بیوگرافی فروچیو لامبورگینی، مؤسس خودروسازی لامبورگینی(٣)

0

شرکت لامبورگینی در ابتدای سال ۱۹۷۰، به اوج موفقیت و افتخارات خود رسیده بود. هم‌زمان با اسپادا، سری جدید میورا با نام میورا اس (Miura S) هم تولید شد که از موتوری به نام ایزلرو (Islero) استفاده می‌کرد.

لامبورگینی

فروچیو لامبورگینی در سراشیبی سقوطدر طول دهه‌ی ۷۰ میلادی شرکت‌های فروچیو اسیر مشکلات مالی شدند. سال ۱۹۷۱، فروچیو که نیمی از تراکتورهای شرکت خود را صادر می‌کرد، با توقف واردات آفریقای جنوبی دچار مشکل شد. کشور بولیوی هم که تازه یک کودتای نظامی را پشت سر گذاشته بود، خرید تراکتورها را کنسل کرد. فروچیو نمی‌توانست کارکنان تراکتورسازی را که عضو اتحادیه کارگری بودند اخراج کند و این کارگران دست به اعتصاب‌های گسترده‌ای می‌زدند. سرانجام فروچیو تمام سهام خود را به شرکت رقیب، تراکتورسازی سِیم فروخت.

فرانک سیناترا در جمله‌ی مشهوری گفته بود: شما فراری را زمانی می‌خرید که می‌خواهید کسی باشید. اما لامبورگینی را زمانی می‌خرید که کسی هستید!

مدت زیادی نگذشته بود که کل گروه لامبورگینی خود را در معرض مشکلات مالی دیدند. فروچیو برای فروش تراکتورها و اتومبیل‌های خود، با جورج هنری روستی، بازرگان ثروتمند سوئیسی وارد مذاکره شد و درنهایت ۵۱ درصد از سهام خود را به مبلغ ۶۰۰ هزار دلار به او فروخت و به ‌این‌ترتیب، کنترل شرکتی را که خودش تأسیس کرده بود، از دست داد.

وضعیت از این هم بدتر شد؛ در سال ۱۹۷۳، بحران نفتی اروپا دامن‌گیر شرکت‌های خودروسازی شد؛ چرا که مصرف‌کنندگان به شیوه‌های به‌صرفه‌تری از حمل‌ونقل فکر می‌کردند. تا سال ۱۹۷۴، فروچیو کل کسب‌وکار اتومبیل‌های خود را از دست داد. او ۴۹ درصد باقیمانده از سهام خود را به رنه لایمر (یکی از دوستان جورج روستی) فروخت و ارتباط خود را با همه‌ی اتومبیل‌هایی که نام او را بر خود داشتند، به پایان برد.

لامبورگینی

بازنشستگیفروچیو لامبورگینی پس از خروج از تجارت خودرو، فعالیت خود را در سایر شرکت‌هایش از جمله سیستم‌های تهویه و لامبورگینی کالور ادامه داد. ولی در پایان سال ۱۹۷۴، او خود را بازنشسته اعلام کرد و از دنیای صنعتی خارج شد. او پس از بازنشستگی با بازگشت به ریشه‌های کشاورزی خود، با شکار خودش را سرگرم کرد، یک زمین گلف طراحی کرد و به مدیریت چندین تجارت کوچک ادامه داد.

فروچیو لامبورگینی در تاریخ ۲۰ فوریه‌ی سال ۱۹۹۳، پس از یک حمله‌ی قلبی، در بیمارستان سیلوسترینی پروجیا درگذشت. همه‌ی شرکت‌هایی که او تأسیس کرد، هنوز به کار خود ادامه می‌دهند؛ گرچه برخی از آن‌ها فعالیت‌های خود را تغییر داده‌اند. تونینو، پسر بزرگ فروچیو، برند خود را با نام تونینو لامبورگینی تأسیس کرده و به فروش لباس و لوازم تزئینی و همچنین طراحی شهری مشغول است. دختر او، پاتریزیا، کارخانه‌ی دیگر او را در شهر اومبریا اداره می‌کند. او در سال ۱۹۹۵، موزه‌ای از املاک و میراث پدرش افتتاح کرد که این موزه در سال ۲۰۱۴، از فرارا به بولونیا منقل شد.

 دانستنی های جالب  اسامی انواع لامبورگینی  لامبورگینی میورا  انزو فراری و لامبورگینی  بیوگرافی فروچیو لامبورگینی  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه شرکت لامبورگینی  موسس شرکت لامبورگینی  تراکتور لامبورگینی  داستان های جالب

خواندنی‌های دیگر از برند لامبورگینیفروچیو در اوج مشکلات خود در سال ۱۹۷۴، اتومبیل کانتاش (Countach) را تولید کرد. این اتومبیل با سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین اتومبیل زمان خود بود.

مالکیت شرکت لامبورگینی بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ سه بار تغییر کرد. در نهایت کمپانی کرایسلر، مسئولیت لامبورگینی را به عهده گرفت؛ ولی تا سال ۱۹۹۶، این شرکت چندین بار بین سرمایه‌گذاران خرید و فروش شد.

فردیناند پورشه، نوه‌ی فردیناند پورشه بزرگ و رئیس فولکس، مهندس جوانی بود که سرانجام برند لامبورگینی را از آشفتگی نجات داد. اتحاد آلمانی ایتالیایی فولکس- لامبورگینی، به تولید اتومبیل مورسیه‌لاگو (Murcielago) منجر شد. این اتومبیل دوسرنشین، ۱۲ سیلندر و ۳۳۷ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت.

فرانک سیناترا در جمله‌ی مشهوری گفته بود: شما فراری را زمانی می‌خرید که می‌خواهید کسی باشید. اما لامبورگینی را زمانی می‌خرید که کسی هستید!

جیان پائولو دالارا، طراح نخستین لامبورگینی، عاشق مسابقات فرمول ۱ بود، ولی فروچیو لامبورگینی دستیارانش را از شرکت در مسابقات منع می‌کرد. دالارا بعدها از لامبورگینی جدا شد و شرکت اتومبیل‌های مسابقه‌ای ایندیکار (IndyCars) را تأسیس کرد.

لامبورگینی گالاردو، با مدل اولیه موتور ۱۰ سیلندر و سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۴ ثانیه، باقیمت مناسب‌تر خود به‌عنوان سودآورترین خودروی شرکت لامبورگینی شناخته می‌شود.

اتومبیل بتمن در فیلم «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» یک اونتادور LP700 است.

فیلمی به نام «لامبورگینی» با کارگردانی مایکل رادفورد بر اساس زندگی فروچیو لامبورگینی در دست ساخت است. در این فیلم آنتونیو باندراس در نقش فروچیو و الک بلدوین در نقش انزو فراری بازی می‌کنند.

جملات مشهوروقتی از کار کردن دست می‌کشید، شروع به مردن می‌کنید.

آنچه من می‌خواستم این بود: یک ماشین جمع‌وجور  ظریف ۱۲ سیلندر، با ظرفیت بالا و ۴ کاربراتور. یک اتومبیل مستحکم اما نرم.

هرگز نتوانستم فکر کردن به اتومبیل رؤیایی‌ام را متوقف کنم.

در ساخت اونتادور، ما DNA برند خود را گرفتیم و به خالص‌ترین شکل ممکن به اتومبیل تبدیل کردیم.

یکی از چیزهایی که همیشه به جوانان اطرافم می‌گویم این است: همیشه هدف داشته باشید.

هنوز وقتی مردم از من می‌پرسند که اتومبیل ایده‌آل تو چیست، فقط یک پاسخ می‌دهم: میورا.

اگر ۹ همکار مصمم مثل پسرم داشتم، می‌توانستم همین امروز کارم را دوباره از صفر شروع کنم.

وقتی نگاه می‌کنید و می‌بینید کار دیگران چه کاستی‌های دارد، باید خودتان آن را تکمیل کنید.

منبع: زومیت – پویش پورمحمد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.