سلامتی فنی خودرو به چه قسمت‌هایی مربوط است؟ +تصاویر

0

چندی است درکشورمان و پس از تغییرات در صدور آرم طرح ترافیک، صحبت‌هایی از آرم معاینه فنی برترشنیده می‌شود که چیزی جدای از معاینه فنی‌های عادی است.
حال برای اینکه خودرویی سالم داشته باشید که بتواند معاینات فنی را پاس کرده، موفق به دریافت آرم اصلی شود، بخش‌هایی از خودرو شما نیازمند سلامت لازم است و این سلامتی، متضمن درست کارکردن قسمت‌هایی است که دراین نوشتار می‌خوانید.

۱.بدنه
بدنه خودرو درتمامی قسمت‌ها و به‌ویژه شاسی باید هیچ ضرب‌دیدگی یا نقص فنی نداشته باشد. این سلامت باید در حدی باشد که حتی برای عابران و دوچرخه‌سواران نیز مشکل‌ساز نباشد. همچنین درها باید به‌راحتی باز و بسته شوند و اینکه به محکمی و سلامت به بدنه وصل شده باشند.

 سلامت فنی خودرو کارشناس فنی خودرو تشخیص سلامت خودرو آموزش نکات فنی خودرو تشخیص سلامت کابین تشخیص سلامت شاسی خودرو مراکز تشخیص رنگ در تهران آموزش کارشناسی خودرو کارشناسی خودرو در تهران

۲. داخل کابین
دربخش داخلی به سراغ نشانگرهای پشت فرمان می‌رویم که باید سرعت‌سنج و دورشمار موتور صحیح و سالم باشند. همچنین صندلی‌ها باید سفت و محکم با پایه‌های سالم به اتاق متصل شده باشند و درکنار آنها، تمامی کمربندهای ایمنی سالم بوده و کار کنند.

عصر خودرو

۳.چراغ‌ها و ایمنی
دریک خودرو سالم، تمامی چراغ‌ها و نمایشگرها باید صحیح و درست کار کنند. چراغ‌ها باید به‌درستی سرجایشان فیت و نصب شده باشند و داخلشان آب یا بخار آب نباشد تا دید مناسبی ایجاد کند. چراغ‌های مه‌شکن هم باید تست شوند تا سالم بوده و درست کارکنند. فراموش نشود که بوق خودرو هم باید کارآیی داشته باشد.

عصر خودرو

۴. رینگ و تایر
تغییر سایز رینگ و تایر از آنچه که کارخانه روی ماشین نصب کرده، کار اشتباهی است. پس تایر و رینگ باید سالم بوده و همان سایزی باشند که کارخانه سفارش کرده. همچنین  تایر زاپاس ماشین باید سالم بوده و هر زمانی بتوان ازآن استفاده کرد. پیچ چرخ‌ها هم باید سفت و محکم بوده و هیچ جای بازی نداشته باشند. بخش دیگری از چرخ را سیستم ترمز تشکیل می‌دهد که باید بدون صدا بوده و به خوبی کارکند. همچنین این عملکرد برای ترمز پارک هم باید وجود داشته باشد. به دیسک‌های ترمز که برسیم، باید اضافه کرد که عملکرد دیسک‌ها باید نرم و خوب بوده و سیستم هیدرولیک هیچ چکه روغنی نداشته باشد.

عصر خودرو

۵.سیستم تعلیق
درابتدا به سیستم جذب‌کننده ضربات درمجموعه تعلیق می‌پردازیم که باید خوب کارکرده و درشرایطی باشد که روغن از آن چکه نکند. همچنین بازوها و سیستم ضدغلتش باید ایمن و آماده و بدون سروصدا بوده، به‌راحتی و نرمی کارکنند. بخش دیگر سیستم فرمان است که کارکرد بدون نقص و لرزش آن برای یک رانندگی خوب و ایمن مورد نیازاست. هم‌تراز و تنظیم‌بودن چرخ‌ها و درحقیقت انجام‌دادن مرتب میزان فرمان، مهم بوده و به این مسئله کمک شایانی می‌کند.

عصر خودرو

۶. موتور و پیشرانه
کل محوطه موتور باید بدون هیچ آسیب‌دیدگی و چکیده‌شدن روغن در آن باشد، موتور و گیربکس باید با کمترین سروصدا، و بدون دست‌خوردگی و تعمیر باشد که این امر، سلامت آن را نشان می‌دهد. همچنین باتری خودرو باید در محوطه مناسب، بدون تکان‌خوردن قرار گرفته باشد، هیچ ترک و شکستگی نداشته باشد و درصورتی که باتری غیر‌خشک بود، از آن هیچ مایعی چکه نکند. سیم‌کشی‌ها نیزباید سالم باشد و آسیب‌دیدگی و خرابی در آن وجود نداشته باشد. به اگزوز که برسیم، آنچه مشخص است این است که نباید از آن هیچ دودی خارج شود و این نشانه سلامت و کارکرد خوب موتور است. گیربکس نیز چه در نوع دستی‌ و چه در نوع اتوماتیک، نباید سرو‌صدایی داشته باشد؛ تعویض آن باید بدون ضربه و تاخیر طولانی باشد و دنده‌ها به نرمی عوض شوند.

قیمت پژو 207 صندوقدار جدید قیمت پژو 207 صندوقدار اتوماتیک مقایسه پژو 207 با برلیانس مقایسه خودرو امکانات پژو 207 جدید مشخصات پژو 207 صندوقدار جدید ارزیابی کیفیت برلیانس H330 فروش برلیانس H330 قیمت برلیانس h330 مشخصات فنی برلیانس h330 معایب برلیانس H330 مزایا و معایب پژو 207 207 بهتره یا برلیانس

نویسنده: مسیح فرزانه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.