اینتر کولر و افتر کولر چیست و چه تفاوتی باهم دارند ؟

0

اینترکولر دیزل ،تفاوت اینترکولر و افترکولر ،ساخت اینترکولر ،اینترکولر سورن توربو ،افتر کولر دیزل ، intercooler چیست

آشنایی با اینترکولر

 اینترکولر و رادیاتور عمل مشابهی انجام می‌دهند ولی نوع کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. هر دو دستگاه‌های انتقال حرارت هستند اما وظیفه رادیاتور خنک‌کردن خود موتور است، درحالی‌که وظیفه اینترکولر افزایش عملکرد موتور با خنک‌کردن هوای ورودی است.

 اینتر کولر چیست  افتر کولر چیست  تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر  افتر کولر دیزل  intercooler چیست  ساخت اینترکولر  تفاوت اینترکولر و افترکولر  آموزش مکانیک خودرو  مقالات آموزشی خودرو  مقالات علمی  محل نصب اینتر کولر  هزینه نصب اینتر کولر

اینترکولر در موتورهای با عملکرد بالا که مجهز به توربوشارژر یا سوپرشارژر هستند نصب می‌شود. هدف از نصب اینترکولر کاهش دمای هوای متراکم‌شده‌ای است که از توربوشارژر یا سوپرشارژر وارد آن می‌شود. خنک‌کردن هوای ورودی هم باعث افزایش جرم هوا و افزایش راندمان موتور می‌شود و هم خطر خوداشتعالی سوخت را کاهش می‌دهد. در اکثر موارد اینترکولرها با استفاده از جریان هوای خارجی دمای هوای داخل خود را کاهش می‌دهند. اما بعضی اینترکولرها هم با آب کار می‌کنند (که معمولا روی خودروهای سواری نصب نمی‌شوند)

هوای فشرده در مجراهای اینترکولر جریان می‌یابد و حرارت خود را به پره‌های اینترکولر انتقال داده و خنک می‌شود و عبور جریان هوای خارجی از لابه‌لای مجاری و پره‌های متصل به مجاری، باعث خنک‌شدن شبکه‌های اینترکولر می‌شود.

اینتر کولر و افتر کولر

اینتر کولر و افتر کولر

عاملی به نام تراکم هوا :

اصل کار سیستم‌های پر خوران به فشرده کردن هوا و افزایش حجم ورودی مخلوط  هوا و سوخت به داخل سیلندر است. طبق قوانین ترمودینامیکی وقتی که یک سیال فشرده می‌شود، برخورد‌های مولکولی بیشتر می‌شود، فشار بالاتر می‌رود و در نتیجه دمای آن افزایش پیدا می‌کند.

ورود هوای گرم به داخل سیلندر‌ها برای سوخت و ساز چندان مشکل‌ساز نمی شود اما وقتی که این هوا از میزان معینی گرم‌تر شود، دو مشکل اساسی پدید می‌آورد؛ یکی این که به خاطر هوای موجود در داخل سیلندر که دمای بالایی دارد، به محض این که پیستون بالا می‌آید و مخلوط هوا و سوخت فشرده می‌شود، این تراکم باعث می‌شود تا دمای هوایی که گرم است بالا تر برود و منجر به پدیده خودسوزی  شود که به آن پدیده ضربه نیز می‌گویند و اثرات مخربی روی پیشرانه می‌گذارد ( پدیده خودسوزی، ضربه یا Knocking به حالتی گفته می‌شود که پیستون در حال بالا آمدن داخل سیلندر است و هنوز که به نقطه نهایی بالا یا مرگ بالا نرسیده است، مخلوط سوخت منفجر می‌شود و سعی دارد تا پیستونی را که در حال بالا آمدن است به پایین فشار دهد که با صدای زیادی شبیه به تقه ای که با چکش به بدنه موتور زده شود، قابل شناسایی و درک است).

در این حال برای این که از این مشکل ناخوشایند دوری کنیم، باید از بنزین با اکتان بالاتر یا از مکمل‌های مناسب استفاده شود تا نقطه اشتعال و انفجار بنزین بالاتر رفته و از این پدیده جلوگیری شود. اما ایراد دیگر ورود هوای گرم به داخل پیشرانه، این است که هوای گرم هر چند توسط سیستم پر خوران فشرده شده است، اما چگالی مولکولی آن به خاطر گرم بودنش کمتر است و هوای سرد از این نظر دارای کارکرد بسیار بهتری است.

 اینتر کولر چیست  افتر کولر چیست  تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر  افتر کولر دیزل  intercooler چیست  ساخت اینترکولر  تفاوت اینترکولر و افترکولر  آموزش مکانیک خودرو  مقالات آموزشی خودرو  مقالات علمی  محل نصب اینتر کولر  هزینه نصب اینتر کولر

هوای سرد دارای مولکول‌های اکسیژن بیشتری نسبت به همان حجم از هوای گرم است. این مشکل در سیستم پرخورانی با توربو شارژر شدیدتر است؛ چرا که توربو شارژر به خاطر قرار داشتن در مسیر هوای گرم و داغ گاز‌های خروجی اگزوز، هوایی را که به سمت موتور و سیلندر‌ها می‌فرستد، بسیار بیشتر از سوپر شارژر‌ها گرم می‌کند پس باید از یک وسیله برای سرد کردن و افزایش چگالی آن استفاده کرد و آن چیزی نیست جز خنک کن‌های خودرویی که به دو دسته اینتر کولر و افتر کولر تقسیم‌بندی می‌شوند.

با سرد شدن هوا، هر چند که فشار آن نیز پایین می‌آید و کارایی توربو شارژر زیر سوال می‌رود، اما اگر این قطعه به شکل مهندسی شده و به شکل علمی ساخته شده باشد، میزان افزایش چگالی هوا نسبت به کاهش فشار آن، به قدری است که اثر اینتر کولر و افتر کولر به نحو مطلوبی در سیستم دیده می‌شود. این قطعه می‌تواند تا ۱۵ درصد منجر به افزایش قدرت پیشرانه شود.

 اینتر کولر چیست  افتر کولر چیست  تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر  افتر کولر دیزل  intercooler چیست  ساخت اینترکولر  تفاوت اینترکولر و افترکولر  آموزش مکانیک خودرو  مقالات آموزشی خودرو  مقالات علمی  محل نصب اینتر کولر  هزینه نصب اینتر کولر

اینتر کولر

هنگامی که توربوشارژ هوا را فشرده می نماید، در اثر افزایش فشار، دمای آن نیز افزایش می یابد. افزایش دمای هوا نیز باعث انبساط آن و کاهش مقدار اکسیژن موجود در یک حجم مشخص می گردد. بنابراین لازم است که از گرم شدن هوا جلوگیری به عمل آید. برای این منظور از یک واحد خنک کننده به نام اینتر کولر استفاده می شود که در جلوی رادیاتور نصب می گردد.

اینتر کولر یک مبدل حرارتی (Heat Exchanger) می باشد که هوای خارج شده از توربوشارژ قبل از ورود به سیلندر، از داخل آن عبور نموده و خنک کاری می شود. توجه داشته باشید که در اینترکولر، هوا با هوا خنک می شود. خنک کاری هوای فشرده قبل از ورود به سیلندر تا حد زیادی می تواند باعث افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کم شدن میزان آلایندگی گازهای خروجی اگزوز شود.

اینتر کولر و افتر کولر

افتر کولر
افتر کولر نیز همچون اینتر کولر به منظور خنک کاری هوای خارج شده از توربوشارژ قبل از ورود به داخل سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد. با این تفاوت که اینترکولر در جلوی رادیاتور قرار می گیرد و هوای داخل خارج شده از توربوشارژ، طی یک مسیر نسبتاً طولانی با هوا خنک می شود. ولی افتر کولر در دهانه ورودی سیلندر قرار گرفته و عمل خنک کاری هوای بیرون آمده از توربوشارژ را توسط آب انجام می دهد.

برای این منظور در افتر کولر محفظه ای تعبیه شده است که در جداره های آن تعدادی لوله قرار گرفته است. این لوله به منظور عبور جریان آب می باشند. این جریان آب همان آبی است که برای خنک کاری موتور استفاده می شود و در رادیاتور خنک کاری می شود. بنابراین با عبور جریان آب از درون لوله های جداره محفظه افتر کولر، هوای خارج شده از توربو شارژ خنک می گردد.

اینترکولرها در سه محل مختلف در محفظه موتور نصب می‌شوند.

 اینتر کولر چیست  افتر کولر چیست  تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر  افتر کولر دیزل  intercooler چیست  ساخت اینترکولر  تفاوت اینترکولر و افترکولر  آموزش مکانیک خودرو  مقالات آموزشی خودرو  مقالات علمی  محل نصب اینتر کولر  هزینه نصب اینتر کولر

۱ – نصب در قسمت جلوی موتور

اینترکولر در قسمت جلوی موتور زیر رادیاتور نصب می‌شود. در این حالت اینترکولر جریان هوای بسیار وسیعی را دریافت می‌کند. اینترکولرهای بزرگ را می‌توان جلوی موتور قرار داد. اگر اینترکولر در قسمت جلو قرار گرفته باشد، احتمالا می‌توانید پشت پلاک خودرو آن را ببینید.

از معایب نصب اینترکولر در این موقعیت تاخیر زیاد در عملکرد توربوشارژر یا توربولگ است. زیرا هوای فشرده باید مسافت طولانی‌تری را تا رسیدن به سیلندر طی کند و گاهی‌اوقات ممکن است اینترکولر جریان هوایی که به  رادیاتور می‌رسد را محدود کند.

۲ – نصب در قسمت بالای موتور

در این حالت، اینترکولر در کنار سرسیلندر نصب می‌شود و در نزدیک‌ترین نقطه به منیفولد ورودی هوا قرار می‌گیرد. بنابراین تاخیر توربوشارژر به حداقل می‌رسد. جریان هوای مورد نیاز برای خنک کردن اینترکولر از طریق حفره‌ای روی کاپوت تامین می‌شود. اینترکولرهای نصب‌‌شده در بالای موتور نسبت به نمونه‌های نصب‌شده در جلوی موتور جریان هوای کمتری دریافت می‌کنند ولی به نسبت اندازه‌ای که دارند جریان هوای کافی به آنها می‌رسد.

از معایب نصب اینترکولر در این موقعیت این است که حرارت زیادی از موتور به آن منتقل می‌شود و راندمان آن‌ها در خنک‌کردن هوا را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین اینترکولرهای بزرگ را نمی‌توان بالای موتور نصب کرد.

۳ – نصب در طرفین خودرو

این نوع اینترکولر در جلوی موتور اما در طرفین خودرو و جلوی یکی از چرخ‌ها نیز نصب می‌شود. این اینترکولرها معمولا کوچکتر هستند و راندمان اینترکولرهایی که جلوی موتور نصب می‌شوند را ندارند، اما جریان هوایی که به رادیاتور می‌رسد را مسدود نمی‌کنند.

هر سه محل نصب اینترکولر مزایای ‌خود را دارند، اما جلوی موتور رایج‌ترین محل نصب اینترکولر است. تعیین محل نصب اینترکولر به عوامل متعددی مانند اندازه توربو، تاخیر قابل قبول برای توربو، محل نصب رادیاتور و هر عامل دیگری که از نظر طراح خودرو مهم باشد، بستگی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.