اصول نگهداری ماشین صفر و رعایت نکات فنی

0

رعایت نکات فنی جهت نگهداری ماشین و خوردو صفر و نو

متاسفانه بسیاری از افراد بعد از خرید خودروی صفر توجه خاصی به موتور که قلب وسیله است نمی کنند و بیشتر وقت خود را  به ظاهر  یا داخل خودرو اختصاص میدهند به عنوان مثال بعد از اینکه خودروی خود را تحویل گرفتند مشغول خرید روکش و کفپوش یا تعویض رینگ و لاستیک  می شوند و یادشان میرود که باید به موتور خوردو هم توجهی کنند ..

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده آموزش مکانیک و برق خودرو دلایل یاتاقان زدن موتور علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل کاهش قدرت موتور کاهش استهلاک خودرو پاره شدن تسمه تایم تعویض بوش سیلندر

نکات فنی که باید بعد از خرید خودروی صفر به آنها توجه کنیم

اولین چیزی که حتما  باید چک شود سطح و کیفیت روغن موتور می باشد . در اکثر موارد یا روغن موتور کم می باشد یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست و بیشتر افراد روغن موتور اولیه خودرو را بعد از طی مسافتی بالغ بر ۱۰۰۰کیلومتر تعویض میکنند که اغلب هم توسط خود افراد در نمایندگی ها توصیه می شود .خوب اینکار باعث ضرر های جبران ناپذیری به موتور خودرو می شود. تمامی قطعات متحرک درون موتور به دلیل نو بودن در حالت حداکثر اصطحکاک به سر میبرند و در صورت مرغوب نبودن روغن موتور یا کم بودن آن باعث خط افتادن بر روی یاتاقان ها یا بوش سیلندر و حتی احتمال از بین رفتن رینگ پیستون می شود

قیمت مکمل گیربکس اتوماتیک مکمل واسکازین گیربکس قیمت انواع روغن موتور قیمت انواع مکمل سوخت قیمت انواع مکمل روغن قیمت لوازم جانبی خودرو

به دلیل اینکه نوع روغن موتوری که خودروسازهای درون ایران استفاده میکنند مشخص نیست ترجیحا” بعد از دریافت خودروی خود اقدام به تعویض روغن موتور و فیلتر آن کنید.

در جدول زیر نوع روغن موتوری که باید بسته به  دمای هوای محل زندگی خود انتخاب کنیم  به تصویر در آمده است.
همانطور که در جدول بالا مشخص است کسی که در جنوب ایران زندگی می کند و دمای هوا در فصل سرد به ۳ درجه و فصل گرم به ۶۰ درجه میرسد باید از روغن موتور ۲۰w50 استفاده کند.

CARSTAN.IR آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک به زبان ساده آموزش صداگیری خودرو عیب یابی از صدای موتور انواع صداهای ماشین جدول عیب یابی خودرو صدای تق تق موتور صدای جیغ تسمه
بعد از موتور خودرو باید به سراغ جعبه دنده (گیربکس) خودرو برویم . یکی از ارکان اصلی انتقال قدرت در هر سیستم مکانیکی، گیربکس یا جعبه دنده است که امکان انتقال قدرت خروجی سیستم را با نسبت‌های خاص فراهم می‌کند
گیربکس خودرو متشکل از تعداد زیادی چرخ دنده و بیرینگ میباشد و به دلیل اینکه در تماس مداوم با هم قرار دارند باید درون روغن غوطه ور باشند. روغن جعبه دنده یا واسکازین باید با جنس چرخ دنده های درون گیربکس سازگاری داشته باشد و مانع خورده شدن چرخ دنده ها شود. واسکازین نیز مانند سایر روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. به این نکته توجه کنید که گیربکس خودروی صفر بر اثر ساییدگی اولیه میان چرخ دنده ها تولید خورده آهن میکند و حتما باید واسکازین گیربکس از هرگونه ناخالصی به دور باشد . وجود ساییدگی و یا هرگونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌دنده‌ها باعث ایجاد صدای زوزه می‌شود.

 تعمیر و نگهداری خودرو  تعمیر و نگهداری پژو 405  تعمیر و نگهداری پژو 206  تعمیر و نگهداری پراید  تعمیر و نگهداری بی ام و  سرویس های دوره ای خودرو  آموزش تعمیر خودرو  آموزش تعویض روغن  زمان تعویض روغن موتور  هزینه نگهداری خودروی صفر  دانستنی های فنی خودرو  اطلاعات فنی خودرو

 در کل چک کردن و تعویض به موقع واسکازین از خشک شدن بیرینگ یا خرابی چرخ دنده ها جلوگیری می کند.
با اینکه تعویض روغن موتور و گیربکس هزینه چندانی در بر ندارد اما اکثرا افراد در این امر مهم کوتاهی می کنند . با نگهداری درست از خودروی خود تا چندین سال بدون مشکل استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.