هر آنچه که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید +آموزش تصویری

0

آب بندی خودروها چیزی نیست که متعلق به خودروهای قدیمی باشد و هنوز هم همه خودروها نیاز به آب بندی صحیح دارند تا بتوانند بهترین عملکرد و کیفیت را در اختیار صاحبانشان بگذارند.
شاید بسیاری از افراد که فکر می‌کنند موتور خودروهای لوکس و خارجی نیاز به آب بندی ندارند، این موضوع را با موضوع شارژ اولیه باطری‌های موبایل مقایسه می‌کنند که دستگاه‌های جدید نیازی به این موضوع ندارند ولی باید بدانید که آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی مهم‌ترین موردی است که باید بدانید تا صدها میلیون تومان هزینه‌ای که برای خرید خودرو پرداخت کردید از بین نرود!

هر آن‌چیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید

آیا خودروهای لوکس هم آب بندی احتیاج دارند؟

از دیگر دلایلی که بعضی از افراد فکر می‌کنند آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی یک امر غیرضروری است، اعتمادی است که به نحوه ساخت و دقت بالای شرکت‌های خودروساز دارند و تصور می‌کنند که با دقت موجود نیازی نیست خودروهای جدید آب بندی شوند ولی این تفکر اشتباه است البته این بدین معنا نیست که بسیاری از رسوم قدیمی در آب بندی در مورد خودروهای جدید نیز باید اجرا شود ولی باید بدانید علیرغم اینکه تنظیم موتورهای کاربراتوری، فیلرگیری و … انجام نمی‌شود ولی هزار کیلومتر اول خودروهای جدید هنوز حیاتی و بسیار مهم است.

 آموزش مکانیک خودرو  تعمیرات تخصصی خودرو  آبندی چیست  آموزش آبندی موتور ماشین  اطلاعات فنی خودرو  دانستنی های فنی خودرو  آموزش تعمیر و سرویس خودرو  تعمیر و نگهداری بی ام و  افزایش طول عمر خودرو
هزار کیلومتر اول چه اهمیتی دارد؟هزار کیلومتر ابتدایی برای موتور خودروهای جدید بسیار مهم است چرا که آب بندی موتور باید به درستی انجام شود تا هزاران کیلومترهای بعدی به خوبی برای راننده طی شود. البته گفتنی است که نکات موجود در این مقاله برای همه خودروها قابل استفاده بوده و لزوما خودروهای خارجی مخاطب این مقاله نیستند چرا که نکات مذکور یک سری از نکات قابل پیاده شدن برای تمام اتومبیل‌های موجود در بازار کشور است.

نکته دیگری که باید توجه کنید که آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باعث می‌شود که هزینه‌های نگهداری شما نیز کاهش پیدا کرده و حداقل تا ۲۰-۳۰ هزار کیلومتر ابتدایی هیچ گونه مشکلی را در خودروی خود نداشته باشید. البته به دلیل تولید اصولی و ساخت با کیفیت این خودروها معمولا تا کیلومتر ۲۰ هزار مشکلی خاصی در خودروهای خارجی دیده نمی‌شود ولی آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باعث می‌شود که قطعا هزاران کیلومترهای بعدی را نیز با کیفیت بسیار بهتری از اتومبیل خود بهره ببرید.

هر آن‌چیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
۱- روشن کردن خودرو را به بررسی همه موارد مشروط کنیدشاید برایتان این موضوع عجیب باشد که بعضا دیده شده است بعضی از اتصالات موتور و خودرو شل یا جدا شده است. علیرغم چندین مرحله کنترل کیفی محصولات خارجی این موضوع احتمال رخ دادن دارد و در هزار کیلومتر ابتدایی همیشه و هر روز سعی کنید کاپوت را بالا بزنید و اتصالات موتور را چک کنید. به طور مثال وایرها از جمله موارد مهم است که برق جرقه را تامین می‌کنند و باید اتصال دقیق آنها چک شود.

هر آن‌چیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
۲- مایعات خودرو را برای آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی فراموش نکنیدبرای چک کردن مایعات خودرو بهترین کار این است که به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و نکات آن را بخوانید و مو به مو به آنها عمل کنید. روغن موتور و آب رادیاتور مهم‌ترین مواردی هستند که باید چک شوند. در صورتی که پس از چک کردن روغن موتور شاهد کاهش سطح آن شدید، به کمک یک تعمیرکار حرفه‌ای روغن موجود را تخلیه کنید و سپس با یک روغن نو آن را به سطح مطلوب برسانید. توجه کنید که به هیچ وجه خودتان اقدام به پر کردن روغن به روغن قبلی نکنید چرا که مخلوط شدن چند روغن باهم قطعا منجر به رسوب در موتور می‌شود و اتفاقات ناگواری را برایتان به دنبال خواهد داشت.

موردی بعدی آب رادیاتور است که باید توجه کنید ریختن آب لوله کشی درون مخزن آن یک اشتباه بزرگ است چرا که املاح داخل آن می‌تواند برای رادیاتور خودروی شما مضر باشد. برای پر کردن مخزن آن باید از مایع مخصوص استفاده کنید تا از سلامت رادیاتور خود مطمئن باشید.

هر آن‌چیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
روغن هیدرولیک و روغن ترمز دیگر مایعات خودرو هستند که باید چک کنید تا با باک دارای بنزین مناسب اقدام به روشن کردن خودرو نمایید. نکته مهم در مورد روغن موتور این است که قبل از رسیدن کیلومتر خودرو به ۱۰۰۰ اقدام به تعویض آن نمایید و با مراجعه به نمایندگی خودروی خود از روغن موتور توصیه شده سازنده اتومبیلتان استفاده کنید. خساست در ریختن روغن مناسب و همچنین فیلتر روعن مناسب قطعا به کاهش عمر خودرو منجر خواهد شد.پس از روشن کردن خودرو اگر چراغی روشن نماند شروع به حرکت کنید ولی اگر چراغ چک یا دیگر چراغ‌ها روشن ماند در اولین فرصت به نمایندگی مراجعه کنید تا مشکل بررسی و رفع شود.

هر آن‌چیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
۳- آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی با روغن معدنی (مینرال)اگر خیلی به حرف تعمیرکاران اعتماد ندارید و می‌خواهید خودتان روغن موتور مناسب انتخاب کنید باید توجه کنید که قبل از ۶۵۰۰ کیلومتر اول به روغن‌های سینیتیک فکر نکنید و صرفا از روغن معدنی برای موتور خودروی خود استفاده کنید. استفاده نکردن از این روغن ممکن است منجر به عدم آب بندی درست دیواره سیلندرها توسط رینگ پیستون‌ها شود و بعدها دچار افت کمپرس در موتور شوید.

هر آن‌چیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید

۴- فواصل کوتاه بهترین زمان برای تعویض روغن موتور

اول از همه بدانید که باید یک برنامه‌ریزی دقیق برای تعویض روغن موتور داشته باشید و به برنامه‌ریزی خودتان که بر مبنای نظر کارشناسان و شرکت سازنده بنا شده است توجه کنید و به آن عمل کنید. نکته دوم اینکه خودروهایی که در حال آب بندی هستند نیازمند تعویض روغن در فواصل کوتاه‌تر هستند و توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر اقدام به تعویض روغن نمایید و فواصل اصلی و پیشنهادی سازنده روغن را به کیلومترهای بالای ۱۰ هزار موکول کنید.

به طور مثال اگر کمی اهل خرج کردن هستید و به صدها میلیون تومان خرجی که برای خودرو کرده‌اید، توجه دارید باید در کیلومترهای ۸۰ و ۵۰۰ و ۲۰۰۰ اقدام به تعویض روغن کنید. شاید تعجب کنید که چرا باید پس از ۸۰ کیلومتر اقدام به تعویض روغن کرد ولی براده برداری‌های داخل موتور دلیلی است که حتی بعضا به چشم می‌توانید داخل روغن ببینید و باید بدانید که این موارد شدیدا برای موتور مضر است.

هر آن‌چیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
۵- موتور را با سرعت و دور موتورهای متفاوت آب بندی کنیددر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر ابتدایی سعی کنید خودرو را با دور موتورهای مختلف آب بندی کنید. آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی به اینگونه است که باید ابتدا و ترجیحا سعی کنید خودرو در اکثر موارد خالی حرکت کند و به جز خودتان کسی حضور نداشته باشد. سپس باید توجه کنید که بعضا دور موتور خودرو را از ۲۰۰۰ به ۳۵۰۰ برسانید و پس از آن رها کنید تا موتور کمی استراحت کند که این کار رینگ پیستون‌ها را آب بندی می‌کند.

هر آن‌چیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
۶- چند نکته برای آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی دنده‌ایاگر خودروی شما دنده‌ایست سعی کنید در ۱۰۰ کیلومتر ابتدایی ۵-۶ بار دور موتور را در حالیکه خودرو در یک دنده درگیر است به ۴۰۰۰ برسانید و بدون خلاص کردن دنده رها کنید تا سرعت خودرو به ۳۰ کیلومتر برسد. سپس چند بار همین کار را با رساندن دور موتور به ۴۵۰۰ انجام دهید.

در ۸۰۰ کیلومتر بعدی سعی کنید از حضور در ترافیک سنگین خودداری کنید و نگذارید خودرو تا دور موتور بسیار پایین کار کند که برای موتور مضر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.