هنگام خرید سیستم پخش و باند خودرو چه نکاتی را رعایت کنیم ؟+قیمت

0
نکاتی در مورد سیستم خرید پخش و باند خودرو

با توجه به علاقه وافر نسل جوان به شنیدن صدای با کیفیت در خودرو، بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان همان طور که به فناوری ساخت و تجهیزات ایمنی و پیشرانه کارآمد برای محصولات خود فکر می‌کنند دنبال یافتن بهترین سیستم‌های صوتی و تصویری نیز هستند که همین موضوع باعث شده هم‌اکنون خودروهای مدل روز با امکاناتی بسیار حرفه‌ای در این زمینه روانه بازار شوند.

 ساب ووفر چیست  محل نصب ساب ووفر  ساب میدرنج چیست  باند کامپونت چیست  آموزش نصب سیستم صوتی ماشین  بهترین برند سیستم صوتی  افزایش صدای سیستم صوتی خودرو  خرید سیستم صوتی ماشین  سیستم صوتی بیس  سیستم صوتی خفن  سیستم صوتی خودرو  قیمت انواع اسپیکر  قیمت بلندگوی خودرو  قیمت باند کنوود

هرچند مدتی است با توجه به فناوری های جدید تولید خودرو، پیشرفت های قابل ملاحظه ای هم در سیستم صوتی و تصویری آنها صورت گرفته و ایجاد تغییر در آنها تقریبا غیراقتصادی یا غیرممکن است، اما باز هم علاقه مندان به شنیدن صدای با کیفیت و البته قدرت بالا به امکانات مالتی مدیای موجود در خودروهای مدرن بسنده نمی کنند و برای بالاتر بردن کیفیت و قدرت آنها در تلاشند؛ تلاشی که بازار گرم و پرمراجعه ای را در همه فصول سال ایجاد کرده است.

این در حالی است که در کشورمان هنوز برخی خودرو ها با ابتدایی ترین امکانات صوتی روانه بازار می شوند، بنابراین جای تعجب نیست که بازار خرید و فروش سیستم های صوتی و تصویری بسیار پررونق بوده و گروه زیادی را چه در صف خریداران و چه در بخش فروشندگان به خود مشغول کرده است.

از این رو بازار جام جم این هفته روانه مراکز خرید سیستم های صوتی و تصویری اتومبیل پایتخت کشور شده تا از چندوچون خرید یک سیستم مناسب برای خودروی شما بگوید و به قول معروف دودوتای این بازار را برای شما به چهار تا برساند. پس اگر شما هم برای این آخر هفته خود برنامه ریزی کرده اید تا روانه بازار شوید قبل از حرکت، خواندن این گزارش خالی از لطف نیست.
یک رادیوپخش و یک باند مناسب ابتدایی ترین مواردی هستند که برای خرید و جمع آوری یک سیستم صوتی مناسب برای هرگونه ماشین مورد نیاز است. سیستم صوتی ماشین با قسمتهایی مانند : آمپلی فایر، ساب ووفر، تیوتر، کامپوننت، میدرنج و ... کاملتر و حرفه ای تر می شود.

رادیوپخش:
پخشهای رایج موجود در بازار ایران به چند دسته تقسیم می شوند:

۱– رادیوفلش:

این گونه هد یونیت ها، تنها فلش و AUX را ساپورت می کنند و سی دی را ساپورت نمی کنند. این گونه رادیوفلش ها بیشتر برای کسانی که می خواهند با هزینه کم و با حذف قابلیت پخش “سی دی” تنها از فلش در ماشین خود آهنگ پخش کنند، کاربرد دارد. تمام شرکتها این گونه هدیونیت را تولید می کنند از جمله رادیوفلشهای شرکتهای معروف می توان به  مدل ۱۷۵ پایونیر، U11 کنوود، X120 جی وی سی و A100 سونی اشاره کرد همچنین شرکتهای چینی مانند بوستر، پرمیر، مکسیدر، کنکورد ، گلداسکای و سیرا از اینگونه رادیوفلشها تولید می کنند. قیمتهای رادیوفلشهای چینی اکثرا زیر ۱۰۰ هزار تومان می باشد و به دو دسته پنل ثابت و پنل جداشو تقسیم می شوند که رادیوفلشهای پانل ثابت قیمتی بمراتب ارزانتر و حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان دارند.
نمونه رادیوفلش:

رنج قیمت برای رادیوفلشهای چینی پانل ثابت : ۵۰۰۰۰ – ۶۰۰۰۰ تومان

رنج قیمت برای رادیوفلشهای چینی پنل جداشو : ۸۰۰۰۰ – ۱۰۰۰۰۰ تومان

رنج قیمت برای رادیوفلشهای برند : ۱۵۰۰۰۰ – ۲۱۰۰۰۰ تومان

۲- رادیوپخش:

رادیوپخشها امروزه امکانات مختلفی دارند. برای آشنایی با این امکانات می توانید مقاله” راهنمای خرید رادیوپخش” را از طریق لینک زیر مطالعه نمایید.

رنج قیمت: ۱۳۰۰۰۰ – ۱۵۰۰۰۰۰ تومان

۳- رادیوپخشهای دو طبقه: ( ۲ DIN )

رادیوپخشهای ۲دین (۲DIN)، که به همان رادیوپخشهای ۲ طبقه مشهور هستند، این رادیوپخشها دارای مانیتورهای بزرگ و اکثرا ۶.۱ اینچی یا ۷ اینچی می باشند در بین برندهای معروف شرکت پایونیر مدلهای مختلف ۲ دین در بازار ایران عرضه می کند. همچنین برای کسانی که دنبال خرید رادیوپخش ۲ دین ارزان قیمت تر هستند رادیوپخشهای ۲ دین شرکتهای چینی مانند مکسیدر، کنکورد، بوستر و مارشال در بازار قابل دسترسی می باشد.

رنج قیمت رادیوپخشهای ۲ دین چینی : ۴۵۰۰۰۰ – ۷۰۰۰۰۰ تومان

رنج قیمت رادیوپخشهای ۲ دین اصلی : ۶۵۰۰۰۰ – ۱۹۵۰۰۰۰ تومان

۴- رادیوپخشهای Indash:

رادیوپخشهای ۱ طبقه که مانیتور به آنها وصل می شود. برای ماشینهایی مانند ۲۰۶، ۲۰۷، و یا برای پژو پرشیا و پژو ۴۰۵ (در صورت استفاده از قاب)، پراید، تیبا و انواع سمند و … کاربرد دارد. اتصال دوربین عقب، دوربین مادون قرمز، GPS و … از امکانات اضافه دی وی دی هاست. مانیتور این پخشها حالت اسانسوری دارد و به داخل پخش می رود و در می آید. شرکتهای چینی نیز به ساخت انواع رادیوپخشهای ایندش می پردازند و امروزه رادیوپخشهای ایندش مارشال، کنکورد، مکسیدر و بوستر و پرمیر و کاروزریا در بازار موجود است.

نمونه رادیوپخش ایندش (Indash) ی :

رنج قیمت رادیوپخشهای ایندش چینی : ۴۵۰۰۰۰ – ۷۵۰۰۰۰ تومان

رنج قیمت رادیوپخشهای ایندش اصلی : ۸۵۰۰۰۰ – ۱۵۰۰۰۰۰ تومان

آشنایی بلندگو (اسپیکر) :

برای پخش صدا در ماشین از بلندگوها استفاده می شود. باندها به دو گروه کلی باندهای گرد، باندهای بیضی (خربزه ای) تقسیم می شوند.

۱- باند گرد:

باند گرد خود به چهار دسته باندهای ۱۰، ۱۳ و ۱۶ و ۲۵ سانتیمتری تقسیم می شوند. باند ۱۰ برای داشبورد ماشینهایی مانند پراید و همچنین استفاده در جلوی سمند بکار برده می شود. باند ۱۳ برای دربهای عقب ماشینهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، طاقچه عقب پراید و همچنین دربهای جلو ال ۹۰ کاربرد دارد. باند ۱۶ برای دربهای جلو انواع پژو و همچنین عقب ال ۹۰ و سمند کاربرد دارد. برای بعضی از ماشینها باندهای عقب فابریک گرد می باشد (پراید، سمند و …) ولی مسلما جایگزین کردن باندهای عقب با بیضی صدای بسیار مناسبتری در ماشین ایجاد می کند. باندهای ۲۵ سانتیمتری نیز بار برش در عقب انواع ماشینها نصب می شوند.

رنج قیمت باندهای ۱۰ سانتیمتری : ۳۰۰۰۰ – ۲۰۰۰۰۰ تومان

رنج قیمت باندهای ۱۳ سانتیمتری : ۳۰۰۰۰ – ۲۱۰۰۰۰ تومان

رنج قیمت باندهای ۱۶ سانتیمتری : ۴۵۰۰۰ – ۳۰۰۰۰۰ تومان

۲- باند بیضی:

باندهای بیضی (۹*۶ و ۱۰*۷) خود به دو دسته تقسیم می شوند.

۱- باندهایی که آمپلی فایر را ساپورت نمی کنند: این باندها معمولا بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ وات قدرت دارند و توان ساپورت آمپلی فایر را به هیچوجه دارا نیستند. باند ۶۹۶۵ و S6975 پایونیر جزء این بانها محسوب می شوند. این باندهای در صداهای بالا دچار نویز می شوند و قابلیت استفاده از حداکثر قدرت آنها وجود ندارد. قیمت این باندها اکثرا کمتر از ۱۵۰ هزار تومان می باشد. و بدون آمپلی فایر با توجه به طراحی مناسب آنها صدای راضی کننده ای به کاربر می دهند.

۲- باندهایی قدرتمندی که توانایی ساپورت آمپلی فایر را دارند. یعنی باندهای خربزه ای که توانایی اتصال به آمپلی فایر را دارند و کیفیت آنها بالاتر از باندهای معمولی است. همچنین در ولوم بالا دچار مشکل و صدای نویز نمیشوند. اکثر این باندها طول عمر بیشتری نسبت به باندهای خربزه ای معمولی دارند.

ساب ووفر چیست محل نصب ساب ووفر ساب میدرنج چیست باند کامپونت چیست آموزش نصب سیستم صوتی ماشین بهترین برند سیستم صوتی افزایش صدای سیستم صوتی خودرو خرید سیستم صوتی ماشین سیستم صوتی بیس سیستم صوتی خفن سیستم صوتی خودرو قیمت انواع اسپیکر قیمت بلندگوی خودرو قیمت باند کنوود

بنا به موارد مطرح شده از باندهای بیضی (خربزه ای) به ۲ صورت میتوان بهره برد:
– بدون اتصال به آمپلی فایر و استفاده از خروجی مستقیم پخش
– استفاده از امپلی فایر و به کار گیری تمام قدرت واقعی باند

باندهای بیضی گستردگی بالایی دارند و بیشترین حجم از لوازم صوتی ماشین را به خود اختصاص می دهند. باندهای بیضی اکثرا از سه جز تیوتر، میدرنج و ووفر ساخته شده اند و فرکانس صدایی بازی دارند. باندهای بیضی نسبت به باندهای گرد حجم صدای قویتری نیز دارند و در طاقچه عقب انواع ماشینها با برشکاری قابل نصب هستند.

رنج قیمت گروه ۱ : ۵۰۰۰۰ – ۱۷۵۰۰۰ تومان

رنج قیمت گروه ۲ : ۱۸۵۰۰۰ – ۶۰۰۰۰۰ تومان

معرفی کامپونت:

کامپونت ها باندهای گرد (معمولا باند ۱۶، ۱۳ و یا ۱۰) هستند که قابلیت اتصال به آمپلی فایرها را دارند. بعضی کامپونت ها از نظر وات شباهت هایی به باندهای خربزه ای آمپ خور دارند اما باید توجه داشت توان اکثر کامپ ها کمی پایین تر از باندهای بیضی ۶*۹ و ۷*۱۰ است. ولی با توجه به وجود کراس اور تفکیک صدای بالایی کامپا به کاربر می دهند. کاموننت ها معمولی بصورت ۶ تکه و یا ۸ تکه هستند. در کامپوننت ها تیوتر ها بصورت مجزا و کراس اور نیز بصورت مجزا برای تفکیک صدای بالاتر وجود دارند. در کامپوننت ها بر خلاف باند گرد ووفر وجود ندارد و برای همین معمولی کامپوننت ها کنار ساب ووفر بسته می شوند.

ویژگیهای اصلی کامپونت ها:

– شفاقیت و کیفیت بالا صدا (صدای مناسب)
– گرد بودن آن و جا شدنش در قسمت هایی که برای خودرو به صورت فابریک طراحی شده است.

استفاده از کامپها بیشتر در ماشینهای گران قیمت انجام می شود. راننده هایی که دوست ندارند دست به ظاهر ماشین خود بزنند می توانند از این کاپمونت ها استفاده کنند برای شنیدن صدای واقعی DVD و فضای دالبی آنها.

رنج قیمت: ۱۲۰۰۰۰ – ۱۰۰۰۰۰۰ تومان

ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر برای پخش صدای Bass و بم موزیکبه کار برده می شود، البته بلندگوها تا حدی از عهده این کار بر می آیند ولی کسانی که دنبال سیستم حرفه ای می باشند استفاده از ساب ووفرهای برای تولید سدای بیس Bass بسیار بالا و قوی کاربرد دارد.

برای یک سیستم حرفه ای ساب ووفر بسیار لازم است و ساب ووفر دلیل اصلی تفاوت سیستم معمولی از سیستم مجهز و قوی می باشد. ساب ووفر برای راه اندازی به آمپلی فایر نیاز دارد. بنابراین توجه به این نکته که اضافه کردن ساب ووفر به سیستم یک آمپلی فایر ۴ کانال (حدود ۳۰۰ هزار تومان) به سیستم اضافه می کند خالی از لطف نیست. بعضی شرکتها ساب ووفرهایی داخل باکس فابریک خود شرکت به بازار عرضه می کنند که به اصطلاح به این محصولات ساب باکس گفته می شود.

محل نصب ساب ووفر:

راه اول – نصب آن بر روی تاقچه عقب خودرو (که نیازمند خریداری و یا برش خوردن تاقچه عقب خودرو است و معمولا ساب مخصوص دارد)

راه دوم – استفاده از باکس برای جای دادن ساب وفور درون آن.

رنج قیمت: ۱۳۰۰۰۰ – ۱۰۰۰۰۰۰ تومان

آشنایی یا تیوترها:

از توییترهای برای پخش صداهای ریز استفاده می شود و از آنها موسیقی پخش نمی شود. توییترها به زیبا شدن آهنگها بسیار کمک می کنند. البته بلندگو اکثرا درون خود توییتر دارند. ولی نصب توییتر باعث می شود که بلندگو به پخش صداهای حد وسط بپردازد و توییتر به صورت مجزا صداهای ریز را پخش کند که این امر به بالا رفتن کیفیت بلندگوها خیلی کمک می کند.

رنج قیمت: ۱۲۰۰۰۰ تومان

آشنایی با آمپلی فایرها:

وظیفه اصلی آمپلی فایرها بهبود کیفیت صدای پخش شده در ماشین می باشد. آمپلی فایرها توان خروجی ۵۰ وات رادیوپخش را افزایش می دهند تا کاربر بتواند از همه ظرفیت بلندگوی خود (به عنوان مثال ۳۰۰ وات) استفاده نماید. همچنین برای گرفتن صدا از ساب ووفر آمپلی فایر مناسب لازم است.

آمپها به صورت مونو، دو کانال، ۴ کانال و یا ۶ کانال طراحی می شوند.

آمپ دو کانال: برای ساپورت یک جفت باند آمپلی خور

آمپ ۴ کانال: برای ساپورت یک جفت باند و یک ساب ووفر ( می توان از ۲ آمپ ۲ کانال نیز استفاده کرد)

آمپ ۶ کانال: برای ساپورت ۲ جفت باند آمپلی خور و یک عدد ساب ووفر / و یا / ۱ جفت باند آمپلی خور و دو عدد ساب ووفر

سیستم صوتی با آمپلی فایر احتیاج به یک سیم کشی مناسب که به آن RC گفته می شود نیاز است.

رنج قیمت: ۱۰۰۰۰۰ – ۱۲۰۰۰۰۰ تومان

میدرنج ها:

هر بلندگوی حرفه ای قابلیت پخش ۳ جور صدا را دارد، صدای زیر (توییتر)، صدای حد وسط (در اکثر جاها صدای خواننده)، صدای با بیس بالا (صدای ووفر)بلندگوهای با کیفیت این قابلیتها را به صورت کامل دارند یعنی می‌توانند تنهایی هر ۳ صدا را به صورت تفکیک شده بشما بدهد. در میدرنج این کار صورت نمی‌گیرد (میدرنج قابلیت تفکیک صدا ندارد). میدرنج تنها قابلیت صدای دوم (صدای حد متوسط) را دارد، حتما باید در کنار یک ساب و یک توییتر مجزا بکار گرفته شود، توییتر صدای پایین را برای شما پخش خواهد کرد، ساب صدای بالا را بر عهده می‌گیرد و در این صورت تمرکز کامل میدرنج روی صدای وسط خواهد بود و صدای فوق العاده شفاف و یا کیفیت تولید خواهد کرد ( به مراتب بهتر از بلندگوهای با کیفیت) میدرنجها پرتاب صدای بسیار بالایی دارند و نسبت به باندهای بیضی حجم صدای بالاتر و پرتاب صدای بسیار بالاتری دارند. میدرنجها معمولا برای راه اندازی به آمپلی فایرهای قویتری نسبت به باندهای بیضی، باندهای گرد و کامپوننت دارند.

رنج قیمت: ۱۵۰۰۰۰ – ۱۵۰۰۰۰۰ تومان

سوپرتیوتر ها:

سسوپر تیوترها به اصطلاح به تیوترهای قدرتمند گفته می شود که صدای ریز زیادی تولید می کنند. میدرنجها معمولا کنار سوپر تیوتر بسته می شوند که وظیفه اصلی آن پخش صدای زیر است. سوپر تیوتر در سیستمهایی که صدای بم دارند کمک بسیار زیادی در شفاف شدن صدا می کنند. سوپر تیوتر نیز مانند میدرنج پرتاب صدای فوق العاده بالایی دارد.

رنج قیمت: ۱۰۰۰۰۰ – ۸۰۰۰۰۰ تومان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.