رونمایی از Z Truck توسط شرکت ایویکو “کامیونی از نسل آینده”

0

رونمایی از Z Truck توسط شرکت ایویکو “کامیونی از نسل آینده”

ایویکو با Z Truck آینده‌ دنیای کامیون ها را به نمایش می‌گذارد

ایویکو با رونمایی از کامیونی به نام Z Truck آینده‌ی دنیای کامیون‌ها را به نمایش می گذارد.

ایویکو برای اولین بار کامیون مفهومی دور برد آینده اش با نام Z Truck را رونمایی کرد. این کامیون از انرژی‌های جایگزین، تکنولوژی های جدید و همچنین سیستم‌های رانندگی خودکار برخوردار است که می‌توانند دنیای کامیون‌ها را در آینده تغییر دهند. حرف Z مخفف عبارت Zero به معنای صفر است که نمایانگر چند نکته در خصوص این کامیون است. نخست اینکه انتشار گاز دی اکسید کربن در این کامیون صفر است، دوم عدم امکان تصادف با این کامیون، نبود استرس و تنش برای راننده و همچنین عدم اتلاف وقت راننده است.

ایویکو

در واقعیت، تمامی آن موارد را می‌توان به صورت نزدیک به صفر تفسیر کرد. ایویکو به وبسایت New Atlas اعلام کرده است که طراحی این کامیون توسط مرکز طراحی صنعتی CNH Industrial Design Centre انجام شده است و میزان مصرف سوخت آن تا ۳۷ درصد کاهش یافته است و مشخصات آن حتی فراتر از کامیون مفهومی ولوو است. اگرچه این کامیون اولین محصول پروژه‌ی blue-sky است اما ایویکو انتظار دارد که بتواند از برخی از فناوری‌های آن در نسل بعدی کامیون‌هایش استفاده کند.

ایویکو

بر خلاف کامیون شهری مرسدس بنز (Urban eTruck) که از قوای حرکتی تمام الکتریکی استفاده می‌کند و یا کامیون نیکولا که از نیروی هیدروژن استفاده می کند، ایویکو Z Truck از یک پیشرانه‌ی متداول‌تر با سوخت گاز مایع (LNG) به صورت بیومتان استفاده می کند که می تواند ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. ایویکو در این مورد گفته است که این بهترین انتخاب فناورانه‌‌ی حال حاضر است و به راحتی می‌توان ‌آن را در مواجه با مساله‌ی آلودگی و کاهش آلایندگی گاز دی اکسید کربن در آینده‌ی نزدیک مورد استفاده قرار داد.

ایویکو

سوخت مورد نیاز این کامیون در یک مخزن ۱۲۰۰ لیتری از جنس آلومینوم ذخیره می‌شود که سطح آن برای حفاظت در برابر حرارت تابشی با یک لایه فویل براق پوشش شده است. گفته شده است که شکل مربعی این مخزن سوخت باعث استفاده‌ی بهتر از فضا شده است. این مخزن سوخت شعاع حرکتی ۲۲۰۰ کیلومتر را در اختیار Z Truck قرار می دهد. برای کاهش مصرف سوخت این کامیون از آیروداینامیک، روغن موتور با گرانروی (ویسکوزیته‌) کم‌تر و سیستم بازیابی گرمای اگزوز استفاده شده است.

ایویکو

برای افزایش راندمان و کاهش آلایندگی، در این کامیون از لاستیک‌های X Line Energy ساخت میشلین استفاده شده است که دارای مقاومت بسیار کمی در برابر چرخش هستند. این تایرها دارای قطر زیاد و رشته‌های باریک‌تری هستند و گفته می‌شود که در مقایسه با تایرهای معمول می‌توانند مصرف سوخت را به میزان یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهند. فواید این تایرها به همین جا ختم نمی‌شود بلکه با استفاده از اتصال سیستم RFID بر روی این تایرها می‌توان به اطلاعاتی نظیر نوع، سایز، نام مدل، میزان سایش، دما و میزان عملکرد تایر دسترسی پیدا کرد و همچنین به دلیل وجود حسگر فشار، می‌توان در فشار باد تایر نیز با خبر شد.

ایویکو

اطلاعات فشار، خوردگی، میزان سایش و دما این امکان را دارند تا از طریق رابط کاربری (HMI) در داخل کابین خودرو به نمایش در بیایند. سیستم (HMI) طوری طراحی شده است که بتواند اطلاعات ضروری را در هر لحظه ای و به صورت پویا و فعال نمایش دهد. این اطلاعات برای دیده شدن آسان‌تر، بر روی شیشه‌ی جلوی راننده به نمایش در می‌آیند.

ایویکو

کابین این کامیون با محوریت راننده طراحی شده است. این کابین برای رانندگی، رانندگی خودکار، استراحت و حتی انجام کارهای اداری توانایی دارد. در این کابین یک تخت خواب تاشو، دوش، آشپزخانه، یخچال، سینک و سیستم سرگرمی وجود دارد و حتی در بخش عقبی یک دیوار کشویی تعبیه شده است که در صورت استفاده می‌تواند ۵۰۰ میلی متر به فضای کابین اضافه کند. سیستم تهویه‌ی مطبوع این کامیون از نوع (climatic bubble) است و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن توسط جریان هوای بیرون، دمای هوای کابین را برای راننده تنظیم و حفظ می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.