گزینه‌های ارزان برای مصرف‌کننده‌های واقعی در بازار خودرو کشور +تصاویر

0

بازار خودرو کشور ما این روزها شرایط چندان بسامانی را تجربه نمی‌کند. مشکلات ارزی در کنار افزایش تعرفه واردات خودرو باعث جهش همزمان قیمت خودروهای داخلی و وارداتی شده که نتیجه آن، هجوم واسطه‌ها به بازار است؛ واسطه‌هایی که برای خودروهای در اختیار خود، بعضا قیمت‌هایی نجومی و دور از ذهن تعیین کرده و موجب آشفتگی بیش از پیش در بازار می‌شوند.

در چنین شرایطی عملا مصرف‌کننده‌های واقعی به حاشیه رانده شده‌ و قدرت خرید آنها شدیدا کاهش یافته است. به همین بهانه و در نوشتار پیش‌رو، به بررسی چند خودرو خواهیم پرداخت که تا حدودی از گزند واسطه‌گری چند وقت اخیر مصون مانده و می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مصرف‌کننده‌های واقعی باشند. هرچند تعداد قابل توجهی از خودروهای لوکس کارکرده نیز مشمول این شرایط می‌شوند اما به همان علتی که در بالا اشاره شد (کاهش قدرت خرید مشتریان)، سعی شده تا بیشتر به گزینه‌های ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر برای عموم پرداخته شود.

سایپا کوئیک
جدیدترین محصول ملی سایپا برخلاف انتظار، با استقبال گسترده خریداران مواجه نشد اما همین موضوع باعث شد تا دست واسطه‌ها از بازار آن کوتاه شده و کوئیک به گزینه‌ای مناسب برای خریداری بدل شود. قلب تپنده کوئیک همان نمونه تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری است که قبلا در خانواده تیبا و ساینا نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. این پیشرانه با تولید حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر، نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو انتقال می‌دهد. از نظر سطح آپشن‌ها نیز کوئیک با تجهیز به مواردی همچون کیلس استارتر، مانیتور ۷ اینچی لمسی به همراه نویگیشن (GPS)، تهویه مطبوع دیجیتال، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، کروز کنترل به همراه محدودکننده (لیمیتر) سرعت، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، دی‌لایت و… به نسبت رده قیمتی خود در سطح خوبی قرار داشته و کاملا راضی‌کننده است. در مجموع کوئیک با توجه به وجود گیربکس اتوماتیک و فرمان برقی، خودرویی مناسب برای رانندگی‌های روزمره شهری محسوب می‌شود ضمن آنکه تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی داشته و به نسبت ابعاد خود، فضای داخلی مناسبی را به سرنشینان عرضه می‌کند اما در مقابل، شتابگیری چندان مناسبی نداشته، کیفیت داشبورد خودرو چندان رضایت‌بخش نبوده و مصرف سوخت آن به نسبت حجم و توان پیشرانه کمی بالاست. آخرین قیمت اعلام شده برای کوئیک از سوی سایپا (که مربوط به اواخر اردیبهشت ماه سال جاری است)، ۴۲ میلیون و ۸۹ هزار تومان بوده و هم‌اکنون می‌توان نمونه‌های صفر کیلومتر آماده تحویل آن را در بازار آزاد با مبلغی بین ۴۵ تا ۴۸ میلیون تومان خریداری کرد.

سایپا کوئیک

 بررسی سورن elx جدید  معایب سمند سورن elx  قیمت سورن ELX توربو  مشخصات فنی سورن ELX EF7  قیمت دنا معمولی  مشخصات دنا  راهنمای خرید خودرو  قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲  مشخصات پژو 206 تیپ 2  قیمت برلیانس C3 کراس  مزایا و معایب برلیانس C3  مشخصات برلیانس c3  پیش‌فروش سایپا کوئیک  قیمت سایپا کوئیک اتوماتیک  مشخصات سایپا کوئیک  قیمت کوئیک  مجله خودرو  ارزانترین خودرو در ایران  بهترین خودرو در ایران  مناسب ترین ماشین برای خانم ها
عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو

برلیانس C3 کراس
جدیدترین محصول برلیانس در بازار کشور، برلیانس C3 کراس است که در ابتدا، توسط پارس خودرو با دو نوع پیشرانه ۱.۵ و ۱.۶۵ لیتری (هر دو پیشرانه متصل به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک) به بازار عرضه می‌شد اما مدتی است که تولید نمونه مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری خاتمه یافته و این ‌هاچ‌بک قدبلند چینی تنها با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری قابل خریداری است. پیشرانه مذکور با تولید حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر، مصرف سوختی برابر با ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر در سیکل ترکیبی دارد. C3 کراس از نظر سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز در سطح خوبی قرار داشته و روی آن شاهد مواردی همچون سیستم چندرسانه‌ای مجهز به ۶ عدد بلندگو و نویگیشن (GPS)، کیلس استارتر، سانروف، تهویه مطبوع دستی، سنسور پارک عقب، پاور ویندوز، روکش چرمی غربیلک فرمان، ترمز ABS+EBD، ۲ عدد ایربگ و… هستیم. در مجموع، C3 کراس از مزایایی همچون فضای داخلی قابل قبول به نسبت ابعاد و کلاس خودرو، هندلینگ مناسب، طراحی ظاهری به‌روز و سطح مناسب آپشن‌ها برخوردار است اما در مقابل، کیفیت مجموعه داشبورد آن چنگی به دل نزده و افت قیمت نمونه‌های کارکرده آن به نسبت رقبای غیر‌چینی بالاتر است. قیمت کنونی C3 کراس از سوی پارس خودرو، ۶۷ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان است‌ که در بازار آزاد می‌توان نمونه‌های صفر‌کیلومتر آن را با قیمتی بین ۷۰ تا ۷۲ میلیون تومان خریداری کرد. ناگفته نماند که هنوز تعداد قابل توجهی از نمونه‌های صفر کیلومتر H320 کراس مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰۳ اسب بخاری نیز در بازار موجود هستند که می‌توان با هزینه‌ای بین ۶۶ تا ۶۹ میلیون تومان به سراغ آنها رفت.

برلیانس C3 قیمت مشخصات برلیانس c3 مزایا و معایب برلیانس C3 قیمت دانگ فنگ H30 کراس محاسن دانگ فنگ H30 کراس پرطرفدارترین کراس اور در جهان بهترین کراس اوور در ایران قیمت خودروهای موجود در ایران انواع خودرو در ایران قیمت پژو 2008 قیمت رنو ساندرو استپ وی بهترین خودروی خانوادگی بهترین ماشین خانوادگی خودروهای جادار قیمت سانگ یانگ تیوولی مجله خودرو
عصر خودرو

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۲
پژو ۲۰۶ نیاز چندانی به معرفی ندارد چرا‌که در ۲ دهه اخیر، همیشه یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار کشور بوده و توسط اقشار مختلف جامعه مورد استفاده قرار گرفته است. چند سالی است که ۲۰۶ تنها در تیپ‌های ۲ و ۵ تولید می‌شود که نمونه تیپ ۲، مجهز به پیشرانه ۱.۴ لیتری TU3A با حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن‌متر است. پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس ۵ سرعته دستی، ضمن مصرف ۶.۴ لیتر سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۱۴.۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای این فرانسوی مقیم ایران به ارمغان می‌آورد. تیپ ۲ از تجهیزاتی همچون تهویه مطبوع دستی، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقی ردیف جلو، سنسور پارک عقب، ۲ عدد ایربگ و… بهره می‌برد که لیست چندان کاملی نیست اما برای استفاده‌های روزمره قابل قبول است. ۲۰۶ از طراحی ظاهری مناسب، ابعاد قابل قبول برای استفاده‌های شهری، هزینه‌های نگهداری پایین و بازار دست دوم مناسب برخوردار است اما در مقابل، فضای ردیف عقب و صندوق بار آن چندان مناسب مسافرت نبوده و نسبت به برخی خودروهای این رده قیمتی، کاستی امکانات رفاهی در آن مشهود است. آخرین قیمت اعلام‌شده از سوی ایران خودرو برای ۲۰۶ تیپ ۲، مبلغ ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان است که می‌توان با نرخی بین ۳۷.۵ تا ۴۰ میلیون تومان به سراغ یکی از نمونه‌های آماده تحویل آن در بازار آزاد رفت. البته اگر خواهان نمونه تیپ ۵ هستید، بایستی بدانید که اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد تیپ مذکور نسبت به تیپ ۲ بیشتر است.

عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو

سورن ELX
سورن به عنوان نمونه بهسازی‌شده سمند، سال ۱۳۸۶ معرفی و به بازار عرضه شد. اوایل دهه ۹۰ نیز شاهد معرفی نمونه جدید سورن با پسوند ELX بودیم که با تغییر در طرح جلوپنجره، داشبورد جدید و اضافه‌شدن برخی امکانات رفاهی به بازار آمد. در نهایت، در سال ۱۳۹۵ ایران خودرو اولین پیشرانه توربو خود را ‌روی این خودرو  نصب کرد تا نمونه توربو سورن ELX متولد شود. البته ما در اینجا قصد پرداختن به نمونه توربو را نداشته و نمونه تنفس طبیعی را مد نظر داریم. سورن از پیشرانه EF7 مشترک با سمند و دنا بهره‌مند است که این پیشرانه ۱.۶۵ لیتری با حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۹ نیوتن‌متر، با اتصال به یک گیربکس ۵ سرعته‌دستی، ضمن مصرف ۷.۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را برای این اسب ایرانی به ارمغان می‌آورد. سورن ELX از تجهیزات مناسبی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی، چراغ‌های عقب LED، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، بلوتوث، ترمزهای دیسکی در هر دو محور مجهز به ABS+EBD، ۲ عدد ایربگ و… بهره می‌برد که به نسبت رقبای هم‌قیمت، قابل قبول است. علاوه بر آپشن‌های مناسب، می‌توان از مواردی همچون فضای مناسب کابین و صندوق بار و سواری نرم نیز به عنوان نقاط قوت سورن ELX یاد کرد. اما در مقابل، مشکل همیشگی پیشرانه‌های EF7 یعنی کمبود تعمیرکار ماهر در بسیاری از شهرستان‌ها، گرانی برخی قطعات پیشرانه، کابین نسبتا پر سروصدا و بازار دست دوم ضعیف (نسبت به برخی خودروهای هم‌رده مانند پژو پارس و تندر ۹۰) از نقاط ضعف این خودرو هستند. آخرین قیمت اعلامی ایران خودرو برای سورن ELX، ۴۱ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان بوده که قیمت بازار آزاد نمونه‌های آماده تحویل نیز تفاوت چندانی با قیمت کارخانه نداشته و می‌توان با قیمتی بین ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان مالک یک سورن ELX با پیشرانه تنفس طبیعی شد.

دنا
دیگر محصول ملی ایران خودرو از اواخر سال ۱۳۹۳ مهمان بازار ایران است و به لطف ظاهر به‌روزتر و آپشن‌های کامل‌تر نسبت به دیگر خودروهای داخلی، با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شده است. اما ایران خودرو خیلی زود دریافت که برای رقابت با خودروهای چینی، نیاز به به‌روزرسانی دنا دارد و بر این اساس دنا پلاس در سال گذشته معرفی و به بازار عرضه شد. عرضه دنا پلاس باعث شد تا تقاضا برای نمونه معمولی دنا پایین بیاید و واسطه‌گری در بازار خودرو مذکور، رونق چندانی نداشته باشد. دنا نیز از پیشرانه EF7 و گیربکس ۵ سرعته دستی بهره‌مند بوده و مشخصات فنی ذکر شده برای سورن، برای دنا نیز صادق است. البته به دلیل تفاوت در وزن دو خودرو، برخی تفاوت‌ها در مشخصات فنی دیده می‌شود. به عنوان مثال، شتاب رسمی دنا، ۱.۵ ثانیه ضعیف‌تر از سورن و برابر ۱۳.۵ ثانیه است. از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی نیز هرچند دنا پلاس را می‌توان مجهزترین خودرو داخلی دانست اما دنا معمولی نیز به هیچ‌وجه دست‌وپا بسته نبوده و موارد مناسبی مانند سیستم چندرسانه‌ای مجهز به مانیتور لمسی و نویگیشن (GPS)، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی، بلوتوث، ترمز ABS+EBD، ۲ عدد ایربگ و… را ارائه می‌کند. دنا علاوه بر آپشن‌های مناسب، هندلینگ و شتاب نسبتا مناسبی نیز داشته و بازار دست دوم قابل قبولی دارد اما در مقابل، فضای کابین و نرمی سواری آن نسبت به خانواده سمند، در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. قیمت فعلی دنا که از سوی ایران خودرو اعلام شده، برابر با ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان است. در بازار آزاد نیز می‌توان نمونه‌های صفر کیلومتر آن را با مبلغی بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان خریداری کرد.

ثبت نام دنا شرایط خرید از ایران خودرو فروش نقدی دنا شرایط فروش دنا دنا قیمت قیمت دنا قیمت محصولات ایران خودرو
 بررسی سورن elx جدید  معایب سمند سورن elx  قیمت سورن ELX توربو  مشخصات فنی سورن ELX EF7  قیمت دنا معمولی  مشخصات دنا  راهنمای خرید خودرو  قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲  مشخصات پژو 206 تیپ 2  قیمت برلیانس C3 کراس  مزایا و معایب برلیانس C3  مشخصات برلیانس c3  پیش‌فروش سایپا کوئیک  قیمت سایپا کوئیک اتوماتیک  مشخصات سایپا کوئیک  قیمت کوئیک  مجله خودرو  ارزانترین خودرو در ایران  بهترین خودرو در ایران  مناسب ترین ماشین برای خانم ها
عصر خودرو

نویسنده: امیر خادمی‌پور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.