بررسی ۱۰ کراس اوور و هاچ بک محبوب و پرفروش بازار ایران +تصاویر
کلاس خودروهای کراس اوور در دهه گذشته تقریبا در تمام بازارها و بهویژه در بازار ایران بسیار خوشدرخشیده است. این خودروها که اصولا براساس پلتفرم شاسی یک سدان بنانهاده میشوند و میتوانند بهسادگی نیاز مخاطبشان را از سوارشدن بر یک خودرو بلندقامت با تواناییهای نهچندان آفرودی جوابگو باشند، بهشدت در بازار مورد توجه قرار گرفتهاند.
نمونههای کرهای این خودروها در بازار آمریکا و اروپا بسیار محبوب و مورد توجه هستند ولی از این جهت که قیمت خودروهای کرهای در بازار ایران به دلیل تعرفههای تعیینشده گمرکی بسیار بالاتر از قیمت جهانی آنهاست، بنابراین در بازار ایران خودروهای چینی که تقریبا اکثرشان در ایران مونتاژ میشوند، به واسطه قیمت پایینتر و همچنین بهرهگیری از آپشنهای قابل توجه و بعضا در حد نمونههای کرهای بسیار مورد توجه مخاطب عام خودرویی قرار گرفتهاند، بهنحوی که اکثرا برای ارتقای خودرو خود، ترجیح میدهند بهجای خرید یک خودرو سواری به سراغ یک کراساوور چینی و یا یک هاچبک کراس بروند. در این مطلب به بررسی ۱۰ کراساوور و هاچبک کراس محبوب و پرفروش بازار ایران میپردازیم تا با ارائه اطلاعات فنی در مورد هر یک از آنها بتوانیم خریدار را بهسمت بازار هدف خود بیشتر سوق دهیم.
جک S5
این خودرو بهعنوان یکی از قویترین گزینههای موجود در بازار از نظر بازده فنی است که استفاده از یک پیشرانه ۲ لیتری مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژر میتواند ۱۷۵ اسببخار قدرت و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و این قدرت و گشتاور را بهواسطه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو انتقال دهد. این خودرو از نظر طراحی ظاهری و داخل اتاق از مقبولیت نسبتا بالایی برخوردار است. درحالحاضر در بازار میتوان S5 را در نمونه اتوماتیک فولآپشن با قیمتی در حدود ۱۱۶ میلیون تومان خریداری کرد که البته با تعرفه اقساطی مبلغ آن تا حدودی بالاتر میرود.
هایما S7 توربو
هایما جزء برندهایی بود که در بدو ورودش به بازار نتوانست چندان محبوبیتی برای خود دست و پا کند. در نمونه اولیه ارائهشده، این خودرو از یک پیشرانه ۲لیتری تنفس طبیعی استفاده میکرد اما پس از گذشت کمتر از یک سال از تولید آن، نمونه مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژر هم به بازار عرضه شد که البته این نمونه از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری استفاده میکند که قادر است ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و این بازده را بهواسطه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو این خودرو انتقال دهد. از نظر طراحی ظاهری این خودرو با بهرهگیری از چراغهای کشیده در جلو و همچنین خطوط رو و کنار کاپوت، چهرهای خشن و جذاب پیدا کرده است. درحالحاضر میتوان با حدود ۹۵ میلیون تومان یک هایما S7 توربو را از ایرانخودرو خریداری کرد.
تیگو۷
تیگو۷ را میتوان یکی از موفقترین کراساوورهای بازار ایران دانست. داشتن یک پیشرانه قدرتمند ۱۴۷ اسببخاری روی یک بدنه جداب و مجهز به آپشنهای بسیار نوین توانست این خودرو را در بدو ورود به بازار به یک کراساوور محبوب مبدل کند. پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژر که میتواند ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه این بازده را به چرخهای محور جلو انتقال دهد در کنار اتاق مجهز و ایمن این خودرو که از طراحی نوین و جسورانهای بهره میبرد، توانست به سرعت در بازار ایران جایگاه خود را پیدا کند. شاید پرداخت حدود ۱۵۰ میلیون تومان برای یک کراساوور چینی تا حدودی غیرقابل درک باشد ولی باید در نظر داشت که با توجه به تعرفههای قیمتی تعیینشده از سوی مدیرانخودرو برای تیگو۷، مشتریان میتوانند با پرداخت کمتر از نصف بهای کل خودرو در مدت زمان بسیار اندک صاحب یک دستگاه خودرو صفرکیلومتر شوند.
تیگو۵
پیشرانه بهکارگرفته شده روی این خودرو یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. بهواسطه بهرهگیری از گیربکس CVT در این خودرو دیفرانسیل جلو، تیگو۵ عملکرد چندان چابکی ندارد و به نسبت تیگو۷ تا حدودی کندتر است اما از طرفی بهواسطه نداشتن توربوشارژر، این خودرو بهمراتب کماستهلاکتر و همچنین بیدردسرتر است. طراحی اغراقآمیز چراغهای جلو و عقب و همچنین زوایای بهکار برده شده روی کاپوت و بدنه، تیگو۵ را با هیبت بزرگتر از آنچه هست، نشان میدهد. از نظر آپشن و امکانات ایمنی هم تیگو۵ از برادر هموطن خود یعنی تیگو۷ چیزی کم ندارد، با این تفاوت که تیگو۷ آپشنهای متفاوتتری مانند دوربین ۳۶۰ درجه را روی خود دارد که تیگو۵ از این آپشنها بیبهره است. درحالحاضر برای خرید یک دستگاه تیگو۵ جدید باید مبلغ در حدود ۱۱۵ میلیون تومان هزینه کرد که البته با تعرفههای قیمتی مدیرانخودرو، با پیشپرداختی کمتر از نصف بهای خودرو میتوانید در زمانی بسیار محدود مالک یک دستگاه خودرو صفرکیلومتر باشید.
امویام X33S
خانواده امویام و چری در بازار ایران بسیار محبوب هستند. پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته روی X33 دقیقا همان نمونه نصب شده روی تیگو۵ است که با اندک تغییراتی روی X33 نیز قرار داده شده است. توان خروجی این پیشرانه روی اتاق X33 حدود ۱۳۶ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتنمتر گشتاور است و با استفاده از همان گیربکس CVT این بازده به چرخهای جلو انتقال داده میشود. طراحی چراغهای جلو در نسل جدید این خودرو که با کد X33S به بازار عرضه شده بهشدت مورد توجه مخاطبان این کلاس خودرویی قرار گرفت. در نمونه جدید قیمت این محصول در نمایندگی حدود ۸۸ میلیون تومان است که به نسبت امکانات ارائه شده آن یکی از بهصرفهترین گزینههای بازار به حساب میآید.
لیفان X60
لیفان که چندسالی است بهواسطه کرمانموتور در بازار ایران حضور دارد، با خودرو X60 که یک خودرو اقتصادی با تم اسپرت است، در بازار کراساوورهای ایران شناخته میشود. این خودرو با بهرهگیری از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی میتواند خروجی ۱۲۶ اسب بخار و ۱۶۸ نیوتنمتر را از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو انتقال دهد. از نظر طراحی ظاهری و داخلی، در X60 اتاق جدید، تم اسپرت تزریق شده است که نمونههای آن را میتوان از روی کیلومترشمار دیجیتالی با رنگ پسزمینه قرمز و همچنین طراحی چراغها و جلوپنجره تشخیص داد، ولی با تمام این اوصاف به واسطه استفاده از گیربکس CVT، این خودرو عملکرد چندان چابکی ندارد. درحالحاضر برای خرید یک دستگاه X60 اتوماتیک باید در بازار بهایی در حدود ۷۶ میلیون تومان را برای آن پرداخت کرد.
چانگان CS35
چانگان از جمله برندهایی است که در بدو وردوش به بازار ایران توانست طرفداران زیادی پیدا کند. اتاق این خودرو که از نمای بیرونی بسیار جذاب و جسورانه طراحی شده و اتاق آن که تم کرهای در آن به شدت ملموس است، توانسته افراد زیادی را به خود جذب کند. پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی که میتواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و از طریق یک گیربکس ۴سرعته اتوماتیک این بازده را به چرخهای جلو منتقل کند، عملکرد بسیار قابل قبولی را برای یک کراساوور کوچک شهری به نمایش میگذارد. هرچند پیشرانه قدرت چندان زیادی ندارد ولی گشتاور ۱۶۰ نیوتنمتری که در دور ۴۰۰۰ در دسترس است، باعث میشود تا خودرو به سرعت دور بگیرد و برای رانندگی در مسیرهای سربالایی و جادههای پیچ و خم بسیار خوب عمل کند. درحالحاضر برای خرید CS35 در بازار باید بهایی حدود ۷۰ میلیون تومان پرداخت کرد؛ عددی که شاید بهنسبت پیشرانه و اتاق این خودرو زیاد به نظر برسد ولی براساس گفته بسیاری از مالکان، این خودرو ارزش قیمتش را دارد.
دانگفنگ H30Cross
زمانی که ایرانخودرو اقدام به تولید خودرو H30Cross کرد، بسیاری از افراد معتقد بودند که پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 که عینا مشابه نمونه قرار گرفته روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است، نمیتواند برای یک خودرو ۱۲۳۰ کیلوگرمی گزینه خوبی باشد. اما در عمل این پیشرانه ۱۰۵ اسببخاری که گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتنمتر تولید میکند، به واسطه استفاده از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک Aisin توانست فراتر از انتظار ظاهر شود. البته بهجرات میتوان گفت که H30Cross قطعا یک خودرو تیز و بز نیست ولی به نسبت پیشرانه کم حجم با قدرت متوسطش عملکرد خوبی را به نمایش میگذارد. درحالحاضر برای خرید این خودرو از ایرانخودرو باید بهایی حدود ۴۶ میلیون تومان پرداخت کنید که بهجرات کمترین بهایی است که میتوانید برای خرید یک کراساوور کوچک شهری بپردازید!
امویام X22
X22 بعد از ۳۱۵ جزو پرفروشترین محصولات و رکورددار فروش مدیرانخودرو است. دلیل محبوبیت این خودرو در بازار ایران، ظاهر جذاب و زیبا، امکانات رفاهی و ایمنی ایدهآل و البته شرایط فروش مناسب آن است؛ خودرویی که از نظر ظاهری درواقع همان هاچبک قدکشیده ۳۱۵ است و با پیشرانهای مشابه آن که با حجم ۱.۵ لیتر و بدون سیستم پرخوران، بازدهی معادل ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور را ارائه میدهد. این خودرو در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه میشود که نمونه اتوماتیک آن با گیربکس ۴ سرعته و نسخه دستی با گیربکس ۵ سرعته به بازار عرضه میشود. بر اساس کاتالوگ، واکنشهای نمونه اتوماتیک و دستی به هم نزدیکند ولی در تستهای میدانی مدل دستی تا حدودی تیز و فرزتر از مدل اتوماتیک است. درحالحاضر برای خرید X22 در بازار باید حدود ۷۵ میلیون تومان هزینه کنید که البته اگر جو نامساعد بازار دستدوم را فاکتور بگیرید، میتوان گفت گزینه بسیار ایدهآلی خواهد بود.
برلیانس کراس(C3)
مدل کراس یا همان C3 در حقیقت نمونه بلندقامت از مدل H320 است که با دو پیشرانه ۱.۵ و ۱.۶ لیتری (پیشرانه جدید) به بازار عرضه میشود. اگر مبدأ را مدل قدیمی قرار دهیم، این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با بازده ۱۰۳ اسببخار و ۱۳۸ نیوتنمتر است که بازده تولیدی را بهواسطه یک گیربکس اتوماتیک ۴سرعته به چرخهای جلو انتقال میدهد. ظاهر جسورانه و همچنین تمهای اسپرت به کار برده شده در این خودرو باعث شده تا C3 فراتر از توانایی خود ظاهر شود. درحالحاضر برای خرید یک نمونه از این خودرو با پیشرانه جدید باید بیش از ۶۲ میلیون تومان هزینه کرد. هرچند که در ظاهر اطلاعات فنی ارائه شده روی کاتالوگ شاید به اندازه کافی راضیکننده نباشد ولی باید در نظر داشت که ارائه امکانات رفاهی بهتر بهنسبت رقیب اصلی خود یعنی ساندرو استپوی، اصلیترین دلیل گرانتر بودن این خودرو در بازار این کلاس است.
نویسنده: روزبه نوروزیان