علت زیاد روشن شدن فن پراید (زود به زود روشن شدن پروانه فن)
علت زیاد روشن شدن فن پراید (زود به زود روشن شدن پروانه فن)

علت زیاد روشن شدن فن پراید (زود به زود روشن شدن پروانه فن)

یکسره شدن فن پراید ،زود روشن شدن فن پراید ،رله فن پراید کجاست ،علت دیر روشن شدن فن رادیاتور پراید ،چگونه فن پراید را یکسره کنیم ،فشنگی فن پراید ،علت روشن نشدن فن پراید ،سنسور فن پراید

 علت زیاد روشن شدن فن پراید

فن از خودش اراده ای نداره . هر وقت برقش وصل بشه روشن میشه . وقتی برقش قطع بشه خاموش میشه

فن از رله ی فن برق میگیره اما رله هم از خودش اراده ای نداره
رله هم اگر کامپیوتر بخش برق بده روشن میشه و به فن برق میده
کامپیوتر هم از خودش اراده ای نداره
درسته که پیامِ روشن شدنِ فن از کامپیوتر صادر میشه اما کامپیوتر تا از سنسور حرارت آب رادیاتور موتور پیام نگیره , پیامی ارسال نمیکنه
پس اگر هی روشن میشه , به احتمال زیاد مقاومت داخل سنسور حرارت موتور عیب پیدا کرده و پیام اشتباهی میفرسته به کامپیوتر
مسیر به صورت زیر هست:
کامپیوتر به محض باز شدن سوئیچ  برق ۵ ولت دائم میده به سنسور
مقاومتِ متغیرِ  داخل سنسور با توجه به دمای آب رادیاتور توی موتور , ولتاژ ۵ ولت رو کاهش میده و برمیگردونه به کامپیوتر
هر چی بدنه ی موتور داغتر میشه , ولتاژ خروجی سنسور کمتر میشه
در بعضی ماشینها برعکسه یعنی هر چه موتور داغتر میشه ولتاژ خروجی سنسور به ۵ ولت نزدیکتر میشه
برنامه ی توی کامپیوتر این تغییر ولتاژ رو میگیره و با توجه به مقدار ولتاژ رسیده از سنسور عکس العمل نشون میده .
اگر آب تا حد معینی داغ بشه و ولتاژ سنسور به کامپیوتر برسه , کامپیوتر هم یک ولتاژ ۱۲ ولت با آمپر ضعیف میده به آهنربای الکتریکیِ داخلِ رله ی فن .
به محض به کار افتادن آهنربا , دو دهنه ی پلاتین توی رله به هم میچسبه و برقِ ۱۲ ولت  باتری با آمپر زیاد که از طریق یکی از پایه های رله تا توی رله اومده , راهش باز میشه از طریق پلاتین توب رله و از یک پایه دیگر رله خارج میشه و میره برای فن و فن روشن میشه
وقتی آبِ توی رادیاتور تا حدی حرارتش کم بشه , درنتیجه آبِ توی موتور هم حرارتش کم میشه و حرارت موتور پائین میاد
در این لحظه ولتاژ خروجیِ  سنسور حرارت تغییر میکنه ( کمتر یا بیشتر میشه با توجه به نوع سنسور ) و در نتیجه ولتاژی که به کامپیوتر میره هم تغییر میکنه و کامپیوتر طبق برنامه ریزیش میفهمه که گرمای  موتور کم شده و برق آهنربای رله رو قطع میکنه و رله خاموش میشه
وقتی آهنربای توی رله خاموش بشه , دهنه ی پلاتبنش از هم جدا میشه و درنتیجه برق فن قطع میشه و فن خاموش میشه .
سنسور فن پراید

پس متهم اول در این عیب ( زود بزود روشن شدن فن ) سنسور حرارت آب موتور هست

در بعضی ماشینها دو سنسور آب وجود داره که یکیش تک سیمه هست و به آمپر آب وصله و دومی دو سیمه هست که به کامپیوتر وصله

در بعضی ماشینها , دور آرام فن هم یک سنسور جدا داره یعنی سه سنسوره هست مثل دوو سی الو ( اگر اشتباه نکنم )

در ماشینهائی که فقط یک یا دو سنسور داره , دور آرام فن از طریق یک رله ی جداگانه و یک مقاومت کار میکنه
یعنی وقتی موتور کمی داغ میشه , سنسور ولتاژی مثلا در حدود ۳ ولت میده به کامپبوتر
کامپیوتر هم برق ۱۲ ولت میده به رله ی دور آرام
رله هم برقش از طریق یک مقاومت میره برای فن یعنی ولتاژ افت میکنه در مقاومت و کمتر از ۱۲ ولت میشه , درنتیجه فن با سرعت کمتر به کار می افته

پس رله در حقیقت دو مدار جداگانه داره
۱- مدار کامپیوتر – آهنربای رله
۲- مدار باتری – رله – مصرف کننده ( مثلاً فن رادیاتور یا پمپ بنزین یا کلاچ کولر )

تا مدار اول فعال نشه , مدار دوم فعال نمیشه .
حالا با دانستن این اطلاعات و یک اهم متر میشه کار عیب یابی رو اصولی انجام داد تا بیخودی قطعه نخریم
مثلا اگر فن اصلا روشن نمیشه پی با چک کردن برق پایه های رله میشه فهمید سالمه یا نه
در ضمن در بیشتر ماشینها رله ی کولر با رله ی فن رادیاتور شبیه به هم هست یعنی اگر به رله شک کردین میشه راحت با رله ی کولر یا حتی پمپ بنزین یا رله ی موتور جابجاش کنین تا ببینین سالمه یا نه

اگر رله ی ماشینتون ۱۲ ولت , ۵ آمپر هست , میتونین از رله ی ۱۲ ولت  ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ آمپر اسنفاده کنین . کمتر هم داغ میشه چون تحملش بیشتره

حتی اگر پایه هاش شبیه رله ی ماشین نیست و نصب نمیشه , میشه راحت به سیم نصبش کرد فقط باید دقت کنین که هر پایه به جای خودش نصب بشه
پایه ی برق باتری
پایه برق ۱۲ ولت که از کامپیوتر میاد و به آهنربای رله برق میده
پایه ی برقی که میره برای مصرف کننده
پایه ی منفی آهنربای رله
به همین سادگی

فن خودرو را چگونه زودتر روشن کنیم شنبه 28 شهریور 1394 7 0  ..     آیا میدانید که گذاشتن مقاومت در مسیر فشنگی فن پژو 405 , پارس , سمند , آردی و بعضی ماشین های دیگر باعث میشود فن زودتر روشن شود . حدودا هر 100 اهم مقاومت باعث میشود 5 درجه فن زودتر روشن شود فرضا اگه قبلا فن روی دمای 95 درجه روشن میشده حالا حدود دمای 90 درجه روشن میشود. این ترفند برای کسانی مفید است که فشنگی فن ماشینشان دیر عمل میکند و دمای موتور به حدود 100 درجه و یا بالاتر میرسه. انتخاب مقدار مقاومت بستگی به خودتان و شرایط ماشینتان دارد . مقاومت رو در مسیر سیم قرمز که به فشنگی فن میره نصب کنید

فن خودرو را چگونه زودتر روشن کنیم

آیا میدانید که گذاشتن مقاومت در مسیر فشنگی فن پژو ۴۰۵ , پارس , سمند , آردی و بعضی ماشین های دیگر باعث میشود فن زودتر روشن شود . حدودا هر ۱۰۰ اهم مقاومت باعث میشود ۵ درجه فن زودتر روشن شود فرضا اگه قبلا فن روی دمای ۹۵ درجه روشن میشده حالا حدود دمای ۹۰ درجه روشن میشود. این ترفند برای کسانی مفید است که فشنگی فن ماشینشان دیر عمل میکند و دمای موتور به حدود ۱۰۰ درجه و یا بالاتر میرسه. انتخاب مقدار مقاومت بستگی به خودتان و شرایط ماشینتان دارد . مقاومت رو در مسیر سیم قرمز که به فشنگی فن میره نصب کنید

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است