کاسه نمدها در کدام قسمت های اتومبیل به کار گرفته می شوند؟

0

کاسه نمد چیست و چه کاربردی دارد؟

برای جداسازی دو قطعه که حرکت چرخشی دارند و یا در حالت سکون قرار دارند از کاسه نمد یا همان درزگیر استفاده می شود. بعضی ها به آن آب بند می گویند. در واقع وظیفه کاسه نمد جلوگیری از ورود گرد و غبار، اصطکاک و نشت روغن می باشد. برای اینکه کاسه نمدمان ماکزیمم کارآیی را داشته باشد باید تلورانس و ویژگی های محیطی را بررسی کنیم.

کاسه نمدها در کدام قسمت های اتومبیل به کار گرفته می شوند؟

اجزای اصلی کاسه نمدها

چون کاسه نمدها در معرض مستقیم حرکات و تکان های شدید شفت ها و محیط قرار دارند برای جلوگیری از پوسیدگی و فرسودگی اجزا، از جنس تفلون ساخته می شوند. اجزای اصلی کاسه نمدها، واشر، فنر و نمد است. فنرحالت کشسانی به کاسه نمد می دهد تا از نشت سیال در آن جلوگیری شود و  قابلیت انعطاف داشته باشد.

جنس واشرها از ورق های فولادی است تا مقاومت بالایی در برابر ضربه های ناشی از حرکت شفت ها داشته باشند. برای مقاومت در شرایط مختلف دما، فشار، مواد شیمیایی و محیط اسیدی و قلیایی، کاسه نمدها از ترکیب مواد پلاستیکی و فلزات مختلف ساخته می شوند تا در برابر هر گونه خوردگی و فرسایش مقاومت کنند.

کاسه نمدها در کدام قسمت های اتومبیل به کار گرفته می شوند؟

کاسه نمدها در قسمت های مختلف اتومبیل به کار می روند. از آن جمله می توان به ورودی خروجی گیرباکس، پلوس، میل لنگ، شیر فرمان و سوپاپ ها اشاره کرد.

کاربرد کاسه نمدها در میل لنگ و پیستون

۱- در دو سر ابتدایی و انتهایی میل لنگ خودرو دو کاسه نمد قرار دارد که اورینگ یا پکینگ هم نامیده می شود.این کاسه نمدها از نشت روغن به محیط بیرونی جلوگیری می کنند.

۲- موتور اتومبیل جایی است که کاسه نمد در آن کاربرد فراوانی دارد و در محدوده پیستون قرار می گیرد. پیستون در یک محفظه بسته به سرعت جابجا می شود. طبیعی است برای جلوگیری از فرسایش و اصطکاک میان پیستون و دیگر نقاط موتور به مایعی همچون روغن نیاز است تا روان کاری بدون وقفه انجام شود و حرارت سیستم کاهش پیدا کند. در محل حرکت میله کاسه نمد قرار می گیرد که از نشت روغن به بیرون محفظه جلوگیری می کند. فرسایش و پوسیدگی کاسه نمد باعث نشت روغن می شود.

گاهی اوقات هوا داخل محفظه گیربکس محبوس می شود. با شروع به کار ماشین، گیر بکس به تدریج گرم می شود و حرارتش بالا می رود که در نتیجه فشار داخل محفظه افزایش پیدا می کند و به کاسه نمد فشار می آورد و آن را جابجا می کند. با جابجایی کاسه نمد روغن نشت می کند.

دسترسی به کاسه نمدها و تعویض آنها

برای جایگزینی کاسه نمد جدید و یا درآوردن کاسه نمد قدیم باید از ابزارهای مخصوصی استفاده کنید. دقت کنید از ضربه زدن به کاسه نمد جداً خود داری کنید. دسترسی به کاسه نمد در خودروها مشکل است. برای این کار باید قطعاتی همچون فلایویل، کلاچ و گیربکس در ابتدا باز شوند.

بعد از آن محل نصب کاسه نمد و اطراف آن را به خوبی تمییز کنید. برای روان تر شدن می توانید به لبه داخلی کاسه نمد روغن بزنید. جازدن کاسه نمد نیاز به ابزار خاصی دارد. کاسه نمد را روی میل لنگ قرار دهید و با ابزار آن را جا بزنید و از درستی نصب خود اطمینان حاصل کنید.اکنون می توانید پیچ های کاسه نمد را ببندید و آن را در جای خود محکم کنید. گاهی اوقات ممکن است نشتی روغن به قسمت تسمه تایم نفوذ کند و زمان بندی تسمه تایم را به هم بریزد.

نحوه خرید کاسه نمد ها

طرح قطر خارجی و جلد کاسه نمد و طرح کمکی هیدرودینامیک از جمله فاکتورهایی است که باید به هنگام خرید بدان توجه نمایید. شیارهای مارپیچی می تواند عملکرد لبه های آب بندی کاسه نمد را تقویت کند و به عنوان سدی محکم در برابر نشتی روغن عمل کند.

در اینجا به بررسی تعدادی از کاسه نمدهای پر کاربرد می پردازیم.

انواع کاسه نمد۱– کاسه نمد چرمی : همان طور که می دانید چرم به دلیل نرمی، قابلیت انعطافی خوبی برای اصطکاک بین دو جسم سخت  ایجاد می کند. هم چنین قدرت زیادی در جذب روغن دارد . این کاسه نمدها در دمایی بین ۷۰- تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند.

۲- کاسه نمد سیلیکنی : همان طور که از نام آن بر می آید به دلیل استفاده از سیلیکن در این نوع کاسه نمدها قدرت جذب روغن کاهش می یابد. این نوع کاسه نمدها در بازه دمایی ۵۰- تا ۱۸۰ در جه سانتی گراد عملکرد بسیار خوبی دارند.

۳- کاسه نمد NBR : ذکر این نکته ضروری است که این نوع کاسه نمدها دسترسی بیشتری در بازار دارند. علاوه بر این پر مصرف ترین نوع کاسه نمد می باشند. بازه دمایی عملکرد این کاسه نمدها ۵۵- تا ۱۰۵ درجه سانتی گراد می باشد.

۴- کاسه نمد ACM : این نوع کاسه نمدها مقاومت بسیار بالایی دارند و مواد تشکیل دهنده ی آنها ترکیبی از NBR و لاستیک اکرلیک است. عملکرد دمایی آنها تا دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد می باشد.

۵- کاسه نمد PU : این نوع کاسه نمدها نیز از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار برخوردارند. در ضمن قابلیت تحمل دمای آنها بین ۴۵- تا ۱۰۰ در جه سانتی گراد می باشد.

۶- کاسه نمد پلی یورتان : این کاسه نمدها نیز مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی، فرسایش، ضربات ناگهانی و گریس دارند.

چه نکاتی را هنگام خرید کاسه نمد مورد توجه قرار دهیم ؟

معضلات ناشی از نشت روغن

نشت روغن در ماشین به هیچ وجه شوخی نیست و می تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند. روغن می تواند در شیلنگها و سیمهای ماشین و اتصالات مختلف نفوذ کند و سبب جرقه های الکتریکی شود و سیستم برق خودرو را مختل کند. علاوه بر این می تواند سبب تشکیل جرمی در ناحیه موتور و دیگر قسمتها شود که به سادگی پاک نمی شود.

نشت روغن در قسمت هایی از موتور که حرارت بالایی دارد منجر به نشت گازهای مضر می شود و خطر آتش سوزی را صد چندان می کند. اگر سطح روغن در موتور شما خیلی پایین باشد میل لنگ و یاتاقان روان کار نمی کنند در نتیجه منجر به سایش موتور و آسیب های فاجعه بار می شود. سالهاست که مردم با مشکلاتی این چنین دست به گریبانند.

 آموزش مکانیک خودرو معرفی قطعات خودرو دلایل روغن ریزی موتور نشتی روغن ال 90 نشتی روغن گیربکس نشتی روغن هیدرولیک جنس کاسه نمد دلیل روغن ریزی از کاسه نمد قیمت کاسه نمد کاسه نمد چیست تعمیرات تخصصی خودرو

خرابی کاسه نمد یکی از دلایل نشت روغن

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند سبب نشت روغن در اتومبیل شما شوند. اولین چیزی که به ذهن می رسد ساییده شدن و پاره شدن کاسه نمد است که در داخل شفت قرار دارد. مقدار کم روغن می تواند این روند را تسریع کند. جنس مواد به کار رفته در کاسه نمد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر به طور منظم و روزانه از ماشین استفاده نمی کنید شفت شما به مرور زمان تغییر شکل می دهد و به کاسه نمد فشار وارد می کند. علاوه بر این ممکن است کاسه نمد حالت خشکی پیدا کند و انعطاف خود را از دست دهد و به مرور قطره های روغن از لابه لای آن درز پیدا کند.

جایگزینی کاسه نمد در بعضی موارد جایگزین کردن کاسه نمد نسبتاً آسان است. اگر شما موتوری با میل بادامک بالابر داشته باشید جایگزینی کاسه نمد به آسانی و سهولت از طریق قسمت بالای موتور امکان پذیر است. در غیر اینصورت باید برای تعویض کاسه نمد بسیاری از اجزای موتور را باز کنید تا به آن دسترسی داشته باشید.

علت خرابی کاسه نمدها ابتدا بیایید علت خرابی کاسه نمدها را بررسی کنیم. علت اصلی نشت روغن از سیستم های پمپاژ، ماشین های هیدرولیک، چرخ دنده ها و … عبارتند از انتخاب غلط،  استفاده نادرست، نصب ضعیف و شیوه های تعمیر و نگهداری قدیمی که باعث خرابی کاسه نمد ها می شود.

این مشکلات را می توان از طریق درک شناخت مواد تشکیل دهنده کاسه نمدها، مراحل انتخاب مجدد و استفاده صحیح از شیوه های جایگزینی و تعمیر و نگهداری بر طرف کرد. طراحان و مهندسان تعمیرو نگهداری، ۹ ویژگی را برای انتخاب کاسه نمدها ذکر کرده اند که هنگام خرید باید به این موارد توجه کنیم.

۱- سرعت شفت

حداکثر سرعت مجاز شفت، شکل شفت، رطوبت، حفره محور و نوع مایع و شلنگ شفت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین هنگام خرید کاسه نمد به این نکته توجه داشته باشید.

۲- درجه حرارت

محدوده دمای سیستمی که کاسه نمد در آن نصب شده است نباید فراتر از حد مجاز شود. در غیر اینصورت سبب وارفتگی و عملکرد بد کاسه نمد می شود و سیستم روغن رسانی را با مشکلات زیادی همراه می کند.

۳- میزان فشار

اکثر کاسه نمدهای معمولی برای کارکرد در فشارهای کم طراحی شده اند( در حدود PSI 8 یا کمتر). اگر فشار داخلی بیشتری به سیستم وارد شود یک کاهنده فشار برای جلوگیری از آسیب به کاسه نمد لازم است. فشار زیاد می تواند سبب تکه تکه شدن و خرد شدن کاسه نمد شود.

۴- سختی شفت

به طور معمول انتظار می ورد طول عمر کاسه نمدها با شفت هایی که درجه سختیشان ۳۰ است بیشتر باشد. وقتی شفت ها در معرض سایش های سیستمی قرار می گیرند درجه سختیشان به ۶۰ افزایش پیدا می کند و باعث فرسودگی کاسه نمد می شوند. بنابراین هنگام انتخاب کاسه نمد به درجه سختی شفت توجه داشته باشید.

۵- نوع پرداخت کاری سطح شفت

کاسه نمدهایی که با نوع پرداخت کاری سطح شفت سازگاری دارند عمری بیشتری دارند. منظور از نوع پرداخت کاری، نوع ابزار و جهت چرخش شفت است که می تواند به صورت ساعتگرد یا پاد ساعتگرد باشد. بهترین نتیجه، زمانی حاصل می شود که شفت ها صیقلی باشند و حاشیه های متمرکز داشته باشند ( بدون مارپیچ سرامیکی). اگر مجبورید از شفت هایی با سرخط مارپیچ  استفاده کنید باید کاسه نمدهایی را انتخاب کنید که مایع را در جهت چرخش شفت هدایت کنند. برای اطلاعات بیشتر می توانید از متخصصان کمک بگیرید. بنابراین ندانسته برای خرید کاسه نمد اقدام نکنید.

۶- محوریت شفت

هنگامی که مراکز حفره و شفت ناهموار باشند، عمر کاسه نمد کوتاه می شود زیرا مایع در یک طرف شفت لب به لب می شود و در سطح میانی کاسه نمد و شفت جریان پیدا نمی کند در نتیجه گردش خوبی نخواهد داشت و سبب فرسایش کاسه نمد خواهد شد.

۷- قدرت تحمل شفت و سوراخ

بهترین عملکرد کاسه نمد زمانی حاصل می شود که قدرت تحمل شفت و سوراخ بالا باشد.

۸- روغن

عمر کاسه نمد بسیار طولانی تر می شود اگر به طور مداوم از روغنی سازگار با مواد کاسه نمد استفاده شود. افزودنی های خاصی که به برخی روان کننده ها اعمال می شود سبب ناسازگاری آنها با کاسه نمد می شود که از این موارد باید اجتناب کرد. بنابراین با تحقیق در این زمینه آسیب های ناشی از روغن های نامناسب و بی کیفیت را کم کنید. یادتان باشد روغن خوب برای کاسه نمد حکم اکسیژن برای انسان دارد.

۹- کوپلینگ

حرکت مرکز شفت باید حداقل باشد. این حرکت معمولا توسط ضربه های ناگهانی شفت ایجاد می شود و هنگامی که با نا هماهنگی همراه باشد مشکل شفت را دو چندان می کند. نصب کوپلینگ نمی تواند این ناسازگاری را جبران کند. عمر کاسه نمد بستگی به قدرت تحمل شفت برای این ضربه های ناگهانی را دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.