روش صحیح استارت زدن خودرو (کلاچ گرفتن و گاز دادن موقع استارت)

0

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن ،چگونه استارت بزنیم ،روش صحیح استارت زدن خودرو ،استارت زدن ماشین روشن ،روش صحیح استارت زدن ۲۰۶ ،گاز دادن زیاد به ماشین ،مراحل روشن کردن ماشین ،چگونه ماشین را خاموش کنیم

اگه دقت کرده باشین هر کسی ماشینشو با یه روشی صبحها روشن میکنه .به نظر شما صحیح ترین روش استارت زدن ماشین ( پژو پارس ) چیه ؟

اول از همه خودم به این روش ماشینمو صبحها روشن میکنم

سویچ رو باز میکنم و در حدود ۵ ثانیه صبر میکنم و بعد در عین حالی که کم کم کلاچ رو فشار میدم استارت میرنم .

یه سوالی که ذهنمو روشن کرده بعضی ها یک کم موقع روشن کردن گاز میدن ولی من این روشو امتحان کردم ولی تو پارس من خوب جواب نمیده چرا که زمانی که با روش بالایی خودم روشن میکنم دور موتور دقیقا روی شماره ۱ وامیسته و بعد کم کم که ماشین گرم میشه میاد پایین ولی زمانی که ماشینو با یکم گاز روشن میکنم دور موتور یک مقدار خیلی جزئی از شماره ۱ پایین تر وای میسته و موتور یک کم حالت لرزشی داره . البته تو روش خودم هم گاهی این اتفاق میفته که خیلی کم پیش میاد .

نحوه روشن کردن ماشین آموزش روشن کردن خودرو نحوه روشن کردن پژو 405 فوت و فن روشن کردن ماشین گاز دادن قبل استارت فواید کلاچ گرفتن موقع استارت زدن آموزش مکانیک خودرو اطلاعات فنی خودرو دلایل استارت خودرون زیاد آموزش باز کردن استارت سمند

برای اینکه ماشینتون صبحها بهتر روشن بشه باید باطریتون کامل شارژ بشه. به همین منظور شب قبل که دارید به منزل برای پارک ماشین تشریف میبرید، سعی کنید در کیلومترهای آخر مسیر لوازم برقی پرمصرف رو خاموش کنید تا دینام بتونه به خوبی باطری رو شارژ کنه. مثلا قبل از خاموش کردن ماشین شیشه های برقی رو بالا داده باشید؛ از گرمکن شیشه عقب و مه شکن در کیلومترهای آخر استفاده نکنید. در صورتیکه به هنگام رانندگی در شب هم چراغهای بزرگ و هم پروژکتور رو روشن کردید یکی رو خاموش کنید. و به محض اینکه نور پارکینگ براتون کافی شد قبل از خاموش کردن ماشین چراغها رو خاموش کنید.
قدیمی تر ها عادت به گاز دادن بیش از حد هنگام خاموش کردن ماشین داشتند تو ماشین های انژکتوری این کار توصیه نمیشه .
در مورد ماشین های انژکتوری صبح پس از استارت اصلا گاز ندهید و اجازه بدهید خود ماشین به آرومی گرم بشه. در حد امکان چند کیلومتر اول رو به آرومی و با سر گاز رانندگی کنید تا ماشین موتورش کاملا گرم بشه.

من موقع استارت عادت داشتم گاز می دادم ! ۳۰ تومان که افتادم تو خرج دیگه گاز نمیدم
فک کنم استپر ماشین سوخته یا خراب شده بود !!!!

علامتشم این بود !
۱ – یا گازه ماشین وقتی درجا کار می کرد بالا پائین می شد !
۲ – یا گازه ماشین مثل این موتورهای هندا CG 125 وقتی سرده ! تا پامو از رو گاز بر می داشتم خاموش میشد !!!

در هنگام استارت زدن بهتره که اول سویچ رو باز کنیم به مدت چند ثانیه (که این زمان برای هر خودرو متفاوته مثلا” برای پراید بیش از ۲۰۶ زمان لازمه) تا اینکه پمپ بنزین راه بیفته و بعد استارت بزنیم.استارت زدن سریع در دراز مدت باعث سوختن یا نیم سوز شدن موتورپمپ بنزین خواهد شد.

-هنگام استارت زدن بهتره کلاچ بگیریم تا از درگیر شدن دنده استارت جلوگیری بشه.

-این باور غلط گرم کردن موتور بصورت درجا رو کاملا” فراموش کنید حتی اگه یه مکانیک قدیمی بهتون این توصیه رو بکنه(مکانیکهای متخصص و تحصیلکرده هیچ وقت چنین توصیه ای نمیکنن). گرم کردن خودرو بصورت درجا چه در هوای سرد و چه در هوای گرم کار درستی نیست چون در این حالت علاوه بر افزایش مصرف سوخت و ایجاد آلودگی بیشتر باعث گرم شدن بیش از حد قطعات موتور و تولید کربن بیشتر در سیلندر و احتمال صدمه دیدن سیلندر یا سرسیلندر یا پیستون و…میشود. بهترین راه برای گرم کردن موتور پس از روشن کردن ماشین طی کردن چند کیلومتر اول با دنده ۱ و ۲ است (با دور موتور پایین) تا زمانی که آمپر آب ماشین کمی بالا بیاید.

-حتما” توجه کنید که گاز دادن زیاد و بالا بردن دور موتور در هنگام سرد بودن ماشین باعث صدمه جدی به موتور خواهد شد(این بلا به سر خودم اومد و یه چند صد هزار تومنی برام آب خورد).

هنگام روشن کردن موتوردر هوای سرد ، بهتر است مدت بیشتری مثلاً بیش از یک دقیقه پس از چرخاندن سوئیچ استارت ، تا مرحله روشن شدن چراغهای اخطار صفحه داشبرد، صبر کنید ، آنگاه سپس استارت بزنید، اینکار برای سیستم کنترل سوخت خودرو، که به آن بطور اختصارECU میگویند ، برای بهتر روشن شدن موتور خودرو لازم است. البته پس از روشن شدن موتور اعمال کنترلی و اجرائی دیگری نیز بطور پیوسته توسط این قطعه الکترونیکی انجام میشود. بصورت خلاصه اعمال اصلی که این اصطلاحاً کامپیوتر در این هنگام انجام میدهد گفته میشود :
۱- پمپ بنزین برقی خودرو را براه انداخته تا عمل تزریق سوخت به مجاری پشت انژکتور را انجام دهد.
۲- دمای آب موتور را بررسی و در واقع هوای محیط را برای اجرای اعمال بعدی شناسائی کند.
۳- دستور روشن شدن به گرمکن برقی مجرای هوای دور آرام (سلو) را صادر کند.
۴- مقدار باز شدن شیر برقی هوائی ( استیپر موتور – تنظیم کننده دور آرام موتور) را تعیین کند.
( مقدار باز شدن شیر را کم تعیین کند تا هوا کمتر وارد شود).
۵- مقدار پالس پاشش سوخت را مشخص کند( بعلت سرما زمان پاشش سوخت را طولانی کند) .
۶- اشکال و ایراد سنسورها ( حسگرها) را و چراغهای اخطار را اعلام کند.
در موتورهای سوخت پاش انژکتوری بر حسب دستور ECU موتور برقی پله ائی آن ( استیپر موتور – استپ موتور – استپر – تنظیم کننده دور آرام موتور- شیر برقی هوائی ) و انژکتور با طویل کردن مدت زمان پاشش سوخت ( پالس) کار ساسات را انجام میدهند . یعنی این موتور برقی، سر موشکی خود را کمتر از زمانیکه هوا گرم است بداخل خود میکشد بنابراین میزان هوای ورودی به موتور را کم میکند و در عوض آن واحد کنترل کننده سوخت موتور ECU با توجه به دمای آب موتور که سرد است میزان پالس ( زمان پاشش سوخت) را زیاد میکند یعنی سوخت را غنی میکند.در هنگام سرما چگالی یا همان غلظت هوا زیاد است و با این شرایط هوا ،مقدار بیشتری مولکول اکسیژن بهمراه دارد. اگر مقدار پاشش سوخت بصورت عادی باشد اصطلاحاً میزان سوخت به نسبت هوا فقیر خواهد بود یعنی هوا بیشتر از سوخت خواهد شد و انفجار مناسب و در نتیجه روشن شدن مناسب را نخواهیم داشت . اگر میبینید پس از روشن شدن با فشردن پدال گاز بصورت مقطع موتور به سرفه میفتد بعلت باز کردن دریچه هوا (THROTTLE VALVE) است . این دریچه در حالت بدون فشردن پدال راه ورود هوا به موتور را کاملاً بسته است و تنها منفذ ورود هوا به موتور، راه ورود هوا در محل نصب استیپر موتور است که کنترل میزان مجاز ورود هوا به موتور بوده و عملکرد آن توسط ECU صورت میگیرد . اما مواقعی پیش میآید که نتیجه گرفته اید که بدون گاز دادن خودرویتان در هوای سرد روشن نمیشود بهتر است تا رفع مشکل قبل از روشن شدن بمقدار خیلی خیلی کم پدال گاز را با فشار یکنواخت فشرده تا دریچه هوا در هنگام روشن شدن موتور اندکی باز باشد. اما مشکل از کجاست که با رعایت تاخیر در استارت باز هم موتور بد روشن میشود؟ با صرف نظر از سایر عیوب میتوان گفت منفذ هوا آلوده به دوده شده و رزوه های موشکی استپر موتور احتمالاً فاقد گریس هستند و تاخیر و سختی و یا باز شدن بحد کافی در حرکت این به اصطلاح ماسماسک پیش میآید. بهتر است در اینگونه موارد استیپر موتور را باز کرده و ضمن پاک کردن مجاری و منافذ محل نصب آن ، با دستمال مرطوب ، رزوه های موشکی ( ماسماسک) را نیز با گریس نرم روانکاری کنید. حال موتور روشن شده است لزومی ندارد در گاراژ معطل بمانید تا موتور گرم شود بهتر است کمتر از یک دقیقه بعد با دنده یک و کمی بعد از آن با دنده دو حرکت را آغاز کنید در این حالت بخشی از مسیرتان را با سوخت خود پیموده و ضمن آن گیربکس خودرو را نیز گرم کرده اید و آه و فغان از بد جا افتادن دنده ها را زودتر از یاد خواهید برد . روغن گیربکس در خودرو پژو ۴۰۵ میبایست نوع ۷۵W-80 باید باشد حرف W مخفف حرف WINTER (زمستان) است و به عبارت صحیحتر این مشخصه را داشته باشد :
HYPOID OR BEVEL GEAR EP OIL , STANDARD API, GL-4, ISO GRADE 75 -80
کیفیت آن را هم علاوه بر مواد اضافه شونده ویسکوزیته ایندکس با رقم بالا میباشد. با وجود چنین مشخصه روغن گیربکس، کمتر دردسر جا انداختن دنده در هوای سرد را خواهید داشت گفتم کمتر چون بهر حال یا باید بگذارید مدتی از کارکرد روغن در جعبه دنده بگذرد تا بر اثر سرد و گرم شدن متوالی غلظت خود را از دست بدهد ( حدود ۶ ماه) و یا با گرم کردن موتور خودرو درحین حرکت روغن گیربکس نیز گرم شود تا دنده ها راحت جا بیفتند. لاستیکهای خود را نیز فراموش نکنید بر اثر ماندن در پارکینگ لاستیکها در یک محل تا شدگی دارند و آرام روی اولیه باعث میشود این تا شدگی که باعث لنگان لنگان رفتن خودرو میشود به آهستگی رفع شود و خدای نکرده در حرکت با سرعت بالا لاستیک اصطلاحاً دو پوست نشود و کار دستتان دهد . بجز این چون روغن در کمک فنرها ی روغنی خودرو سرد است و کمک به سختی حرکت میکند خودرو کمتر آسیب ناشی از انتقال ضربه دست انداز را داشته و ضمن آن کاسه نمدهای کمک نیز دیرتر خراب و به روغن ریزی دچار شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.