اصول و مراحل کارشناسی تعیین قیمت خودرو دست دوم

0

سایت تعیین قیمت کارشناسی خودرو ،قیمت گذاری تخصصی ماشین ،سامانه تعیین قیمت خودرو دست دوم ، محاسبه قیمت کارشناسی خودرو دست دوم

در مورد اصول کارشناسی قیمت خودرو بیشتر بدانیم – تعیین قیمت مناسب برای خودرو یکی از جمله مواردی است که دلالان خودرو خود را خبره این کار می دانند و اصولا غیر از قیمتی که خود بروی خودرو تعیین می کنند نظر دیگری را قبول ندارند. اصولا قیمت تعیین شده توسط این افراد به نحوی تعیین می گردد که منافع آنها را تامین کند اما واقعیت آن است که قیمت خودرو باید اصولی تعیین شود تا نه خریدار متضرر شود و نه فروشنده. حال سوال اینجاست که در این بازار آشفته، کارشناسی قیمت خودرو و تعیین قیمت منصفانه برای خودرو به روشی انجام می گیرد و چه کسی صلاحیت تعیین قیمت خودرو را دارد؟

 قیمت کارشناسی خودرو  هزینه کارشناسی خودرو دست دوم  قیمت گذاری خودرو دست دوم  آموزش و راهنمای خرید خودرو  قیمت گذاری تخصصی ماشین  قیمت خودروهای دست دوم  قیمت خودروهای کارشناسی شده  عوامل موثر در قیمت خودرو  قیمت خودرو کارکرده پراید  دانستنی های جالب  اصول کارشناسی خودرو
اصولا کارشناسی قیمت خودرو توسط کارشناس قیمت خودرو تعیین می گردد. دو دسته از افراد کارشناس قیمت خودرو نامیده می شوند: ۱- کارشناس رسمی دادگستری: این افراد در معمولا بازار خودرو دیده نمی شوند و تنها به بررسی پرونده های قضایی مرتبط با کارشناسی قیمت خودرو ناشی از تصادفات یا موارد مورد نزاع در خصوص تعیین قیمت خودرو می پردازند. ۲- کارشناس خودرو: این افراد معمولا به صورت تجربی کارشناسی رنگ خودرو و کارشناسی فنی خودرو را آموخته و با استفاده از تجهیزات تست خودرو به خریداران خودرو کمک می کنند تا در بازار بهترین گزینه را جهت خرید خودرو انتخاب کنند.

کارشناسی قیمت خودرو توسط هر یک از دو گروه فوق صورت بگیرد، طبق اصول و روال ثابتی انجام خواهد گرفت. کارشناس قیمت خودرو میبایست ابتدا در قالب کارشناس رنگ خودرو و سپس کارشناس فنی خودرو از هر نظر خودرو را مورد بررسی قرار دهد و پس از آن قیمت خودرو را تعیین کند.

مراحل کارشناسی قیمت خودرو به صورت زیر می باشد:

مرحله اول: تعیین بازه قیمت خودرو

پیش از سنجش سلامت خودرو، بازه قیمت خودرو در عرف بازار توسط این عوامل تعیین می گردد: ۱- برند و مدل خودرو ۲- سال تولید خودرو ۳- میزان کارکرد خودرو. این ۳ عامل، کلیدی ترین مواردی هستند که در کارشناسی قیمت خودرو تاثیر مستقیم خواهند داشت.

مرحله دوم: کارشناسی رنگ خودرو

در این مرحله، رنگ و بدنه خودرو توسط کارشناس خودرو مورد بررسی قرار می گیرد. جهت کارشناسی رنگ خودرو، تمامی بدنه خودرو اعم از دربها، گلگیرها، سقف، ستونهای اتاق و شاسی ها جلو عقب مورد ارزیابی قرار می گیرد. پر اهمیت ترین قسمت بدنه سقف خودرو می باشد که معمولا در صورت آسیب دیدگی توصیه نمی شود که خودرو خریداری شود زیرا معمولا ضربه به سقف موجب ضربه به ستونها شده که البته تاثیر چشمگیری در کارشناسی قیمت خودرو خواهد داشت. ضربه به ستونها موجب کاهش زیاد استقامت بدنه و همچنین به هم خوردن نشیمنگاه دربها و گلگیرها مخصوصا رگلاژ دربها خواهد شد. پس از بخش سقف و ستونهای خودرو، بحرانی ترین بخش بدنه شاسی های جلو عقب هستند. از بین این دو بخش، شاسی های جلو اهمیت بیشتری دارند زیرا ضربه به این قسمت موجب به هم خوردن نشیمنگاه موتور، گیربکس، رادیاتور و دیگر بخشهای اساسی خودرو می شود. بدتر از همه تنظیم زوایای فرمان برای همیشه به هم خورده و سیستم کنترل پایداری خودرو هیچوقت مثل روز اول نخواهد شد. در مرحله آخر دربها و گلگیرها قرار دارند که هر یک با توجه به رنگ شدگی یا تعویض شدگی موجب افت قیمت خودرو خواهند شد. برای مطالعه بیشتر در خصوص کارشناسی رنگ خودرو (تشخیص رنگ خودرو) به اینجا مراجعه کنید.

کارشناسی خودرو در تهران کارشناس ماشین در محل کارشناسی رنگ خودرو قیمت خودرو دست دوم خرید خودرو دست دوم آموزش و راهنمای خرید خودرو

مرحله سوم: کارشناسی فنی خودرو

کارشناسی بخشهای فنی خودرو توسط کارشناس خودرو که مسلط به سیستمهای فنی خودرو است انجام می شود که معمولا این افراد کارشناس فنی خودرو (یا همان مکانیک) نامیده می شوند. مهمترین قسمت در ارزیابی این بخش، تست موتور و گیربکس است. وجود ایراد در این قسمت ها هزینه تعمیراتی قابل توجهی به خریدار وارد کرده و همین امر موجب می شود تا در صورت بروز ایراد در بخشهای موتور و گیربکس افت قیمت قابل توجهی در کارشاسی قیمت خودرو لحاظ شود. علاوه بر موتور و گیربکس خودرو، وجود ایراد در سیستم خنک کاری و رادیاتور، سیستم ترمز و فرمان، سیستم تعلیق و چرخها (جلو بندی) از مهمنرین ایرادات فنی خودرو است که در صورت وجود ایراد در این بخشها باید هزینه تعمیرات از قیمت خودرو کسر گردد. در مرحله آخر کارشناسی فنی خودرو آپشنهای خودرو مانند سیستم تهویه مطبوع، آپشنهای صندلی، سانروف، چراغها و … مورد بررسی قرار می گیرند. توجه کنید هیچگاه خودرویی که دارای مشکلات فنی اساسی است را خریداری نکنید. این یک اشتباه محض است.
لازم به ذکر است که بسیاری از افرادی که تحت عنوان کارشناس رنگ خودرو فعالیت می کنند نمی توانند بخشهای فنی خودرو را ارزیابی کرده و بسیاری از افرادی که تحت عنوان کارشناس فنی خودرو فعالیت می کنند از اصول کارشناسی رنگ خودرو اطلاع کافی ندارند. درصورتی که تمایل دارید هر دو بخش از خودرو همزمان برای شما ارزیابی و کارشناسی شود می توانید از خدمات کارشناسی و مشاوره خرید خودرو ایمن ران استفاده کنید. برای استفاده از خدمات کارشناسی خودرو ایمن ران به اینجا مراجعه کنید.

 قیمت کارشناسی خودرو  هزینه کارشناسی خودرو دست دوم  قیمت گذاری خودرو دست دوم  آموزش و راهنمای خرید خودرو  قیمت گذاری تخصصی ماشین  قیمت خودروهای دست دوم  قیمت خودروهای کارشناسی شده  عوامل موثر در قیمت خودرو  قیمت خودرو کارکرده پراید  دانستنی های جالب  اصول کارشناسی خودرو

مرحله چهارم: بیمه و لاستیک خودرو

اصولا اگر خودرو کمتر از ۳-۴ ماه بیمه داشته باشد خودرو فاقد بیمه تلقی شده که معمولا با توافق طرفین هزینه ۶ ماه بیمه از مبلغ خودرو کسر می شود. همچنین اگر لاستیکهای خودرو عاج مناسبی نداشته باشند، هزینه خرید یک جفت (یا دو جفت) لاستیک نو طبق عرف بازار محاسبه شده و از قیمت خودرو کسر می گردد. لازم به ذکر است که اعمال کردن هزینه بیمه و لاستیک در بحث تعیین قیمت خودرو، با توافق طرفین صورت می گیرد. لذا در صورت توافق طرفین معامله این دو مورد در خصوص کارشناسی قیمت خودرو دخیل می شود.

 قیمت کارشناسی خودرو  هزینه کارشناسی خودرو دست دوم  قیمت گذاری خودرو دست دوم  آموزش و راهنمای خرید خودرو  قیمت گذاری تخصصی ماشین  قیمت خودروهای دست دوم  قیمت خودروهای کارشناسی شده  عوامل موثر در قیمت خودرو  قیمت خودرو کارکرده پراید  دانستنی های جالب  اصول کارشناسی خودرو

مرحله پنجم: آپشن های نصب شده اضافی

موارد ذکر شده در مراحل ۲ الی ۴، همگی تاثیر منفی در نظر کارشناس خودرو داشته و به صورت منفی در کارشناسی قیمت خودرو تاثیر می گذارد. به این معنا که در صورت سلامت بخشهای بدنه و فنی خودرو و نیز دارا بودن بیمه و عاج لاستیک مناسب، قیمت خودرو مطابق مرحله اول تعیین می گردد اما در صورت وجود نقص در هر یک از این ۳ بخش، قیمت خودرو با نظر کارشناس کاهش پیدا می کند. این بخش برخلاف بخشهای پیشین به قیمت خودرو خواهد افزود به این معنا که در صورت نصب آپشنهای اضافی بروی خودرو، مالک می تواند حدود یک سوم تا نصف هزینه آپشنهای نصب شده را از خریدار طلب کرده و به قیمت خودرو بیافزاید. آپشنهایی مانند: روکش صندلی چرمی، کروز کنترل، ضبط و باند، رینگ اسپرت و … مواردی هستند که طبق توافق طرفین معامله می تواند به قیمت خودرو افزوده شود.

معایب و مزایای نیسان جوک معایب و مزایای تیوولی معایب و مزایای رنو کپچر معایب و مزایای پژو 2008 قیمت پژو 2008 مقایسه پژو 2008 با نیسان جوک مقایسه پژو 2008 با رنو کپچر قایسه رنو کپچر با نیسان جوک مقایسه خودرو مقایسه پژو 2008 با تیوولی مقایسه تیوولی با نیسان جوک

حرف آخر

قیمت خودرو کارکرده به میزان بسیار زیادی به توافق طرفین معامله بستگی دارد. دخیل کردن هزینه بیمه، لاستیک، آپشنها، سرویسهایی که ممکن است بخشهای فنی احتیاج داشته باشد و … همه از جمله مواردی است که می تواند با توافق طرفین کم یا زیاد شود. ممکن است فردی به دلیل آنکه خودرویی را بسیار دوست دارد و به اصلاح چشمش آن را گرفته است، حاضر باشد مبلغی بیشتر از مبلغ تعیین شده توسط کارشناس قیمت خودرو برای آن بپردازد. موارد مطرح شده در این مقاله، مواردی است که طبق عرف بازار جهت تعیین قیمت منصفانه برای خودرو در نظر گرفته می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.