آشنایی با قدرتمندترین زن تاریخ صنعت خودرو + عکس

0

درس‌های مدیریتی مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز

 مری بارا، مدیرعامل گروه خودروسازی جنرال‌موتورز پیش از آن‌که در بالاترین جایگاه این شرکت خودروسازی آمریکایی قرار بگیرد، به عنوان مدیر منابع انسانی مشغول به کار بود و در این سمت با متقاضیان بسیاری برای پست‌های ارشد مدیریتی مصاحبه می‌کرد.

 بیوگرافی مری بارا  جنرال موتورز  مدیرعامل جنرال موتورز  همسر مری بارا  شرکت جنرال موتورز  زندگی افراد معروف  Mary Barra  راز موفقیت  راز موفقیت پولدارها  راز پولدار شدن  کارآفرین زن

 این تجربیات به خانم بارا کمک کرده تا به روشی منحصر به فرد برای ارزیابی کاندیداهای موردنظر برای یک پست دست پیدا کند.
چهار ویژگی اصلی
اخیرا در کنفرانس تجزیه و تحلیل منابع انسانی وارتون که در فیلادلفیا برگزار شده بود، خانم بارا درباره چهار ویژگی توضیح داد که حین فرایند مصاحبه آن‌ها را موردآزمایش قرار می‌داده است. او گفت: «اول از همه می‌خواهم از این مطمئن شوم که فرد متقاضی بیشترین صداقت و درستی را دارد و در هر شرایطی کار درست را انجام می‌دهد، حتی اگر این کار سختی باشد. این ویژگی برای من از همه چیز مهم‌تر است.» در ادامه خانم بارا توضیح داد خصوصا در مواردی که او برای سمت‌های بالای مدیریتی با افراد مصاحبه می‌کند، به دنبال افرادی می‌گردد که خود را به عنوان عضوی از تیم احساس کنند.
برای فهم این مساله او به این دقت می‌کند که افراد هنگام صحبت کردن درباره جنرال‌موتورز به جای «شما» یا «آنها» از ضمیر «ما» استفاده می‌کنند. «از آن‌جایی که جنرال‌موتورز بنگاهی بسیار بزرگ و پیچیده‌ است، پیش آمده ما مدیرانی را استخدام کرده‌ایم که بعد از گذشت شش ماه یا یک سال هنوز مانند مشاورانی بیرون سازمانی درباره آن صحبت می‌کنند. آن‌ها چیزهایی مثل این را می‌گویند: «بعد از تحلیل این دپارتمان، به‌نظرم می‌رسد که «آن‌ها» باید این کار را انجام دهند.» در این مواقع من می‌خواهم به آن‌ها بگویم شما خودتان «آن‌ها» هستید.
من به دنبال افرادی هستم که یک‌سره سوار قایق می‌شوند و مشکلات و مسائل ما را مال خود می‌دانند. هنگام مصاحبه می‌توان متوجه این مساله شد که این افراد از چه دسته‌ای هستند، زیرا آن‌ها جوری صحبت می‌کنند که گویی همین حالا در این شرکت مشغول به کار شده‌اند- البته به شیوه‌ای محترمانه، نه این‌که چیزی را پیشا‌پیش فرض کرده باشند. آن‌ها صرفا در حرف زدن خود تاکید می‌کنند.
مثلا می‌گویند «اگر این موقعیت شغلی به من داده شود، ما این‌طور می‌توانیم با هم کار کنیم.» ویژگی بعدی موردنظر مری بارا این است که افراد کارها را از طریق تحت‌تاثیرقراردادن دیگران به انجام برسانند و نه ازطریق قدرت سازمانی و سلسله مراتبی. چهارمین ویژگی موردنظر او قابلیت فنی و علاقه برای کار خودروسازی است.
 بیوگرافی مری بارا  جنرال موتورز  مدیرعامل جنرال موتورز  همسر مری بارا  شرکت جنرال موتورز  زندگی افراد معروف  Mary Barra  راز موفقیت  راز موفقیت پولدارها  راز پولدار شدن  کارآفرین زن

  سه پرسش طلایی
ارزیابی دقیق افراد در یک مصاحبه شغلی می‌تواند کار دشواری باشد. خانم بارا هنگامی که در سمت معاون ارشد منابع انسانی جنرال‌موتورز فعالیت می‌کرد؛ به راه‌حلی منحصر به فرد برای این مشکل دست پیدا کرد. در ابتدای جلسه او به مصاحبه‌شونده می‌گفت که سه پرسش را به صورتی متوالی و سریع می‌پرسد.
اکثر کاندیداها تصور می‌کردند که این سه پرسش بسیار متفاوت خواهند بود، اما رمز این حقه این است که پرسش‌ها چندان فرقی با هم ندارند.  خانم بارا این‌طور توضیح می‌دهد: «اول از آن‌ها می‌پرسم همکاران هم‌رتبه، آن‌ها را با چه سه صفتی توصیف می‌کنند. بعد از آن‌ها می‌پرسم که مدیر ارشدشان برای توصیف آن‌ها از چه سه صفتی استفاده می‌کند و در آخر این‌که کارکنان زیردست آن‌ها، چگونه با سه صفت توصیفشان می‌کنند.» خانم بارا در توضیح این ترفند می‌گوید: «ایده‌آل این است صفت‌هایی که می‌شنوید تفاوت چندانی نداشته باشند، برای این‌که افراد را به‌خاطر درستی و شرافتشان استخدام می‌کنید و می‌خواهید همان رفتار کاری را با افراد هم‌رتبه‌ و ارشدشان داشته باشند که با زیردستان خود دارند. انسجام و ثبات رویه کلید اصلی برای قدرتمند کردن تیم‌هاست.» خانم بارا می‌گوید: «طرح این سه پرسش راهبرد موردعلاقه من است، برای این‌که خیلی سریع جواب می‌دهد و به کمک پاسخ افراد مطالب زیادی را درباره آن‌ها متوجه می‌شوم.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.