برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آموزش مکانیک خودرو ؛ دلایل استارت نخوردن خودرو چیست ؟
آموزش مکانیک خودرو ؛ دلایل استارت نخوردن خودرو چیست ؟

آموزش مکانیک خودرو ؛ دلایل استارت نخوردن خودرو چیست ؟

دلایل استارت نخوردن خودرو پراید ،علت استارت نخوردن سمند ،عیب یابی استارت خودرو ،استارت نخوردن موتور گرم ،فیوز استارت پراید ،خرابی استارت پراید ،علائم خرابی زغال استارت ،استارت نخوردن سمند ef7 ،دلایل استارت نخوردن خودرو

آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک و برق خودرو شل استارت خوردن ماشین نشانه های خرابی باتری علت قفل شدن موتور تعمیرات تخصصی خودرو آموزش نکات فنی خودرو

یکی از معمولترین مشکلات، استارت نخوردن خودرو است. اکثر رانندگان پس از مواجهه به این رویداد به سراغ باتری رفته و آنرا چک می کنند، اما خب آیا به جز این دلیل دیگری وجود نخواهد داشت؟اگر دوست دارید تا با راه حل های رفع این مشکل آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم در این مطلب کاربردی با ما همراه باشید.
در اینجا به موارد احتمالی که مسبب بروز مشکلات در استارت خودرو می شوند می پردازیم.

استارت نخوردن خودرو

در صورتیکه خودرو شما استارت نخورد علت می تواند یکی از موارد زیر باشد:

باتری تمام شده، دشارژ شده، یا خالی شده، یا خراب شده

سیم کشی استارت یا سوئیچ قطع شده.

خرابی استارت، یا سیم کشی و اتصالات.

موتور قفل شده: امکان دارد که یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها چسبیده باشند، یا اینکه دنده استارت شکسته و لای فلایویل رفته باشد .

خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک در خودروهای اتومات، خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک، می تواند باعث استارت نخوردن خودرو شود .

برای تشخیص علت استارت نخوردن موتور ماشین، به ترتیب زیر عمل می کنیم:

برای تشخیص سلامت باتری، به ولت متر نیاز دارید، در صورتیکه دسترسی به ولت متر نداشتید، چراغ های جلوی ماشین را روشن کنید و نور بالا بزنید، اگر باتری شما سالم باشد، باید نور چراغ ها عادی باشند.

اگر لحظه چرخاندن سوئیچ برای استارت زدن، چراغ های پشت آمپر روشن می شوند و صدایی هرچند خفیف می شنوید، موضوع قطع شدن سیم کشی استارت منتفی است. اگر چراغ های پشت آمپر یک لحظه خاموش می شوند و صدای” تق” می شنوید، احتمالا علت استارت نخوردن، خرابی موتور استارتر یا سیم کشی استارتر است. اگر هنگام استارت، چراغ های آمپر خاموش یا ضعیف نشوند، و فقط صدای تق شنیده شود، احتمالا مشکل از استارتر یا اتصالات پشت استارتر است.

در ۹۰ درصد حالات احتمال خرابی باتری بیشتر از حالات دیگر می باشد.

تجربه ما نشان میدهد در اکثر مواقعی که ماشین استارت نمی خورد با تعویض باتری ماشین مشکل آن حل می شود.

در صورتیکه هیچکدام از حالات قبل وجود نداشت، یعنی باتری، استارتر و سیم کشی آن سالم بودند، احتمالا موتور ماشین قفل کرده است.

برای پی بردن به این موضوع، (فقط برای گیربکس دنده ای، نه اتومات) دنده را در وضعیت ۵ قرار داده و ماشین را هل دهید، اگر ماشین حرکت کرد، یعنی موتور قفل نیست، ولی اگر حرکت نکرد، یعنی موتور شما قفل شده است.

گیربکس های اتوماتیک به گونه ای طراحی شده اند که وقتی دسته دنده (Lever) در وضعیت R، یا D باشد، موتور استارت نمی خورد. در صورت خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک، پیام وضعیت گیربکس به درستی به ECU ارسال نشده و خودرو استارت نمی خورد.

مشکلات الکتریکی استارت خودرو

فیوز ها را چک کنید:

بعضی از خودرو ها فیوزی وابسته به استارت دارند ممکن است مشکل استارت شما به ساده ترین حالت با اصلاح نمودن عیوب این فیوز حل شود. پس قبل از هر چیز از سالم بودن آن مطمئن شوید.

خوردگی باطری:

استفاده از باطری در طولانی مدت موجب می شود اتصالات آن جرم گرفته یا خورده شوند. خوردگی در بعضی موارد ارتباط باطری با سایر قطعات خودرو را قطع کرده و مانع استارت زدن خودرو می شود. اگر جرم گرفتگی یا خوردگی در اتصالات مشاهده کردید آن را برطرف کنید و دوباره استارت بزنید. ممکن است به همین راحتی مشکل استارت برطرف شود.

باطری از کار افتاده:

شایع ترین دلیل استارت نخوردن خودرو باطری از کار افتاده است. اگر تستری دارید که می تواند آمپر استارت را چک کند به راحتی با استفاده از آن می توانید بفهمید مشکل از باطری ضعیف است یا نه. اگر خودتان به تنهایی قادر به تشخیص این مورد نیستید خودرو را باطری به باطری کرده و در صورت استارت خوردن, باطری ماشین را تعویض و برای اطمینان از کارکرد بهینه ی خودرو ، اتصالات را مجددا تمیز کنید.

سوئیچ بد:

اگر بعد از اطمینان از کارکرد باطری همچنان استارت عمل نمی کند، ممکن است مشکل از سوئیچ معیوب موتور باشد. سوئیچ را در حالت باز قرار دهید(نه در حالت استارت کامل). اگر چراغ های هشدار دهنده روشن نشدند(در حالی اتصالات باطری کاملا سالم باشند)،مشکل از سوئیچ معیوب است. اگر چراغ ها روشن شدند سوئیچ را برای استارت کامل بچرخانید در این حالت در اکثر خودروها چراغ های هشداردهنده خاموش خواهند شد .اگر این اتفاق افتاد سوئیچ موتور سالم است در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد.

اتصالات معیوب استارت

خوردگی تنها موجب صدمه دیدن اتصالات مربوط به باطری نمی شود، گاهی به سایر قطعات الکترونیکی مخصوصا بخش های مربوط به استارت نیز لطمه وارد می کند.با تستر های مخصوص و رعایت نکات ایمنی می توانید این عوامل را بررسی کنید. همچنین با باز کردن سوئیچ و بررسی جریان ایجاد شده می توان فهمید آیا استارت نیاز به تعویض دارد یا خیر.

اگر موارد فوق را بررسی کرده و به نتیجه نرسیدید مسئله از جای دیگری است. در ادامه به سایر عوامل دخیل در استارت نخوردن خودرو می پردازیم. اکنون باید به بررسی سیستم جرقه یا به عبارتی سیستم احتراق موتور بپردازیم. مرحله ی اول بررسی سیم پیچ است.

مشکلات سیستم احتراق

تست سیم پیچ

برای تست دقیق سیم پیچ احتراق و اندازه گیری مقاومت مولتی متر نیاز است. اگر مولتی متر ندارید می توانید از ابزار دستی استفاده کنید. اگر سیم پیچ در بررسی های شما به خوبی کار نکرد حتما آن را عوض کنید.

کلاه توزیع

به ندرت ممکن است مشکل استارت نخوردن خودرو از کلاه توزیع باشد اما گاهی اوقات به خصوص در هوای مرطوب ممکن است کلاه توزیع معیوب مانع استارت خوردن خودروی شما شود. کلاه توزیع را خارج کرده رطوبت آن را بررسی نمایید. اگر قطره ای آب در آن باشد به وسیله ی پارچه ی خشک و تمیزی رطوبت را از بین ببرید. کلاه توزیع خوب بازبینی کنید اگر ترک داشت و ,ضروری بود, آن را عوض کنید. معمولا تا زمانی که خشک باشد به خوبی کار می کند.

سیم پیچ

گاهی اوقات استارت نخوردن خودرو ممکن است در اثر شکستگی در قسمتی از سیمِ سیم پیچ باشد. سیم های اتصالات سیم پیچ را به خوبی بررسی کنید.

اگر کماکان خودروی شما استارت نمی خورد , احتمالات مربوط به سوخت خودرو را که در ادامه به آن می پردازیم بررسی کنید.

مطمئنید که خودروی شما سوخت کافی دارد؟ پس باید سایر عوامل را بررسی کنید. بعضی از موارد را در پارکینگ شخصی خود نیز می توانید بررسی کرده و با هزینه ی بسیار کم بدون, مراجعه به تعمیرگاه مشکل را برطرف نمایید. این درحالی است که تشخیص عملکرد سایر موارد به سختی و با دستگاه های پیچیده امکان پذیر است.

اتصالات الکترونیکی

بخشی از اتصالات در سیستم سوخت گیری قرار گرفته اند. هر بخش دارای تعدادی رابط در قسمت فوقانی می باشد. تعدادی از رابط ها نیز در قسمتی از سر سیلندر قرار گرفته اند. در مجموع هدف از معرفی این بخش ها این است که شما تمامی اتصالات داخل کاپوت را بررسی کرده و از استحکام آنها مطمئن شوید.

پمپ سوخت و رله

برای چک کردن پمپ سوخت می توانید تست فشار را در صورت داشتن تجهیزات روی سیستم سوخت خودرو انجام دهید. از آنجایی که بیشتر افراد دسترسی به تجهیزات تست فشار را ندارند ابتدا باید اتصالات الکترونیکی را چک کنید. به وسیله ی تستر جریان ,در حالی که سوئیچ به حالت روشن قرار دارد, جریان سر مثبت پمپ سوخت رابررسی نمایید. اگر وضعیت عادی بود مرحله ی بعدی را امتحان کنید. اگر نه فیوز را بررسی نمایید. اگر فیوز هم سالم بود مشکل از رله ی پمپ سوخت می باشد.

فیلتر سوخت

اگر پمپ سوخت سالم بود ممکن است در اثر اختلال در فیلتر سوخت، موتور به سوخت دسترسی پیدا نکند. شما باید پس از هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر فیلتر سوخت را تعویض نمایید. اگر تا به حال به این مسئله توجه نداشته اید حتما مشکل استارت نخوردن از فیلتر سوخت خودروی شما است.

بررسی تمامی موارد فوق به وسیله ی ابزار در دسترس به سادگی امکان پذیر است. سایر عیوب سوخت با وسایل تشخیص الکترونیکی باید انجام گیرد. در صورتی که آگاهی و ابزار مربوط به آن را دارید می توانید سایر جوانب را نیز بررسی نمایید.

موارد دیگری نیز هستند که با کمی حوصله و دقت و بررسی آنها می توانید علت استارت نخوردن خودرو خود را بیابید.

موتور نمی‌چرخد:

وقتی برای استارت زدن کلید را می‌چرخانید، ممکن است یک صدای کوتاه یا به اصطلاح تقه بشنوید، یا چند تقه سریع و پشت سرهم بشنوید یا صدای چرخیدن بسیار کند موتور را بشنوید. دلیل معمول هر سه حالت فوق باتری ضعیف یا خالی یا اتصالات کثیف یا پوسیده به باتری است.

قبل از هرکاری چراغ‌های جلو را روشن کنید و سپس سعی کنید استارت بزنید. اگر نور چراغ‌ها کم باشد یا به مرور کم شود دلیل نچرخیدن موتور ضعیف یا خالی بودن باتری است.

اگر نور چراغ‌های جلو کافی است، اما بعد از استارت زدن وضعیت موتور تغییر نمی‌کند، احتمالاً باتری ایرادی ندارد و وضعیت موجود حاصل یکی از موارد زیر است (این لیست به ترتیب احتمال بیشتر مرتب شده است):

۱- در ماشین‌هایی که دنده اتوماتیک دارند احتمالاً دنده در حالت پارک یا خنثی قرار ندارد یا حالت دنده خنثی خودروی شما ایراد پیدا کرده است. دنده را در حالت پارک قرار دهید و دوباره امتحان کنید.

۲- فشار روی کلاچ را کم نکرده اید (در ماشین‌هایی که دنده خودکار دارند) یا پدال کلاچ تان ایراد دارد.

۳-سوئیچ موتور یا سیم کشی‌های متصل به آن ایراد پیدا کرده اند.

۴-موتور استارت یا استارتر برقی دچار مشکل شده است. (تست استارت توسط باطریساز حرفه‌ای انجام شود)

سایر موارد

 آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک و برق خودرو شل استارت خوردن ماشین نشانه های خرابی باتری علت قفل شدن موتور تعمیرات تخصصی خودرو آموزش نکات فنی خودرو

استارت شل

پیچ و مهره ی شل استارت، مانع از روشن شدن موتور می شود.

انژکتور معیوب

انژکتور معیوب، مخصوصا زمانی که موتور گرم است، مانع از رسیدن سوخت به موتور و در نتیجه مانع استارت خوردن خودرو می شود.

سوپاپ سرد و معیوب استارت

زمانی که موتور سرد است، شیر معیوب استارت مانع از استارت خوردن خودرو می شود. بعضی اوقات حتی زمانی که موتور گرم است هم این اتفاق می افتد.

چرخ لنگر رنده و یا چرخ دنده حلقه ای

استارت به وسیله ی دندانه هایی که روی چرخ لنگر یا چرخ دنده قرار دارد(بستگی به نوع اتصال دارد). اگر دندانه ای از بین برود صدای جیغ و گوش خراشی خواهید شنید و استارت شروع به چرخیدن می کند.

ECU یا MAF معیوب

اگر کامپیوتر اصلی موتور یا هر یک از سیستم های الکترونیکی عملکرد مناسبی نداشته باشند کاری از دستتان بر نخواهد آمد و ناگزیر باید به یکی از تعمیرگاه های حرفه ای رجوع کنید

امتیاز 5.00 ( 1 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است