نکاتی حرفه ای برای طولانی شدن عمر خودرو شما!

0
دانستنی های خودرو؛

معمولا اتومبیل‌های لوکس با توجه به سطح قیمت و مشخصات خاصی که دارند، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند.
معمولا اتومبیل‌های لوکس با توجه به سطح قیمت و مشخصات خاصی که دارند، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند که یقینا توجه به آنها، موجب حفظ کیفیت ظاهری و سلامت فنی خودرو در درازمدت می‌شود.

 دانستنی های خودرو  جالب و خواندنی  دانستنی های مهم خودرو  تعمیر و نگهداری خودرو  افزایش عمر قطعات خودرو  مجله کارستان  اطلاعات عمومی خودرو  دانستنی های فنی خودرو

توجه به کیفیت سرویس و خدمات
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که جهت انجام سرویس، تعمیرات و دیگر خدمات خودرویی، به مراکزی غیر از نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنید، حتما علاوه بر قیمت، مواردی چون سابقه، میزان اعتبار و سطح کیفیت خدمات ارائه شده در آن مجموعه را نیز مورد بررسی قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که اخیرا برخی‌ مراکز متفرقه، تنها به عنوان یک واسطه فعالیت می‌کنند و ممکن است بعد از تحویل گرفتن اتومبیل، انجام خدمات مختلفی از قبیل تعمیرات، نصب بادی کیت و تجهیزات تیونینگ، نصب روکش بدنه، تعویض قطعات و یا رنگ و صافکاری بدنه را به مراکز دیگری واگذار کنند که یقینا انجام این امر بدون اطلاع مشتری، کاملا اشتباه و غیرقانونی است. بنابراین توصیه کارشناسان به مالکان خودرو این است که تا حد امکان، خدمات اتومبیل خود را در مراکزی انجام دهید که یک قرارداد جامع و معتبر و همچنین فاکتور رسمی و مهر شده را به شما ارائه دهند.

دقت در تهیه لوازم مصرفی و قطعات یدکی

این روزها قطعات و لوازم یدکی بسیاری از خودروهای لوکس از جمله مرسدس بنز یا ب‌ام‌و، در کشورهایی مانند چین، تایوان، کره جنوبی و یا هند نیز تولید می‌شود که در این میان، برخی ‌برندها و تولیداتشان، مورد تایید کمپانی مادر هستند و با پکیج و بسته‌بندی اصلی به بازار عرضه می‌شوند و برخی دیگر نیز به عنوان اقلام و برندهای متفرقه و یا تقلبی شناخته می‌شوند که حتی نصب آنها ‌روی خودرو می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات مختلف و یا ایجاد خطاهای متعدد در سیستم عیب‌یابی اتومبیل شود. بنابراین اگر قصد تهیه قطعات و لوازم یدکی اتومبیل خود از بازار آزاد را دارید، حتما جهت تایید اصالت آنها از افراد با تجربه و کارشناسان مطمئن و معتبری که در این زمینه اطلاعات کافی دارند، کمک بگیرید.
حفظ استانداردهای اتومبیل
در سال‌های اخیر برخی ‌مراکز خدماتی خودروهای لوکس در ایران، فعالیت‌هایی را نیز در زمینه تیونینگ ظاهری و یا حتی فنی اینگونه از اتومبیل‌ها انجام می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به نصب کیت‌های بدنه، تعویض برخی ‌قطعات فنی، نصب کیت‌های اگزوز اسپرت و همچنین چیپ تیونینگ اشاره کرد که انجام برخی از این اقدامات، در نوع خود جذاب و جالب توجه است اما گاهی اوقات، استفاده از قطعات غیراستاندارد و یا انجام غیراصولی این تغییرات می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را نیز در پی داشته باشد. به هر حال کارشناسان، خارج‌کردن اتومبیل از حالت استاندارد (یا به اصطلاح فابریک) را به افرادی که اهمیت زیادی به حفظ سلامت و دوام اتومبیل خود می‌دهند، توصیه نمی‌کنند زیرا حالت استاندارد هر خودرو، وضعیتی است که در آن کلیه قطعات، با اصول و معیارهای کمپانی خودروسازی مورد تست و بررسی قرار گرفته است و تغییر در این وضعیت می‌تواند موجب افزایش استهلاک، افزایش مصرف سوخت و یا آسیب‌دیدگی در بخش‌هایی از جمله موتور، اگزوز و همچنین سیستم‌های الکترونیکی خودرو شود، مگر اینکه برای تغییر یا در واقع تیونینگ هر قسمت، از قطعات و پکیج‌های اورجینال که توسط خود کمپانی یا تیونرهای مشهور و معتبر ارائه می‌شود، استفاده شود که آن هم باید به صورت اصولی و توسط افراد باتجربه و حرفه‌ای انجام شود.
دقت در انتخاب رینگ و لاستیک
معمولا بسیاری از مالکان خودروهای لوکس در ایران، با مشکل باد‌کردن پوسته لاستیک یا حتی ترکیدگی مکرر لاستیک‌ها مواجه هستند که طبیعتا به خاطر استفاده از رینگ و لاستیک‌های نامناسب اتفاق می‌افتد. البته نامناسب بودن رینگ و لاستیک، تنها به معنای استفاده از رینگ‌های غیر‌استاندارد و متفرقه اسپرت (که متاسفانه در سال‌های اخیر نیز رواج یافته است) یا لاستیک‌های نامرغوب نیست و در واقع این مشکلات در برخی ‌ خودروهایی که دارای رینگ و لاستیک فابریک هستند نیز رخ می‌دهد که علت آن، بزرگ بودن ابعاد رینگ و کم بودن فاق لاستیک‌ها، با توجه به شرایط جاده‌ها و همچنین مسیرهای درون‌شهری است. به عنوان مثال، برخی از ب‌ام‌و‌های سری ۷ در ایران دارای رینگ ۲۱ اینچی (آلپینا پکیج) و تعداد زیادی از خودروها مانند مرسدس بنز S-Class و یا ب‌ام‌و X4 نیز دارای رینگ ۲۰ اینچی هستند که با وجود فاق کوتاه لاستیک، در صورت بی‌توجهی و رانندگی با سرعت‌های نسبتا زیاد و البته در برخورد با ناهمواری‌ها، متحمل ضربه‌های شدیدتری می‌شوند و طبیعتا این امر می‌تواند موجب کاهش دوام و عمر لاستیک شود.

کارواش اصولی و استاندارد
امروزه روش‌های سنتی و قدیمی کارواش، برای خودروهای گران‌قیمت توصیه نمی‌شود، زیرا معمولا استفاده از دستمال‌های عادی یا ادوات غیر‌استاندارد جهت خشک و تمیز‌کردن بدنه، موجب ایجاد خط و خش‌های ریز و متعدد‌ روی آن می‌شود که یقینا برای مالکان خوشایند نیست. بنابراین اگر حساسیت زیادی روی این مسئله دارید بهتر است که شستشو و خشک‌کردن اتومبیل را با استفاده از ابر و دستمال‌های مخصوص (یا به اصطلاح »نانو«) انجام دهید، ضمن اینکه معمولا در روش شستشو بدون آب (با مواد و شامپوهای مخصوص) نیز باید از این نوع دستمال‌ها استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود که موتور‌شویی نیز با توجه به حساسیت قسمت‌های الکترونیکی، به روش بدون آب و با مواد مخصوص این کار انجام گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.