سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آموزش نحوه نصب سیستم به صورت نتورک یا اکتیو + تصاویر
آموزش نحوه نصب سیستم به صورت نتورک یا اکتیو + تصاویر

آموزش نحوه نصب سیستم به صورت نتورک یا اکتیو + تصاویر

نصب سیستم به صورت نتورک یا اکتیو

 نقشه نصب به صورت اکتیو

کامپوننتها نوعی از بلندگو ها هستند که بوسیله کراس اوور هافرکانسهای ورودی به آنها تجزیه شده است.ودر واقع یک پکیج آماده برای مصرف می باشد(وحالا در ادامه مطلب در این سایت سعی داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم)

 آموزش نصب آمپلی فایر  نصب بلندگو ماشین  افزایش صدای سیستم صوتی خودرو  آمپلی فایر چیست  بهترین آمپلی فایر ماشین  آموزش تعمیرات خودرو  بهترین سیستم صوتی ماشین

واما تجزیه به واسطه کراس اوور چه معنایی می تواند داشته باشد؟

واین بدین معنا است که شرکت سازنده کامپوننتها بوسیله یک کراس اوور پسیو رنج فرکانسی خاصی را با شیب دامنه خاصی برای وفوور وتیوتر تعریف کرده است ، مثلا برای وفوور ۶۰ هرتز تا ۴۰۰۰هرتز با شیب منحنی ۶db/oct وبرای تیوتر از ۶۰۰۰هرتز تا ۱۶۰۰۰۰هرتز باشیب ۱۸db/oct.

ولی در خیلی از مواردشرکت سازنده کامپوننت برای احتیاط بیشتر وجلوگیری از صدمه دیدن اجزاء کامپوننت جانب احتاط را رعایت کرده و فرکانسهایی کمتر از ظرفیت وتوان بالقوه محصول انتخاب می کنند وبدین ترتیب فشار روی کامپوننتها را تعدیل میکنند که همین مساله باعث افت آنها نیز می شود. یعنی اگر یک تیوتر توان پخش مداوم فرکانسهای بالای ۵۰۰۰ هرتز را داشته باشد در طراحی کراس اوور آنرا از ۶۰۰۰ به بالا در نظر میگیرند

در هرصورت کامپوننت یک پکیج آماده می باشد که دست مارا در استفاده از آن بسته است ونمی توانیم تغیرات عمدهای روی آن داشته باشیم .

وحال اگر ما بخواهیم ما این پکیج را به تناسب با نوع موسیقی مورد علاقه خودتغییر دهیم یا شیب کراس اوورآن را برای دقت بیشتر تغییر دهیم یا شدت آنرا کم و زیاد کنیم ودر کل بخواهیم بنا به نیاز خود آن را costomic(سفارشی) کنیم چه باید بکنیم؟

جواب این سوال استفاده از کراس اوور های اکتیو است یعنی ما باید کراس اوور های (پسیو) کامپوننت را بایک کراس اووراکتیو تعویض کنیم ودر این صورت ما قادر خواهیم یود خواسته های خود را در سیستم اعمال کنیم

قبل از اینکه کاملا مساله را باز کنیم اجازه بدهید با یک مثال فرق بین سیستم استاندارد را با سیستم شبکه بیشتر بشکافیم

در حقیقت فرق این دو مثل فرق دوربین حرفه ای است با دوربین آماتور: در دوربینهای آماتور تمام تنظیمات به طور دیجیتال طبق فرمولی که شرکت سازنده تهیه کرده است اتوماتیک انجام می شود وشما برای گرفتن عکس نیازی به تنظیم سرعت ، شاتر، دیافراگم و…. نیستید وبا فشار دادن یک کلید تمام اینها با سرعت بسیار زیاد انجام می شودوبرای همین کار با آن بسیار ساده ودر دسترس همگان می باشد. ولی در دوربین های حرفه ای تمام تنظیمات دستی ،وباید توسط عکاس انجام شود چرا که یک عکاس حرفه ای معتقد است که اوباید عکس بگیرد نه دوربین،وبرای همین هم کار باآن سخت است ونیازمند اطلاعات فنی وعلمی هنر عکاسی است ولی همیشه نتیجه کار بهتر است

همانطور که پیشتر اشاره کردیم لازمه داشتن یک سیستم شبکه یک کراس اوور اکتیو است (البته در آینده ما سعی می کنیم در مورد کراس اوورها کاملتر صحبت کنیم)ولی برای دوستانی که شاید برایشان سوال باشد که فرق بین کراس اوور پسیو واکتیو چیست ؟ بطور اختصار عرض میکنم

کراس اوور اکتیو ، نوعی کراس اوور است که قبل از آمپلی فایر قرار میگیرد ودر واقع pre out خروجی دستگاه پخش را آنالیز می کند وقادر است تا فرکانسها وسایر پارامترهای صوتی را تغییر بدهد به همین خاطر به آن کراس اوور اکتیو (فعال ) می گویند

ولی کراس اوور پسیو که بسایر محدود است بعد از آمپلی فایر وقبل از درایورها قرار میگیرد وقابلیت مانور فرکانسی را ندارد

کراس اوور ها در گذشته خود دستگاهی مجزا بود وهمانطور که اشاره شد مابین پخش وآمپلی فایر قرار می گرفت وpre خروجی پخش را آنالیز می کرد، ولی معمولا بخاطر استفاده از پتانسیومترها و ابزار مکانیکی خیلی دقت بالایی نداشت و بهترین شیب منحنی (slop)آنها ۱۸db/octبود واگر قرار بود بالا تر باشد ودقیقتر خود ابعادی پیدامی کرد در حد یک آمپلی فایر

بعدها به علت مشکلات عدیده ای که کراس اوور های اکتیو داشتند از جمله گرانی آنها سعی کردند آنها را با آمپلی فایر ها مخلوط کنند. که حاصل تولید آمپلیهایی بود مثل GM-944. این کار مساوی شد با حذف کراس اوورهای خارجی که هم گران بود وهم باعث سیم کشی بیشتر می شد

ولی آمپلیهایی که کراس اوور شبکه روی آنها نصب شده بود اشکالات متعددی داشت که منجمله

۱- وجود کراس اوور های متعدد ونسبتا کامل آمپلی را گرانتر می کرد

۲- از آنجاییکه که همگان نیاز به این کراس اوور ها نداشتند و در ضمن تنظیمات این آمپلی فلیر ها بسیار پیچیده می شد بطوریکه خیلی ها از تنظیم آن عاجز می شدند مثل آمپلیهای آدیوساند

۳- با گرم شدن آمپلی ها حاصل از کارکردآنها (که یک مساله طبیعی است) دقت کراس اوور ها تغییر می کرد

۴- تنظیم کراس اوورها (که روی آمپلی فایر قرار داشت) برای تولید صدای مطلوب که گه گاه هم نیاز به تنظیمهای مجدد داشت کار وقت گیر وسختی بود

با توجه به ایرادات مطرح شده کراس اوور شبکه روی آمپلی ها بازدهی مطلوب رانداشت وزیاد هم رایج نشد

ولی کاملترین نوع کراس اوور ها ی اکتیو نمونه های است که بر روی پخشها قرار گرفت کراس اوورهای دیجیتال با قابلیتهای بالا ودقت بسیار زیاد یطوریکه شیب منحنی۳۶db/oct براحتی در پخشی مثل dex-p99rsدر دسترس است ویا slop باورنکردنی ۷۲db/octدر دستگاه DEX-D7RIII

وجود این کراس اور ها در پخشها چند حسن بزرگ داشت که من الجمله : قابل دسترس بودن برای راننده در حین استفاده از سیستم ، عدم افت کیفیت در اثر گرما و ایجاد سیستمهای دیداری مثل OELکه کمک بسیار در درک وتنظیم سیستمها می گرددوغیره…

شرکتهای پایونیر وآلپاین از پیشروان این تکنولوژی در پخشها بودند ودر حال حاضر بهترین پخشهای دارای سیستم شبکه مربوط به این دو برند می باشند

در سیستمهای استاندارد مابا ۳ مولفه سر و کار داریم sub/front/rear ولی در سیستم شبکه ما با مولفه های low/mib/hi طرف هستیم

LOW تقریبا همان ساب یا فرکانس پایین است که بطور معمول از ۲۰تا ۱۰۰ هرتز را شامل می شود

MID که شامل فرکانسهای ۸۰ تا ۴۰۰۰هرتز می باشد

HI که شامل فرکانسهای ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز می باشد( البته این اعداد تقریبی هستند )

ولی در سیستمهای حرفه ای تر شبکه که بصورت ۴wayنصب می شود این تقسیم بندی ها کمی تغییر می کند SUB/LOW/MID/HI

SUB فرکانسهای تا ۸۰ هرتز

LOW فرکانسهای ۶۰ تا ۴۰۰ هرتز

MID فرکانسهای ۲۵۰ تا ۴۰۰۰ هرتز

HI فرکنسهای ۴۰۰۰ به بالا را در بر میگیرد(البته اعداد تقریبی هستند)

اما جا دارد در آخر نوشته اشاره ای هم به معایب این سیستم بکنیم (حسنش گفتی ،عیبش هم بگوی)

۱- تعداد زیاد آمپلی برای نصب و راه اندازی آن تقریبا برای هر درایور یک لاین آمپلی فایر ( برای سیتم ۴way حداقل ۷ لاین آمپلی فایر )

۲- عدم توانایی تفکیک عقب وجلو مثل سیستم استاندارد (چراکه در حالت شبکه کل ماشین یک فضا محسوب می شود وفقط شما قادر به راست وچپ کردن (بالانس) کردن آن هستید)

۳-عدم توانایی نصب وتنظیم توسط همگان(بطوریکه معدود فروشگاهها اقدام به نصب آن می کنند)

۴-حجم سیم کشی بیشتر نسبت به حالت استاندارد

۵- نیاز به پخشهای حرفه ای

کراس اور اکتیو

 آموزش نصب آمپلی فایر  نصب بلندگو ماشین  افزایش صدای سیستم صوتی خودرو  آمپلی فایر چیست  بهترین آمپلی فایر ماشین  آموزش تعمیرات خودرو  بهترین سیستم صوتی ماشین

کراس اور پسیو که همراه خود کامپوننت می باشد

 آموزش نصب آمپلی فایر  نصب بلندگو ماشین  افزایش صدای سیستم صوتی خودرو  آمپلی فایر چیست  بهترین آمپلی فایر ماشین  آموزش تعمیرات خودرو  بهترین سیستم صوتی ماشین

هزینه خرید تعدادی امپ + معمولا یه اکولیزر و اکتیو کراس اور جدا ( که همین ۲ تا خودش در بهترین حالت ۱ تومان میشه )
افزایش نویز !!!!
که کاملا هم منطقی بنظر میرسه شما فرض کنید با یه پخش ارزون بخواهید اینکار رو انجام بدهید . یا مثلا یه اکتیو کراس اور جدا گونه بین پخش و امپ قرار بدهید که مقداری نویز داره . وقتی که این نویز میاد توی امپ و تقویت میشه مجموعا ما نیویز بیشتری توی سیستم خواهیم داشت.

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است