معرفی شرکت صنایع ماشین سازی اراک + محصولات تولیدی

0

مدیرعامل ماشین سازی اراک ،ماشین سازی اراک دیگ بخار ،تاریخچه ماشین سازی اراک

شرکت ماشین‌سازی اراک، از مجتمع‌های صنعتی بزرگ ایران است، که در سال ۱۳۴۶ در شهر اراک تأسیس و در سال ۱۳۵۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 مدیرعامل ماشین سازی اراک  ماشین سازی اراک دیگ بخار  استخدام شرکت ماشین سازی اراک  تاریخچه ماشین سازی اراک  تعداد پرسنل ماشین سازی اراک  صنایع مادر در ایران  قطب صنعتی ایران  شرکت های موجود در اراک  دیگ بخار چیست  قیمت سهام ماشین سازی اراک  شرکت های سازنده پل در ایران  دانستنی های جالب  معرفی شرکت پارس خودرو  معرفی شرکت های ایران  معرفی ماشین سازی اراک

این شرکت بزرگترین تولیدکننده تجهیزات پتروشیمی و پالایشگاهی، صنایع نفت و گاز، حمل و نقل، سیمان و معدن در کشور است.

جعفر صفری مدیرعامل و عضو هیات مدیره

کارشناسی مکانیک دانشگاه پلی تکنیک

کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

گروه‌های وابسته

شرکت ماشین‌سازی اراک دارای ۶ گروه شامل گروه ساخت و تجهیزات، گروه پل و سازه‌های فلزی، گروه دیگهای بخار، گروه ماشین و مونتاژ، گروه متالورژی و گروه پروژه EPC است.

گروه پل‌سازی

 مدیرعامل ماشین سازی اراک  ماشین سازی اراک دیگ بخار  استخدام شرکت ماشین سازی اراک  تاریخچه ماشین سازی اراک  تعداد پرسنل ماشین سازی اراک  صنایع مادر در ایران  قطب صنعتی ایران  شرکت های موجود در اراک  دیگ بخار چیست  قیمت سهام ماشین سازی اراک  شرکت های سازنده پل در ایران  دانستنی های جالب  معرفی شرکت پارس خودرو  معرفی شرکت های ایران  معرفی ماشین سازی اراک

تاریخچه ساخت پل‌های فلزی در این شرکت به سال ۱۳۵۰خورشیدی باز می‌گردد. شرکت ماشین‌سازی اراک اولین و بزرگترین گروه پل ساز در ایران و خاورمیانه است و تا به امروز توسط این شرکت نزدیک به سیصد پل در طراحی و نصب شده‌است.

از جمله این پل‌ها می‌توان به پل‌های راه آهن بافق -بندرعباس، پل شهید همت، پل نیاوران، پل شهید جهان آرای خرمشهر، پل میدان آزادی مشهد و پل‌های ارتباطی ایذه به شهرکرد در محدوده دریاچه سد کارون ۳ (،و بزرگترین پل دهانه قوسی خاورمیانه بر روی دریاچه سد کارون ۴ به طول ۳۸۰ متر) اشاره کرد.

فرآیند ساخت پل و سازه های فلزی در شرکت ماشین سازی اراک ازنظر زمانی همزاد شرکت است یعنی نقطه شروع آن به سال ۱۳۵۰ ش (۱۹۷۲م) باز می گردد. بدون کمترین گزافه گویی باید شرکت ماشین سازی اراک را اولین و معتبرترین پل ساز ایران و به تعبیری خاورمیانه دانست. این شرکت در سال ۱۳۵۸ ش (۱۹۸۰ م) در مسیر تکوین خویش واحد مهندسی – تخصصی ویژه ای را برای فعالیتهای جدید پل بنیان نهاد که در حقیقت مدلی ازیک تحقیق و توسعه اولیه بود.
پس از آغاز به کار این واحد ، فعالیتهای پل و سازه های فلزی روح تازه ای به خود گرفت و محصولات پر فروشی همچون پل های خرپایی و تیرمرکب اندک اندک به تولیدات رایج تبدیل شد و پل ها و سازه های جدید (بسته به سفارش مشتری و نیاز ایران زمین) در دستور کار طراحی و ساخت قرار گرفتند و تا به امروز قریب سیصد پل در ایران و منطقه طراحی و نصب شده است که نشان شرکت ماشین سازی اراک بر تارک آنها می درخشد.

برج خنک کن خشک (هلر)نیروگاه شهید رجایی قزوین، ساخت ماشین‌سازی اراک

 مدیرعامل ماشین سازی اراک  ماشین سازی اراک دیگ بخار  استخدام شرکت ماشین سازی اراک  تاریخچه ماشین سازی اراک  تعداد پرسنل ماشین سازی اراک  صنایع مادر در ایران  قطب صنعتی ایران  شرکت های موجود در اراک  دیگ بخار چیست  قیمت سهام ماشین سازی اراک  شرکت های سازنده پل در ایران  دانستنی های جالب  معرفی شرکت پارس خودرو  معرفی شرکت های ایران  معرفی ماشین سازی اراک

این گروه از جمله گروه‌های شرکت است که با تجربه ۲۵ ساله خود تجهیزات مورد نیاز در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و سد و نیروگاه‌ها را تأمین کرده‌است.

از جمله تجهیزات ساخته شده توسط این گروه می‌توان به برج‌های پالایشگاه شازند، پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه کرمان، دودکش‌های نیروگاه شهید رجایی قزوین (مرتفع‌ترین برج فلزی در ایران)، داکت‌های نیروگاه برق کرمان، برج‌های مجتمع پتروشیمی اروند، رآکتورهای نیروگاه پارس جنوبی و مخزن سقف شناور پالایشگاه اصفهان اشاره کرد.

گروه دیگ‌های بخار

این گروه به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده دیگ‌های بخار در خاورمیانه است که هم‌زمان با تأسیس شرکت شروع به فعالیت کرده‌است.

دیگ های بخار وآبگرم به عنوان مولدهای بخار ، حرارت ونیرو امروزه نقش مهمی را در کلیه صنایع از جمله نفت ، گاز ، پتروشیمی ، صنایع غذایی ، صنایع نساجی ، لاستیک وغیره ایفا می کنند.ماشین سازی اراک بعنوان اولین وبزرگترین تولید کننده اینگونه تجهیزات در ایران وخاور میانه در راستای توسعه صنایع کشورهمزمان با تاسیس این شرکت درسال ۱۳۵۰ فعالیت خود را با انتقال تکنولوژی از شرکت Thomson Cochran انگلستان آغاز نمود و در ادامه با فعالیت مستمر خود تا کنون با افزایش سهم داخل تولید این تجهیزات ، وبومی سازی کامل تکنولوژی آن توانسته است بعنوان یکی از شرکتهای صاحب دانش فنی وصاحب نام در دنیا مطرح گردد.

قبل از تاسیس ماشین سازی اراک تمامی نیاز کشور به دیگ های بخار، آبگرم و حتی تعمیرات اساسی آن نیز از طریق شرکتهای خارجی انجام می شد.

ماشین سازی اراک ساخت دیگ های بخار وآبگرم را با عناوین ذیل در سری B , A آغاز نمود :

•  Mini Pack سری دیگهای ظرفیت پایین

•  Wee Chiften سری دیگهای ظرفیت متوسط

•  Multi Pack سری دیگهای ظرفیت بالا

•  Cal Pack سری دیگهای آبگرم

ودر ادامه با تجهیز امکانات ساخت وایجاد سیستم های اطمینان مرغوبیت وتضمین کیفیت واخذ تاییدیه مدارک فنی وروشهای بازرسی وساخت از شرکتهایی نظیر Loyds ، طراحی وتولید دیگهای بخار وآبگرم را به انجام ودرصد وسیعی از نیاز صنایع کشور به واردات اینگونه تجهیزات راپاسخگو گردید. روند بومی سازی این تکنولوژی در ماشین سازی اراک در طول چندین سال اخیربه نحوی بوده است که ده ها شرکت کوچک وبزرگ با الگو برداری از این طرح درزمینه ساخت دیگهای بخار فایر تیوب در داخل کشور فعالیت خود را شروع و در عرصه صنعت دیگ سا زی وارد شده اند.

اکنون با گذشت نیم قرن از فعالیت ماشین سازی اراک در زمینه تولید دیگ های بخار و آبگرم ، علاوه بر تولید صد در صد این محصول ، در خصوص تولید داخل سایر اجزاء جانبی آن نظیر پمپ ، مشعل ، شیر آلات ، سیستم کنترل و غیره نقش مهمی را ایفا نموده است . به نحوی که سازندگان داخلی زیادی در حال حاضر این اقلام را تولید وبه صنایع مختلف عرضه نموده اند .

گروه ماشین و مونتاژ

این گروه در سال ۱۳۶۸ تشکیل شد و با در اختیار داشتن پرسنل و کارشناسان مجرب و همچنین بهره‌گیری از ماشین آلات نیمه سنگین و سنگین با دقت ماشینکاری بالا در سه بخش عمده طراحی تجهیزات سرچاهی و حفاری، تجهیزات کارخانه‌ای و نیروگاهی و ماشین کاری سنگین فعالیت می‌کند. از جمله تجهیزات ساخته شده توسط این گروه عبارتند از:ساخت تجهیزات توربین‌های نیروگاه‌های بادی منجیل و رودبار، زباله سوزهای پالایشگاه تهران، ساخت تجهیزات توربین‌های ژنراتور سد کرخه، طراحی و ساخت کلیه سازه‌های فلزی سد و نیروگاه آبی سد کارون ۳،، دریچه‌های قطاعی و سازه‌های فلزی سد مسجد سلیمان ، طراحی و ساخت تجهیزات سرچاهی بر اساس استاندارد API6A و سازه‌های فلزی سد خاکی شهید یعقوبی.

گروه تولیدی ماشین ومونتاژ در سال ۱۳۶۸ تشکیل گردیده است. این گروه با در اختیار داشتن پرسنل وکارشناسان مجرب وهمچنین بهره گیری از ماشین افزار های CNCوماشین آلات نیمه سنگین وسنگین با دقت ماشینکاری بالا در سه بخش عمده ذیل فعالیت می نماید:

طراحی وساخت تجهیزات سر چاهی وحفاری شامل :
-شیرهای دروازه ای در سایزها ی ۱۶/۱ ۲تا ۹ اینچ ،از فشار ۳۰۰۰ تا Psi 10000با کلاس مواد AAتا HHطبق API 6A
-شیرهای ایمنی سطحی سرچاهی طبق API 6A
-انواع تاج سرچاهی از فشارهای ۳۰۰۰ تا Psi 10000با کلاس مواد AA تا HH طبق API 6A
– طراحی وساخت انواع : Casing SpoolsوHangers
-سازه دکل حفاری
-وینچ اصلی دکل حفاری
-تاج دکل حفاری

طراحی وساخت تجهیزات کارخانه ای ،نیروگاهی ومعادن ازجمله:
-تجهیزات هیدرومکانیکال سدها
– تسمه نقاله های معادن
-زباله سوز های صنعتی
-نیروگاه های بادی
-کوره های آهنگری وعملیات حرارتی

ماشینکاری سنگین:
-ماشین کاری اجزاء اصلی توربین های برق آبی از جمله Rotor Hub،
Bottom RingوHead Cover
-ماشینکاری رینگ وفلنج با قطرهای بالا تا سایز ۵۷ اینچ.
مشخصات فنی برخی از دستگاههای ماشین افزار نیمه سنگین وسنگین این گروه به شرح ذیل می باشد:

کاروسل سنگین CNC :
– قابلیت تراش ، فرز ، بورینگ و سنگ زنی قطعات تا وزن ۱۰۰ تن
– حداکثر قطر قطعه کار ۱۲ متر
– حداکثر ارتفاع قطعه کار ۴ متر
– دقت ماشینکاری دستگاه تا ۰۱/۰ میلی متر

بورینگ CNC :
– ماشینکاری قطعه کار تا وزن ۱۲ تن
– میزان حرکت محورهای سه گانه ۵/۲×۳×۳ متر
– ۴ محور کنترل
– دقت ماشینکاری دستگاه تا ۰۱/۰ میلی متر

تراش سنگین TP800
– وزن قطعه کار تا ۱۰ تن
– طول تراشکاری تا ۸ متر
– قطر تراشکاری تا ۱۶۰۰ میلی متر
– دقت ماشینکاری ۱/۰ میلی متر.

فرز دروازه ای
– وزن قطعه کار تا ۵۰ تن
– فاصله بین ستون ها ۴/۲ متر
– ابعاد میز ۴×۲۵/۲ متر
– میزان حرکت طولی ۵/۸ متر
– میزان حرکت عمودی ۵/۲ متر

گروه متالورژی

گروه تولیدی متالورژی شرکت ماشین سازی اراک با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و مجرب و همچنین دستگاههای منحصر بفرد نظیر کوره های قوس الکتریکی ،کوره پاتیلی LF ، سیستم گاززدایی در خلاء ( VODC ) ، پرس ۱۶۰۰ تن هیدرولیک ، رینگساز ، انواع چکشها و پرسها درحدود نیم قرن است که در زمینه تولید تجهیزات نفت و گاز ، تجهیزات خطوط لوله ، رینگهای صنعتی و… درحال فعالیت می باشد. عمده محصولات به روش آهنگری باز و بسته ، نورد و مطابق با آخرین استانداردهای معتبر جهانی نظیر ISO ، EN ، DIN ، ASTM و به روش آهنگری باز و بسته و نورد تولید می شوند.

معرفی کارگاه ها

•  کارگاه فولادسازی و ریخته گری :

در این کارگاه عملیات تولید ذوب با بهره گیری از دو دستگاه کوره قوس الکتریکی ۱۲ تن و یک دستگاه کنورتور تصفیه فولاد ۱۲ تن انجام می شود و عملیات کنترل آنالیز نیز با استفاده از دستگاه کوانتومتر صورت می گیرد .

•  کارگاه آهنگری و توسعه آهنگری:

در این کارگاهها عملیات آهنگری به روش باز و بسته (قالبی ) با استفاده از چکشها ، پرسها با ظرفیتهای مختلف و همچنین عملیات رینگسازی به روش نورد با استفاده از دستگاه رینگساز انجام می شود همچنین پروسه های عملیات حرارتی مختلف نیز با استفاده از کوره ها و تجهیزات عملیات حرارتی با ظرفیتهای مختلف در این کارگاه انجام می شود.

•  کارگاه گلوله زنی :

در این کارگاه گلوله های فولادی با قطر مختلف (کمتر از قطر ۱۰۰ میلیمتر) به روش نورد (رول فورج ) تولید می شود و همچنین عملیات حرارتی به روش پیوسته انجام می گیرد.

•  کارگاه عملیات تکمیلی :

در این کارگاه عملیات تکمیلی از قبیل شات بلاست ، سنگ زنی ، تستهای غیر مخرب ، جوشکاری و بسته بندی بر روی محصولات تولید شده انجام می شود

•  کارگاه ابزارسازی :

•  در این کارگاه قالبها و تجهیزات مورد نیاز جهت عملیات ریخته گری و آهنگری و همچنین تجهیزات مختلف مورد نیاز جهت دستگاهها ساخته می شوند

گروه پروژه EPC

شرکت ماشین سازی اراک به عنوان یکی از صنایع مادر کشور فعالیت خود را در زمینه تولید تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی, نیروگاهی, سازه های فلزی و ….. آغاز نموده و از بدو تأسیس تاکنون همواره به عنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور در زمینه تولید تجهیزات سنگین مطرح بوده است.
به جهت همگام شدن با شرایط روز کشور و حرکت به سمت اجرای پروژه های بزرگتر و سودآوری بیشتر شرکت, از اواخر دهه هفتاد, بحث شرکت در پروژه های بزرگ EPC در درون شرکت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به درآمد زایی حاصل از انجام پروژه های EPC، از سال ۱۳۷۹ حرکت به سمت اجرای این پروژه ها و تبدیل شرکت به یک شرکت GC در برنامه استراتژیک شرکت گنجانده شد و از سال ۱۳۸۰ نیز این موضوع در خط مشی کیفی شرکت لحاظ گردید.
مهمترین اقدام در جهت تبدیل شدن به یک شرکت GC پس از اقداماتی نظیر اصلاح ساختار سازمانی شرکت و اقدام جهت اخذ مجوزها و گریدهای لازم از مراجع مرتبط, شرکت در مناقصه های بزرگ پروژه های EPC بود.

پروژه های شاخص EPC که در سه سال اخیر اجرا شده اند:

در این پروژه ها مسئولیت طراحی، تأمین مواد و اجراء به طور کامل بر عهده پیمانکار اصلی پروژه بوده به نحوی که بعد از اتمام عملیات اجرایی پروژه کار فرما می تواند از تسهیلات ایجاد شده بهره برداری نماید.

پروژه طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر:

فاز مهندسی این پروژه شامل انجام مهندسی پایه، تفصیلی و اجرائی در کلیه دیسیپلین های مهندسی از جمله سیبیل، مکانیک، پایپینگ،برق و مخابرات، ابزار دقیق و ایمنی است .نکته مهم در طراحی این پروژه این است که با توجه به لزوم در سرویس بودن بندر، طراحی این پروژه به گونه ای انجام گرفته که در عین بهینه نمودن سیستم ها از سیستم های موجود بندر نیز نهایت استفاده به عمل آید.

به جهت همگام شدن با شرایط روز کشور و حرکت به سمت اجرای پروژه‌های بزرگتر و سودآوری بیشتر شرکت، از اواخر دهه هفتاد خورشیدی، بحث شرکت در پروژه‌های بزرگ EPC در درون شرکت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. از جمله پروژه‌های اجرا شده توسط این گروه می‌توان به پروژه‌های انبارهای نفت کرمان، انبارهای نفت بیرجند، انبارهای نفت ماهشهر، طرح ساماندهی بندر ماهشهر، ساخت مخازن اروندان، توسعه انبار نفت اصفهان، طرح نمک زدایی مارون ۳ و طرح تثبیت پالایشگاه آبادان اشاره کرد.

اطلاعات تماس

  • آدرس: اراک، میدان صنعت، کد پستی: ٣٨١٨۹۹٧٨٨٨ صندوق پستی ۱۴۸ دفتر تهران: بلوار مرزداران، خیابان ایثار، نبش نامدار دوم، پلاک ۴
  • تلفن: ۹-٣٣١٣۰۰٣١-۰٨۶ دفتر تهران: ۶-۴۴۲۷۹۷۷۵-۰۲۱
  • نمابر: ٣٣١٣٣۰٢۰ دفتر تهران: ۴۴۲۷۵۷۱۵ 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.