نکاتی فنی در رابطه با رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک دو کلاچه

0

در سنوات گذشته با توجه به شناخت نسبی خریداران از مشخصات فنی اتومبیل ها بیشترین موردی که ذهن خریدار و یا مخاطب را به خود مشغول می کرد مبحث حجم پیشرانه (موتور) بود و این ذهنیت که هرچه حجم پیشرانه بالاتر باشد عملکرد خودرو رضایت بخش تر خواهد بود. اما امروزه با بکارگیری تکنولوژی های پرخوران یا توربوشارژر حتی در خودروهای شهری به جرات می توان گفت که ذهنیت مصرف کنندگان در رابطه با حجم پیشرانه تغییر یافته است.
خوشبختانه در بازار کشور نیز در سال های اخیر بسیاری از خودروهای پرمیوم و معتبر مجهز به گیربکس های DCT می باشند و در بازار حضور پررنگ تری دارند.

همانطور که می دانیم امروزه تکنولوژی جز جدا نشدنی وغیر قابل انکار صنعت و زندگی روزانه افراد میباشد و ابزاری که می تواند هرچه بیشتر نقش ارتباط هماهنگی میان تکنولوژی – صنعت و زندگی را پررنگ تر نماید وسیله نقلیه است چرا که یک اتومبیل مدرن با اتکا به تکنولوژی های جدید و امکانات مفید می تواند پاسخگو و دلیل روشنی برای هماهنگی افراد با دنیای جدید باشد.

حال با گذشت زمان و آگاهی خریداران نوع گیربکس بکار رفته در محصولات امروزی نیز مساله تاثیر گذاری می باشد و در یک معادله مستقیم می تواند در کیفیت رانندگی و انتقال قدرت بی نقص تاثیر شگرفی در تجربه سواری مصرف کننده داشته باشد.

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه dct DCT مخفف چیست آموزش رانندگی با گیربکس اتوماتیک اطلاعات فنی خودرو گیربکس دو کلاچه چیست مزایای گیربکس دوکلاچه معایب گیربکس دو کلاچه آموزش نکات فنی خودرو مقالات آموزشی خودرو
خریدار معمولا در هنگام انتخاب خودرو در سگمنت های مختلف اقتصادی و نیمه لوکس و لوکس با انبوهی از گیربکس ها روبرو می شود. حال سوال اینجاست که مصرف کننده به چه میزان ازخصوصیات هریک از این گیربکس ها آشنا می باشد؟

حال با این ذهنیت می خواهیم شما را با یکی از پیشرفته ترین گیربکس های بازار موسوم به DCT آشنا کنیم.

DCT مخفف عبارت (DUAL CLUTCH TRANSMISSION) است که به زبانه عامیانه به گیربکس های “دوال کلاچ” شهره هستند.

استفاده اولیه از این گیربکس ها ابتدا مختص به خودروهای مسابقه ایی پورشه در سال ۱۹۸۶ و در خودروی ویژه AUDI S1 در سال ۱۹۸۵ با موفقیت زیادی همراه بود.

ساختار و فلسفه وجودی گیربکس های DCT انتقال سریع دنده ها با کمترین میزان ضریب دنده است به طوری که در تعویض پیاپیدنده ها هیچ شوکی (SHIFT SHOCK) به سامانه انتقال قدرت وارد نم یشود و درنتیجه این گیربکس ها گشتاور و قدرت خروجی پیشرانه را با کمترین هدر رفت به چرخ ها انتقال می دهند.

اگر بخواهیم به زبان ساده و ملموس از عملکرد گیربکس های DCT بگوییم باید اینگونه عنوان کنیم که دو کلاچ هم مرکز و هم محور نقش اصلی انتقال قدرت را ایفا می کنند بطوری که کلاچ اول مختص دنده های فرد میباشد و کلاچ دوم مختص دنده های زوج است که در نتیجه دنده بدون قطع جریان نیرو از پیشرانه به چرخ ها تعویض شده  و یا به عبارتی از آنجایی که تعویض دندها تحت نیرو صورت می گیرد در نتیجه جریان قدرت ثابت وپایدار بین پیشرانه و چرخ ها انتقال میابد.

بسته به نوع تکنولوژی های ریز و درشت بکار رفته در این سال ها در گیربکس های DCTهر کمپانی از یک نام اختصاصی برای این گیربکس ها استفاده می کند برای مثال سیستم انتقال قدرت دو کلاچه شرکت پورشه به اختصار PDK می باشد که باز هم در کل ماهیت آنها یکی است.

امروزه با افزایش موج رقابت تولید کنندگان خودرو در سرتاسر دنیا خوشبختانه این تکنولوژی گران قیمت در کلاس خودروهای نیمه لوکس و حتی شهری و اقتصادی نیز استفاده می شود که این خود نوید بخش ورود هیجان و لذت رانندگی در این کلاس ها میباشد.
همانطور که می دانید در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان با استناد بر عملکرد کم نظیر این تکنولوژی به سمت استفاده از گیربکس های DCT روی آورده اند که می توان از مهمترین مزایای آن ها به شرح زیر اشاره کرد:

۱- عملکرد تعویض دنده ها نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم بدون شوک و ضربه به سیستم انتقال قدرت می باشد.

۲- شتاب ایده آل جز جدانشدنی این گیربکس ها است که تجربه سواری متمایزی را نسبت به سایر جعبه دنده ها به همراه دارد.

۳- به دلیل استفاده از دو کلاچ که هرکدام مختص به دنده های فرد و زوج میباشد لقی و ضربه زدن مانند گیربکس های (AL4) دیگر وجود ندارد که ماحصل این عملکرد رابطه مستقیمی بر لذت رانندگی خواهد داشت.

۴- گیربکس های DCT به دلیل استفاده حداکثری از گشتاور و قدرت پیشرانه به شدت بازده بالاتری نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم بازار دارند.

۵- به لطف تکنولوژِی بی نظیر DCT طبق آمارهای رسمی میزان مصرف سوخت خودروهای مجهز به این گیربکس ها تا ۲۰% نسبت به نمونه های رایج کاهش میابد .جالب اینجاست که کمتر گیربکسی را میتوان یافت که در کنار پرفورمنس بالا مصرف سوخت اقتصادی را یکجا داشته باشد.

۶- گیربکس های DCT با وجود استفاده از تکنولوژِیهای برتر در بحث تعمیر و نگهداری بسیار انعطاف پذیر میباشند به طوری که با وجود استهلاک ناچیز باز هم فرایند تعمیر و خدمات ساده تری نسبت به سایرین دارند.

خوشبختانه در بازار کشور نیز در سال های اخیر بسیاری از خودروهای پرمیوم و معتبر مجهز به گیربکس های DCT می باشند و در بازار حضور پررنگ تری دارند.

برخی حساسیت های گیربکس دو کلاچه:

در کلیه گیربکسهای اتوماتیک در حین رانندگی باید به نکات مهمی توجه نمود تا گیربکس تحت فشار قرار نگرفته و اسیب جدی به آن وارد نگردد که این حساسیت در مورد گیربکسهای دو کلاچه که این روزها در خودروهای مطرح و به روز بازار استفاده می شود بیشتر میباشد، یکی از نکاتی که در رانندگی باید به آن توجه داشت این است که هنگام توقف در سربالایی و یا توقف در ترافیک های سنگین به هیچ وجه اهرم تعویض دنده را در موقعیت D

(حرکت) قرار ندهیم چرا که در چنین حالت به گیربکس فشار زیاد وارد شده و این امر باعث کاهش بهره وری آن  می شود. در چنین حالاتی بهتر است گیربکس خودروی شما در حالت نرمال باشد تا صفحات آزاد بوده و از گرم شدن آن جلوگیری کند.

همچنین توصیه میشود در سرعت های کمتر از ١۵ کیلومتر در ساعت به صورت منوال رانندگی کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.