راهنمای از بین بردن خط و خش روی پلاستیک خودرو با پولیش

0

پلاستیک یکی از مواد پرکاربرد در کلیه صنایع می‌باشد. از صنعت خودروسازی در تهیه سپرها، آینه بغل‌ها، داشبورد و … گرفته تا صنایع کشتی سازی، لوازم منزل، لوازم الکترونیکی مانند لپ‌تاب، موبایل و … از پلاستیک برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

یکی از کاربرد‌های مهم پلاستیک استفاده در صنعت خودروسازی است. به طوری که تا سال ۲۰۲۰ استفاده از پلاستیک در صنعت خودرو سازی به بیش از ۷۰ درصد خواهد رسید.

قیمت پولیش پلاستیک پولیش مخصوص پلاستیک خش گیری پلاستیک آموزش پولیش کردن خودرو تعمیر و نگهداری خودرو افزایش عمر قطعات خودرو دانستنی های فنی خودرو

برخی از پلاستیک‌های بکار رفته در خودرو:

  • (Polypropylene (PP
  • (Polyurethane (PUR
  • (Poly-Vinyl-Chloride (PVC
  • (Polystyrene (PS
  • (Polyethylene (PE
  • (Acrylic (PMMA از این پلاستیک برای ساخت چراغ جلو و سپر استفاده می‌شود.

هر چند که با پیشرفت علم سطح حساس پلاستیک نسبت به عوامل زیست محیطی و تاثیرات شیمیایی مقاوم شده‌ است اما این سطوح همانند دیگر سطوح ( فلزی، شیشه‌ای، چوبی و …) ممکن است دچار آسیب دیدگی و خط و خش شود که با اعمال پولیش پلاستیک می‌توان تا حد زیادی این عیبوب را برطرف کرد. برخی از این عیوب که در زیر به آن اشاره شده است توسط پولیش پلاستیک قابل ترمیم است.

عیوب قابل رفع توسط پولیش پلاستیک:

۱. خط و خش‌های سطحی:

بر اثر تماس سطح پلاستیک به خصوص سطوح پلاستیکی براق با سطوح دیگر و یا اجسام تیز ممکن خط و خش بر روی آن ظاهر شود. به عنوان مثال داشبورد و صفحه نمایش‌گر آمپرها می‌تواند به وسیله کلید خش دار شوند. گر این خط و خش به اندازه تار مو باشد استفاده از پولیش پلاستیک می‌تواند باعث از بین رفتن خط و خش شود.

پولیش پلاستیک برای بازسازی سپر‌های پلاستیکی

از این نوع پولیش همچنین می‌توان برای ترمیم لوازم صوتی و تصوری ساخته شده از پلاستیک استفاده کرد.

ترمیم خط و خش توسط پولیش پلاستیک

۲. اکسیداسیون:اکسیداسیون در واقع یک واکنش شیمیایی است که در آن اکسیژن با ساختار‌های مولکولی سطح پلاستیک واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه به مرور زمان سطح پلاستیک دچار تغییر رنگ شده و یا به اصلاح اکسیده می‌شود. استفاده از پولیش پلاستیک می‌تواند باعث از بین رفتن اکسیداسیون شود و سطح پلاستیک را به خوبی تمیز و ترمیم کند.

در شکل زیر می‌توانید تغییر رنگ سطح پلاستیک بعد از اعمال پولیش را به وضوح مشاهده نمایید.

پولیش - بازگشت درخشندگی سطح پلاستیک بعد از اعمال پولیش پلاستیکپولیش – بازگشت درخشندگی سطح پلاستیک بعد از اعمال پولیش پلاستیک

۳. عوامل زیست محیطی مخرب:سطوح پلاستیکی که در خارج از خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند سپر‌ها، آینه بغل‌ها و … همواره در معرض عوامل زیست محیطی مخرب هستند. تابش  نور خورشید، باران اسیدی، فضولات پرندگان، شیره درختان، چسبیدن حشرات و ذرات معلق آلوده در هوا ممکن است اثر تخریبی بر روی سطح پلاستیک بگذارد و به مرور زمان ظاهر پلاستیک و یا رنگ آن را از بین ببرد. از این رو استفاده از پولیش‌های مخصوص پلاستیک می‌تواند این عیوب را رفع کند و همچنین با ایجاد یک لایه محافظ پلیمری بر روی سطح پلاستیک می‌تواند به خوبی از سطح پلاستیک در برابر این عوامل زیست محیطی مخرب محافظت کند.

پولیش - اثر مخرب فضولات پرندگان بر روی سطوح مختلفپولیش – اثر مخرب فضولات پرندگان بر روی سطوح مختلف

روش های سنتی رفع عیوب:در گذشته استفاده از کره بادام زمینی و خمیر دندان برای از بین بردن خط و خش از روی سطح پلاستیک بسیار پر کاربرد بوده است. اما با توجه به اهمیت موضوع و استفاده فروان از پلاستیک در صنایع خودرو سازی و تزیینی، تولید کنندگان محصولات مراقبتی از خودرو مانند مادرز امریکا شروع به تولید پولیش خش بر پلاستیک کرده‌اند که نه تنها در مصارف مربوط به خودرو بلکه در مصارف خانگی و تزیینی بسیار پر کاربرد است.

پولیش پلاستیک برای ترمیم خط وخش لپ تاپ

توجه: در صورت استفاده از پولیش پلاستیک ابتدا می‌بایست سطح آن کاملا تمیزی و عاری از هر گونه آلودگی و گرد خاک باشد. بعد از اعمال پولیش بهتر است رسوبات بجا مانده از آن را با دستمال مایکروفایبر پاک شود. همچنین استفاده از پد‌های مخصوص پولیش کاری می‌تواند بازده پولیش را بالا ببرد.

نتیجه گیری:استفاده از پولیش پلاستیک نه تنها باعث ترمیم آسیب‌های سطحی خواهد شد بلکه با ایجاد لایه‌ای محافظ بر روی این سطوح از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.