کدام مدل از سمند در ایران کارآمدتر است ؟

0

به دنبال درخواست متعدد کاربران و تصویب شورای سیاست‌گذاری بر درج مشخصات خانواده محصولات با کد کلاس‌های متفاوت به صورت دوره‌ای که با هدف آشنایی بیش‌تر مخاطبان با آخرین تغییرات در خودروهای تولیدی شرکت های ایرانی صورت می‌گیرد، این هفته تصمیم گرفتیم تا به بررسی خانواده خودروهای سمند و سورن بپردازیم. این خودروها که گستره و تنوع زیادی دارن دو از محبوبیت بالایی در میان عموم مردم برخوردارند، به نمادی از خودروهای داخلی ایمن، قابل اعتماد و همه‌پسند تبدیل شده‌اند.

 بررسی سورن elx جدید  سورن elx یا تندر 90  قیمت سورن ELX توربو  معایب سمند سورن elx  مشخصات فنی سورن ELX EF7  مشخصات سمند ‌LX  معایب سمند ال ایکس  تفاوت سمند LX با سمند E‌LX  قیمت انواع سمند  تفاوت سمند‌ LX با سمند SE  تفاوت سمند‌ LX با سمند EF7

پس از گذشت سه دهه از تولید پیکان (ساخت شرکت تالبوت انگلیس) و عدم قابلیت ارتقا در شکل ظاهری و فنی آن، نیاز مبرم به طراحی و ساخت خودرو جدید و کاملا متفاوتی نسبت به پیکان مد نظر قرار گرفت. لذا شرکت ایران خودرو در راستای پیشبرد اهداف سازندگی کشور و ایجاد توان رقابت با شرکت های خودروساز خارجی، با همکاری مهندسان و متخصصان ایرانی در مرکز تحقیقات ایران خودرو، نمونه هایی از اولین خودرو ملی را با نام سمند طراحی و تولید کرد.

“سمند” از مزایایی همچون قطعات یدکی ارزان و در دسترس، ایمنی بالا به دلیل برخورداری از بدنه مستحکم و تجهیزات ایمنی، راحتی سرنشینان با صندلی‌های طراحی شده متناسب با ویژگی‌های بدنی آنها، ابعاد مناسب برای استفاده درون و برون شهری، فضای قابل توجه داخل اتاق و صندوق عقب و نیز فرمان پذیری خوب به ویژه در جاده‌های پر پیچ و خم برخوردار است. طبق نظرسنجی از خریداران، این خودرو توانسته بسیاری از انتظارات مشتریان را برآورده سازد.

روغن موتور مناسب سمند LX مشخصات روغن موتور سمند LX روغن موتور مناسب سمند گاز سوز بهترین روغن موتور سمند ef7 حجم روغن موتور سمند ef7 قیمت روغن موتور سمند روغن موتور سمند se بهترین روغن موتور برای سمند lx بنزینی روغن elf برای سمند ef7 زمان تعویض روغن موتور سمند آموزش مکانیک و برق خودرو دفترچه راهنمای سمند تعمیرات تخصصی سمند مشخصات سمند EF7 مشخصات سمند LX مشخصات سمند SE مشخصات سمند سورن مشخصات موتور XU7

بین سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ شرکت ایران‌خودرو ضمن انجام بهبودهایی در بدنه خودرو و تغییراتی جزئی در ظاهر آن، تجهیزات و امکانات بیشتری برای این خودرو لحاظ نمود و آن را مدل LX نامید. امروزه سمند LX با بهره‌مندی از ایمنی بالا و امکانات مناسب به یکی از محبوبترین خودروهای ایران و حتی برخی از کشورهای هدف صادراتی شده است.

در سال ۱۳۸۶، ایران خودرو برای آن دسته از مشتریان که خواهان محصولی مدرن‌تر و با ایمنی بالاتر بودند، اقدام به طراحی محصول جدیدی با نام “سورن” و سپس “سورن ELX ” کرد. برخورداری از طراحی جدید و زیبا در داشبورد و رودری ها به همراه مجهز شدن این خودرو به سیستم عیب‌یابی هوشمند (مولتی پلکس) باعث شده تا سورن ELX از ابتدای عرضه، محبوبیت لازم برای کسب سهم از بازار را به دست آورد.

کلید ورود به بازارهای صادراتی، موفقیت در تست های ایمنی است و سورن ELX توانسته آزمون های مختلف ایمنی را با سربلندی پشت سر بگذارد و تاییدیه موسسه IDI اسپانیا را که یکی از معتبرترین مراکز تست خودرو است، اخذ کند. سورن ELX حاصل سال ها تجربه مهندسان ایرانی در تولید خودروD ملی است که با مجهز شدن به آخرین تکنولوژی های روز دنیا هم‌اکنون در معرض انتخاب مشتریان ایرانی قرار داده شده است.

تولید و عرضه حدود ۱.۵ میلیون دستگاه از خودروهای خانواده سمند در طی یک دهه، نشان دهنده استقبال مشتریان از این خانواده خودرو است. خانواده سمند در حال حاضر در ۶ گروه SE ، LX بنزینی، EF7 گازسوز و EF7 بنزینی، نیز سورن ELX سال و سورن ELX توربو تولید و عرضه میشوند.

 بررسی سورن elx جدید  سورن elx یا تندر 90  قیمت سورن ELX توربو  معایب سمند سورن elx  مشخصات فنی سورن ELX EF7  مشخصات سمند ‌LX  معایب سمند ال ایکس  تفاوت سمند LX با سمند E‌LX  قیمت انواع سمند  تفاوت سمند‌ LX با سمند SE  تفاوت سمند‌ LX با سمند EF7

قوای محرکه

پیشرانه‌های به کار رفته در خودروهای خانواده سمند شامل موتورهای زیر است:

XU7 بنزینی (LX و SE)

EF7 بنزینی، پایه گازسوز و توربو (سمند EF7 و سورن)

سامانه‌های الکترونیکی

سیستم های الکترونیکی به‌کار رفته در خانواده سمند به طور کلی سه نوع به شرح زیر است:

۱ – سامانه الکترونیکی ساده

۲ – سامانه هشداردهنده الکترونیکی گویا

۳ – سامانه هشداردهنده مالتی پلکس

در حال حاضر نوع اول در سمند SE، نوع دوم در برخی از انواع سمند LX و نوع سوم نیز در سورن ELX و برخی تیپ های سمند EF7 عرضه میشود.
به مهمترین تفاوت‌های موجود در تجهیزات و آپشن های خودروهای مختلف خانواده سمند، در زیر اشاره شده است:

امکانات خاص سمند‌ LX و EF7 نسبت به سمند SE :

تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو
تنظیم برقی آیینه های جانبی با حسگر دماسنج
چراغ مه شکن جلو
آنتن اکتیو
دسترسی به صندوق از داخل اتاق
چراغ نقشه خوان
حسگر دنده عقب (سامانه کمک پارک)
بازکن در صندوق از داخل اتاق و از روی سوییچ
شیشه بالابر برقی درهای عقب
کارت طلایی سه ستاره

امکانات خاص سورن ELX نسبت به سمند ‌LX:

سیستم تهویه اتوماتیک
کیسه هوای سمت راست (در برخی تیپ های سمند نیز وجود دارد)
سیستم برقی هشداردهنده هوشمند مالتی پلکس
ترمزهای عقب دیسکی
آیینه های جانبی راهنمادار
زه های همرنگ بدنه
قابلیت تنظیم چراغ‌های جلو از داخل
بلندگوهای توییتردار
چراغ های عقب LED

نتیجه گیری :

سمند SE خودرویی با آپشن‌هایی ضعیف درست همانند پراید است. موتور مدل SE همان XU7 است که حجمی برابر با ۱۸۰۰ سی سی و قدرتی معادل ۱۰۰ اسب بخار دارد. موتور این مدل از نوع ۸ سوپاپه است که راندمان زیاد دلنشینی ندارد و همچنین مصرف سوخت بالایی دارد. در مجموع اگر قصد خرید سمند دارید و بودجه زیادی ندارید میتوانید ارزانترین مدل سمند یعنی مدل SE را انتخاب کنید.

داشبورد سمند LX

مدل LX هم از همان موتور قدیمی و پرمصرف XU7 بهره می‌برد. مصرف بنزین بالا و قدرت موتور کم . تفاوت ظاهری این مدل با مدل SE فقط نمای پشتی آن است که با وجود جدیدترین بودن طراحی مدل SE، باز هم همان طراحی مدل قدیمی LX زیباتر است. پس اگر قصد خرید سمند دارید و آپشن بیشتر مد نظرتان است مدل LX را انتخاب کنید (تفاوت امکانات مدل LX و SE در گزارش فوق آمده است).

خودروی سمند SE

مدل EF7 از نظر آپشن دقیقا مشابه مدل LX است. اینجا تفاوت چیز دیگری است و مقایسه بین مشخصات فنی در این دو مدل مساله مهم است. سمند EF7 از یک موتور جدیدتر، کم مصرف تر و پرقدرت تر بهره‌مند است. این دو مدل قیمتی برابر با یکدیگر دارند. پس انتخاب ما سمند EF7 خواهد بود و انتخاب برتر است. تفاوت فنی میان مدل EF7 و LX در جدول زیر کاملا مشهود است.

 سمند EF7 سمند LX
حجم موتور (cc) ۱۶۴۵ ۱۷۶۱
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین) ۹۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۵۵ نیوتن متر در(۴۵۰۰-۳۵۰۰) دور در دقیقه (بنزین) ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۱ ۹.۳
تعداد سوپاپ ۱۶ ۸
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ بنزین بدون سرب اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش الکترونیکی چند نقطه ای پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی یورو ۴ بهینه یورو ۴ بهینه
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰ ۱۸۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲ ۱۳.۱
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی (BE3) ۵ دنده دستی (BE3)
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) ۵.۹ ۶.۸
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) ۷.۵۴ ۸.۳۴

در مجموع خودروی سمند خودرویی اقتصادی و ارزانقیمت محسوب میشود و از نظر طراحی هیچ جذابیت خاصی ندارد . مدل‌های سورن امکاناتی برتر و چهره‌ای زیباتر نسبت مدل سمند دارند ولی بدلیل قیمتی بسیار بالاتر در این گزارش به این مدل خودرو اشاره نشده است.

خودرو سورن توربوشارژ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.