مقایسه رنو تلیسمان با فولکس واگن پاسات + تصاویر و مشخصات فنی

0

رقابت تمام اروپایی پاسات و تلیسمان بر سر سهم خواهی از بازار ایران/ رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات کدام یک بهتر است؟

سدان‌های بزرگ نیمه لوکس عموما خودروهای پرطرفدار و پرفروشی به‌شمار می‌روند که با داشتن تنوع زیاد در بازارهای جهانی مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. اما این سگمنت در بازار ایران به دلیل محدودیت در عرضه مدل‌های متنوع، تا دو سال پیش به نوعی در انحصار برندهای کره‌ای از جمله هیوندای و کیا قرار داشت. اما با راهیابی رنو تلیسمان به بازار ایران می‌توان گفت که این انحصار از اختیار کره‌ای‌ها خارج شد. گفتنی است که تویوتا کمری نیز یکی از گزینه‌های پرفروش در این سگمنت به‌شمار می‌رود که اخیراً به دلیل ممنوعیت واردات آن به کشور، نمی‌توان آن را از گزینه‌های پرتیراژ در بازار ایران در این سگمنت دانست.

حال با آمدن برند معتبر و نام‌آشنای فولکس واگن به بازار ایران، تاحدودی معادلات این سگمنت در بازار کشور بهم خورده، زیرا پاسات به دلیل داشتن سابقه‌ای درخشان و همچنین کیفیت بالا و عملکرد قابل قبولی که دارد، رقابتی تمام اروپایی را با رنو تلیسمان آغاز کرده است. ما نیز قصد داریم در این مقاله به بررسی توانایی و عملکرد این دو خودرو بپردازیم تا در نهایت به یک نتیجه‌گیری کلی درخصوص مقایسه این دو سدان اروپایی در بازار ایران برسیم.

سابقه حضور در بازار

اگر بخواهیم درخصوص سابقه حضور هر دو برند در بازار ایران سخن بگوییم، باید به سال‌ها پیش بازگردیم، زمانی که رنو با مدل رنو ۵ توانست نظر بسیاری از جوانان را به خود جلب کند، همچنین در همان سال‌ها فولکس‌واگن گلف نیز رقیبی جدی برای رنو ۵ بود. درواقع می‌توان گفت که رقابت این دو برند در بازار ایران از سال‌ها پیش شکل گرفته است. اما درحال حاضر رقابت این دو به سگمنت سدان‌های نیمه لوکس اختصاص یافته است.

 قیمت فولکس پاسات  مشخصات فنی فولکس پاسات  معایب و مزایای فولکس پاسات  مقایسه پاسات با رنو تلیسمان  امکانات رنو تلیسمان  قیمت رنو تلیسمان  معایب رنو تلیسمان  مقایسه پژو 508 با رنو تلیسمان  مشخصات رنو تلیسمان  مشخصات فنی رنو تلیسمان  مقایسه خودرو  تلیسمان بهتره یا پاسات

رنو تلیسمان را باید محصولی نوپا از رنو دانست که با بکارگیری از زبان‌طراحی جدید رنو، انقلابی در محصولات این برند فرانسوی به‌پا کرد، اما در آن‌سوی میدان، پاسات رقیبی کهنه‌کار بوده که سال‌های سال در این سگمنت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. اما عدم حضورش در بازار ایران در این سال‌ها سبب شد تا بسیاری از رقبای تازه‌کار از آن پیشی بگیرند. حال پس از گذشت سال‌ها بار دیگر این خودرو به ایران آمده تا علاقه‌مندان به خودروهای آلمانی را راضی نگه‌ دارد.

ظاهری مدرن یا اصیل، مساله این است؟

امروزه سلیقه بازار به سمت خودروهای اسپرت و مدرن سوق پیدا کرده است، به‌ همین خاطر بسیاری از خودروسازان اقدام به طراحی و تولید خودروهایی با ظاهر مدرن و بروز می‌کنند. اما این موضوع تاحدودی می‌تواند به سهم‌خواهی از بازار کمک کند، زیرا طرح‌های مدرن پس از گذشت مدت زمانی کوتاه ممکن است خسته‌کننده به‌نظر برسند و دل مالکان خود را بزنند. بر همین اساس می‌توان گفت که طرح‌های اصیل و کلاسیک ممکن است در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگیرد، اما با تداوم فروش در سال‌های متمادی می‌توانند به سهم‌خواهی از بازار کمک شایانی کنند. رنو تلیسمان خودرویی است که به دلیل داشتن ظاهری مدرن که با استفاده از خطوط تند و تیز روی بدنه توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، به همین دلیل هم در همان ابتدای ورودش به بازار ایران توانست فروش بالایی را از آن خود کند. از طرفی فولکس‌واگن پاسات با داشتن طرحی کلاسیک و اصیل نظر بسیاری از طرفداران خودروهای آلمانی و اصیل را به خود جلب کرد. اما به عقیده بسیاری از خریداران، ظاهر رنو تلیسمان در میان مردم بیشتر مورد قبول واقع شده است. اگر بخواهیم دقیق تر به بررسی ظاهر این دو خودرو بپردازیم، باید به زبان طراحی جدید رنو اشاره کنیم که به نوعی امضای آن را می توان در محصولات جدید این برند از جمله تلیسمان، کولئوس و مگان جدید مشاهده کرد. در نمای جلوی تلیسمان، اصلی ترین مشخصه به چراغ ها برمی گردد که با طرح کمانی شکل چراغ های روشنایی در روز، ظاهری منحصربفرد را برای این سدان فرانسوی رقم زده است.

اما رقیب آلمانی نیز در بخش طراحی نمای جلو حرف های زیادی برای گفتن دارد. زبان طراحی جدید محصولات فولکس واگن به گونه ای است که می توان تاحدودی آن را مدرن دانست، این درحالی است که به خوبی می توان رگه هایی از اصالت طراحی در سراسر بخش های آن مشاهده کرد. جلوپنجره کرومی که از چند نوار موازی تشکیل شده است، با امتداد یافتن درون چراغ ها جلوه ای زیبا را پدید اورده اند که در نهایت سبب شده چهره ای خشن و تهاجمی برای این سدان آلمانی پدید آید. اما در نمای جانبی هر دو خودرو نمی توان ویژگی بارزی را یافت، زیرا هر دو خودرو از طرحی ساده و بدور از آلایش بهره برده اند. اما رینگ های اسپرت آلومینیومی هر دو خودرو تاثیر بسزایی در زیباتر شدن آن ها داشته اند.

اما نمای پشتی رنو تلیسمان یکی از قسمت های جذاب در بخش طراحی ظاهری است که به دلیل شباهت بسیار زیاد با محصولات آمریکایی دوج، توجه علاقه مندان را به خود جلب کرده است. همچنین نوع طراحی مکانیزم باز شدن در صندوق که توسط دکمه ای کوچک در زیر نوشته TALISMAN، نشان از دقت و اهمیت طراحی در این خودرو دارد. زیرا با ظرافت هرچه تمام توانسته اند زیبایی نمای پشتی را خفظ کنند. اما باید به جرات گفت که کسل‌کننده‌ترین بخش در طراحی پاسات نمای عقب آن بوده که کاملا بدور از جذابیت است. اما یکی از ویژگی‌های جالب این خودرو، نصب دوربین دنده عقب زیر لوگوی فولکس واگن است که به هنگام دنده عقب، بوگو بالا رفته و دوربین نمایان می شود. این سیستم پیش از این برای اولین بار روی ب ام و سری ۶ نسل جدید استفاده شد.

کابین و امکانات رفاهی

در بخش طراحی داخلی کابین این دو خودرو، می توان به جرات گفت که فولکس واگن پاسات پیروز این میدان است. زیرا نمای کابین این خودرو در دیدگاه کلی بسیار دلنشین‌تر و آرامش بخش‌تر از تلیسمان بوده و مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کند. همچنین، نوع چینش ادوات و جنس متریال استفاده شده در طراحی کابین پاسات، مناسب تر از تلیسمان است. زیرا در طراحی فضای داخل کابین می توان به خوبی آلمانی بودن این خودرو را مشاهده کرد. طرحی کلاسیک با چیدمانی نرمال که در کنار متریال مرغوب، حس لوکس بودن را به خوبی به سرنشینان منتقل می‌کند. ماموت خودرو پاسات را با تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند ۹ کیسه ایمنی هوا، سیستم ایموبلایزر به همراه مانیتورینگ فضای داخل، سیستم پایداری خودرو، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم start/stop engine، پدال‌های تعویض دنده از پشن فرمان، دوربین دید ۳۶۰ درجه، حالات مختلف رانندگی، کروز کنترل هوشمند، سنسور نمایشگر باد لاستیک‌ها، ماساژور صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، فرمان برقی با روکش چرم و کلیدهای کنترلی بر روی فرمان، آینه‌های جانبی تاشو برقی دارای گرمکن، گرمکن اتوماتیک نازل آب‌پاش شیشه‌های جلو، باز شدن در صندوق عقب به صورت هوشمند، صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی در ۱۲ حالت دارای مموری، سانروف برقی پانورامیک و سیستم صوتی و تصویری مالتی مدیا به بازار عرضه می‌کند.

اما رنو تلیسمان که از فضای کابین مدرن تری بهره می برد، در مقایسه با پاسات از کیفیت پایین تری برخوردار است، اما از لحاظ امکانات رفاهی در جایگاه مناسبی قرار دارد. از جمله آپشن های تلیسمان می توان به سیستم صوتی و تصویری Bose با ۱۳ اسپیکر و صفحه نمایش ۸.۷ اینچی لمسی، فرمان برقی با کلیدهای کنترل سیستم صوتی، حالت رانندگی eco و sport و comfort، سنسور پارک جلو و عقب، اتوپارک، سیستم هشدار نقطه کور، سقف پانوراما، صندلی‌های چرمی با قابلیت تنظیم برقی، هد آپ دیسپلی، دوربین دید ۳۶۰ درجه، ماساژور، سنسور نور و سنسور باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و … اشاره کرد.

هردو خودرو از لحاظ امکانات رفاهی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارند، اما در مقام مقابسه باید گفت که پاسات به دلیل دارا بودن ۹ کیسه ایمنی هوا، گرمکن صندلی‌های عقب، صندلی برقی ۱۲ حالته و در صندوق عقب هوشمند، گوی سبقت را از رقیب فرانسوی خود ربوده است.

مشخصات فنی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مقایسه به بررسی مشخصات فنی هر دو خودرو اختصاص دارد، زیرا در نهایت پارامتر قدرت و شتاب است که برای بسیاری از خریداران حائز اهمیت است. در ابتدا از رنو تلیسمان شروع می‌کنیم، این سدان لوکس فرانسوی درون سینه خود از یک پیشرانه پیشرفته و هوشمند بهره می‌گیرد که نتیجه مهندسی دقیق طراحان فنی رنو است. موتور چهار سیلندر خطی با حجم دقیق ۱۶۱۸ سی‌سی که مجهز به سیستم توربوشارژر توئین اسکرول بوده، توانایی تولید نیرویی معادل ۱۹۰ اسب بخار و ۲۶۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. این نیرو توسط گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با این مشخصات، این خودرو قادر است تا در زمان ۷.۷ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو حدود ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

اما نکته‌ای رقابت این دو خودرو را جذاب‌تر می‌کند، نزدیک بودن مشخصات فنی هردو آن هاست. فولکس واگن پاسات از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم دقیق ۱۷۹۸ سی‌سی مجهز به سیستم توربوشارژر بهره می‌گیرد که توانایی تولید نیرویی معادل ۱۸۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور دارد. این قدرت و گشتاور توسط یک جعبه دنده اتوماتیک هفت سرعته دوکلاچه DSG به محور جلوی این خودرو منتقل می‌شود. بر همین اساس شتاب صفر تا صد ۷.۹ ثانیه ای برای این خودرو بدست می‌آید. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت پاسات در هر صد کیلومتر حدود ۵.۸ لیتر بوده که عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد.

بالاخره کدام یک بهتر است؟

هنگامی که پشت فرمان این دو خودرو می‌نشینید، می‌توانید به خوبی تفاوت‌های آن ها را احساس کنید. درست است که از لحاظ مشخصات فنی شباهت‌های زیادی میان این دو وجود دارد، اما در تجربه رانندگی متفاوتی را ارائه می‌کنند. رنو تلیسمان شتاب اولیه قابل توجهی را در زمان شروع حرکت به شما ارائه می‌کند، که این موضوع به دلیل بوست بالای توربو به لطف سیستم توئین اسکرول، در دور موتور پایین بالاترین میزان گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. اما زمانی که مدت طولانی پشت فرمان این خودرو می‌نشینید، متوجه خواهید شد که صندلی‌های تلیسمان چندان مناسب سفرهای طولانی نبوده، همچنین سیستم تعلیق سفت و خشک این خودرو در ازای رانندگی اسپرتی که به شما عرضه می‌کند، ممکن است در سفرهای درازمدت کمی آزاردهنده به نظر برسد. اما در آن سوی میدان پاسات نیز از لحاظ شتاب اولیه و کشش موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژی که دارد، به خوبی می‌تواند از پس توقعات خریداران این خودرو برآید. همچنین صندلی‌های نرم و راحت این خودرو موجب می‌شود در سفرهای طولانی احساس خستگی کمتری داشته باشید. این موضوع در بسیاری از خودروهای آلمانی صادق است. همچنین کیفیت سواری این خودرو به گونه‌ای است که به جرات می‌توان گفت در این سگمنت بی‌همتاست. زیرا به دلیل جذب بالای ضربات ناشی از ناهمواری سطح مسیر توسط سیستم تعلیق، سواری نرم و بدون تنشی را می‌توانید با پاسات تجربه کنید.

اما در مقام مقایسه نباید فقط به این پارامترها بسنده کرد، زیرا مسائل مهم دیگری از جمله خدمات پس از فروش نیز وجود دارد که برای خریداران بسیار مهم است. به همین خاطر می‌توان گفت به دلیل کمبود نمایندگی ماموت خودرو در سراسر کشور، این روزها خریداران این دسته از خودروها کمتر به پاسات روی خوش نشان می‌دهند، همچنین تامین قطعات این خودرو در بازار به گونه‌ای است که ممکن است مالکان خودروهای فولکس واگن را دچار دردسر کند. از طرفی نگین خودرو به دلیل داشتن شبکه خدمات گسترده در سطح کشور، خریداران با خیال آسودته‌تر محصولات رنو را برای خرید انتخاب می‌کنند. گفتنی است که به دلیل برخی از مشکلات، این شرکت در تامین برخی از قطعات دچار مشکل است که این موضوع موجب نارضایتی خریداران شده است. همچنین ارائه سرویس در برخی از نمایندگی‌های این شرکت به گونه‌ای است که تعدادی از مراجعین از انجام امور سرویس‌های دوره‌ای در آن مراکز امتناع می‌کنند.

با این حال اگر قصد خرید خودرویی اصیل با امکانات رفاهی مناسب را دارید، فولکس واگن پاسات گزینه‌ای است که می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برطرف کند. اما اگر خودرویی مدرن با طراحی منحصربفرد می خواهید، باید سراغ تلیسمان بروید، البته باید این نکته را مدنظر داشته باشید که به دلیل توان بالای موتور ۱.۶ لیتری رنو، حساسیت آن نیز به مراتب بالا می‌رود که همین موضوع آمار خرابی موتور را در ایران به دلیل استفاده از سوخت نامرغوب بالا برده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.