١٠ ایراد شایع سیستم ترمز که هر راننده اى باید بداند

0

اگه در هنگام بارندگی یا بعد کارواش قفل چرخ عقب بیشتر اتفاق می افته از لنته .جنس لنت خوب نیست

علت قفل شدن چرخ عقب

قفل کردن چرخ عقب به احتمال بسیار زیاد از سیلندر ترمز هستش چون در پرایدهای جدید این مسئله اپیدمی شده و در مواردی هم به لنت مربوط میشود، البته این مسئله هنگاهی که بر روی سطحی لغزنده به خصوص در اثر بارندگی و … ترمز گیری میکنید به دلیل عدم اصطکاک لازم چرخ به سرعت قفل میشود.

هر راننده اى باید بداند چگونه سیستم ترمز را براى وجود مشکلات احتمالى چک کند. دیسک تاب خورده، لوله ى روغن ترمز سوراخ و جیر جیر کردن ترمز از شایع ترین مشکلات هستند.

آیا ترمز خودروى شما جیر جیر مى کند؟ یا اینکه خودرو به یک سمت کشیده مى شود؟ و یا در کف پارکینگ همیشه پر از روغن است؟ تمام این ها نشان دهنده ى وجود مشکل در سیستم ترمز خودروى شماست.

آموزش مکانیک خودرو اجزای سیستم ترمز ای بی اس قطعات سیستم ترمز ماشین خراب شدن ترمز پراید قفل شدن چرخ های خودرو علت اسفنجی شدن ترمز علت دود کردن چرخ ها علت داغ شدن دیسک ترمز

ترمز ها چگونه کار مى کنند؟

در بیشتر وسایل نقلیه ى جدید سیستم ترمز از هر دو ترمز کاسه اى و ترمز دیسکى استفاده مى شود. ترمزهاى دیسکى از یک دیسک استفاده مى کنند که به توپى چرخ متصل است، همچنین شامل کالیپرها، لنت ترمز و یک سیستم هیدرولیک نیز است تا سرعت خودرو را کم کند و به آرامى آن را متوقف کند.

زمانى که پدال ترمز فشار داده مى شود، سیستم هیدرولیک فشار وارد شده به پدال را به کالیپرها انتقال مى دهد تا لنت ترمز را به دیسک فشار دهد. با این کار سرعت خودرو کم مى شود و سپس متوقف مى شود.

اساس کار ترمز کاسه اى نیز همین است. هنگامى که راننده پدال ترمز را فشار مى دهد، سیستم هیدرولیک کفشک ها را به کاسه ى ترمز فشار مى دهد، که به توپى چرخ متصل است. با این کار سرعت خودرو کاهش مى یابد و خودرو متوقف مى شود.

سیستم هاى ترمز جدید بسیار قابل اعتماد هستند اما قطعات متعددى در آنها وجود دارد که باید به طور مرتب چک شوند و در صورت نیاز تعمیر یا جایگزین شوند.

١- لنت ترمز:

لنت ترمزهاى فرسوده باعث مى شوند تا مسافت ترمزگیرى افزایش یابد. همچنین باعث مى شود تا دو قسمت فلزى ترمز با هم برخورد کنند و در نتیجه قسمت فلزى لنت تمام شده روى دیسک خراش ایجاد کند که باعث صدمه دیدن دیسک مى شود. اگر لنت ترمز بر اثر گرماى زیاد ترک بردارد، در همگام ترمزگیرى صداى جیر جیر ایجاد مى کند. اگر لنت ها و دیسک ها بیش از اندازه گرم شوند مسافت ترمزگیرى افزایش خواهد یافت. اگر به صورت منظم در هنگام ترمزگیرى صداى جیر جیر مى شنوید، زمان تعویض لنت ترمزها فرا رسیده است.

آموزش تعمیرات خودرو آموزش عیب یابی ماشین ایرادات سیستم ترمز خودرو علت کشیدن فرمان به یک طرف صدای تمام شدن لنت ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین آموزش مکانیک و برق خودرو

٢-دیسک ها:

سطح دیسک هاى ترمز باید کاملاً صاف و تخت باشند تا بتوانند به وسیله ى لنت هاى ترمز خودرو را متوقف کند. اگر سطح دیسک ترمز بر اثر گرما آسیب دیده باشد، باعث مى شود که پدال ترمز مرتب ضربه بزند و بالا و پایین برود و خودرو در زمان توقف بسیار تکان بخورد. اگر دیسک ترمز بیش از اندازه گرم شود سطح آن آبى یا بنفش خواهد شد و ایجاد مشکل در سطح دیسک مى کند. در نتیجه دیسک و لنت هاى ترمز نمى توانند خوب درگیر شوند و چسبندگى لازم را نخواهند داشت. در نتیجه خودرو با شدتى که باید، متوقف نمى شود.

٣-نشت روغن ترمز:

نشت روغن ترمز معمولاً به دلیل مشکل در سیستم هیدرولیک است. پایین بودن پدال ترمز نیز نشان دهنده ى نشتى روغن ترمز است. این نشتى باعث خارج شدن روغن ترمز مى شود و در نتیجه بعد از گذشت زمان سیستم ترمز به کلى کار نخواهد کرد. نشتى روغن ترمز باید فوراً رسیدگى شود. وجود روغن در کف پارکینگ و پایین بودن پدال ترمز نشانه هاى این مشکل هستند.

۴-درگیر بودن دائمى لنت ترمز با سطح دیسک ترمز:

کالیپر ترمز باعث مى شود لنت هاى ترمز با دیسک درگیر شوند و در نهایت خودرو متوقف شود. اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند، لنت ها و دیسک ترمز دائم درگیر مى شوند. در این حالت معمولاً خودرو به یک سمت کشیده مى شود، در نتیجه لنت هاى ترمز و دیسک بیش از اندازه گرم مى شود و به سرعت فرسوده مى شوند. همچنین بر اثر چسبندگى لنت ها و دیسک شتاب گیرى خودرو نیز تحت تأثیر قرار مى گیرد. درگیر بودن دائمى لنت ترمز با سطح دیسک ترمز بیشتر از یک مشکل است، این مسئله مى تواند مشکلات زیادى ایجاد کند و باید به سرعت تعمیر شود.

۵-دیسک تاب خورده:

فشار زیاد به دیسک هاى ترمز مى تواند باعث تاب خوردن دیسک شود. رانندگى آفرود و سطوح سخت مانند کوه یا بکسل کردن خودروهاى دیگر مى توانند باعث ایجاد تاب خوردگى در دیسک ها شود. حتى پارک کردن در کنار سیستم هاى خودکار پاشش آب مى تواند باعث ایجاد مشکل در دیسک ها شود. زیرا پاشش آب سرد به دیسک ها باعث ایجاد مشکل در دیسک مى شود. دیسک هاى تاب خورده در زمان ترمزگیرى معمولاً باعث ایجاد مشکل در فرمان مى شود و لرزش در خودرو مى شود. دیسک هاى تاب خورده همچنین باعث افزایش مسافت ترمزگیرى مى شود یا اینکه ترمز ضد قفل قبل از موعد مقرر درگیر مى شود.

۶- کم شدن اثر ترمزگیری:

به حالتی گفته مى شود که به علت کاهش اصطکاک بین دیسک ترمز و لنت ترمز، قدرت ترمز گیری کم می شود. اگر وسیله ى نقلیه ى شما بیشتر از حالت معمول طول مى کشد تا متوقف شود به احتمال زیاد مشکل کم شدن اثر ترمزگیری رخ داده است. در بیشتر مواقع این مسئله یک مشکل کوتاه مدت است اما مى تواند مدت طولانى طول بکشد. براى مثال رانندگى کردن در سرازیرى به مدت طولانىمى تواند باعث گرم شدن ترمزها شود و باعث شود لنت هاى ترمز و دیسک به خوبى پاسخگو نباشند. زمانى که ترمزها دوباره خنک شوند باید دوباره به حالت عادى خود برگردند و قابلیت خود را دوباره به دست بیاورند. Brake Fade مى تواند به صورت موقتى باشد، سپس باید لنت هاى ترمز و دیسک ها تعویض شوند. این از اولین نشانه هاى گرم شدن بیش از اندازه ى ترمزها است و مى تواند به لنت ها و دیسک ها آسیب بزند.

٧- دود کردن ترمزها:

دود کردن ترمزها مى تواند شرایط خیلى خطرناکى را ایجاد کند. گرم شدن بیش از حد ترمزهایى که دود مى کند به این معنى است که لنت هاى ترمز در حال سوختن است و یا اینکه چیزى بر روى ترمزها چکه مى کند. اگر این اتفاق بیفتد، لنت ها ممکن است برق افتاده باشند( اشاره به آیینه شدن لنت ترمز دارد.)و بر عملکرد ترمزها اثر بگذارد.

٨- چراغ ترمز:

اگر چراغ ترمز خودرو روشن شود این مسئله مى تواند جدى باشد و نشان دهنده ى یک مشکل جدى در سیستم ترمز باشد. در بیشتر مواقع نشان دهنده ى وجود مشکل در سیستم هیدرولیک است و وسیله ى نقلیه باید در اسرع وقت بازرسى و تعمیر شود. اگر چراغ ترمز روشن شد به هیچ عنوان با وسیله ى نقلیه تان رانندگى نکنید این کار اصلاً امن نیست. در بعضى وسایل نقلیه این چراغ وظیفه ى دیگرى نیز دارد و نشان مى دهد ترمز دستى بالا است.

٩- مشکل در شلنگ ها:

شلنگ معیوب یا آسیب دیده مى تواند باعث شود تا کالیپرها به صورت یکنواخت کار نکنند. در نتیجه هنگام ترمزگیرى خودرو به یک طرف منحرف مى شود. اگر در هنگام ترمزگیرى این اتفاق مى افتد هرچه زودتر باید سیستم ترمز چک شود. بعضى مواقع فشار روغن ترمز در کالیپر بر اثر شلنگ هاى ایراد دار به خوبى منتقل نمى شود و ایجاد مشکل مى کند.

١٠- ترمز دستى:

ممکن است احمقانه به نظر برسد. اما این اتفاق بسیار رایج تر از چیزى است که شما فکر کنید. احتمال این وجود دارد که هنگام رانندگى فراموش کنید که ترمز دستى را آزاد کنید، در نتیجه عملکرد خودرو دچار مشکل مى شود و ممکن است سیستم ترمز آسیب ببیند. اگر فکر مى کنید خودرو به سختى شتاب مى گیرد یا شما صداى صوت و جیغ مى شنوید، ترمز دستى را چک کنید و مطمئن شوید که آن درگیر نیست. اگر مدت زمان طولانى با ترمز دستى بالا حرکت کنید ممکن از بعد از آزاد کردن آن خودرو دیگر حرکت نکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.