نحوه تمیزکردن فرمان خودرو چگونه است؟

0

معمولا صاحبان خودرو به انواع و اقسام شست و شوهای متنوع در مورد بدنه خودرو یا صندلی‌ها و کف خودرو می‌پردازند ولی یکی از مواردی که معمولا به آن توجهی نمی‌شود و صرفا به یک دستمال کشیدن ساده برای آن بسنده می‌شود، فرمان خودرو است که اتفاقا مهم‌ترین بخشی است که معمولا رانندگان با آن سروکار دارند. در این مقاله قصد داریم به هر آنچیزی که در مورد تمیزکردن فرمان خودرو وجود دارد، پرداخته و مسائل مختلف آن را واکاوی کنیم.

تمیزکردن فرمان خودرو از آنجایی مورد اهمیت قرار می‌گیرد که این کار باعث می‌شود که پوسیدگی‌های معمول از بین رفته و لکه‌ها و مواد شیمیایی روی آن نیز نابود شده و از انتقال کثیفی‌های معمول در فرمان خودروها جلوگیری شود. فرمان خودروها به دلیل اینکه بیشترین ارتباط فیزیکی را با رانندگان دارد در بسیاری از مواقع با کثیفی‌هایی روبرو می‌شود که به دلیل مالش زیاد دست روی آن، معمولا این کثیفی ‌ها دیده نشده و حتی اگر مضرات بهداشتی برای راننده نداشته باشد (که دارد) برای سلامت فرمان خودروها مشکل‌ساز خواهند بود.

فرمان خودروها نیز همانند سایر مواردی که در داخل کابین خودرو وجود دارند، تعامل بسیار زیادی با انسان‌ها داشته و در صورتی که به نظافت و بهداشت این موارد رسیدگی نشود، قطعا به سلامت راننده و افراد سرنشین خودرو آسیب خواهد زد که هزینه‌های گزافی را روی دست آن‌ها خواهد گذاشت.

بهم خوردن تنظیم فرمان آموزش میزان فرمان پراید آموزش عیب یابی ماشین آموزش تعمیر جلوبندی پراید بهترین جلوبندی ساز تهران بهترین جلوبندی ساز اراک آموزش مکانیک خودرو

معمولا کارشناسان طراحی خودرو و همچنین کارشناسان بهداشت و سلامت توصیه می‌کنند که اقدامات ضدعفونی فرمان و پاکسازی آن هر دو ماه یکبار به صورت حداقلی انجام شده و در صورتی که راننده بتواند زودتر از این موعد، اقدام به تمیزکردن فرمان خودرو کرده تا از خطرات احتمالی ایمن بماند.

تمیزکردن فرمان خودرو علاوه بر اینکه باعث می‌شود لکه‌ها و مواد آلوده کننده از بین برود، می‌تواند به افزایش عمر مفید محافظ فرمان خودرو نیز بیفزاید. طبق مشاهدات و تجربه‌های گوناگون، افرادی که معمولا به صورت ماهانه اقدام به پاکسازی اصولی فرمان خودرو می‌کنند و نسبت به تمیزکردن فرمان خودرو پایبند هستند، مدت زمان بیشتری از پوسته و روکش فرمان استفاده می‌کنند.

یکی از مزیت‌های پاکسازی و ضدعفونی کردن فرمان خودرو، افزایش مقاومت آن در برابر اشعه نور است که معمولا یکی از دلایل اصلی از بین رفتن پوسته فرمان خودرو است. مواد شیمیایی که معمولا در اثر اتفاقات گوناگون از جمله دست زدن به موتور خودرو و کثیف‌شدن دست و به تبع آن کثیف‌شدن فرمان رخ می‌دهد، باعث از بین رفتن پوسه فرمان خودرو می‌شوند و از بین رفتن آن را تسریع می‌کنند ولی با پاکسازی آن می‌توانید از اثرات آن جلوگیری نمایید.

نحوه تمیزکردن فرمان خودرو چگونه است؟با توضیحاتی که در بالا پیرامون اهمیت تمیزکردن فرمان خودرو مطرح کردیم، حالا به نحوه این کار می‌پردازیم و به نکاتی که در این زمینه وجود دارد، اشاره می‌نماییم.

مهم‌ترین مساله در زمینه تمیرکردن فرمان خودرو انتخاب شوینده مناسب است. یکی از اشتباهات معمول در زمینه انتخاب شوینده مناسب، استفاده از موادی است که مخصوص شست و شوی خودرو نبوده و به فرمان خودرو آسیب جدی خواهد زد. شما می‌بایست از شوینده‌های ویژه موجود در بازار که از برندهای خوب هستند، استفاده کنید تا از ضررهای احتمالی جلوگیری نمایید. سعی کنید در انتخاب شوینده مناسب خساست به خرج ندهید و بهترین شوینده موجود در بازار را انتخاب نمایید چرا که اگر از شوینده ارزان استفاده کنید و دارای خودروی گران‌قیمت باشید ، قطعا می‌بایست هزینه‌های اضافی دیگری برای تمیزکردن فرمان خودرو بپردازید و یا آسیب‌های احتمالی در انتظارتان خواهد بود.

 تمیز کردن فرمان خودرو مواد شوینده رسوبات نحوه شستن داخل ماشین دانستنی های فنی خودرو آموزش شستشوی کابین خودرو قیمت روکش فرمان روکش فرمان دوختی بهترین کارواش تهران آدرس کارواش در تهران

در صورتی که از مواد اسیدی برای تمیزکردن استفاده کنید باید منتظر رنگ پریدگی و خرابی در پوسه فرمان خودروی خود باشید و دیگر اتفاقاتی که قطعا بدتر از موارد گفته شده خواهد بود. برای شست و شوی اصولی موارد زیر را رعایت نمایید:

ابتدا می‌بایست گرد و خاک فرمان خودرو را بگیرید. برای این کار استفاده از یک دستمال نرم و تمیز یا فرچه‌های کوچک نرم توصیه می‌شود تا به صورت آرام روی فرمان خودرو کشیده شده و گرد و خاک ظاهری فرمان گرفته شود.

اگر از جمله رانندگانی هستید که تابحال به تمیزی فرمان خودرو اهمیت نمیدادید، حتما گرد و خاک فرمان به قدری است که نیاز به جاروبرقی باشد. پس می‌توانید از این دستگاه نیز بهره ببرید.

پس از اینکه گرد و خاک ظاهری فرمان را از بین بردید، ماده شوینده را روی فرمان اسپری کنید. سعی کنید اسپری کردن ماده به صورت کاملا مساوی و در تمام نقاط روی فرمان باشد تا تماس اولیه و مستقیم ماده با فرمان صورت بگیرد. البته اگر از ماده‌ای استفاده می‌کنید که اسپری نیست، می‌توانید با استفاده از دستمال نرم و تمیز، آن را روی فرمان بمالید.

پس از اسپری کردن ماده شوینده، پس از چند ثانیه با یک دستمال نرم و تمیز آن را پاک کنید. در صورتی که فرمان خودرویتان به اندازه زیادی کثیف است، فشار پاکسازی دستمال را افزایش دهید.

پس از اینکه با دستمال ماده را پاک کردید با یک فرچه بسیار کوچک و ریز یا مسواک، المان‌ها و برجستگی‌های روی فرمان را پاک کنید. خاک‌ها معمولا در لابلای این المان‌ها و برجستگی‌ها رسوخ می‌کنند.

از موارد ایمنی که باید در هنگام پاکسازی فرمان خودرو رعایت کنید، استفاده از دستکش است که باعث می‌شود دستتان در برخورد با ماده شوینده، آسیب جدی نبیند.

پس از انجام مراحل بالا، با یک بافت پشمی با کیفیت می‌توانید فرمان خودرو را خشک کرده و پاکسازی نهایی را انجام دهید. استفاده از سشوار نیز در این مرحله موثر خواهد بود.

اگر جزو رانندگانی هستید که بیش از این مقدار می‌خواهید به سلامت و ظاهر فرمان خودرو رسیدگی کنید، می‌توانید از واکس‌های مخصوص خودرو استفاده کرده و حسابی فرمان خودروی خود را برق بیندازید.

واکس‌های مخصوصی که برای خودروها ساخته می‌شوند، علاوه بر زیبایی که به کابین خودرو می‌بخشند، باعث می‌شوند که مقاومت روکش فرمان و پوسته آن به نور خورشید و اشعه ماورابنفش بیش از پیش شود.

نکته قابل ذکر در مورد استفاده از واکس خودرو، استفاده از دستمال نرم و تمیز است که به کارایی واکس کمک می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.