هیوندای سانتافه؛ کره ای همیشه محبوب + انواع مدل سانتافه

0

هیوندای سانتافه (Santa Fe) یک شاسی بلند اندازه متوسط کره ای نه تنها با فروش بیش از ۱.۵ میلیون دستگاهی، پرفروش ترین SUV تاریخ ۳۲ ساله هیوندای در بازار بزرگ و فوق العاده رقابتی آمریکا به شمار می رود، بلکه در ایران نیز تاکنون فروش خوبی را به ثبت رسانده و عملا یکی از محبوب ترین مدل های این برند در بازار کشورمان به حساب می آید. در ادامه گذشته، حال و آینده این کره ای مدعی را با هم مرور می کنیم.
هیوندای سانتافه (Santa Fe) یک شاسی بلند اندازه متوسط کره ای است که حدود یک دهه قبل با آزادسازی تدریجی واردات خودرو، راه خود را به درون مرزهای کشور پیدا کرد. این خودرو نه تنها با فروش بیش از ۱.۵ میلیون دستگاهی، پرفروش ترین SUV تاریخ ۳۲ ساله هیوندای در بازار بزرگ و فوق العاده رقابتی آمریکا به شمار می رود، بلکه در ایران نیز تاکنون فروش خوبی را به ثبت رسانده و عملا یکی از محبوب ترین مدل های این برند در بازار کشورمان به حساب می آید.

طی دهه گذشته ۲ نسل از سانتافه با کدهای CM و DM به ایران آمده که هر دو همچنان در بازار دست دوم حضور فعال دارند. درادامه گذشته، حال و آینده این کره ای مدعی را با هم مرور می کنیم.

نسل دوم CM (مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲)

سانتافه نخستین بار با مدل ۲۰۰۷ به ایران آمد و در آن زمان علاوه بر نام و نشان هیوندای در بازارهای مختلف با برندهای دیگری همچون اینوکوم (مالزی) و هاوتای (چین) نیز عرضه می شد. این نسل به دلیل محدودیت شدید گزینه های صفر کیلومتر پیش روی مردم، در فاصله کمی از ورود خود به عنوان یک شاسی بلند به روز و مجهز شناخته شد و هر روز به تعدادش در خیابان های کشور اضافه می شد.

 معایب هیوندای سانتافه  مشخصات هیوندای سانتافه  قیمت هیوندای سانتافه  قیمت سانتافه دست دوم  معرفی خودرو شاسی بلند  آپشن سانتافه 2105  اجرت تعمیر اساسی سانتافه  تجربه رانندگی با سانتافه  فروش فوری سانتافه  مشخصات فنی سانتافه  امکانات هیوندای سانتافه

در بحث طراحی باید گفت سانتافه به نسبت زمان خود و جایگاه برند هیوندای وضعیت مطلوبی داشت و با آن چراغ های افقی کشیده جلو و عقب، سپرهای ورم کرده و رینگ های عمدتا ۱۷ اینچی چهره تقریبا عامه پسندی را به نمایش می گذاشت. زیر کاپوت نمونه های ورودی به کشورمان بلوک ۶سیلندر V شکل ۲.۷ لیتری تنفس طبیعی (سری Mu) با ۱۸۵ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۴۸ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور دقیقه وجود دارد. این پیشرانه با همکاری جعبه دنده ۴ سرعته خودکار و سامانه چهار چرخ محرک قادر است جثه ۱.۸ تنی خودرو را طی مدت زمان حدودا ۱۲ ثانیه از حالت ایست کامل به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسانده و آن را تا بیشینه سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت پیش ببرد.

در بحث امکانات ایمنی و رفاهی نیز مواردی همچون ورود بدون کلید + دکمه استارت، ترمز ضد قفل (ABS)، ۴ کیسه هواذ (راننده، سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو)، سامانه کنترل الکترونیک پایداری (ESP)، سانروف، کروز کنترل، نمایشگر مرکزی داشبورد، آینه های جانبی و صندلی های برقی (جلو)، تهویه مطبوع خودکار دو منطقه ای و تودوزی چرم به چشم می خورد که در مقیاس امروز چندان چشمگیر به نظر نمی رسند.

نتیجه تصویری برای سانتافه

این قدبلند کره ای از سواری نسبتا نرم، سیستم صوتی با کیفیت، کابین تا حدودی جادار، امکانات رفاهی قابل قبول و بازار دست دوم پر رونق سود می برد اما در عوض، جعبه دنده ۴ سرعته خودکارش عملکرد بسیار کندی دارد، استهلاک قطعات فنی و تزئیناتی اش بالاست، سرعت عمل چندان چشمگیری ارائه نمی کند و بروز اشکال در عملکرد اجزایی مثل کامپیوتر سفری و ادوات برقی دور از انتظار نیست.

در حال حاضر مدل ۲۰۱۲ سانتافه با کارکرد حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر و بدنه سالم نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. این رقم برای مدل های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و نمونه های با کارکرد بیشتر و لکه رنگ روی بدنه به ۱۵۰ میلیون تومان هم می رسد اما اگر با مدل های پایین تر و کارکردهای بالاتر از این هم مشکلی ندارید با بودجه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هم نمونه های متعددی از سانتافه نسل دوم در دسترس تان خواهد بود.

نسل سوم / DM (مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸)

حضور نسل سوم این قدبلند کره ای در بازار ایران با مدل ۲۰۱۴ توسط شرکت آسان موتور و واردکننده های متفرقه کلید خورد و خیلی زود توانست راه مدل پیش از خود را ادامه داده و به یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای کشورمان بدل شود. سانتافه DM به لحاظ زیبایی شناختی چند قدم از مدل قبلی جلوتر بوده و نه تنها چهره زیباتری دارد، بلکه بهره گیری از چراغ های بزرگ تر، خطوط برجسته بدنه و سطوح عضلانی وجهه بسیار جذاب تری به آن بخشیده است. دیگر ویژگی خاصی که بر محبوبیت این کره ای جویای نام تاثیر مثبت دارد، تعبیه ردیف سوم صندلی ها (البته با فضای نه چندان کافی) است که آن را در زمره معدود قدبلندهای ۷ نفره بازار کشورمان قرار می دهد.

کره ای همیشه محبوب

اگر نگاهی به ابعاد سانتافه نسل سوم بیندازیم، خواهیم دید که با طول ۴.۶ متری، عرض ۱.۸ متری و ارتفاع ۱.۶ متری در مقایسه با مدل قبلی چند میلی متر طویل تر شده اما عرض و ارتفاع کمتری دارد؛ با این وجود کاملا بزرگتر و عضلانی تر از آن به نظر می رسد. نیروبخش نمونه های ورودی به کشورمان یک بلوک ۴ سیلندر خطی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی MPI (در برخی از نمونه های فیس لیفت مجهز به سیستم پاشش سوخت GDI با توان بیشتر است) که حداکثر ۱۷۶ اسب بخار قدرت در ۶۳۰۰ دور بر دقیقه و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور در ۴۲۵۰ دور بر دقیقه تحویل می دهد. این خروجی از گذرگاه جعبه دنده ۶ سرعته خودکار شیفت ترونیک به چرخ های جلو و عقب می رود (AWD و در برخی موارد هم به صورت تک دیفرانسیل جلو) تا این کروه ای ۱.۵ تنی شتاب اولیه را طی حدودا ۱۱ ثانیه به ثبت رسانده

کره ای همیشه محبوب

و بیشینه سرعتی بالغ بر ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. البته برای دستیابی به این عملکرد در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی به ۱۱.۵ لیتر بنزین احتیاج دارید که رقم نسبتا بالایی به حساب می آید، اما در عوض استاندارد آلایندگی از یورو ۳ به یورو ۵ ارتقا یافته است. در زمینه داشته های ایمنی و رفاهی هم باید گفت با وجود ورود بدون کلید + دکمه استارت، ۶ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده ای جلو و عقب)، سامانه کنترل کشش (TCS)، کنترل الکترونیک پایداری (ESC)، ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ ها (EBD)، سقف پانورامیک، نمایشگر مرکزی داشبورد، گرمکن صندلی های ردیف اول و دوم، تودوزی چرم، چراغ روشنایی در روز LED، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA) و حرکت در سر پایینی (DBC) و ترمز پارک برقی

کره ای همیشه محبوب

جلب رضایت خریداران آپشن دوست بازار کشورمان کار مشکلی نبوده و در واقع یکی دیگر از برگ برنده های آن همین طیف مناسب آپشن هاست. اگر بخواهیم نگاهی به مزایا و معایب سانتافه DM بیندازیم، می توان گفت عایق بندی خوب کابین، کیفیت مناسب تریم داخلی، فهرست جذاب امکانات ایمنی و رفاهی، طراحی امروزی و کیفیت خوب مونتاژ موجب شده اند این خودرو همواره یکی از گزینه های تامل برانگیز بازه قیمتی خود به شمار آید؛ اما در مقابل نقاط ضعف اجتناب ناپذیری همچون فضای نسبتا کم حجم داخلی، پیشرانه نه چندان پر قدرت و توانا، کشش و شتاب ضعیف و تاخیر جعبه دنده در معکوس ها نیز وجود دارند که نمی توان به سادگی از کنارشان عبور کرد.

مسئله دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که هزینه قطعات مصرفی سانتافه چندان زیاد نیست، اما با توجه به استهلاک نسبتا بالا، وارداتی بودن قطعات مختلف و البته عدم توزیع سازماندهی شده و مدون، در صورت بروز خرابی های اساسی می تواند هزینه قابل توجهی روی دست مالک بگذارد. شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده فروش محصولات هیوندای در کشور، در آخرین شرایط فروش خود، سانتافه ۲۰۱۷ را با قیمت را با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان به صورت پیش فروش نقدی و اقساطی با پیش پرداخت ۱۳۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۱۲ یا ۲۴ ماهه به فروش می رساند.

سایت قیمت خودرو قیمت خودروهای پرفروش خارجی قیمت تویوتا کمری هیبریدی قیمت هیوندای سانتافه قیمت نیسان جوک قیمت کیا اسپورتیج قیمت کیا سراتو قیمت انواع پژو قیمت تندر 90 قیمت دنا پلاس قیمت ساندرو استپ وی قیمت رانا قیمت سمند EF7

همزمان، شرکت آسان موتور نیز مدل ۲۰۱۶ سانتافه را با بهای ۲۶۵ میلیون تومان (بدون مالیات بر ارزش افزوده) و به دو صورت نقدی (دریافت بهای خودرو به صورت کامل هنگام ثبت نام) و اعتباری (پیش پرداخت ۱۳۲.۵ میلیون تومانی) عرضه می کند. در بازار آزاد اما وضعیت بسیار پیچیده تر است؛ چرا که با انواعی از مدل های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ روبرو هستید که کاملا به طور سلیقه ای قیمت گذاری شده و عملا بازه وسیعی از حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان را شامل می شوند! با این وجود می توان گفت نمونه های صفر کیلومتر یا بسیار کم کارکرد مدل ۲۰۱۷ بهایی ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی دارند، حال آن که مدل ۲۰۱۶ عموما در بازه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان جای می گیرد. مدل های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز که احتمالا کارکردی نزدیک به ۱۰۰ هزار کیلومتر یا بیشتر دارند با ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون و بعضا رقمی پایین تر از این قابل خریداری هستند.

نسل چهارم / TM (مدل ۲۰۱۹ به بعد)

نخستین تصاویر رسمی از نسل آینده سانتافه کمتر از یک ماه قبل پیش از رونمایی اصلی در نمایشگاه ۲۰۱۸ ژنو منتشر شد. این نسل در بحث طراحی کاملا دگرگون شده و به طور واضحی بر مبنای عناصر طراحی موجود در برادر کوچکترش کونا (Kona) شکل گرفته است. چراغ های مرسوم جلو تنها وظیفه روشنایی در روز را داشته و نورپردازی اصلی توسط پروژکتورهای موجود در دو گوشه سپر صورت می گیرد. شکل و شمایل جلوپنجره، سپر جلو، کاپوت و گلگیرها نیز به میزان قابل توجهی متفاوت از قبل بوده و چهره ای کاملا جدید رابه نمایش می گذارد. در قسمت عقب

کره ای همیشه محبوب

اما با وجود تغاییر شکل و گرافیک چراغ ها، سپر، حجم پردازی ها و زوایا شباهت دور و نزدیکی به مدل پیشین به چشم می خورد و خبر از اصالت کره ای این قدبلند جویای نام می دهد. با ورود به داخل اتاق هم قضیه به همین قرار است. سبک طراحی شلوغ و اغراق آمیز قبلی جای خود را به اسلوبی ساده تر و منسجم تر داده که پیش از این در کونا و نسل اخیر آزرا شاهد آن بودیم. از موارداصلی این بخش نیز می توان مجموعه داشبورد و کنسول میانی، غربیلک فرمان و نشان دهنده های پشت آن را نام برد که به میزان زیادی دستخوش تغییر شده و به واقع فضای دلنشین تری را برای راننده و سرنشینان فراهم می آرود.

کره ای همیشه محبوب

طبق اطلاعات رسمی موجود، قدرت رسانی به سانتافه جدید بر عهده دو بلوک بنزینی شامل ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربو با خروجی بیش از ۲۳۰ اسب بخار (تخمینی) و ۴ سیلندر خطی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با GDI با توانی بالغ بر ۱۸۵ اسب بخار (تخمینی)، یک بلوک ۲.۲ لیتری CRDi توربو دیزل ۲۰۰ اسب بخاری و جعبه دنده کاملا جدیدت ۸ سرعته خودکار قرار دارد. با توجه به حجم کمتر از ۲۵۰۰ سی سی پیشرانه های بنزینی، هر دو امکان حضور در بازار کشورمان را دارند،

کره ای همیشه محبوب

اما با توجه به منوال گذشته به نظر می رسد احتمال عرضه نمونه ۲.۴ لیتری بسیار بیشتر است. سانتافه ۲۰۱۹ همچنین در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی نیز قدم رو به جلوی بزرگی برداشته و با ارائه فهرستی شامل استارت از راه دور، سامانه اطلاعات و سرگرمی به روزرسانی شده، سیستم صوتی با کیفیت ساخت اینفینیتی (Infinity) با ۱۲ اسپیکر و ۶۳۰ وات قدرت، سامانه AWD چند حالته،

کره ای همیشه محبوب

اتصالات اندروید و iOS، شارژر بی سیم تلفن همراه، هدآپ دیسپلی (HUD) با نمایشگر ۸.۵ اینچی، کروز کنترل هوشمند، هشدار نقاط کور اطراف خودرو، چراغ روشنایی در روز LED، هشدار پیشگیری از تصادف، کمکی حفظ خط حرکت، سقف پانورامیک و قابلیت دریافت فرمان های صوتی سعی در جذب هر چه بیشتر مشتریان بازار داغ کراس اوورها دارد.

کره ای همیشه محبوب

گفتنی است نسل جدید هیوندای سانتافه احتمالا از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ وارد بازار ایران خواهد شد. همچنین امکان دارد نمونه های عرضه شده در کشورمان از نظر تجهعیزات مختلف تفاوت هایی با بازارهای دیگر داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.