درصورت جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

0

تعجب نکنید در هوای خنک این روزها نیز ممکن است خودروی شما جوش بیاورد. در واقع افزایش بیش از حد دمای پیشرانه ممکن است دچار آن را آسیب جدی کند.

دلایل جوش آوردن پژو پارس علت داغ شدن موتور پراید علت شیری رنگ شدن روغن علت سفیدک زدن در روغن آموزش مکانیک به زبان ساده رعایت نکات فنی درباره خودرو رعایت نکات ایمنی دانستنی های فنی خودرو
درصورت جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

تعجب نکنبد در هوای خنک این روزها نیز ممکن است خودروی شما جوش بیاورد. در واقع افزایش بیش از حد دمای پیشرانه ممکن است دچار آن را آسیب جدی کند.

هرچند که با رعایت نکاتی نظیر بازرسی مرتب سیستم خنک‌کاری، تعویض دوره‌ای ضدیخ و… می‌توانید از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید، اما به هر ترتیب اگر خودرو جوش آورد، این نکات را مد نظر داشته باشید:

خودرو را خاموش کنید

وقتی خودرو جوش می‌آورد، در اولین قدم آن را خاموش کنید، کاپوت را بالا بزنید و اجازه دهید خنک شود. دقت کنید که خودروهای امروزی مجهز به فن برقی هستند و در بسیاری از خودروها این فن حتی پس از خاموش‌شدن خودرو در صورت نیاز روشن می‌ماند.

به هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید
به هیچ عنوان نباید درب رادیاتور را باز کنید. باز کردن درب رادیاتور در این شرایط، باعث می‌شود تا آب جوش و بخار آب با فشار به بیرون بپاشد. در این صورت، خطر سوختگی جدی وجود دارد.

قبل از اینکه دست به کاری بزنید، صبر کنید موتور خنک شود
در حالت عادی خودروی شما مجهز به چراغ هشدار و سوپاپ اطمینان است. وقتی موتور شروع به داغ شدن می‌کند، قبل از اینکه آسیبی به قطعه‌ای وارد شود، احتمالا با چندین چراغ هشدار مواجه می‌شوید. در هر صورت قبل از اینکه خودرو خنک شود، شما نمی‌توانید به هیچ یک از مشکلاتی که خودرو اعلام کرده، رسیدگی کنید.
مایع خنک‌کننده-ضدیخ را پر کنید
برای پر کردن رادیاتور از آب و ضدیخ با نسبت توصیه‌شده توسط کارخانه استفاده کنید. وقتی همه چیز به قدر کافی خنک شد و تقریبا به دمای محیط رسید، درب رادیاتور را باز کنید و ضدیخ تازه در آن بریزید. توصیه می‌شود برای باز کردن درب رادیاتور خودرویی که جوش آورده، حتما از یک دستمال ضخیم و چند لایه استفاده کنید تا در صورت نیاز، پاشش آب و بخار مهار شود.
به دنبال نشتی، انسداد و ترکیدگی مجاری آب بگردید
موتور در حالت عادی جوش نمی‌آورد. پس حتما یک اشکالی در سیستم وجود دارد. به دنبال نشتی یا اشکال مشابهی بگردید که موجب این اتفاق شده است. به طور معمول، یا نشتی رخ داده، یا ترموستات خراب شده و مسیر آب را مسدود کرده است. این‌ها دو مورد از شایع‌ترین ایراد‌های سیستم خنک‌کاری هستند. در یک خودروی نسبتا قدیمی این موارد را به راحتی می‌توانید بررسی کنید، اما در خودروهای جدید نیاز به یک متخصص فنی خواهید داشت.
اما مهم نیست خودرو جدید یا قدیمی باشد. این قانون همیشه پابرجاست: اول صبر کنید تا موتور خنک شود.

مراقب نشانگر دمای موتور (آمپر آب) باشید
وقتی خودروی شما یک بار جوش می‌آورد، ممکن است این اتفاق مجددا نیز تکرار شود. حتی اگر خودرو را تعمیر کردید، باز هم ممکن است ایراد به طور کامل برطرف نشده باشد. به طور کلی همیشه نگاهتان به آمپر آب باشد. هر زمان که موقعیت آن از حدود مجاز عبور کرد، در یک محل مطمئن توقف کنید و صبر کنید تا خنک شود.

تجهیزات ایمنی در خودرو داشته باشید
همیشه یک بسته شامل ضدیخ، جعبه ابزار، پتو، چراغ قوه و آب در خودرو داشته باشید. ممکن است به آن نیاز پیدا کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.