رقابت چری تیگو ۵ با BYD S6 ؛کدام یک برتر هست ؟

0

در این نوشتار قصد داریم در وانفسای صنعت خودرو کشور به مقایسه دو کراس‌اوور چینی موجود در بازار بپردازیم که این روزها با قیمتی کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان قابل خریدند و از فروش نسبتاً خوبی نیز در بازار برخوردار بوده‌اند.

طراحی ظاهری

شاید نیازی به توضیح نباشد که در این بخش برتری با چری تیگو ۵ خواهد بود. این کراس‌اوور علیرغم چند اشتباه طراحی جزئی در نسخه اولیه، دوبار توسط چری فیس‌لیفت شده و حالا از چهره به روز و نسبتاً مناسبی برخوردار است.
 مقایسه شاسی بلند  مقایسه تیگو 5 با با یو دی اس6  مشخصات تیگو 5  قیمت تیگو 5  مشخصات بی وای دی S6  قیمت بی وای دی E6 مدل 2017  مقایسه بی وای دی اس 7 با تیگو7  تیگو 5 بهتره یا بی وای دی اس 6  Chery Tiggo 5  BYD S6

این در حالیست که BYD S6 نسبتاً قدیمی به نظر می‌رسد و شباهت بی‌بدیلی به مدل سه نسل قبل لکسوس RX دارد. بنابراین بی‌وای‌دی S6 از طراحی نسبتاً هماهنگی برخوردار است اما چند سالی نسبت به طراحی روز صنعت خودروسازی عقب است.

فضای داخلی

شاید این دو کراس‌اوور از نظر ابعاد بیرونی بدنه تقریباً هم‌اندازه به نظر برسند اما واقعیت است که در مسافرت رفتن با این دو خودرو شاهد اختلافی عجیب و غریب خواهید بود. چری تیگو ۵ از نظر ابعاد اتاق بیشتر به یک خودرو سواری کلاس D (مانند سمند) شباهت دارد، صندلی‌های نسبتاً ناراحت ردیف عقب و فضای پای سرنشینان باعث می‌شود که این خودرو بیشتر چهار نفره ظاهر شود تا پنج نفره، هرچند که فضای صندوق عقب نسبتاً بزرگ و مناسب است و نمی‌توان به ابعاد این قسمت خرده گرفت. اما در مقابل فضای داخلی BYD S6 حتی برای پنج سرنشین نیز راحت است، به خصوص که قابلیت تنظیم صندلی ردیف عقب وجود دارد و همین نکته ساده رفاه سرنشینان را افزایش می‌دهد.


در زمینه طراحی داشبورد البته برتری از آن چری خواهد بود به خصوص که در آخرین فیس‌لیفت، جانمایی صفحه نمایشگر نیز از افقی به عمودی تغییر کرده که احساسی از مواجهه با یک خودرو بسیار مدرن را به سرنشینان خود القا می‌کند. این در حالیست که مجموعه پشت آمپر BYD S6 طرحی کاملاً عجیب و متفاوت با نمایشگرهای دیجیتالی رنگارنگ دارد و بیش از حد مطابق سلیقه شهروندان آسیای شرقی شکل گرفته، اما با این حال باید برنده این بخش را S6 دانست که رفاه بیشتری را به سرنشینان خود هدیه می‌دهد.

مشخصات فنی و ایمنی

بی‌وای‌دی S6 از پیشرانه‌ای ۲.۴ لیتری به قدرت ۱۶۰ اسب بخار بهره می‌برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس دوبل کلاچ غوطه‌ور در روغن (دوبل کلاچ خیس) به چرخ‌های جلو می‌رساند. در مقابل چری تیگو ۵ به موتوری ۲ لیتری به قدرت ۱۳۹ اسب بخار مجهز است و گیربکس CVT با قابلیت شبیه‌سازی هفت دنده دارد. بنابراین تا اینجای کار، برتری از آن BYD S6 خواهد بود. در بحث سیستم تعلیق نیز این برتری به شکل نسبی ادامه می‌یابد. چرا که بی وای دی تصمیم به اعمال تغییراتی بر روی شاسی عاریت گرفته شده از لکسوس گرفته و ماحصل این کار، مهندسی یک سیستم تعلیق نسبتاً نرم با انعطاف‌پذیری زیاد است که موجب عملکرد بهتر BYD S6 در شرایط خارج از جاده‌ای شده است.


در مقایسه اما فنربندی چری تیگو ۵ ساده‌تر و البته سفت‌تر است که هندلینگ بهتری را برای این کراس‌اوور تک دیفرانسیل به ارمغان آورده است اما در سمت دیگر ترازو، انتخاب این سیستم تعلیق باعث خشکی نسبی سواری (به خصوص برای سرنشینان عقب) و کاهش عملکرد خودرو در گذر از مسیرهای خارج جاده‌ای شده است. البته باید به این نکته اذعان کرد که چری تیگو ۵ به ESP مجهز است و چنین آپشنی در لیست تجهیزات BYD S6 دیده نمی‌شود. از این رو می‌توان گفت که چری تیگو ۵ ایمنی فعال بالاتری نسبت به این محصول بی وای دی را ارائه می‌دهد، هرچند که در زمینه ایمنی شاسی هر دو خودرو تقریباً هم سطح هستند.

آپشن ها و امکانات رفاهی

هر دو خودرو نسبتاً پر آپشن ظاهر می‌شوند، به خصوص اگر قرار با قیاس با خودرو کم آپشنی نظیر رنو داستر باشد، این دو چینی می‌توانند احساسی از لوکس بودن را به سرنشینان خود منتقل کنند، اما در بخش آپشن‌ها برتری اندکی برای چری تیگو ۵ جدید (با قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان) ظاهر می‌شود که شامل صفحه نمایشگر بزرگ‌تر ۱۰ اینچی عمودی، ESP، HHC (تکنولوژی جلوگیری از حرکت رو به عقب خودرو در سربالایی)، GPS و امثال این موارد می‌شود، اما بی وای دی S6 از دوربین کاربردی زیر آینه سمت شاگرد برخوردار است و هر دو خودرو نیز به کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، سانروف، دوربین دنده عقب و … مجهزند.

تجربه رانندگی

وقتی در مورد چنین خودروهایی صحبت می‌کنیم باید مفاهیمی مانند لذت رانندگی یا آوای زیبای پیشرانه را فراموش کرد و تنها به تردد از نقطه A تا نقطه B اندیشید. اما حتی با کاهش سطح توقع هم نمی‌توان از همه چیز رضایت کامل داشت. برای مثال هر دو خودرو در دورموتورهای بالا صدای آزاردهنده‌ای تولید می‌کنند که با شدت زیادی درون کابین نیز شنیده می‌شود. البته چری در این زمینه بهتر عمل کرده و در مدل‌های فیس‌لیفت شده با عایق کاری بهتر سعی در بهبود اوضاع کرده است اما در نهایت بازهم صدای زجر کشیدن پیشرانه در دور موتورهای بالا آزاردهنده به نظر می‌رسد.


در مورد BYD S6 وقتی وضعیت بدتر می‌شود که بدانید با وجود گیربکس دوبل کلاچ، عملاً نیاز چندانی به راندن در دور موتورهای بالا وجود ندارد اما بازهم به دلیل سبک بودن دنده‌ها، با کمی فشار بر روی پدال گاز چینن حالتی اتفاق می‌افتد و از این نظر برتری آنچنانی به چری حاضر در میدان از خود نشان نمی‌دهد. بنابراین مشخصات هیچ یک از دو خودرو در حرکت آنچنان هیجان‌انگیز نیستند اما جالب است بدانید که شتاب BYD S6 اندکی بهتر احساس می‌شود و عملکرد گیربکس شش سرعته دوبل کلاچ نیز به هرحال به گیربکس CVT چری تیگو ۵ برتری دارد اما در عوض هندلینگ BYD S6 به دلیل بازی زیاد بدنه (حرکتی گهواره‌ای) به هیچ عنوان مناسب مانورهای ناگهانی نیست و به راحتی می‌تواند باعث ترس تمامی سرنشینان و راننده شود. در واقع فنربندی BYD S6 از برخی جهات بیش از حد نرم به نظر می‌رسد و برای مثال در ترمزگیری‌های ناگهانی نیز شاهد حرکت شیرجه‌ای دماغه خودرو (دایو) به سمت پایین و سبک شدن بخش انتهایی هستیم. البته شرایط برای چری تیگو ۵ هم از این نظر چندان جالب نیست اما در مجموع به لطف وجود ESP اوضاع قابل کنترل‌تر به نظر می‌رسد.

برنده یا بازنده؟

شاید در این رنج قیمت می توانستیم از خیر آپشن و فضای کابین و ابعاد بزرگ بزنیم و یک کراس‌اوور جمع‌و‌جور اروپایی سوار شویم اما فعلاً اوضاع کشور در شرایطی است که در این بازه قیمتی باید بین این خودروها انتخاب کنید و در مقام مقایسه بین این دو چینی بازار، می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد که BYD S6 می‌تواند رفاه بیشتری را برای سفرهای برون شهری و خانوادگی فراهم آورد و اگر زیاد اهل ماجراجویی در جاده و کوه و دشت نباشید، بی وای دی S6 حتی تا حدی در مسیرهای خارج شهری نیز قابل قبول ظاهر می‌شود. در نقطه مقابل، چری تیگو ۵ با پیشرانه کوچک‌تر، امکانات رفاهی بیشتر و ظاهر مدرن‌تر، بیشتر به فضای کارکردی یک کراس‌اوور شهری نزدیک است و شاید برای افرادی که چندان نیازی به سفرهای خانوادگی ندارند، گزینه‌ای مناسب‌تر از حیث تردد روزمره باشد. با این وجود پیشنهاد ما این است که با گذر از این دو خودرو به سراغ نمونه‌های بهتری نظیر چری تیگو ۷ و بی وای دی S7 بروید که از هر نظر نسبت به برادران خود مزیت دارند.

منبع: خودرو بانک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.