مسافت مورد نیاز براى توقف کامل در هنگام ترمزگیرى چقدر می باشد؟

0

براى رانندگان به نظر مى رسد که ترمز کردن در مدت زمان بسیار کوتاهى اتفاق مى افتد. در واقع هر خودرویى براى توقف کامل احتیاج دارد که مسافتى را طى کند. حتى با تکنولوژى هاى جدید نیز همه ى خودروهایى که در جاده ها وجود دارند براى توقف کامل احتیاج به طى مسافتى دارند. اما چه چیزى باعث توقف خودرو مى شود؟

 طرز کار ترمز ماشین  اصول رانندگی صحیح  ترمز هیدرولیکی چیست  تکنیک های رانندگی  دانستنی های فنی خودرو  نحوه صحیح ترمز کردن
مفهوم مسافت مورد نیاز براى توقف کامل در هنگام ترمزگیرى:
در این مورد، دو عامل وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

زمان عکس العمل: از زمانى که متوجه مى شوید باید ترمز را فشار دهید تا زمانى که این کار را انجام دهید، چند ثانیه طول مى کشید که به آن زمان عکس العمل مى گویند. در سرعت ٣٠ مایل بر ساعت، خودرو مسافتى، بیش از ۵٠ فوت طى مى کند تا راننده ترمز را فشار دهد.  این مسافت براى سرعت ۶۵ مایل بر ساعت بیش از ١٠٠ فوت است تا راننده اقدام به فشار دادن پدال ترمز کند.

عملکرد خودرو: یک خودروى خوب، با تایرهاى مناسب و لنت هاى ترمز جدید، در هنگام ترمزگیرى خیلی سریع تر از خودرویى با تایرهاى کهنه و لنت هاى فرسوده متوقف مى شود، ترمز ضد قفل نیزمى تواند عملکرد ترمز را بهبود بخشد و همچنین احتمال قفل شدن لاستیک ها را نیز کم مى کند و باعث مى شود از حداکثر نیروى ترمز در زمان مشخصى استفاده کند.

زمانى که همه چیز را در نظر گرفتید، یک خودرو براى توقف کامل در سرعت ٧٠ مایل بر ساعت بیش از ۴٠٠ فوت مسافت طى مى کند. این گونه تصور کنید که یک خودرو در سرعت مجاز یک اتوبان، براى توقف کامل باید طول یک زمین فوتبال  همراه با ١٠٠ فوت اضافه را طى مى کند. مسافتى که راننده در زمان عکس العمل را نیز طى مى کند تا پدال ترمز را فشار دهد نیز به طور میانگین بیش از ١٠٠ فوت است.

مسافت مورد نیاز براى توقف کامل خودرو با افزایش یافتن سرعت به طور قابل توجهى افزایش مى یابد. به همین دلیل است که در محدوده ى مدارس و مناطق مسکونى محدودیت سرعت بیشتر است. اختلاف بین سرعت ٢۵ مایل بر ساعت و ۴٠ مایل بر ساعت ممکن است در هنگام رانندگى خیلی به نظر نیاید، اما در هنگام ترمز گیرى، خودرویى که ۴٠ مایل بر ساعت سرعت دارد، بیش از ١۶٠ فوت مسافت را طى مى کند و خودرویى که ٢۵ مایل بر ساعت سرعت دارد، بیش از ٨٠ فوت مسافت را طى مى کند. در مناطق با جمعیت زیاد، تعداد عابران پیاده، دوچرخه سواران و یا حیواناتى که به طور ناگهانى  در مسیر حرکت خودروها قرار مى گیرند زیاد است. در چنین مناطقى بهتر است با سرعت امن ترى رانندگى کنیم و مطمئن باشیم که قادر هستیم که وسیله ى نقلیه را براى هر چیز غیر منتظره اى متوقف کنیم.

تمرین تکنیک هاى درست ترمزگیرى و آگاه بودن از محیط اطراف خود در هنگام رانندگى، زمان عکس العمل را در هنگام رانندگى کاهش مى دهد و از بروز تصادف جلوگیرى مى کند. این جنبه از ترمزگیرى اغلب نادیده گرفته مى شود، اما الویت قرار دادن نگاه کردن به جلو در هنگام رانندگى در عوض نگاه کردن به اطراف یا تلفن همراه مى تواند از یک برخورد جلوگیرى کند. انجام تعمیرات و نگه دارى ترمز و تعویض لنت ترمز در زمان توصیه شده توسط کارخانه ى سازنده ى خودرو ( معمولاً هر ۵٠ هزار مایل) باعث مى شوند ترمزگیرى بهتر و سریع تر انجام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.