چرا لنت‌ ترمز سوت می‌کشد؟!

0

تقریبا همه مصرف کنندگان لنت‌های ترمز، حداقل یک بار با این موضوع روبرو شدند که به هنگام ترمز گرفتن، صدای ناهنجار سوت مانندی از لنت یا دیسک ترمز‌ها به گوش می‌رسد.

 جنس لنت ترمز سوت کشیدن لنت آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک خودرو مشکلات ترمز پراید آموزش تعویض لنت ترمز 206 قیمت لنت ترمز دلایل تمام شدن لنت ترمز صدای جیغ لنت ترمز عیب یابی لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز پراید

ترکیبات لنت ترمز چیست؟

شاید خیلی ها علاقه مند باشند تا بدانند که چه موادی تشکیل دهنده قطعه ای به نام «لنت ترمز» است به همین منظور در این مقاله اطلاعاتی در این خصوص آورده شده است تا علاقه مندان بتوانند با خواندن این مقاله اطلاعات لازم و کافی را کسب نمایند .

ماده ای وجود دارد به نام آزبست که حتما شما هم میدانید که ماده ای بسیار خطرناک و سرطان زا است . در زمان های قدیم از این ماده برای ساختن «لنت ترمز» استفاده می شده است ولی پس از آنکه دریافته شد که این ماده چه مضراتی با خود به همراه می آورد دیگر از آن استفاده نکردند و «لنت ترمز» را با ماده های دیگری ساختند که در ذیل به بررسی آن ها خواهیم پرداخت .

امروزه «لنت ترمز» خودرو ها از ترکیبات متنوعی ساخته می شوند. خود «لنت ترمز» از یک ماده با اصطکاک بالا ساخته شده است که به صفحه ای فلزی در پشت آن متصل شده است این اتصال بسیار محکم و مقاوم است.

همچنین جنس این صفحه آنقدر محکم است که در برابر انواع تنش ها نباید مشکلی پیدا کند. هنگامی که پدال ترمز خودرو خود را می فشارید پیستون های ترمز به این صفحات فلزی نیرو وارد می کنند که نیروی زیادی است لنت به سمت دیسک ترمز حرکت می کند و قسمت جلویی لنت ترمز شما که از ماده ای با اصطکاک بالا تشکیل شده است با دیسک ترمز تماس پیدا می کند و سرعت خودرو کم می شود.

مواد تشکیل دهنده لنت ترمز های امروزی معمولا در یکی از این موارد قرار می گیرد.

 جنس لنت ترمز سوت کشیدن لنت آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک خودرو مشکلات ترمز پراید آموزش تعویض لنت ترمز 206 قیمت لنت ترمز دلایل تمام شدن لنت ترمز صدای جیغ لنت ترمز عیب یابی لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز پراید

مواد ارگانیک :

این لنت ترمز ها برای استفاده در شهر بسیار مناسب هستند چون میزان خورده شدن آنها قابل قبول است، صدای مزاحمی برای گوش ها ندارند، دیسک ترمز را نمی سایند و ضرات معلق مضر برای سلامتی شما و اطرافیان در فضا پراکنده نمی کنند. این لنت ترمز ها برای خودرو های خانوادگی و شخصی بسیار مناسب هستند چون هنگامی که لنت ها سرد هستند هم خوب ترمز می گیرند. البته این نوع لنت ترمز برای رانندگی مسابقه ای خوب نیستند چون وقتی داغ می شوند از قدرت ترمزی آنها کاسته می شود.نیمه فلز/نبیمه سینتر :

این ترکیب خوبی برای خیابان و پیست است. به نظر می رسد این نوع لنت ترمز برای خودرو های اسپرت مانند سوبارو امپرزا مناسب تر است. این نوع لنت ترمز وقتی که سرد است به خوبی لنت ترمز های ارگانیک نیستند بنابراین در اولین ترمز ها باید کمی احتیاط کنید تا لنت های شما گرم شود. اما این نوع لنت ها هنگامی که داغ است کارایی بسیار خوبی دارند. اما در مواردی از ضعف اتصال این نوع لنت به صفحه پشتی آن گزارش شده است و همینطور مواردی بوده است که ماده اصلی لنت که ایجاد اصطکاک می کند کاملا از بین رقته است اما این موارد زیاد تکرار نشده است.
فلزی :
این لنت ترمز ها مخصوص مسابقه هستند یا رانندگی در شرایط سخت مورد استفاده قرار می گیرند. این ترمز ها دیوانه وار دود می کنند و صوت می کشند، جنس آنها سخت است و به مرور از ضخامت دیسک ترمز می کاهد. این لنت ترمز ها هم وقتی که سرد هستند خوب عمل نمی کنند.
سرامیک :
در لنت ترمز های سرامیکی هنوز فیبر های فلزی وجود دارند. اما در آنها به جای استفاده از فولاد از مس استفاده شده است. استفاده از مس باعث شده است که خوردگی کمتر شود و گرما بهتر منتقل شود. این لنت ها کمتر خورده می شوند، راحتتر خنک می شوند، عمر بیشتر دارند، بسیار کم صدا هستند چون صدایی که تولید می کنند از دامنه فرکانس شنوایی انسان خارج است. اما سگ ها از این صدا دیوانه می شوند. همچنین گرد و غبار آن تیره نیست و باعث سیاه شدن چرخ های شما نمی شود.

شاید اولین نکته، متوجه جنس بد لنت ترمز و در مواردی که لنت ترمز نو باشد، سریعا علت آن را بد بودن لنت ترمز یا در اصطلاح تقلبی بودن آن عنوان می‌کنند.

البته این صدا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که تمام آن‌ها به جنس لنت مربوط نمی‌شود، با دنبال کردن موارد زیر دلیل اصلی این صدا را پیدا کنید:

۱ – آیا لنت شما جنس نرم و به همراه مواد فلزی جهت خنک کاری دارد؟

۲ – سطح لنت را از نظر صاف بودن بررسی کنید.

۳ – سطح دیسک ترمز را بررسی کنید. تا درصورت وجود پله در سطح آن یکی از دلایل صدا را یافته باشید.

۴ – فشار پیستون ترمز به میزان کافی است و ترمز درست عمل می‌کند؟

۵ – مواد لنت ترمز از مواد استاندارد مناسب و دارای تاییدیه‌های لازم است.

۶ – آیا لنت به طور صحیح و درست در محل خود قرارگرفته؟

۷ – لنت دارای ضخامت کافی برای درگیری با سطح دیسک می‌باشد؟

 ۸ – لنت تمام شده و تماس ورق فلزی پشت آن باعث صدا می‌شود.
۹- فنرهای نگهدارنده لنت شکسته باشد
۱۰ -برنگشتن سیلندر ترمز باعث درگیر شدن لنت شود
۱۱- دیسک چرخ تاب داشته باشد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.