فریت‌لاینر آرگوسی، آخرین بازماندهٔ نسل بی‌دماغ‌های آمریکای+عکس ومشخصات

0

فریت‌لاینر آرگوسی، آخرین بازماندهٔ نسل بی‌دماغ‌های آمریکای+عکس ومشخصات

نتیجه تصویری برای فریت‌لاینر آرگوسی

در اروپا فقط از کامیون‌ها و کِشنده‌های بی‌دماغ استفاده می‌شود اما در آن‌سوی اقیانوس اطلس، یعنی در ایالات‌متحده رویه‌ای کاملاً برعکس جریان دارد. در آمریکا کشنده‌های دماغ‌دار غول‌پیکر بسیار محبوب‌اند و تقریباً همهٔ کامیون‌سازان این کشور فقط به ساخت کشنده‌ها و کامیون‌های دماغ‌دار می‌پردازند؛ اما در گذشته کشنده‌های بی‌دماغ نسبتاً متعددی هم توسط آمریکایی‌ها ساخته می‌شد که البته رفته‌رفته تولید آن‌ها کاهش یافت و تقریباً منقرض شدند. بااین‌وجود هنوز هم کشنده‌های بی‌دماغ در موارد بسیار کمی توسط کامیون‌سازان ایالات‌متحده تولید می‌شوند. کشنده‌هایی که علیرغم بی‌دماغ بودن ابهت بیشتری همتایان اروپایی خود دارند اما به دلیل فروش و استقبال پایین در ایالات‌متحده، عمدتاً در کشورهایی چون استرالیا عرضه می‌شوند. یکی از این کشنده‌ها، فریت‌لاینر آرگوسی است که می‌توان آن‌را یکی از آخرین بازمانده‌های نسل کشنده‌های بی‌دماغ آمریکا دانست.

argosy-11

آرگوسی برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد. این کشنده میراث دار تمامی کشنده‌های بی‌دماغ تاریخ فریت‌لاینر است که سابقه‌ای طولانی در پیشینهٔ این شرکت دارند. بااین‌حال پس از ۱۳ تولید، آرگوسی رنگ بوی کهنگی به خود گرفته بود آن‌هم در بازار بسیار رقابتی کشنده‌های سنگین ایالات‌متحده که در آن نمونه‌های دماغ‌دار فراوانی از سازنده‌های مختلف حضور دارند. به همین دلیل فریت‌لاینر در سال ۲۰۱۱ آرگوسی را مورد ارتقاء و بهسازی عمده‌ای قرار داده و نسل دوم آن‌را معرفی نمود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

freightliner-argosy-2012-03

در ارتقاء کلی سال ۲۰۱۱، آرگوسی طراحی خارجی جدید و تغییرات فنی فراوانی را تجربه کرده است به‌گونه‌ای که در مقایسه با نسل قبلی، مدل جدید دستخوش تحول عمده‌ای شده و علاوه بر ارتقاء داخلی و خارجی، طیف وسیعی از موتورها و گیربکس‌ها را هم ارائه می‌کند که آن‌را متنوع‌تر از قبل کرده است. علاوه بر این، آرگوسی جدید مجهز به یک سیستم مدیریت بهتر هوا به همراه یک رادیاتور بسیار بزرگ‌تر نیز شده است. همچنین آرگوسی با انواع مختلف سقف شامل ۹۰، ۱۰۱، ۱۱۰ Midroof و ۱۱۰ Raised Roof عرضه می‌شود که سطح بالایی از انعطاف‌پذیری را جهت استفاده در کاربری‌های مختلف جاده‌ای فراهم می‌کند. بعلاوه نسل جدید فریت‌لاینر آرگوسی در دو ترکیب ۶×۴ و ۸×۴ قابل خریداری است.

freightliner-argosy-2012-02

طراحی بیرونی

با توجه به اینکه آرگوسی کشنده‌ای بی‌دماغ است و اتاق آن روی موتور قرار دارد، کامیون ارتفاع بسیار بلندی داشته و از صلابت و ابهت زیادی برخوردار است. این کشنده دارای یک جلوپنجرهٔ V شکل بزرگ کرومی با خطوط افقی است که شباهت زیادی با جلوپنجرهٔ کامیون‌های اسکانیا دارد. به همین دلیل آرگوسی درعین‌حالی که بسیار زیبا و جذاب است، خصوصاً در جلوپنجره تا حدودی شبیه به کشنده‌های اسکانیا است. در طرفین این جلوپنجره، درو ورودی هوای بزرگ قرار داند که طراحی سیالی داشته و به بهبود آئرودینامیک کشنده کمک می‌کنند. همچنین چراغ‌های جلوی دوقلو با قاب کرومی نیز در کنار جلوپنجرهٔ کرومی به زیبایی هرچه بیشتر آرگوسی کمک شایانی کرده‌اند. سپر نیز دارای طراحی منحنی زیبایی است که در راستای بهبود بیشتر آئرودینامیک طراحی شده و با دو پروژکتور درون خود به دید بهتر راننده کمک می‌کند. از عناصر دیگر این کشنده که جهت پایین آوردن ضریب آئرودینامیک طراحی شده‌اند می‌توان آینه‌های جانبی و شیشهٔ جلوی شیب‌دار را نام برد که تا حدودی ولوو FH را به یاد میاورند.

argosy-10

داخل

دسترسی به داخل کابین کامیون به لطف ارگونومی مناسب دستگیره‌ها و پلکان ورودی، بسیار راحت است. فضای داخلی نسبتاً بزرگ است و برخورداری از کف کاملاً صاف و مسطح (عدم وجود پالانی موتور درون کابین) اجازه می‌دهد که راننده به‌راحتی در داخل اتاق حرکت کند. البته جنس متریال داخلی چندان مرغوب و پریمیوم نیست و نمی‌توان آن‌را با ولوو FH یا مرسدس بنز آکتروس مقایسه کرد اما مستحکم و بادوام هستند. همچنین داشبورد با مواد قالب‌گیری تزریقی ساخته شده که در مقایسه با نسل قبلی کیفیت بهتری دارد. قسمت داخلی درها از طراحی جدیدی برخوردار شده و جهت بهبود دید راننده، پنجره‌ها بزرگ‌تر شده‌اند. همچنین استحکام کابین دو برابر شده و عایق‌بندی صدا نیز بهبود یافته است.

argosy-3

بااینکه استفاده از چوب مصنوعی چندان مناسب نیست اما فرمان دوشاخهٔ آرگوسی حس خاصی از لوکس بودن را انتقال می‌دهد. همچنین جهت ارائهٔ حداکثر راحتی، فرمان در عمق و ارتفاع قابل تنظیم است و این امکان را به راننده می‌دهد که به‌سرعت موقعیت مناسب رانندگی خود را پیدا و تنظیم نماید. کامیون‌های ساخت فریت‌لاینر هیچ‌گاه مشکل ارگونومیک نداشته‌اند و آرگوسی هم از این امر مستثنا نیست به‌گونه‌ای که در اتاق همهٔ ادوات به‌راحتی در دسترس هستند و صندلی‌ها نیز نسبتاً راحت‌اند. بعلاوه، صندلی راننده بزرگ، راحت و مجهز به زیر آرنجی تاشو است درحالی‌که طیف گسترده‌ای از تنظیمات را هم ارائه می‌نماید تا جایی که راننده آن‌را همچون خانهٔ خود احساس می‌کند. دید روبه بیرون بسیار خوب است و هرگونه نقطهٔ کور در طرفین کشنده را می‌توان با یک تنظیم بسیار سادهٔ آینه‌ها برطرف کرد.

تمامی تیپ‌های فریت‌لاینر آرگوسی به‌صورت استاندارد مجهز به شیشه‌های برقی، صندلی‌های بادی و کروز کنترل هستند. محفظه‌های هوشمندانه‌ای در جای‌جای اتاق جهت قرار دادن اشیاء مختلف تعبیه شده درحالی‌که مدل Sleeper Cab (مجهز به جای خواب) نیز دارای یک تخت خواب عریض ۱٫۳ متری نسبتاً راحت است. همچنین در مدل‌های سقف بلند، یک تخت خواب اضافی هم در بالا وجود دارد. همچنین در مقایسه با نسل قبلی، سطح صدای داخل کابین به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است به‌طوری‌که می‌توان بدون هیچ مشکلی هنگام حرکت با سرعت‌هایی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در کامیون صحبت کرد.

freightliner_argosy

موتور و گیربکس

نسل جدید فریت‌لاینر آرگوسی با دو نوع پیشرانهٔ دیترویت دیزل DD15 و کامینز ISX ارائه می‌شود. موتورهای جدید در مقایسه با نمونه‌های قبلی پالایش‌شده‌تر بوده و پاسخگویی بهتری دارند بدون آنکه تصویر باشکوه آن‌ها خدشه‌دار شده باشد. سیستم خنک‌کنندهٔ جدید آن نیز بسیار کارآمد بوده و حتی در شرایط سخت هم درجه حرارت موتور را در حد مناسبی نگه می‌دارد. موتور DD15 دارای یک ترمز موتور قدرتمند، سیستم چرخش گازهای اگزوز (EGR) و تکنولوژی ضد آلایندگی BlueTec است. این موتور جهت پیمودن مسافت‌های طولانی طراحی شده و بین ۴۵۵ تا ۵۶۰ اسب بخار قدرت دارد. حداکثر گشتاور آن نیز بین ۲۱۰۰ تا ۲۵۰۰ نیوتن متر است.

argosy-8

همچنین همان‌طور که اشاره شد برای آرگوسی موتورهای کامینز ISX هم ارائه شده است. این موتورها دارای تکنولوژی تزریق سوخت پیشرفته، بهبود سیستم خنک‌کنندهٔ EGR و توربوشارژ هستند. همچنین برای این موتور تکنولوژی کاتالیزور سفارشی (SCR) هم ارائه شده است که موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای آلاینده می‌شود. پیشرانه‌های ISX کامینز با رنج قدرت مختلفی از ۴۰۰ اسب بخار تا نهایتاً ۶۰۰ اسب بخار و با حداکثر گشتاور ۲۷۸۰ نیوتن متر ارائه می‌شود.

argosy-9

جهت انتقال تمام و کمال این نیرو، فریت‌لاینر از گیربکس اتوماتیک UltraShift جدید ایتون با کلاچ الکتریکی و نرم‌افزار هوشمند انتخاب دنده استفاده کرده است که به شروع حرکت کامیون به بهترین نحو و همین‌طور تغییر دنده‌ها کمک کرده می‌کند. سیستم کمک به شروع حرکت در سراشیبی‌ها نیز از عقب رفتن کامیون جلوگیری می‌کند.

freightliner_argosy_5

سواری و هندلینگ

فریت‌لاینر آرگوسی در جلو از فنرهای پارابولیک استفاده می‌کند که حداکثر ظرفیتی برابر با ۷۲۵۸ کیلوگرم دارند درحالی‌که برای عقب دو نوع فولادی یا تعلیق بادی قابل انتخاب است. به لطف این موارد، آرگوسی توانایی حمل حداکثر وزن ۱۴۰ تن GCM (وزن ناخالص ترکیبی) را دارد. تعلیق کامیون بسیار کارآمد است و حتی در جاده‌های ناهموار هم هیچ احساس ناراحت‌کننده‌ای ندارد درحالی‌که در سرعت‌های بالا نیز لرزشی بسیار جزئی دارد. این غول آمریکایی برای توقف نیز علاوه بر ترمز موتور قدرتمند، مجهز به ترمزهای دیسکی در هر شش چرخ به همراه سیستم ABS و کنترل کشش شده است.

argosy-1

سخن پایانی

آرگوسی جدید یک برگ برنده برای فریت‌لاینر است و تمامی آن چیزی که یک کامیون سنگین نیاز دارد را ارائه می‌کند. کارایی و عملکرد عالی موتورهای آن نیز کاملاً ثابت شده و به لطف توان بالا و مصرف سوخت کم در بین رقبا شناخته‌شده هستند. کیفیت ساخت آن نسبت به نسل قبلی بسیار بهبود یافته و طراحی خارجی آن بسیار زیبا و باابهت است. آرگوسی جدید در داخل نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده است و ایجاد چند ارتقاء کلیدی در آن موجب افزایش راحتی شده است درحالی‌که طراحی داخلی آن‌هم کمی لوکس‌تر از قبل شده است. در کل فریت‌لاینر آرگوسی جدید در برابر بسیاری از کشنده‌های آمریکایی و حتی تعدادی از کشنده‌های اروپایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و رقیب بسیار سرسختی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

argosy-2

مشخصات فنی

Freightliner Argosy
پیشرانه ۶ سیلندر خطی کامینز ISX
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۲۷۸۰ نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک
حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر در ساعت
ظرفیت کل ۱۴۰ تن GCM
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.