روش های تشخیص ماشین چپی
در این جا سعی داریم تا انواع معضلاتی که امکان دارد برای یک خودروی چپ کرده به وجود بیاید و یا در کل مشخصاتی که یک خودروی چپ کرده دارد و میتوان از روی آن این حالت را تشخیص داد، بررسی کنیم.
اصطلاح چپی به چه خودرویی اطلاق می شود؟
خیلی راحت و خلاصه بگوییم، اصطلاحا به خودرویی چپی گفته می شود که در اثر سانحه و تصادفی، تعادل خود را از دست داده و اثر برخورد ابتدا از قسمت های جانبی و همچنین ستون ها و سقف به خودرو رسیده و در مراحل بعدی به سایر قسمت ها و همچنین کف خودرو وارد می شود. به عبارتی در اینگونه تصادفات، ستون ها، کلاف ها و سقف خودرو در زمره حساس ترین نقاط مستعد آسیب دیدگی قرار دارند.
ترفندهای تشخیص خودرو چپی
اولین مورد برای شناسایی یک خودروی واژگون شده ایراد در رنگ خودرو است.
خودروی واژگون شده حتما نیازمند رنگ شدن است و رنگ کارخانه با رنگ تعمیرگاه متفاوت است. مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه بسیار متفاوت از مراحل رنگ کردن خودرو در تعمیرگاه است.
به عنوان مثال در کارخانه، رنگ خودرو در دمای بالای ۱۵۰ درجه خشک میشود اما در تعمیرگاه خودرو را درون اتاقی با دما ۵۰ تا ۶۰ درجه قرار می دهند تا رنگ آن خشک شود بنابراین کیفیت رنگ بدست آمده هرگز با کیفیت رنگ کارخانه یکی نخواهد بود. این مسئله اگر با چشم هم قابل تشخیص نباشد با استفاده از دستگاه های تست رنگ دیجیتال قابل شناسایی است.
خودروی چپی را میتوان از تغییر رنگ یا سقف خودرو شناسایی کرد
در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس های موجود در زیر نوارهای دور درهای خودرو از بین می رود. اثر پرس هایی که توسط کارخانه ایجاد می شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس ها را ایجاد می کنند اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی شود.
یکی دیگر از نقاط مهمی که می تواند به تشخیص واژگونی خودرو کمک کند فاصله سر شاسی هاست. یک کارشناس در صورت قرارگرفتن خودرو روی چاله مخصوص می تواند متوجه بازسازی شاسی خودرو شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد خودروهای واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.
در خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته اند تنظیم فرمان به هم خورده و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را در خودرو نشان می دهد.
عدم تنظیم جلوبندی در خودروهای واژگون شده منجر به لاستیک سایی خودرو نیز می شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می شوند. علاوه بر این وجود انواع صداهای اضافی در خودرو می-تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.
ستون های خودرو نیز با توجه به دشواری ترمیم و صافکاری بسیار حائز اهمیت هستند اما تشخیص خوردگی ستون، ضرب دیدگی و نقاشی آن به نسبت سایر قسمت ها راحت تر بوده و با دشواری کمتری می توان به آن پی برد. در این میان عدم هماهنگی درزهای میانی قطعات بدنه نیز یکی از نشانه های روشن و راحت فهمیدن وضعیت خودرو است و در پاره ای از موارد به علت آسیب دیدگی امکان کم کردن و هماهنگی کاملا دقیق درزها وجود ندارد.
۶-توجه به زاویه چرخ ها
یکی دیگر از عیوب خودروهای تصادفی و چپی، لاستیکسایی بوده که از عدم تنظیم جلوبندی میباشد. لاستیکها از زوایای استاندارد خود خارج شده و با زاویهای غیرعادی روی آسفالت حرکت میکنند. در نتیجه از یک جهت ساییده شده و دچار مشکل میشوند. وجود صداهای اضافی در خودرو، عدم درزبندی مناسب، زنگ زدن بعضی قسمتها به دلیل عدم رعایت استاندارد لازم و … همگی عیوبی هستند که در خودروهای واژگون شده به وجود میآیند. استفاده از این خودروها نیازمند تعمیر و نگهداری مداوم و مرتب است. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری آنها بالا بوده که به صرفه نمیباشد. خرید این خودروها به نظر من اصلاً درست نبوده و در آینده مشکلات زیادی را به وجود میآورند. در هر صورت در این هفته سعی شد تا با مشخصات این خودروها آشنا شوید تا بتوانید آنها را تشخیص دهید.