آموزش راه های تشخیص قطعات یدکی اصلی خودرو از تقلبی

0

عرضه قطعات تقلبی و بی‌کیفیت عمدتا چینی در بازار لوازم یدکی خودرو از جمله مسایلی است که مشتریان را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. بسیاری از مشتریان قطعه تقلبی را به اسم قطعه اصلی و حتی با قیمت بالا خریداری می‌کنند ولی پس از مدتی استفاده متوجه کیفیت پایین آن می‌شوند.

کیفیت قطعه و لوازم یدکی خودرو علاوه بر تاثیر مستقیمی که بر کارکرد و عمر مفید خودرو دارد، در بعضی از موارد به طور مستقیم با امنیت جانی سرنشینان وسیله نقلیه هم ارتباط دارد.
با وجود اهمیت کیفیت قطعه و لوازم یدکی خودرو، وجود قطعات تقلبی و غیر استاندارد در بازار قطعه کشور باعث شده است که برخی مصرف کنندگان به دلایل مختلف و بدون توجه به عواقب عمل خود به سراغ خرید این گونه قطعات بروند

فاکتور شدن خودرو یعنی چه مراحل ساخت بدنه خودرو مراحل ساخت خودرو پراید مراحل ساخت خودرو در ایران خودرو مراحل ساخت یک خودرو مراحل مونتاژ خودرو مقالات تخصصی خودرو مجله خودرو کارستان مجله تخصصی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو دانستنی های جالب خودرو

طبقه بندی قطعات یدکی استاندارددر مورد استاندارد قطعه در کشور ،طبقه‌بندی ایمنی و فوق ایمنی بیانگر درجه اهمیت قطعه یا مجموعه است و این که قطعه یا مجموعه، ایمنی است یا تزئینی، تغییری در لزوم استاندارد بودن آن ایجاد نمی‌کند.

در مورد چگونگی طبقه‌بندی استاندارد قطعه و مجموعه، استاندارد ملی که برای همه‌ قطعات ایمنی و فوق ایمنی وجود دارد، توسط موسسه استاندارد تعریف شده است، اما برخی قطعات هم هستند که هنوز استاندارد ملی برای  آن‌ها تعریف نشده و با تایید کارخانه سازنده و دریافت هلوگرام وارد بازار می‌شوند. نظارت بر فروش قطعات در بازار به عهده موسسه استاندارد نیست، موسسه استاندارد وظیفه تعریف استاندارد را دارد نه نظارت بر آن. نظارت بر فروش قطعه در بازار به عهده اتحادیه فروشندگان و دستگاه‌های نظارتی دیگر است، ولی به دلیل پراکندگی و گستردگی زیاد، گاهی امکان نظارت بر همه‌ فروشندگان وجود ندارد. تمام قطعات و مجموعه هایی که در خودرو به کار می‌رود باید استاندارد شوند، چون حتی اگر قطعات ایمن و فوق ایمن هم نباشند، استاندارد نبودن آن‌ها روی کارکرد مجموعه و خودرو تاثیرگذار است.

نحوه ورود قطعات غیر استاندارد به بازار این قطعات یا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند یا توسط تولیدکنندگان غیر مجاز تولید و به بازار عرضه می‌شوند.البته به شکل بسیار محدود گاهی پیش می‌آید که در گمرک یا آزمایشگاه‌های استاندارد هم تبانی‌هایی صورت می‌گیرد که باعث ورود قطعات غیر استاندارد به بازار می‌شود.

 اطلاعات فنی خودرو  نحوه تشخیص قطعات تقلبی  قیمت لوازم یدکی  شناخت لوازم یدکی خودرو  دانستنی های فنی خودرو  تعمیر و نگهداری خودرو  قطعات اصلی تندر 90  قیمت لوازم یدکی پراید  مبارزه با قاچاق خودرو  آموزش لوازم یدکی خودرو

راههای تشخیص بسته بندی اصلی از تقلبی

رنگ بسته بندی: گاهی از نوع رنگ، قطعه اصلی از غیر اصلی تمایز داده می شود. رنگ بسته بندی تقلبی تیره تر و یا کم رنگ تر از رنگ بسته بندی اصلی می باشد.

کیفیت بسته بندی: معمولاٌ‌ موادی که در بسته بندی اصلی به کار می رود مرغوب بوده و این مسئله منجر به کیفیت ظاهری بالاتر بسته بندی اصلی نسبت به تقلبی و همچنین استحکام بیشتر آن می شود.

اطلاعات فنی خودرو نحوه تشخیص قطعات تقلبی قیمت لوازم یدکی شناخت لوازم یدکی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو قطعات اصلی تندر 90 قیمت لوازم یدکی پراید مبارزه با قاچاق خودرو آموزش لوازم یدکی خودرو

 نوع آلیاژ کاربردی: نوع مواد و آلیاژی که در ساخت قطعات اصلی به کار می رود بسیار مرغوب است و به واسطه همین مرغوبیت از سایر مارکهای مشابه متمایز شده است بدیهی است که نوع آلیاژ کاربردی در کیفیت ظاهری قطعه تاثیر گذار است.

 لمس کردن قطعات: افراد با تجربه از لمس قطعات به اصلی یا غیر اصلی بودن آن پی می‌برند.
پرداخت کاری سطح : نوع پرداخت نیز یکی از موارد ظاهری قطعه می باشد که معمولاٌ فروشندگان بصورت خیلی سریع پی به اصلی یا غیر اصلی بودن آن می برند.

نوع جوشکاری‌: جوشکاری نیز از دیگر راههای تشخیص قطعه تقلبی از اصلی می باشد.

 نوع پرچکاری:  پرچ موجود در بعضی از قطعات از دیگر راههای تشخیص می باشد.

نوع نوشتاری روی قطعه: بطور عمده نوع سایز و یا حک شدن حروف بر روی قطعات اصلی با تقلبی متفاوت می باشد.

غلط املایی در چاپ بسته بندی

این یکی از رایج ترین اشتباه تولید کنندگان قطعات یدکی تقلبی می باشد که به آن توجهی نمی کنند.تولید کنندگان لوازم های تقلبی معمولا از امکانات کمتری نسبت به شرکت اصلی برخوردار هستند از این رو با کوتاهی در تولید محتوای متنی بر روی بسته بندی هویت خود را آشکار می سازند.

استفاده از اصطلاحات اشتباه در چاپ

شرکت های خارجی که به تولید قطعات یدکی تقلبی مشغول هستند تسلط و یا توجه کمی به لغات و اصطلاحات گرامری بر روی بسته بندی دارند.از این رو با توجه به نوشته روی جلد می توانید از اصل نبودن قطعه مورد نظر آگاه شوید.سازندگان لوازم یدکی بنز یا لوازم یدکی بی ام و از اصطلاحات خاصی برای معرفی قطعه بر روی بسته بندی های خود استفاده می کنند.این اصطلاحات در بسته بندی های لوازم بدنه بنز یا بی ام و هم استفاده می شود.

 اطلاعات فنی خودرو  نحوه تشخیص قطعات تقلبی  قیمت لوازم یدکی  شناخت لوازم یدکی خودرو  دانستنی های فنی خودرو  تعمیر و نگهداری خودرو  قطعات اصلی تندر 90  قیمت لوازم یدکی پراید  مبارزه با قاچاق خودرو  آموزش لوازم یدکی خودرو

توجه به لیست کشور سازنده

کمپانی های سازنده خودرو لیستی از کشورهایی که در آن اقدام به ساخت لوازم یدکی بی ام و یا بنز می کنند را در سایت رسمی خود منتشر می کنند.از این رو با توجه به اینکه در بسته بندی نام کشور سازنده قید می شود،توجه کنید که نام آن کشور حتما در آن لیست باشد.

عدم تقارن در اجزای قطعه

قطعات جعلی معمولا در مدت زمان کم و با عجله ساخته می شوند.سازندگان لوازم یدکی جعلی به ریزه کاری هایی مانند تقارن نقاط متقارن توجهی نمی کنند.

طرح و رنگ قطعه

شرکت های تولید کننده لوازم اصلی خودروهای بنز و بی ام و،برای قطعات تولیدی خود از طرح و رنگ های خاصی استفاده می کنند.اگر چه شرکت های تقلبی سعی بر این دارند که رنگ و طرح را به خوبی کپی برداری کنند ولی در اجرا با ضعف هایی روبرو می شوند.از این رو همیشه در هنگام خرید لوازم یدکی به رنگ و طرح قطعه مورد نظر خوب توجه کنید.

عدم وجود کد شناسایی و مارک شرکت سازنده بر روی بسته بندی

به این نکته توجه ویژه داشته باشید که لوازم یدکی بنز و بی ام و با کد های مربوط به شماره شاسی خودرو شناسایی می شوند.به طور مثال برای تهیه لوازم یدکی بی ام و و همچنین لوازم بدنه بی ام و ابتدا شما باید یه فروشنده شماره شاسی خودرو را بدهید زیرا به علت گوناگونی مدل و سال ساخت، قطعه مورد نظر تغییر می کند.

توجه به تاریخ ساخت قطعه

شرکت های تولید کننده آمریکایی بر روی کلیه قطعات یدکی ساخت کشور خود،تاریخ ساخت درج می کنند.از این رو اگر قطعه ای تولید آمریکا باشد باید حتما تاریخ ساخت داشته باشد.

اختلاف قیمت قابل توجه

اگر قیمت قطعه مورد نظر شما از خرید دفعه های قبلیتان خیلی پایین تر است به آن قطعه شک کنید.به طور مثال شما قبلا نوع خاصی از لوازم یدکی بی ام و یا لوازم یدکی بنز خریداری کرده اید و حالا دوباره قصد خرید آنرا دارید اگر اینبار قیمت قطعه بسیار ارزان تر از قبل بود به قطعه یدکی مورد نظر شک کنید.

تماس با شرکت اصلی

شما می توانید با بخش خدمات مشتریان شرکت مورد نظرتان تماس بگیرید و از آنها در مورد جنس منتخب خود راهنمایی بگیرید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.