۱۰ اختراع که برای همیشه تاریخ صنعت خودرو را تغییر داد- قسمت اول

0

این مسئله برای همه مشخص است که یکی از ابزار ها و ماشین های تولید انسان که در حال حاضر دستخوش تغییرات و پیشرفت های فراوان شده است خودرو می باشد که از نمونه های اولیه تا کنون تغییرات گسترده ای را تجربه کرده است و همواره در حال دگرگونی می باشد. بسیاری از اختراعاتی که در صنعت خودرو رخ داده است مربوط به مباحث ایمنی است که البته تنها انگیزه ی خودروسازان این نبوده و تکنولوژی های مربوط به مصرف سوخت یا امکانات راحتی نیز در این بین به چشم می خورند.

در این مطلب به ۱۰ اختراع که بیش از همه بر نسل های جدید خودرو تأثیر قابل توجه داشته اند می پردازیم.

10 اختراع که برای همیشه تاریخ صنعت خودرو را تغییر داد- قسمت اول
کمربند ایمنی

بدون شک یکی از مهمترین اختراعات انسان در این صنعت که جان افراد بیشماری را نجات داده است کمربند  ایمنی می باشد. اگرچه اصل این وسیله در اوایل قرن گذشته از هواپیما الهام گرفته شده است، کمربندهای سه نقطه ای که امروز می شناسیم در سال ۱۹۵۸ برای  اولین بار بر روی ولوو P220 آمازون نسب شد.

ایربگ

ایربگ در واقع کیسه های هوا هستند که در عرض چند میلی ثانیه فعال می شوند و از برخورد مستقیم سرنشینان با قسمت های سخت داخل خودرو جلوگیری می کنند. اولین اتومبیلی که از کیسه ی هوا در خودروی خود استفاده کرد اولدزمبیل تورونادو درسال ۱۹۷۳ بود که در اصل یک سیستم کاملا ابتدایی از ایربگ به حساب می آمد که البته درست هم کار نمی کرد و در آن زمان با قیمت ۲۵۰ دلار به صورت آپشن بر روی خودرو نسب می شد و فقط ۱۰۰۰ دستگاه با این سیستم به فروش رسید.

اما اولین ایربگ که به صورت مدرن به کار گرفته شد در سال ۱۹۸۱ بر روی مرسدس بنز S کلاس جدید نسب شده بود که از همان موقع تا به حالدر حال تغییر و تحول است. ایربگ های پرده ای هم در سال ۱۹۹۴ توسط ولوو ۸۵۰ معرفی شد و دو سال بعد ایربگ زانو هم به این مجموعه اضافه شد. در سال ۲۰۰۹ هم فورد به وسیله ی مدل فیوژن کمربند ایمنی دارای ایر بگ را معرفی نمود.

سیستم الکترونیکی کنترل پایداری (ESP)

سیستم الکترونیکی کنترل پایداری (ESP)

این سامانه بعد از کمربند ایمنی بیشترین آمار نجات جان افراد در حادثه های رانندگی را دارد. البته این سیستم بیشتر جنبه ی پیشگیری دارد و از وقوع حادثه جلوگیری می کند. ای اس پی کاملا به صورت اتفاقی به وجود آمد، وقتی مهندس مرسدس بنز در سال ۱۹۸۹ در حال تست خودروی E کلاس (W124) بود ناگهان کنترل خودرو را از دست داد و در حالی که منتظر کمک بود به این فکر افتاد که می توان از سنسورهای ABS  ترمز برای تشخیص سرعت هر چرخ استفاده کرد و ترمز های هر چرخ هم به صورت جداگانه عمل کنند تا خودرو از مسیر خود خارج نشود. سپس با هلیکوپتر رفتار خودرو در پیچ و حرکات عرضی را می سنجیدند تا بالاخره توانستد سیستم کنترل پایداری را طراحی کنند. سپس در سال ۱۹۹۲ مرسدس بنز با همکاری بوش این سیستم را به صورت فراگیر وارد صنعت کردند .

سیستم ترمز اتوماتیک و تشخیص عابر پیاده

 دانستنی های جالب خودرو  اختراع خودرو  اخبار تکنولوژی  اطلاعات عمومی خودرو  فناوری خودران چیست  کروز کنترل تطبیقی چیست  سیستم چهارچرخ محرک  دانش و فناوری

سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک اولین بار حدود ۱۰ سال پیش بر روی خودروی های ولوو نسب شد که از دوربین های مادون قرمز با قابلیت ترمز های اتوماتیک استفاده می کرد و تا سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت می توانست از برخورد جلوگیری کند. از آن موقع این سیستم دچار تحول های بزرگی شده است و در برخی خودروها مانند مرسدس بنز S  و E کلاس می توانند به تنهایی تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر با استفادده از ترمز اتوماتیک خودرو را نگه دارند.

کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل تطبیقی

این سامانه علاوه بر نگه داشتن سرعت مستمر،  می تواند با توجه به ترافیک رو به رو و با استفاده از گاز و ترمز به صورت اتوماتیک سرعت را نیز تغییر دهد. این سیستم از دوربین ها و رادارهای با رنج بالا استفاده می کندکه معمولادر جلو پنجره یا آینه وسط جای گرفته اند. این سامانه حدود ۱۰ سال پیش فراگیر شد و از سیستم های اساسی رانندگی مستقلبه حساب می آید.

سیستم خودران رانندگی

این تکنولوژی جدیدی است که فعالان صنعت خودرو در دنیا به عنوان نسل بعدی اتومبیل معرفی می کنند. بعضی خودروها از شرکت های پریمیومی مانند آئودی، BMW، مرسدس، تسلا و ولوو در حال استفاده از این سیستم هستند. در حال حاضر پیشرفته ترین سیستم خودران متعلق به آئودی A8 است که به عنوان سطح ۳ در سیستم خودران شناخته می شود. در این سدان بزرگ آلمانی تمام اعمال رانندگی تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت بدون دخالت راننده امکان پذیر است و این خودرو توانایی خواندن علائم رانندگی را دارد و می تواند بر اساس آن ها سرعت خود را تغییر دهد و مانور های رانندگی مانند تغییر خطوط هم در این خودرو دیده می شود.

پیشرانه ی دیزلی

اگرچه موتور دیزلی توسط مهندس آلمانی رادولف دیزل در سال ۱۸۸۳ اختراع شد، اما برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ بر روی مرسدس بنز ۲۶۰D استفاده شد. این خودرو از پیشرانه احتراق حاصل از تراکم استفاده می کزد که ۴۵ اسب بخار قدرت تولید می کرد و با یک باک پر از سوخت تا ۴۰۰ کیلومتر قابلیت پیمایش داشت.

سیستم فرمانپذیری چهار چرخ

مرسدس بنز برای اولین بار سیستم چهارچرخ فرمانپذیر را بر روی یک خودروی نظامی به نام VL170 در دهه ی ۳۰ قرن ۱۹ پیاده سازی کرد. این سیستم کمک می کند که در آن واحد هم جلو و هم عقب خودرو خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند و شعاع چرخش را کاهش دهند.

اولین مدلی که برای استفاده ی شهری طراحی شده بود و از این سیستم استفاده می کرد هوندا پرلود بود که در سال ۱۹۸۸ تولید شد که از سیستم برقی استفاده می کرد. همچنین سیتروئن در سال ۱۹۹۰ با مدل ZX که اکسل عقب هم بر روی این خودرو نسب شده بود همین قابیلیت را داشت.

سیستم تهویه

“گرمای تابستان را با تنها خودروی دارای تهویه مطبوع در دنیا فراموش کنید.” این جمله به عنوان تبلیغ پاکارد ۱۲۰ که در سال ۱۹۳۹ تولید می شد  بود. اگر چه در آن زمان این سیستم اشکالات زیادی داشت، مثلا کمپرسور خنک کننده ی هوا کل فضای صندوق را پر می کرد و فقط دو حالت روشن و خاموش داشت. اگرچه در طی سال های متمادی این سیستم بهبود پیدا کرده است تا جایی که می بینیم در بعضی خودرو ها می توان برای هر شخص تنظیمات جداگانه ی هوا را تجربه کرد.

سیستم چهار چرخ محرک دائم

اولین بار سیسستم چهار چرخ محرک توسط آئودی برای یک خودروی غیر آفرود نسب نشد، بلکه در سال ۱۹۶۶ بر روی جنسن FF دیده شد. این مدل یک سیستم ۴x4 طراحی شده توسط فرگوسن فرمولا بود که ۳۷ درصد گشتاور را به اکسل جلو و ۶۳ درصد را به چرخ های عقب منتقل می کرد. هنگام عرضه این خودرو برای دینامیک عالی در جاده های خیس و برفی مشهور شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.