آشنایی با چگونگی نظافت فنرهای شمش +آموزش تصویری

1
تعمیرکار خود باشید
 پاره‌ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن‌ها نیز آسان است. “تعمیرکار خود باشید” با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند.

هنوز هم در بسیاری از خودروهای امروزی از فنرهای شمش استفاده می شود چرا که این فنرها بهترین نوع فنر برای باربری هستند و در برابر فشار و ضربات در مقایسه با فنر های لول دوام و تحل بسیار بالاتری دارند.

آشنایی با چگونگی نظافت فنرهای شمش

اما یکی از مهم ترین ویژگی های فنرهای شمش که بسیاری از افراد از آن بی خبرند نیاز به سرویس دوره ای فنرها در حدود هر ۲۰ هزار کیلومتر است. فنرهای شمش لایه ای به دلیل داشتن اصطکاک در بین سطوح روی هم قرار گرفته نیاز به نظافت و روان کاری دارند اما معمولا افراد از آن ها غافل شده و در نتیجه سیستم تعلیق خودرو آن ها در هر دست انداز کوچکی به صدا می افتد.

نظافت: کلید اصلی

تمیز نگهداشتن فنرها مهم ترین اقدام در برابر ساییدگی و به صدا افتادن فنرهای شمش است. این فنرها به دلیل جابجایی مداوم بر روی یکدیگر، در درازمدت دچار تجمع آلودگی می شوند. پس در قدم اول بهتر است در هر بار کارواش کردن خودرو فنرهای شمش را با دقت بیشتری بشوییم.

آشنایی با چگونگی نظافت فنرهای شمش

برای نظافت فنرهای شمش کافی است پیش از هر بار شست و شو خودرو ابتدا فنرها را با فرچه سیمی به خوبی از هر گونه آلودگی پاک کنیم. سپس در هر بار کارواش کردن خودرو فشار آب را در میان لایه های فنر هدایت کنیم تا آلودگی ها رفته رفته از جای خود خارج شوند.
اگر همیشه روال تمیز کاری فنرها را حفظ کنید همواره فنرهایی بی صدا، تمیز و مرتب خواهی دادشت. در غیر این صورت نظافت فنرها در دراز مدت بسیار زجرآور خواهد شد.

روغن کاری کنیم یا نکنیم؟
در بسیاری از مواقع بخصوص در گذشته ها توصیه می شد که بهتر است در میان لایه های فنرهای شمش از سوخت دیزل (گازوئیل) یا روغن سوخته به منظور روانکاری صفحات فنرهای شمش استفاده شود. آیا این کار لازم است؟

حقیقت آن است که درصورت تمیز نگهداشتن همیشگی لایه های فنرهای شمش تقریبا نیازی به روانکاری آن ها وجود ندارد. از طرفی همین روانکاری می تواند موجب چسبندگی بیشتر و تجمع سریع تر آلودگی شود. از این رو روان کاری جز با پاک کننده و روان کننده های سیلیکونی را توصیه نمی کنند. این روان کننده ها تنها مقدار بسیار کمی روغن سیلیکونی در محل مورد نظر می پاشد که پس از مدتی پاک شده و خاصیت چسبندگی بسیار کمی دارد.

فنر شمشی چیست علت شکستن فنر آموزش تعویض فنر لول عقب پراید آموزش تعویض کمک فنر 206 آموزش جلوبندی خودرو اجرت تعویض کمک فنر عقب ال 90 تعویض فنر شمشی مزایای فنر شمشی
بهترین راه حل

سیستم تعلیق خودرو وابسته به نوع خودرو، محل و نحوه استفاده از خودرو نیاز به رسیدگی و تعویض بوش دارد. توصیه می شود هربار که سیستم تعلیق را برای تعویض بوش های ضربه گیر باز می کنید، فنرها را نیز از جای خود خارج کرده و میان لایه های آن را کاملا تمیز کنید سپس با روان کننده سیلیکونی کمی روانکاری کرده و همه لایه ها را در جای خود ببندید و دوباره بر روی خودرو سوار کنید.

آشنایی با چگونگی نظافت فنرهای شمش

مزیت این روش آن است که ضمن بررسی دقیق و کامل سلامت تک تک لایه های فنر شمش در بازه های زمانی مشخص، سیستم تعلیق نرم و بی صدایی خواهید داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سیدجلال بختیاری می گوید

    داداش ما اینایی راکه گفتی خوب میدونیم حتی بهترازخودت منتها میدونی چیه ماخسته ایم خسته حالشونداریم به چنددلیل باماشین نو وبابهترین فنربندی کافیه ازاتوبان ساوه ردبشی بدون شک فنرمیشکنی مجبوری تخته گازبری چون غفلت بکنی ازچپ وراست وحتی خداشاهده ازروبروت انحراف میان واگریواش بری پرتت میکنن پایین جاده تندبری میفتی توچاله هایی بزرگترازماشین خب شما بفرما چه خاکی به سرمون بریزیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.