توان خروجی موتور چیست ؟

0

توان خروجی موتور

توان خروجی موتورها را اکثرا با نام و نشان اسب بخار بر حسب دور بر دقیقه اندازه گیری می نمایند .

بررسی توان خروجی موتور ، با دستگاهی به نام Dinamometro ، انجامی می گیرد ، البته نام این دستگاه را دروغ سنج نیز گذاشته اند . دلیل این امر این است که اکثر خودروسازان ، توان موتور خویش را بدون در نظر گرفتن اینکه ، اجزای متفاوتی بر روی سیستم قرار خواهد گرفت یا خیر می سنجند و اینجاست که این دستگاه دروغ سنج وارد شده و توان خروجی را که در چرخها وجود دارد را به ما نشان خواهد داد . در برخی موارد ، توان خروجی و آنچه که با Dinamometro بر روی تایرها سنجیده می شود ، حتی به اختلاف ۱۰۰ اسب بخاری نیز رسیده است ، که این مطلب خود باعث این شده است که دیگر مردم فقط بر روی کاغد این اعداد را قبول نمایند نه در واقعیت .

 حداکثر توان خروجی موتور چیست؟  اسب بخار چیست  شتاب خودرو چیست  قدرت موتور چیست  گشتاور موتور چیست  مقالات آموزشی خودرو  اطلاعات فنی خودرو  آموزش نکات فنی خودرو

داستان این نام که امروزه بر سر زبان همه آنرا می شنویم از کجا شروع شده است ؟

عبارت اسب بخار توسط جیمز وات (١۸١٩- ١۷٣۶) ابداع شد . بیشتر شهرت او به خاطر کارهایش برای بهبود ماشین بخار است .

داستان از آن جا شروع شد که وات در یک معدن زغال سنگ با اسب هایی که زغال سنگ بلند می¬کردند کار می¬کرد و راهی می-خواست تا بتواند درباره¬ی توان هر یک از این اسب ها صحبت کند . او دریافت که به طور میانگین ، یک اسب معدن می تواند ۲۲۰۰۰ پوند – فوت ( حدود ٣۰ کیلوژول ) کار را در یک دقیقه انجام دهد . سپس او این عدد را ۵۰ درصد افزایش داد و اسب بخار را ٣٣۰۰۰ پوند – فوت ( حدود ۴۵ کیلوژول ) انرژی در یک دقیقه قرار داد .

توان خروجی موتور

تعریف اسب بخار عبارت بوده است که :

نیرویی که یک اسب قوی و نیرومند می¬تواند باری را به وزن ۲۳۰ کیلوگرم آن هم در فاصله زمانی یک ثانیه بلند کرده و حدود ۳۰ سانتی متر نیز بالا ببرد .

البته تعریف دیگری نیز وجود داشته و آن این است که

یک اسب می تواند در هر دقیقه ٣٣۰۰۰ پوند-فوت ( معدل ۴۴۷۴۲ نیوتن متر ) کار انجام دهد . پس اسبی را در نظر بگیرید که در حال بالا کشیدن زغال از معدن است . اسبی که یک اسب بخار توان دارد می تواند ٣٣۰ پوند ( ١۵۰ کیلوگرم ) جرم ( همان وزن در اصطلاح روزمره ) را در مدت یک دقیقه ١۰۰ فوت ( ٣۰ متر ) بالا بکشد . و یا ٣٣ پوند (١۵ کیلوگرم) را در یک دقیقه ١۰۰۰ فوت ( ٣۰۰ متر ) .

یک اسب بخار برابر با ۷۳۵ وات است ( در واحد متریک ) .

انرژی حاصل از یک اسب بخار در مدت یک ساعت برابر ۲۵۴۵BTU است که هر BTU انرژی مورد نیاز برای بالا بردن دمای یک پوند آب به اندازه¬ی یک درجه ی فارنهایت است .

یک BTU برابر ١۰۵۵ ژول ، یا ۲۵۲ گرم – کالری ویا ۲۵۲/۰ کالری غذایی است . یک اسب احتمالا ۶۴١ کالری غذایی را در یک ساعت می سوزاند .

توان خروجی موتور

ایده ی طرز کار توان سنج) یا همان Dinamometro ) را می توان به این صورت درک کرد .

تصور کنید موتوری را روشن کردید و بدون آنکه باری روی آن باشد پدال گاز را فشار می¬دهید . در این حالت موتور آن قدر سریع می چرخد که از هم می پاشد . که این مناسب نیست بنابراین با یک توان سنج باری را بر موتور قرار می دهند و باری را که موتور در دورهای ( منظور همان دور بر دقیقه است ، که در اینجا به دور میزان چرخش میل لنگ را گویند ، که آن نیز با میزان چرخش فلایویل یا چرخ طیار محاسبه می گردد ) مختلف می تواند تحمل کند را اندازه می گیرند . باید توان سنجی را به موتور وصل کنید ، با توان سنج بار روی موتور را تغییر می دهند و دور موتور را مثلا روی ۷۰۰۰ دور بر دقیقه ثابت نگه می¬دارند ، در این دور ، باری را که موتور می تواند تحمل کند ثبت می شود . سپس بار را زیادتر می¬نمایند تا دور موتور مثلا به ۶۵۰۰ کاهش یابد و دوباره بار متناظر با این دور را ثبت می نمایند . به همین ترتیب ادامه داده  خواهد شد تا به نموداری برسیم . همچنین می توان این عمل را از ۵۰۰ و ١۰۰۰ دور به بالا انجام داد . چیزی که توان سنج اندازه می گیرد در واقع گشتاور پیچشی است و برای تبدیل آن به اسب بخار باید گشتاور را در دور موتور ضرب نمود .

توان خروجی موتور

عموما نمودار اسب بخار بر حسب دور موتور را در بیشتر موارد دیده اید ، این نمودار نشانگر توان خروجی و حداکثر توان خروجی موتور بوده که آنرا بر حسب دفعات و با اعداد متفاوتی بدست می آورند ، سپس اعداد قابل اطمینان را پیدا نموده و جدولی بر همان اساس برای هر موتور خودرو ترسیم خواهند نمود . به مانند جدولی که در بالا مشاهده می نمایید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.