امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » ترمز دیسکی هوا خنک چیست ؟
ترمز دیسکی هوا خنک چیست ؟

ترمز دیسکی هوا خنک چیست ؟

ترمز دیسکی یکی از گزینه هایی است که پس از دهه پنجاه میلادی در خودروها مرسوم شدند و با پیشرفت تکنولوژی نوع هوا خنک آن ساخته شد.
استفاده از ترمزهای دیسکی تا قبل از دهه پنجاه میلادی هنوز رایج نشده بود. پیش از آن بسیاری از خودروها از ترمز کاسه‌ای بهره می‌بردند. اما از دهه پنجاه به بعد خودروسازان به استفاده از ترمزهای دیسکی روی آوردند و در حال حاضر تمامی خودروهای گران قیمت، برای هر چهار چرخ از ترمز دیسکی استفاده می‌کنند.

البته برخی از خودروهای شهری و نه چندان گران قیمت همچنان از ترمزهای کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب استفاده می‌کنند.

 انواع ترمز دیسکی  ترمز دیسکی هوا خنک  بهترین دیسک ترمز  تفاوت ترمز دیسکی با کاسه ای  آموزش مکانیک به زبان ساده  علت داغ شدن دیسک ترمز  علت سوت کشیدن لنت ترمز  قیمت دیسک ترمز سمند  دیسک خنک شونده  دلایل تاب برداشتن دیسک چرخ  دیسک چرخ چیست

ترمز دیسکی خنک شونده

این نوع از دیسک های ترمز را دیسک هوا خنک یا خنک شونده با هوا گویند .

زیرا قابلیتی برای این نوع از سیستم ها طراحی گردیده است که به راحتی بعد از ترمز گیری و در صورت حرکت خودرو ، می توانند ، کمی از گرمای خود را با مکانیزمی که برای حرکت هوا در اطراف آن ها تعبیه گردیده است ، خود به خود خنک شده و از گرمای دیسک و کالیبر ترمز بکاهند.

این عمل باعث این گردیده است که خودرو دارای این قابلیت باشد که فواصل بیشتری را بدون نیاز به توقف برای خنک شدن دیسک ترمز ، طی نماید .
این نوع از دیسک ها دارای چندین نوع و چندین طرح می باشد .

برخی از طرح ها شیار دار بوده ، و برخی دیگر دارای سوراخهایی برای خنک کنندگی .
این نوع از دیسکها در انواع مختلف مواد و آلیاژها ساخته می شوند ، این آلیاژها شامل فولاد آلیاژی ، دیسکهای سرامیکی ، دیسکهای فیبر کربنی و انواع مختلف دیگر نیز وجود دارند .

البته برای برخی سیستمهای ترمزهای خنک شونده با هوا ، سیستم تهویه داخلی قرار داده شده است و نیازی به دیسک های با طراحی خاص برای تهویه وجود نداشته است ، به همین دلیل برخی از دیسک ها را با طراحی ساده مشاهده خواهید نمود که دارای سیستم هوا خنک هستند .

اما یکی از مشکلات هر دوی این سیستم‌ها این بود که ترمز‌های طولانی به دلیل اصطکاک، گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند، دمای دیسک بالا می‌رود و کارایی خود را از دست می‌دهد. این امر در موارد جدی می‌تواند باعث از کار افتادگی ترمز شود که حوادث بسیار جدی و خطرناکی را در پی خواهد داشت.

این امر تا زمانی ادامه پیدا کرد که دیسک‌های هوا خنک ساخته شدند. این دیسک‌ها در شعاع خود دارای شیارها یا سوراخ‌هایی هستند تا در زمان حرکت هوا از بین این سوراخ‌ها عبور کند و مانع از داغ شدن ترمز‌ها، دیسک و لنت شوند.

این دیسک‌ها از آلیاژهای مختلفی شامل فولاد آلیاژی، دیسک‌های سرامیکی، دیسک‌های فیبر کربنی و غیره ساخته می‌شوند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که این سیستم در حال حاضر برای خودروهای مسابقه‌ای یا اکثرا برای خودروهای اسپرت شهری استفاده می‌شود.

در خودروهای گران قیمت، گاهی یک سیستم خنک کننده داخلی برای دیسک‌ها، در داخل آن تعبیه می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است