۱۱ نکته مهم هنگام خرید خودرو دست دوم

0

اگر تصمیم دارید خودرو دست دوم بخرید حتما این مقاله را بخوانید.در مقاله “قبل از خرید خودرو” اشاره شد که بسیاری از افراد به دلالی مختلفی همچون افت زیاد قیمت خودروی نو، عدم وجود بودجه مالی کافی، تنوع بیشتر برای خرید خودرو، خرید خودرو خارجی و …. ترجیح می دهند به خرید خودرو دست دوم روی بیاورند. این دلایل کاملا منطقی است در صورتی که از خدمات کارشناسی خودرو استفاده کنند و همچنین اما و اگر های خرید خودرو دست دوم را رعایت کنند.

به خاطر داشته باشید مردم ایران اصولا در خصوص مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری خودرو بی سلیقه هستند و بیشتر به ظاهر خودرو اهمیت می دهند تا سلامت آن. به همین دلیل است که بسیاری از افراد هزینه های گزافی را صرف آپشنهایی مانند ضبط و باند، رینگ اسپرت، روکش صندلی و … می کنند اما تا خودروهای آنها خراب نشود از کنار تعمیرگاه هم عبور نمی کنند و اصولا با چکابهای دوره ای خودرو غریبه هستند.

همین مورد موجب می شود تا خرید خودروی دست دوم چالش برانگیز شود اما در صورتی که نکات ذکر شده در ادامه مطلب را رعایت کنید می توانید خرید خوبی داشته باشید.

۱. میزان بودجه در دسترس برای خرید خودرو دست دوم:پیش از خرید خودرو دست دوم میزان بودجه ای در دسترس دارید را برآورد نمایید. به خاطر داشته باشید هیچ وقت همه پولی که برای خرید خودرو کنار گذاشته اید را صرف خرید خودرو نکنید. هزینه های جانبی مانند هزینه های مرتبط با سرویس احتمالی خودرو، هزینه تعویض پلاک، هزینه انتقال سند، هزینه کارشناسی خودرو (احتمالا برای چند خودرو) و… را حتما مد نظر قرار دهید. در صورتی که نمی دانید با بودجه در دسترس چه خودروهایی می توانید خریداری نمایید به صفحه “با پولم چه خودرویی بخرم؟” و “راهنمای خرید خودرو” مراجعه نمایید.

۲. نوع خودرو دست دوم:پس از تعیین نوع بودجه در دسترس برای خرید خودرو، نوع خودرو را انتخاب کنید. هاچ بک، صندوق دار، شاسی بلند و … این موضوع خیلی اهمیت دارد که شما خودرویی مطابق با نیازهای خود خریداری نمایید و پس از گذشت مدتی از خرید خود پشیمان نشوید. اگر در مورد کاربرد انواع خودرو اطلاعات کافی ندارید ادامه همین بخش را مطالعه کنید:

  • هاچ بک: اگر خودرو را برای شخص خود می خواهید و یا نهایتا قرار است شما و همسرتان استفاده مداوم از خودرو داشته باشید، اگر سفرهای برون شهری زیادی ندارید و اکثر سفرهای شما درون شهری است، اگر می خواهید هزینه سوخت زیادی پرداخت نکنید بهترین انتخاب برای شما خودروی هاچ بک است.
  • سدان (صندوق دار): اگر خودروی شما قرار است در یک خانواده مورد استفاده قرار بگیرد و یا احتمالا سفرهای برون شهری زیادی خواهید داشت حتما خودروی صندوق دار بگیرید تا از صندوق عقب آن برای حمل بار جهت حمل وسایل فرزندان و یا حمل وسایل مسافرت استفاده کنید و به سختی نیافتید.
  • شاسی بلند: اگر به سراغ خودروی شاسی بلند می روید باید بدانید که هزینه سوخت مصرفی شما نسبتا زیاد خواهد شد. خودروهای شاسی بلند عموما برای افرادی مناسب است که سفرهای برون شهری زیادی دارند و در جاده ها زیاد تردد می کنند. علاوه بر این خودرو شاسی بلند مناسب حال افرادی است که اهل سفر به دامن طبیعت و تردد در مسیرهای صعب العبور می باشند.
  • کراس اور (نیم شاسی): اگر میخواهید رانندگی با خودروی شاسی بلند را در خیابانهای شهر تجربه کنید اما از ابعاد بزرگ خودرو و تبعات آن بیزارید و همچنین نمی خواهید هزینه زیادی بابت سوخت مصرفی بپردازید پیشنهاد ما به شما خرید خودروی کراس اور یا به اصطلاح نیم شاسی است.
  • کروک و کوپه: این دو نوع خودرو مناسب حال جوانها و افرادی است که در بیشتر در مسیرهای کوتاه درون شهری تردد می کنند و اصولا غیر از لذت بردن از سواری خودرو با دوستان و خوشگذرانی، انتظار دیگری از خودرو ندارند.

۳. عمر و کارکرد کم خودروی دست دوم انتخابی شما:میزان عمر خودرو یکی از مهمترین فاکتورهای خرید خودرو می باشد. بسیاری از افرادی که قصد خرید خودرو دست دوم دارند سعی می کنند با میزان بودجه ای که در اختیار دارند فارغ از میزان عمر خودرو لوکس ترین خودرویی که برایشان مقدوراست را خریداری نمایند در صورتی که این کار ۱۰۰% اشتباه است.

خرید خودرو دست دوم با عمر کم یکی از مهمترین فاکتورهایی است که از ترددهای پی در پی به تعمیرگاه جلوگیری می کند لذا سعی کنید همواره نمودار عمر خودرو دست دوم را در حین خرید خودرو به خاطر دشته باشید.

سعی کنید همیشه پیش از خرید خودرو نمودار زیر را در نظر داشته باشید. این نمودار به دو بخش تقسیم یندی شده و وضعیت عمومی خودروهای بازار ایران را از نظر فنی و بدنه به قسمتهای مختلفی تقسیم کرده است. لازم به ذکر است که این نمودار به صورت تجربی و در طی سالها فعالیت در بازار خودرو دست دوم ایران حاصل شده است.

ابتدا ببینید خودرویی که قصد تهیه آن را دارید در کدامیک از سه دسته موجود قرار دارد (خودروهای لوکس، خودروهای خارجی یا خوروهای ایرانی و چینی). اگر عمر خودرویی که قصد خرید آن را دارید در محدوده سبز رنگ است می توانید با اطمینان خاطر نسبی آن را خریداری نمایید. اگر عمر خودرو در محدوده قرمز رنگ است سعی کنید دقت زیادی در خرید آن به خرج دهید و از همه نظر آن را مورد ارزیابی قرار دهید. خرید خودرویی که عمر آن در محدوده قرمز رنگ است بدون کارشناسی خودرو اصلا توصیه نمی شود. اگر عمر خودروی مورد نظر شما در محدوده خاکستری قرار دارد بهتر است زیرا به احتمال زیاد باید خرج زیادی بابت تعمیرات خودرو بپردازید. نهایتا اگر عمر خودرو در منطقه سیاه قرار دارد به اصطلاح کلا دور آن را خط کشیده و به سراغ آن نروید زیرا ماشین مسلما سالم نخواهد بود و دارای ایرادات اساسی است که با جان سرنشینان بازی خواهد کرد.

۴. خوش معامله بودن خودرو:خودرو در ایران یک کالای سرمایه ای محسوب می شود و ممکن است به دلایل مختلف بخواهید خودرو را پس از مدتی بفروشید. به همین دلیل سعی کنید همیشه خودرویی خریداری نمایید که خوش معامله باشد و جهت فروش آن به دردسر نیافتید.

برای خودروهایی که خوش معامله نیستند معمولا به سختی مشتری پیدا می شود و مدت زمان زیادی طول می کشد تا به فروش برسد. همچنین معمولا مجبور خواهید شد تا جهت فروش آن تخفیف زیادی به خریدار بدهید.

۵.  کارشناسی خودرو دست دوم:کم نیستند خودروهایی که ظاهر مناسبی دارند اما ایرادات فنی و بدنه ای بسیاری دارند که تنها توسط یک کارشناس خودرو قابل تشخیص هستند و یک فرد عادی بدون تجهیزات تست خودرو هرگز نمی تواند به این مشکلات پی ببرد. خرید خودرو به نوعی یک سرمایه گذاری محسوب می شود و عدم کارشناسی خودرو پیش از خرید می تواند ضررهای جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

تشخیص اینکه سلامت بدنه خودرو در چه حدی است؟ آیا به شاسی آن ضربه وارد شده یا نه؟ آیا خودرو دو تکه است؟ آیا موتور و گیربکس آن از سلامت برخوردار هستند یا نیازمند تعمیر می باشند؟ آیا کیلومتر نشان داده شده در پشت آمپر واقعی است یا کم شده است؟ و دهها مورد دیگر درباره سلامت خودرو تنها توسط یک کارشناس خودرو که از تجهیزات تست به روز استفاده می کند قابل تشخیص است.

۶. عدم وجود ایراد اساسی در خودروی انتخابی شما:هیچ وقت خودرویی که دارای ایرادات اساسی در بدنه و سیستم های فنی است را به امید تعمیر خریداری نکنید. این یک اشتباه محض است. این مورد معمولا در خصوص خودروهایی که عمر آنها در محدوده خاکستری و سیاه نمودارهای ذکر شده است بسیار دیده می شود (مخصوصا در مورد خودروهای ایرانی و چینی)

ایراداتی از قبیل چپی بودن خودرو، ضربه خوردن ستونها و شاسی خودروها و وجود تعداد زیاد قطعات تعویضی و … در بدنه ایرادات اساسی محسوب شده که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. همچنین ایراداتی از قبیل دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق (جلوبندی)، وجود ایراد در سیستم ترمز، نداشتن ایربگ و … از ایرادات فنی خودرو محسوب می شود که از ایرادات اساسی خودرو محسوب می شود.

۷. احساس راحتی در خودرو:حتما و حتما قبل از اینکه خودرو را خریداری نمایید حدود ۵ دقیقه با آن رانندگی کنید. آپشنهای جذاب و تعاریفی که از خودرو می شود یک طرف، راحتی شما در حین رانندگی یک طرف دیگر. یادتان باشد آنچه در حین رانندگی با خودرو برای شما اهمیت دارد لزوما برای دیگری به همان اندازه اهمیت ندارد. شاید دید ناکافی به اطراف خودرو موجب آن شود که تمام محاسن و آپشنهای آن از چشم شما بیافتد. شاید شما فرد قد بلندی باشید و ارتفاع کم اتاق خودرو در حین رانندگی برای شما خسته کننده باشد. دهها عامل دیگر وجود دارد که موجب می شود شما نتوانید با خودرو احساس راحتی کنید و در طولانی مدت از آن خسته شوید لذا همیشه قبل از خرید خودرو حتما چند دقیق با آن رانندگی کنید و ببینید آیا از رانندگی با آن احساس لذت می کنید یا نه!

۸. تعداد گردش کم سند خودروی دست دوم انتخابی:خودرو دست چندم است؟ این سوالی است که معمولا خریداران خودرو دست دوم از فروشنده می پرسند. آیا میدانید چرا این موضوع اهمیت دارد؟ اصول و قواعد رانندگی که در آموزشگاهها تعلیم داده می شود در همه جا یکسان بوده و برای هر خودرو یک دفترچه استاندارد جهت نگهداری از آن به خریدار تحویل می گردد اما متاسفانه هر فردی به شیوه خود رانندگی کرده و با توجه به سلیقه خود از خودرو نگهداری می کند و از آنجا که بحث تعمیرات و نگهداری خودرو در ایران خیلی جدی گرفته نمی شود این موضوع چالش برانگیز می شود. از همین رو اصولا خودرویی که به اصطلاح چند دست چرخیده و چند بار فروخته شده، خودروی مناسبی برای خرید نخواهد بود. لذا همواره سعی کنید خودرویی خریداری کنید که شما حداکثر مالک سوم آن باشید و به اصطلاح دست دوم باشد.

۹. دسترسی به خدمات پس از فروش:یکی از نکات بسیار مهمی که خیلی از افراد به آن توجه نمی کنند دسترسی به خدمات پس از فروش خودرویی است که قصد خرید آن را دارند. برای مثال اگر در شهر یا منطقه زندگی شما دسترسی به نمایندگی تویوتا سخت باشد، برای انجام تعمیرات و یا سرویسهای دوره ای به مشکل برخورد خواهید کرد لذا باید از خرید خودروهای برند تویوتا صرف نظر کنید.

ضمنا شما هیچوقت از آینده خبر ندارید و نمی توانید بگویید برای خودروی من مشکلی پیش نمی آید. برفرض مثال هم که شما در خصوص نگهداری از خودرو بسیار دقیق باشید و سرویسهای دوره ای خودرو را به طور منظم انجام دهید اگر بر حسب اتفاق تصادف کنید و به قسمتهای فنی خودرو صدمه وارد شود آن موقع هست که اگر نمایندگی خدمات خوبی برای خودرو شما ارائه نکند گرفتار خواهید شد.

لذا همواره به سراغ خرید خودرویی بروید که به خدمات پس از فروش آن دسترسی داشته باشید.

۱۰. لوکس پرکار کرد یا معمولی کم کارکرد:همانطور که بیان شد بسیاری از افراد تمایل دارند که حتما لوکس ترین خودروی ممکن را خریداری نمایند. برای مثال فردی با بودجه حدود ۷۰ میلیون تومان می تواند خودروی رنو مگان که حدود ۵ سال از عمر آن می گذرد را خریداری نماید اما تلاش فراوانی را صرف می کند تا حتما خودروی مزدا ۳ که بیش از ۸ سال عمر آن می گذرد را خریداری نماید

 دانستنی های خرید خودرو آموزش و راهنمای خرید خودرو اصول کارشناسی خودرو کارشناسی خودرو در تهران خرید خودرو دست دوم قیمت خودروهای کارشناسی شده قیمت خودرو دست دوم

مسلما با خرید خودروی لوکس اما پر کارکرد به آپشنهای به روز تری دسترسی خواهید داشت اما اگر با مبلغی که در اختیار دارید به سراغ یک خودروی معمولی بروید می توانید خودروی مدل بالاتر که عمر کمتری دارد و کارکرد آن کمتر است را خریداری کنید.

اگر قصد دارید که حتما خودروی لوکس تهیه کنید سعی کنید هیچ وقت به سراغ خودروهایی که از لحاظ عمر و کارکرد در محدوده پر ریسک قراردارند نروید و حتما جهت خرید خودرو از خدمات کارشناسی خودرو استفاده کنید.

۱۱. شخصیت فروشنده:به آخرین فاکتور مهم یعنی شخصیت فروشنده می رسیم. اصولا فردی که بخواهد خودروی خود را بفروشد آن را کارواش برده و تمیز و مرتب می کند پس اگر با خودروی کثیف و به اصطلاح شلخته روبرو شدید احتمال اینکه فروشنده از خودرو خوب نگهداری نکرده باشد و خودرو ایراد داشته باشد زیاد است. این به آن معنا نیست که خودروی به ظاهر تمیز مسلما بدون عیب است اما احتمال ایراد در خودروهای نامرتب بیشتر است.

به خاطر داشته باشید شما در حال خرید خودرو دست دوم هستید. فروشنده شما کمپانی خودروساز یا عاملیت مجاز آن نیست که طبق قواعد مشخصی خودرو را به شما تحویل دهد. علی رغم وجود قوانین و عرف نسبتا مشخص در خصوص معامله خودرو کارکرده، بسیاری از فروشندگان طبق قوانین شخصی خودشان خودرو را به شما تحویل می دهند. ممکن است خودرو از لحاظ سلامت مورد تایید کارشناس خودرو باشد اما متاسفانه رفتارهای ناخوشایندی از فروشنده مشاهده کنید. برای مثال:

  • ممکن است فروشنده جهت تست رانندگی خودرو را در اختیار شما قرار ندهد.
  • ممکن است فروشنده جهت هزینه های نقل و انتقال خودرو انتظاراتی برخلاف عرف موجود داشته باشد مثلا ممکن است بگوید هیچ بخشی از هزینه انتقال سند را بر عهده نمی گیرد.
  • ممکن است جهت نشان دادن خودرو به شما شرایط عجیب و زمانهای نا متعارفی پیشنهاد کند مثلا بگوید بدون اینکه خودرو را ببینید باید ابتدا بر سر قیمت به توافق برسید وگرنه اجازه رویت خودرو را نخواهد داد یا مثلا بگوید من کارمند هستم و فقط ساعت ۷ الی ۷:۳۰ دقیقه صبح می توانید خودرو را ببینید.
  • ممکن است فروشنده بابت مراحل تعویض پلاک و انتقال سند همکاری لازم را با شما نکند مثلا بگوید به شما وکالت فروش خودرو می دهد و دیگر خودش بابت تعویض پلاک حاضر نمی شود که در این صورت اگر فروشنده غریبه باشد این کار بسیار خطرناک است زیرا اگر خودرو مشکلات قانونی داشته باشد (مثلا دزدی باشد) و شما کل قیمت خودرو را پرداخت کرده و سند بزنید، مالک قانونی خودرو هستید و مسئول تمامی عواقب آن خواهید بود. برای درک بهتر این موضوع مقاله “پس از خرید خودرو” را مطالعه کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.