حوادث چون روزها سپری می شوند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
خانه » دانستنیها » آشنایی با روش های مقابله با استرس در رانندگی
آشنایی با روش های مقابله با استرس در رانندگی

آشنایی با روش های مقابله با استرس در رانندگی

روش های کاهش استرس

۱۱ راه برای مقابله با استرس در جاده

مقدمه:استرس در حین رانندگی یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات است. اگر در موتور‌های جستجوگر اینترنت عبارت خشونت جاده ای Road rage  را جستجو کنید، بیش از ۶.۵ میلیون ویدیوی مختلف مربوط به این موضوع از رانندگانی مشاهده می کنید که پشت فرمان عصبی شده و کنترل خود را از دست داده اند. هر چند شاید بعضی از این ویدیوها سرگرم کننده به نظر برسند اما همه این ویدیوها یک مشکل جدی را نمایان می کنند، خشونت در رانندگی که اکثر ما حداقل یک بار تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته ایم.

در این بین انگلیسی ها بدترین سابقه را از نظر خشونت جاده ای دارند و از هر ۵ راننده ۴ نفر رفتار خشن و نامناسبی دارند این آمار درکشور ما با توجه به ترافیک های سنگین شهری بسیار نگران کننده است. عوامل بسیار زیادی از جمله ترافیک زیاد و رانندگی بد دیگران باعث ایجاد خشم در راننده ها می شود. همچنین نشستن پشت فرمان در شرایط روحی نامساعد، امکان افزایش استرس و خشم فرد را بیشتر می کند.

متخصصین بهداشت و سلامت با تحقیق و بررسی بر روی این موضوع تلاش کرده‌اند تا میزان آگاهی جامعه نسبت به این بیماری همه گیر امروزی یعنی استرس را افزایش دهند. بنابراین ما هم سعی کرده ایم که نقشی در کاهش خشم و استرس رانندگی داشته باشیم و در این مطلب ۱۱ راه برای مقابله با استرس حین رانندگی را بیان می کنیم.

 روش های کاهش استرس  آموزش رانندگی  دانستنی های جالب خودرو  استرس هنگام امتحان رانندگی  کاهش استرس در رانندگی  ریختن ترس از رانندگی  مهارت های رانندگی حرفه ای  مجله خودرو کارستان  شجاعت در رانندگی

سعی کنید هر روز در یک مسیر متفاوت رانندگی کنید

هر چه بیشتر در ترافیک و شلوغی رانندگی کنید، این کار خسته کننده تر می شود و این خشم هر بار که در ترافیک بمانید بیشتر می شود. سعی کنید هر دو هفته یک بار یا حتی ماهی یک بار کاری متفاوت انجام دهید، مثلا کارهای اداری خودتان را از منزل انجام دهید، با مترو یا اتوبوس به محل کارتان بروید یا حتی از فرد دیگری بخواهید که شما را در ماشین همراهی کند تا با صحبت کردن با او کمی از خشم و ناراحتی شما کاسته شود.

برنامه ریزی، برنامه ریزی، برنامه ریزی

هیچ چیز بیشتر از عجله داشتن نمی تواند باعث افزایش خشم شما در رانندگی شود، بنابراین سعی کنید همیشه احتمال ترافیک را پیش بینی کنید و تاخیر ناشی از ترافیک را در برنامه ریزی هایتان مورد توجه قرار دهید. استرس و فشار روحی ناشی از جریمه شدن در صورت دیر رسیدن به مقصد می تواند تاثیرات منفی زیادی در خلق و خوی شما داشته باشد، بنابراین قبل از حرکت ترافیک را چک کنید و زمان اضافه برای رسیدن به مقصد را مورد توجه قرار دهید. همچنین چک کردن مسیر قبل از راه افتادن و شناسایی راه های جایگزین هم در صورتی که احتمال مسدود شدن جاده وجود دارد، توصیه می شود.

ترافیک سنگین شهری

بخاطر داشته باشید که در حال رانندگی هستید نه مسابقه!
همه ما به این ضرب المثل اعتقاد داریم “از هر دست بدهیم از همان دست پس می گیریم” ، بنابراین سعی کنید همیشه طوری با دیگر راننده ها رفتار کنید که خودتان از دیگران انتظار دارید. تلاش برای رعایت اصول اخلاقی در رانندگی نه فقط باعث پرورش روحیات و اخلاقیات مثبت در شما می شود بلکه سطح استرس شما را هم به حداقل می رساند. سعی کنید بجای گرفتن ژست های عصبانی و خشمگین و بوق زدن، نفس عمیق بکشید و همیشه بخاطر داشته باشید که همه کسانی که در جاده هستند مثل خود شما قصد رسیدن به مقصدی را دارند. با درک کردن دیگران خودتان هم آرامش بیشتری پشت فرمان خواهید داشت.

. استراحت کنید

خستگی چه ناشی از کار در محیطی شلوغ و چه ناشی از توقف طولانی مدت در ترافیک باشد، می تواند بهترین و خوش خلق ترین افراد را عصبانی کند. اگر قبل از رانندگی طولانی مدت، خواب کافی نداشته اید، هر دو ساعت کمی استراحت کنید تا خستگی شما رفع شده و استرس از شما دور شود. گاهی اوقات حتی کشش ساده ی پاها برای ۵ دقیقه می تواند تاثیرات زیادی در از بین بردن استرس و آماده سازی فرد برای ادامه دادن مسیر داشته باشد.

 روش های کاهش استرس  آموزش رانندگی  دانستنی های جالب خودرو  استرس هنگام امتحان رانندگی  کاهش استرس در رانندگی  ریختن ترس از رانندگی  مهارت های رانندگی حرفه ای  مجله خودرو کارستان  شجاعت در رانندگیروش های کاهش استرس – استراحت کوتاه مدت

تلفن همراهتان را خاموش کنید

با توجه به جریمه های سنگین استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، بهتر است همین که وارد ماشین شدید، گوشی موبایلتان را خاموش کنید. حتی اگر قرار نیست به گوشی دست بزنید، استرس ناشی از زنگ و ویبره تلفن می تواند باعث ناراحتی شما و انحراف تمرکز از جاده شود. همچنین تلاش به حل کردن مشکلات و توضیح کارها از راه دور و پشت تلفن آن هم در حین رانندگی باعث افزایش استرس شما می شود در حالیکه با خاموش کردن تلفن می توانید خیلی راحت مانع این استرس و اضطراب شوید.

روش‌های کاهش استرس-خاموش کردن تلفن همراه

نگاهتان به مسیر باشد

خیلی اوقات دلیل ایجاد خشم و خشونت در جاده مشاهده رانندگانی است که کارهای دور از انتظار انجام می دهند، مثل گردش بی موقع یا حرکت بین تقاطع ها بدون دقت به سرعت حرکت دیگر رانندگان. با نگاه نکردن به این صحنه ها علاوه بر این که خودتان همیشه آمادگی خطرات اطراف را خواهید داشت، کنترل بیشتری بر خشمتان دارید و ضربان قلب و استرس شما در حداقل میزان ممکن باقی می ماند. رفتارهای دور از انتظار و ناگهانی می توانند بشدت ناراحت کننده باشند، اما همیشه به خاطر داشته باشید که سایر راننده ها این کارها را عمدا و برای ناراحت کردن شما انجام نمی دهند.

از رانندگان پرخاشگر فاصله بگیرید

بعضی از راننده ها ظرفیت آرام ماندن پشت فرمان را ندارند و خودشان را در معرض ابتلا به استرس و در نتیجه رانندگی تهاجمی و بی ملاحظه قرار می دهند. در صورت مواجه شدن با چنین افرادی سعی کنید از آن ها فاصله گرفته و با حفظ خونسردی خودتان اجازه دهید از شما عبور کنند. مسلما شما هم تمایلی به درگیر شدن با چنین افرادی و قرار گرفتن در معرض خشونت های جاده ای ندارید.

 روش های کاهش استرس  آموزش رانندگی  دانستنی های جالب خودرو  استرس هنگام امتحان رانندگی  کاهش استرس در رانندگی  ریختن ترس از رانندگی  مهارت های رانندگی حرفه ای  مجله خودرو کارستان  شجاعت در رانندگی

روش‌های کاهش استرس – دوری از رانندگان پرخاشگر

خوش رفتاری را به دیگران آموزش دهید

مسلما رانندگی بد سایرین در ترافیک باعث ناراحتی همه می شود، بخصوص اگر فردی مانع حرکت شما شود، سعی کند در شرایط نامناسب از شما سبقت بگیرد یا این که سعی کند به سختی در فضاهای خالی که جای کافی وجود ندارد، قرار بگیرد. اما در چنین شرایطی بجای این که با بوق مکرر و آزاردهنده سعی به انتقام گرفتن از این افراد کنید سعی کنید مزایای داشتن رفتاری مناسب را به این افراد نشان دهید. بهتر است در چنین شرایطی تواضع به خرج داده و فضای لازم را به این افراد بدهید تا مشکلشان حل شود، احتمالا آن ها هم در مقابل با دست تکان دادن یا چراغ دادن از شما تشکر می کنند و به این ترتیب از بحرانی شدن شرایط جلوگیری می شود.

خونسرد باشید

موسیقی مناسبی انتخاب کنید

محیط داخل ماشین شما، ممکن است بدون اینکه خودتان متوجه شوید تاثیر زیادی در خلق و خوی شما داشته باشد. گوش کردن به خبرهای ناراحت کننده یا نشستن در وضعیتی نامناسب می تواند باعث افزایش ناراحتی شما شود در حالیکه داشتن وضعیتی مناسب و راحت و گوش دادن به موسیقی مناسب و لذت بخش می تواند به کاهش استرس و فشار خون کمک کند.

سوخت ماشین را همیشه در وضعیت مناسب حفظ کنیدانتظار طولانی در ترافیک در حالیکه نشانگر مربوط به سوخت در حال هشدار دادن است، مسلما باعث افزایش استرس و اضطراب شما می شود و این استرس تا وقتی که به پمپ گاز یا بنزین نرسید ، ادامه دارد. هیچوقت اجازه ندهید که سوخت خودروی شما تا این حد کم شود که برای رسیدن به پمپ بنزین فقط ۱ دقیقه مهلت داشته باشید. نگه داشتن خودرو در وضعیتی مناسب و بررسی منظم مایعات داخل خودرو از ایجاد استرس های ناشی از هشدار ناگهانی یا کثیف شدن بیش از حد شیشه های خودرو جلوگیری می کند. هر دوی این شرایط می توانند باعث افزایش سطح استرس شما شود.

بررسی وضعیت باک بنزین

به عواقب خشم و عصبانیت فکر کنیددر نهایت اگر هیچکدام از این راهکارها جوابگو نبود و همچنان حین رانندگی استرس داشتید، به عواقب احتمالی از دست دادن کنترل خودتان فکر کنید. ممکن است این عصبانیت برای شما عواقبی مثل از دست دادن گواهینامه، آزادی و شغلتان را در پی داشته باشد. پس سعی کنید همیشه به عاقبت کارتان فکر کرده و عصبانیت تان را کنترل کنید.

نتیجه گیری:در مجموع برای فراهم آوردن یک رانندگی ایمن و بدون استرس رعایت نکات بالا بسیار مفید می‌باشد. لازم به ذکر است یکی از عوامل مهم برای رسیدن به مقصد و داشتن یک تجربه رانندگی ایمن، خونسردی و کنترل استرس می‌باشد لذا توصیه می‌کنیم قبل از رانندگی اگر از موضوع خاصی ناراحت یا عصبانی هستید، بهتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید زیرا ماندن پشت ترافیک باعث تشدید عصبانیت شما می‌شود. در صورتیکه در مسیر بازگشت به منزل خود هستید و در ترافیک سنگین شهری به سر می‌برید سعی کنید با رعایت کردن نکات بالا این خشم را کنترل و مانع انتقال آن به منزل شوید و از انتقال این عصبانیت به اعضای خانواده خودداری نمایید.

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است