علت زیاد روشن شدن فن پراید (زود به زود روشن شدن پروانه فن)
یکسره شدن فن پراید ،زود روشن شدن فن پراید ،رله فن پراید کجاست ،علت دیر روشن شدن فن رادیاتور پراید ،چگونه فن پراید را یکسره کنیم ،فشنگی فن پراید ،علت روشن نشدن فن پراید ،سنسور فن پراید
علت زیاد روشن شدن فن پراید
فن از خودش اراده ای نداره . هر وقت برقش وصل بشه روشن میشه . وقتی برقش قطع بشه خاموش میشه
فن از رله ی فن برق میگیره اما رله هم از خودش اراده ای نداره
رله هم اگر کامپیوتر بخش برق بده روشن میشه و به فن برق میده
کامپیوتر هم از خودش اراده ای نداره
درسته که پیامِ روشن شدنِ فن از کامپیوتر صادر میشه اما کامپیوتر تا از سنسور حرارت آب رادیاتور موتور پیام نگیره , پیامی ارسال نمیکنه
پس اگر هی روشن میشه , به احتمال زیاد مقاومت داخل سنسور حرارت موتور عیب پیدا کرده و پیام اشتباهی میفرسته به کامپیوتر
مسیر به صورت زیر هست:
کامپیوتر به محض باز شدن سوئیچ برق ۵ ولت دائم میده به سنسور
مقاومتِ متغیرِ داخل سنسور با توجه به دمای آب رادیاتور توی موتور , ولتاژ ۵ ولت رو کاهش میده و برمیگردونه به کامپیوتر
هر چی بدنه ی موتور داغتر میشه , ولتاژ خروجی سنسور کمتر میشه
در بعضی ماشینها برعکسه یعنی هر چه موتور داغتر میشه ولتاژ خروجی سنسور به ۵ ولت نزدیکتر میشه
برنامه ی توی کامپیوتر این تغییر ولتاژ رو میگیره و با توجه به مقدار ولتاژ رسیده از سنسور عکس العمل نشون میده .
اگر آب تا حد معینی داغ بشه و ولتاژ سنسور به کامپیوتر برسه , کامپیوتر هم یک ولتاژ ۱۲ ولت با آمپر ضعیف میده به آهنربای الکتریکیِ داخلِ رله ی فن .
به محض به کار افتادن آهنربا , دو دهنه ی پلاتین توی رله به هم میچسبه و برقِ ۱۲ ولت باتری با آمپر زیاد که از طریق یکی از پایه های رله تا توی رله اومده , راهش باز میشه از طریق پلاتین توب رله و از یک پایه دیگر رله خارج میشه و میره برای فن و فن روشن میشه
وقتی آبِ توی رادیاتور تا حدی حرارتش کم بشه , درنتیجه آبِ توی موتور هم حرارتش کم میشه و حرارت موتور پائین میاد
در این لحظه ولتاژ خروجیِ سنسور حرارت تغییر میکنه ( کمتر یا بیشتر میشه با توجه به نوع سنسور ) و در نتیجه ولتاژی که به کامپیوتر میره هم تغییر میکنه و کامپیوتر طبق برنامه ریزیش میفهمه که گرمای موتور کم شده و برق آهنربای رله رو قطع میکنه و رله خاموش میشه
وقتی آهنربای توی رله خاموش بشه , دهنه ی پلاتبنش از هم جدا میشه و درنتیجه برق فن قطع میشه و فن خاموش میشه .
پس متهم اول در این عیب ( زود بزود روشن شدن فن ) سنسور حرارت آب موتور هست
در بعضی ماشینها دو سنسور آب وجود داره که یکیش تک سیمه هست و به آمپر آب وصله و دومی دو سیمه هست که به کامپیوتر وصله
در بعضی ماشینها , دور آرام فن هم یک سنسور جدا داره یعنی سه سنسوره هست مثل دوو سی الو ( اگر اشتباه نکنم )
در ماشینهائی که فقط یک یا دو سنسور داره , دور آرام فن از طریق یک رله ی جداگانه و یک مقاومت کار میکنه
یعنی وقتی موتور کمی داغ میشه , سنسور ولتاژی مثلا در حدود ۳ ولت میده به کامپبوتر
کامپیوتر هم برق ۱۲ ولت میده به رله ی دور آرام
رله هم برقش از طریق یک مقاومت میره برای فن یعنی ولتاژ افت میکنه در مقاومت و کمتر از ۱۲ ولت میشه , درنتیجه فن با سرعت کمتر به کار می افته
پس رله در حقیقت دو مدار جداگانه داره
۱- مدار کامپیوتر – آهنربای رله
۲- مدار باتری – رله – مصرف کننده ( مثلاً فن رادیاتور یا پمپ بنزین یا کلاچ کولر )
تا مدار اول فعال نشه , مدار دوم فعال نمیشه .
حالا با دانستن این اطلاعات و یک اهم متر میشه کار عیب یابی رو اصولی انجام داد تا بیخودی قطعه نخریم
مثلا اگر فن اصلا روشن نمیشه پی با چک کردن برق پایه های رله میشه فهمید سالمه یا نه
در ضمن در بیشتر ماشینها رله ی کولر با رله ی فن رادیاتور شبیه به هم هست یعنی اگر به رله شک کردین میشه راحت با رله ی کولر یا حتی پمپ بنزین یا رله ی موتور جابجاش کنین تا ببینین سالمه یا نه
اگر رله ی ماشینتون ۱۲ ولت , ۵ آمپر هست , میتونین از رله ی ۱۲ ولت ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ آمپر اسنفاده کنین . کمتر هم داغ میشه چون تحملش بیشتره
حتی اگر پایه هاش شبیه رله ی ماشین نیست و نصب نمیشه , میشه راحت به سیم نصبش کرد فقط باید دقت کنین که هر پایه به جای خودش نصب بشه
پایه ی برق باتری
پایه برق ۱۲ ولت که از کامپیوتر میاد و به آهنربای رله برق میده
پایه ی برقی که میره برای مصرف کننده
پایه ی منفی آهنربای رله
به همین سادگی
فن خودرو را چگونه زودتر روشن کنیم
آیا میدانید که گذاشتن مقاومت در مسیر فشنگی فن پژو ۴۰۵ , پارس , سمند , آردی و بعضی ماشین های دیگر باعث میشود فن زودتر روشن شود . حدودا هر ۱۰۰ اهم مقاومت باعث میشود ۵ درجه فن زودتر روشن شود فرضا اگه قبلا فن روی دمای ۹۵ درجه روشن میشده حالا حدود دمای ۹۰ درجه روشن میشود. این ترفند برای کسانی مفید است که فشنگی فن ماشینشان دیر عمل میکند و دمای موتور به حدود ۱۰۰ درجه و یا بالاتر میرسه. انتخاب مقدار مقاومت بستگی به خودتان و شرایط ماشینتان دارد . مقاومت رو در مسیر سیم قرمز که به فشنگی فن میره نصب کنید
سلام من یک سوال داشتم فن خودرو هر چند دقیقه باز میشه و چند دقیقه طول میکشه فن خاموش بشه
سلام
بستگی به درجه ای که در خودرو تنظیم شده دارد معمولا بین 89 تا 95 درجه فن دور تند باید روشن شود و بین 1 دقیقه تا 3 دقیقه
چرا وقتی فندکی روفشار میدم داخل ،ساعت جلوی پراید قطع میشه
سیمهای پشت جعبه فیوز بررسی کنید اتصالی نداشته باشد .
سلام
پراید مدل82 دارم اول صبح وقتی سویچ روشن میشه فن شروع به کار میکنه حتی اگه هوا سرد باشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
شکل از سیم کشی رله فن است رله ۵ پین دارد دوتا برای برق رله است وسه تا پین برای کنتاکت های رله یکی از این سه تا پین مشترک است می ماند دو تاپین، به یکی از این دوپین یک سیم وصل است اگر سیم را ازاین پین جدا کنی وبه پین دیگر وصل کنی عمل کرد فن عوض می شود
سلام ، پراید دوگانه سوز مدل ۹۳ دارم ، فن ماشین زود به زود روشن میشه یعنی ۲ دقیقه فن میزنه دوباره یک دقیقه خاموشه بعد دوباره فن شروع به کار میکنه، در بعضی اوقات فن ۵ تا ۸ دقیقه دور تند کار میکنه و خاموش میشود یا در برخی اوقات آمپر یدونه بیشتر از حد معمول بالا میرود و بعد از ۲۰ ثانیه فن دور تند شروع به کار میکند.واشر سر سیلند و باطری و رله فن و رادیاتور و فن رادیاتور و فشنگی پشت آمپر آب و ترموستات ۷۶ درجه را تعویض کردم ولی متاسفانه مشکل حل نشد،آیا کسی از دوستان میداند مشکل از کجاست؟ آیا امکان دارد مشکل از سیمکشی باشد؟
سلام بله ، سیم کشی و کامپیوتر ماشین بررسی کنید.
سلام.پراید مدل ۹۰ دارم فن موقه ای ک روشن میشه دیگه خاموش نمیشه تو حرکت مگر اینکه بمونم صفر تا صد سیستم خنک کننده رو هم عوض کردم تورو خدا راهنمایی کنید ضد یخ زیادی هم ریختم.ممنونم
سلاپ دادا مشکلت حل شد؟اگر شد مشکلش چیه
دوسیم مشترک برق مگنت داخل رله که سیم های نازک زرد رنگ هستن توی مسیر مدار اتصال کردن.رله دور تند رو پیدا کن همون سیم زرد نازک رو قطع کن .اگر درست شد مشکلت وبعداز خنک شدن فن خاموش شد .ببر یه چند متر سیم کشی تو بده رفع اتصالی کنن
سلام اگه تو حرکت روشن میشه و بمونی خاموش میشه یعنی فن داره برعکس میچرخه فن باید مکش کنه داخل نه فوت کنه بیرون جای دو سر سیم رو عوض کن.
سلام پراید 87 دارم مسافت دو کلیومتر رفت و برگشت حتی چتد دیقه هم خاموش میشه بعد برگشت میکنم میام خونه فن روشن میشه عده ای میگن دنده مرده میری. باید گاز بدی از حرفا. حالا آیا مشکلی داره این مورد یا ماشین سالمه..
سلام من سمند مدل ۸۱ دارم ماشین همه چیش سالمه فقط فنش تند تند خاموش روشن میشه دمای آب هم همیشه رو ۹۰هستش حتی وقتی فن روشن میشه یا خاموش میشه دمای آب رو ۹۰هست فن هم هر یک دقیقه یکبار روشن میشه
سلام احتمالا فشنگی دمای آب ایراد دارد تعویض کنید
سلام ۱۱۱ مدل ۹۷ دارم وقتی امپر به وسط میرسه فن روشن میشه و دیگر خاموش نمیشود ممنون میشم عیبشو بگید
خوشتیپ مال من همینجوری بود عیب از سر سیلندر بود باز دوباره بردم تعمیرگاه سر سیلندر باز کردن کف تراشی کردن درست شد با انکه تعمیر کردم سر سیلندر نو انداختم ولی شانس من سر سیلندر خوب روی سیلندر جواب نداد
با سلام ،
ماشین من پراید 141-،مدل 82 هست ،تازه تعمیرش کردم و سرسیلندر جدید گذاشتم روش ولی از اون روز ب بعد آمپر دمای موتور تا نزدیک خط قرمز میره و فن روشن میشه ، بیش از ده تا شمع فشنگی و شمع آب پشت موتور رو تعویض کردم فرقی نکرد ،
اینم بگم تا لحظه ی تعمیر فن یه یه ذره بالای دوخط اول روشن میشد و هیچوقت تا وسط نمیرفت ،
تعمیرکارا عاجز موندن ،لطفا کمکم بکنین !
رادیات هم عوض کردم نو انداختم فشنگیها هم عوض کردم رله فن هاراهم عوض کردم فن رو هم عوض کردم ولی بازهم درحال حرکت توجاده توخیابون هواسردوگرم نمیشناسه فن خنک نمیکنه قطع نمیشه فقط درجا که کارمیکنه قطع میشه
سلام مطمئن هستی توی حرکت روشن میشه چون توی حرکت اصلا نیازی نیست فن روشن بشه خود باد جاده رادیاتور سرد میکنه مخصوصا وقتی ترموستات نداره کلا آمپر میخوابه توی هوای سرد
سلام. پرایدی دارم که وقتی آمپر آب یه خونه میاد بالا فن روشن میشه و آمپر میفته و بخاریم هوای گرمی نمیزنه ترموستات ۸۲درجه انداختم فشنگی هم چند بار عوض کردم هیچ فرقی نکرده.جالب اینه وقتی ماشین سلو کار میکنه آمپر تا وسط میاد و فن روشن میشه ولی تا حرکت میکنی فن روی خونه اول روشن میشه و آمپر کامل میفته ده تا برقکار بردم عیبشو نتونستن بگیرن لطفا اکه کسی عیب این ماشینو میدونه راهنمایی کنه ماشین مدل ۹۰ و زیمنس هس ترموستات و فشنگی اب رو هم چند بار عوض کردم
ببخشیدپراید۱۴۱مدل۸۸ دارم موقع حرکت فن ماشین قطع نمیشه ولی موقع درجا گذاشتن قطع میشه خواهش میکنم ایرادش رو بگید بخدا از کار انداخته منو.۰۹۰۳۲۳۳۸۳۹۷
مشکل از سیم کشی رله فن است رله ۵ پین دارد دوتا برای برق رله است وسه تا پین برای کنتاکت های رله یکی از این سه تا پین مشترک است می ماند دو تاپین، به یکی از این دوپین یک سیم وصل است اگر سیم را ازاین پین جدا کنی وبه پین دیگر وصل کنی عمل کرد فن عوض می شود
مال منم همینطوریه دقیقا
شما هم همینطورمشکل از سیم کشی رله فن است رله ۵ پین دارد دوتا برای برق رله است وسه تا پین برای کنتاکت های رله یکی از این سه تا پین مشترک است می ماند دو تاپین، به یکی از این دوپین یک سیم وصل است اگر سیم را ازاین پین جدا کنی وبه پین دیگر وصل کنی عمل کرد فن عوض می شود
سلام من پراید ۸۶ دوگانه سوز دارم ،چند وقتیه فن بین خانه اول ودوم امپر ،میزنه،،وتوی سرعت ۶۰تا۷۰ امپر دمای آب می افته پایین، پایین، اصلا تکون نمی خوره،،گرمای بخاری هم،ضعیفه لطفا راهنمایی کنید
سلام
رله های فن بررسی بفرمایید
سلام مقاومت فن رو عوض کن صد درصد مشکل حل میشه اگر نشد سیم تقویت منفی به بدنه رو چک کن باز اگر نشد برق دزدی داره سیم کشی رو چک کن
سلام دوست عزیز حتما یا ترموستاتی که گرفتی خرابه
یا فشنگی ساژم رو ماشین نصب
کردی فشنگی آب ساژم مقاومت پایین داره موتور شما زیمنس هست حتما باید فشنگی زیمنس با مارک عظام
ببندی فشنگی زیمنس مقاومتش بالاست
دوستانی که پراید مدل پایین دارن برای اینکه فن زیر خط وسط روشن بشه میتونن سرترموستات یورو ۴ بگیرن و قشنگی فن جدید رو روی اون نصب کنن. یعنی فشنگی فن رو از پشت موتور انتقال بدن به جلوی موتور که گردش اب بیشتره و چون به ترموستات نزدیکتر ه ، زودتر فن روشن میشه
سلام چطور بتید فشنگی از عقب بباد جلو؟
درب ترموستات تیبا جای نصب فشنگی داره بگیر ۳ سانت ازش کوتاه کن و فشنگی پشت موتور را باز نکن فقط سوکتوشو در بی آر و یه فشنگی دیکه بگیر به درب ترموستاتی که نصب کردی ببند تمام
سلام،ماشین من پراید۸۹ هستش ودو تا مشکل جدیدا پیدا کرده،چندروزیه که پس ازچنددقیقه روشن شدن موتور فن شروع بکار میکنه واین در حالیست که آب رادیات میزانه و دمای موتور هم زیاد نیست(در حدود یک خانه آمپر آب)این روشن ماندن فن تا زمانیکه موتور گرم میشه در حالت درجا ادامه داره بعد از اون خاموش میشه وگرنه چون هواسرده اگه در حال حرکت باشم فن یکسره کار میکنه،در ضمن صبحها چون سرده،با چرخاندن سوئیچ بار اول صدای پمپ بنزین شنیده میشه ولی ماشین روشن نمیشه اگر دوباره سوئیچ رو بچرخونم،صدای پمپ نمیاد مگر اینکه حدود ۲۰ ثانیه منتظر بشم و بعد سوئیچ رو بچرخونم اون موقع صدای پمپ میاد و ماشین روشن میشه،ممنون میشم راهنماییم کنید.
سوییچت شاید مشکل از کد سوییچ باشه
سلام دوست من نه مشکل پمپ بنزین ماشینت که با سوییچ روشن نمیشه رله دوبل هست اون رو عوض کنی مشکلت حل میشه ولی فن ماشین مشکل باید حضوری پیش سیم کش ماشین حرفه ای ببری
داداش اگه کامنتو میبینی مشکلت چطو حل سد منم گرفتارش سوم
اگه فن دیر روشن میشه باید دید ترموستات رو چند وقته عوض کردی ترموستات تقریبا دو یا سه سال یه بار باید عوض بشه