آیا شلیک به باک بنزین باعث انفجار می شود ؟!

0

به نظر می‌رسد که وارد کردن آسیب زیاد به باک بنزین برای آتش زدن و یا منفجر کردن خودرو کار بسیار مشکلی باشد. تولیدکنندگان برای سیستم سوخت‌رسانی خودرو تمهیدات ویژه‌ای تدارک دیده‌اند و برای جلوگیری از آسیب، آن را تا جای ممکن عایق کرده‌اند. در اصل سازندگان خودرو مجبور به انجام این کار هستند چراکه در غیر این‌صورت، اگر ضربه محکمی به مخزن سوخت وارد شود، مرگ سرنشینان و حتی افرادی که در نزدیک خودرو هستند را در پی دارد.

سازمان امنیت ملی ترافیک بزرگراه آمریکا (NHTSA) یک اداره دولتی بوده که وظیفه ایجاد و اجرای استانداردهای ایمنی برای وسایل نقلیه فروخته شده در آمریکا را برعهده دارد. این سازمان قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای تولیدکنندگان وضع کرده تا از عدم تاثیر تصادف بر روی مخزن سوخت خودرو اطمینان حاصل کند.

دانستنی های جالب آتش زدن خودرو آتش گرفتن خودرو آتش گرفتن پژو 206 ترکیدن باک بنزین دلایل انفجار ماشین علت صدای انفجار از اگزوز

این سازمان برای رتبه‌بندی ایمنی خودروهای جدید، آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. آزمایشات انجام شده بدین صورت بوده که از اطراف و عقب به خودرو ضربه وارد می‌کنند و آسیب‌های ایجاد شده را اندازه می‌گیرند. این مقادیر باید در محدوده استاندارد قرار بگیرند. در نهایت داده‌های به دست آمده به صورت عمومی در قالب رتبه‌بندی ایمنی منتشر می‌شوند. باید به این نکته اشاره کنیم که NHTSA برای سیستم‌های غیر بنزینی همانند هیدروژن، گاز طبیعی فشرده و همچنین باتری خودروهای الکتریکی نیز استانداردهایی را درنظر گرفته است. در بعضی از مواقع، برخی خودروها قادر به گذارندن این آزمایشات به صورت موفق نیستند که نتیجه این امر عدم امنیت کامل مخزن سوخت آن‌ها خواهد بود.

بیایید با هم یک شرایط خاص را فرض نموده و بررسی کنیم. تصور کنید که به باک بنزین گلوله‌ای را شلیک نمایید که مسلما از سرعت بالایی برخوردار بوده و بر اثر اصطکاک گرم می‌شود. در این صورت چه اتفاقی برای خودرو می‌افتد؟ براساس فیلم‌ها و سریال‌هایی که در تلویزیون دیده‌ایم، باید در کسری از ثانیه بعد از شلیک گلوله به پشت خودرو، شاهد آتش گرفتن و انفجار آن باشیم. حتی فیلم‌سازان برای باورپذیر بودن این امر سهل انگاری می‌کنند، البته همانطور که می‌دانید بنزین به شدت اشتعال پذیر است.

بنزین به علت خاصیت اشتعال پذیری بالای خود قادر به روشن کردن موتور و تامین نیروی مورد نیاز آن است. غیر طبیعی نبوده که شلیک چند گلوله به باک بنزین فرآیندی همانند روشن شدن موتور ایجاد کند که در نهایت باعث انفجار خودرو شود. سازندگان فیلم، مخصوصا فیلم‌های اکشن از چنین سناریویی در ساخته‌های خود استفاده می‌کنند.

تمامی مطالبی که در بالا در رابطه با انفجار خودرو ذکر شد، به صورت تئوری بوده و برای اثبات آن نیاز به تجربه عملی داریم. برای اطمینان از صحت این امر، کانال دیسکاوری (Discovery Channel) آزمایشی را تدارک دیده است. در این آزمایش از یک خودروی کادیلاک سدان استفاده و چندین گلوله مستقیما به باک آن شلیک شد که البته در نهایت هیچ انفجاری رخ نداد.

شش گلوله بدون ایجاد هیچ‌گونه انفجاری، از یک سمت خودرو خارج شدند. در طی این آزمایش نه تنها خودرو منفجر نشد، بلکه شاهد آتش گرفتن جزئی آن نیز نبودیم. تا جایی‌ که ما اطلاع داریم، هیچ شخص دیگری چنین آزمایشی را انجام نداده، بنابراین این تست شواهد بصری قانع کننده‌ای را برای ما فراهم می‌کند.

در نهایت باید بگوییم که انجام چنین آزمایشی بدین معنا نبوده که با شلیک گلوله به باک بنزین به هیچ عنوان نمی‌توان آن را مشتعل و یا منفجر کرد، بلکه مقصود ما از نوشتن این مقاله، گفتن این نکته بود که تاکنون چنین موردی به صورت واقعی مشاهده نشده است!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.